بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
گاهی اوقات ممکن است اختلافاتی میان مشتری و آتلیه عکاسی عروسی صورت گیرد که مشتری را وادار به شکایت کردن از آتلیه کند! اگر میخواهید با مراحل مهم شکایت از آتلیه عکاسی عروسی آشنا شوید ادامه این مطلب را از دست ندهید.

چگونگی و مراحل شکایت از آتلیه عکاسی عروسی

جشن عقد و عروسی جزو مهم‌ترین اتفاقات زندگی هر فردی بوده که تمایل دارد لحظات خاص آن را به بهترین شکل ممکن ماندگار کند. از این رو بسیاری از عروس و دامادها برای ثبت خاطرات عقد و عروسی خود به سراغ آتلیه‌های عکاسی می‌روند.

در بسیاری از موارد شرایط انجام عکاسی و فیلمبرداری و کیفیت تصاویر خروجی با آنچه مد نظر عروس و داماد است، همخوانی دارد که در چنین شرایطی هم آتلیه و هم عروس و داماد راضی هستند. اما گاهی پیش می‌آید که به دلیل بروز برخی مشکلات فرآیند عکاسی و فیلمبرداری باب میل عروس و داماد نبوده و یا به درستی انجام نشده است. در چنین شرایطی امکان شکایت از آتلیه عکاسی وجود دارد.

در ادامه این مقاله از سوربان قصد داریم تا با مراحل شکایت از آتلیه عکاسی عروسی آشنا شویم. البته پیش از آن لازم است تا شرایطی که حق شکایت از آتلیه عکاسی را برای عروس و دامادها فراهم می‌کند را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم از نتیجه کار راضی نیستید، با ما همراه باشید.

مراحل شکایت از آتلیه عکاسی عروسی【6 مرحله مهم که باید انجام دهید】

در چه شرایطی میتوان از آتلیه عکاسی عروسی شکایت کرد؟

برخی عوامل شرایط لازم جهت شکایت از آتلیه را برای عروس و دامادها فراهم می‌کند که از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. کیفیت نامطلوب عکسها

رایج‌ترین دلایلی که سبب شکایت عروس و دامادها از آتلیه‌های عکاسی می‌شود، کیفیت نامطلوب تصاویر ثبت شده می‌باشد. عواملی مانند استفاده از رنگ‌های اشتباه، نورپردازی نامناسب، عدم وضوح تصاویر و… سبب می‌شود تا کیفیت عکس‌ها کاهش یافته و سبب جلب رضایت مشتری نشود.

۲. نقض حریم خصوصی

چنانچه آتلیه بدون اطلاع مراجعان و بدون موافقت آنان اطلاعات شخصی یا تصاویرشان را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و یا به هر شکل دیگری به حریم خصوصی مشتریش تجاوز کند، مشتریان حق شکایت از آتلیه عکاسی را خواهند داشت.

۳. عدم رعایت توافقات موجود در قرارداد

در شرایطی که آتلیه عکاسی به توافقات ذکر شده در قرارداد پایبند نبوده و به آن‌ها عمل نکند عروس و دامادها می‌توانند از آتلیه شکایت کنند. به عنوان مثال چنانچه آتلیه مواردی مانند نوع عکس‌ها، تعداد عکس‌ها، زمان تحویل عکس‌ها و… را رعایت نکند در امکان شکایت از خود را برای مشتری فراهم کرده است.

۴. رفتار غیر اخلاقی و غیر حرفه ای گروه عکاسی

از دیگر عواملی که می‌تواند سبب شکایت مشتریان از آتلیه شود رفتار غیراخلاقی گروه عکاسی و یا بی‌توجهی و بی‌احترامی آنان به مشتریان می‌باشد.

۵. تاخیر در زمان تحویل

بدیهی‌ست که فرآیند روتوش، طراحی و چاپ عکس‌های عروسی قدری زمان‌بر است، اما چنانچه آتلیه تصاویر را در زمان خاصی که متعهد شده است تحویل نداده و تعهد خود را نقض کند مشتری می‌تواند از آتلیه عکاسی شکایت کند.

۶. قیمت های نجومی

مراحل شکایت از آتلیه عکاسی عروسی【6 مرحله مهم که باید انجام دهید】

اگر آتلیه عکاسی قیمت‌های نامعقولی ارائه دهد که با آنچه در قرارداد ذکر شده همخوانی نداشته باشد مشتری می‌تواند نسبت به شکایت از آتلیه عکاسی اقدام کند.

۷. عدم برقراری ارتباط موثر عکاس با مشتری

چنانچه کادر عکاسی با مشتری خود ارتباط برقرار نکرده و به این ترتیب سبب سردرگمی مشتری شود، مشتری می‌تواند از آتلیه شکایت کند.

۸. عدم تطابق تعداد عکس های خروجی با مورد ذکر شده در قرارداد

از دیگر عواملی که امکان شکایت از آتلیه عکاسی را برای مشتری فراهم می‌کند آن است که تعداد عکس‌های خروجی آتلیه با آنچه در قرارداد ذکر شده است همخوانی نداشته باشد. به عنوان مثال اگر تعداد عکس‌های تحویل داده شده بسیار کمتر از آنچه توافق شده است باشد.

مراحل شکایت از آتلیه عکاسی عروسی

مشتریان می‌توانند هم از طریق اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران و هم از طریق مراجع قانونی نسبت به شکایت از آتلیه اقدام کنند. آن چه اهمیت دارد این است که تفاوتی ندارد که مشتری قصد دارد از طریق اتحادیه عکاسان جهت شکایت از آتلیه اقدام کرده و یا مستقیماً به مراجع قانونی مراجعه کند. در هر دو صورت لازم است تا پیش از اقدام، موضوع شکایت به دقت مشخص شود.

مشتری باید بداند در چه زمینه‌ای با آتلیه عکاسی به مشکل برخورده است. این مشکلات می‌تواند شامل تاخیر در تحویل عکس‌ها، کیفیت پایین تصاویر یا نقض توافقات باشد. پس از مشخص کردن مشکل و موضوع شکایت در وهله اول لازم است تا با آتلیه عکاسی تماس گرفته شده و مشکل پیش آمده مطرح گردد.

در بسیاری از موارد ممکن است مشکل پیش آمده از طریق ملاقات حضوری یا ارتباط با آتلیه عکاسی برطرف شده و دیگر نیازی به اقدام قانونی نباشد. اگر همچنان پس از مراجعه به آتلیه عکاسی مشکل حل نشد نوبت به اقدام قانونی و شکایت می‌رسد.

مراحل شکایت از آتلیه عکاسی عروسی از طریق اتحادیه عکاسان

مراحل شکایت از آتلیه عکاسی عروسی【6 مرحله مهم که باید انجام دهید】

برای شکایت از آتلیه عکاسی عروسی بهتر است در وهله اول به سراغ دادگاه نرفته و شکایت را از طریق اتحادیه عکاسان و آتلیه‌داران انجام داد. برای این امر ساکنان شهر تهران می‌توانند به آدرس رسمی اتحادیه عکاسان یعنی آدرس www.eakasan.ir مراجعه کرده و در قسمت ثبت شکایت فرم‌های لازم را جهت شکایت از آتلیه پر کنند.

زمانی که فرم‌ها پر شده و شکایت ثبت گردید، پس از چند روز با شاکی تماس گرفته شده و جلسات حضوری تعیین می‌شود. لازم به ذکر است که ساکنان شهرستان‌ها به جای مراجعه به سایت باید به شکل حضوری به اتحادیه عکاسان مراجعه کرده و برگه‌های شکایت را پر کنند.

پس از این امر نیز مراجعان باید در روزهای سه‌شنبه با اتحادیه تماس گرفته تا از مراحل شکایت خود و همچنین اطلاع از زمان جلسه دادرسی اطلاع یابند. زمانی که جلسه دادرسی برگزار شد، اگر هر کدام از طرفین در جلسه حضور نداشته باشند اتحادیه می‌تواند دست به تصمیم‌گیری بزند.

آنچه اهمیت دارد این است که در این جلسه فتوکپی قرارداد و تمامی مستندات را به همراه داشته باشید تا در صورت لزوم به کارشناس ارائه دهید. چنانچه شکایت شما در رابطه با کیفیت تصاویر و فیلم‌هاست، کارشناس از شما می‌خواهد تا در تاریخ مشخص فیلم‌ها و عکس‌ها را ارائه دهید.

مراحل شکایت از آتلیه عکاسی عروسی از طریق دادگاه

مراحل شکایت از آتلیه عکاسی عروسی【6 مرحله مهم که باید انجام دهید】

در صورتی که از نتیجه جلسه دادرسی رضایت نداشتید، می‌توانید شکایت خود را از طریق دادگاه پیگیری کنید همچنین در شرایطی که شکایت شما بابت پخش غیرقانونی فیلم و عکس‌ها باشد می‌توانید از همان ابتدا به سراغ مراجع قانونی بروید.

در این اقدام قانونی مجدداً نیاز به پر کردن فرم شکایت و ارائه علت دقیق شکایت می‌باشد. همچنین در این شرایط نیز زمانی برای برگزاری جلسه دادگاه تعیین شده که در این جلسه باید تمامی مستندات و قراردادها را به همراه داشته باشید تا بتوانید در صورت نیاز به دادگاه ارائه دهید.

از وکیل کمک بگیرید

از آن‌جایی که در هنگام ثبت شکایت از طریق دادگاه نحوه تنظیم دادخواست و نوع بیان مشکل و جمع‌آوری ادله می‌تواند بر روند شکایت و نتیجه آن تاثیرگذار باشد، بهتر است برای اقدام جهت شکایت از کمک یک وکیل استفاده کنید.

همچنین در شرایطی که اعمال انجام شده از طرف عکاس جرم باشد، استفاده از وکیل می‌تواند به شما کمک کند تا شکایت خود را از طریق کیفری نیز پیگیری کرده و به این ترتیب شانس بیشتری در گرفتن حق خود داشته باشید.

نکات مهمی که باید در هنگام عقد قرارداد با آتلیه عکاسی عروسی بدانید

مراحل شکایت از آتلیه عکاسی عروسی【6 مرحله مهم که باید انجام دهید】

  • برای آن که تا جای ممکن بتوانید از مشکلات بالا پیشگیری کنید بهتر است در هنگام عقد قرارداد با آتلیه موارد زیر را مد نظر قرار دهید.
  • به سایت اصناف وارد شده و شناسه صنفی آتلیه را وارد کنید تا مطمئن شوید که آتلیه فعالیت قانونی داشته و عضو صنف آتلیه‌داران می‌باشد.
  • حتماً قبل از عقد قرارداد با آتلیه نمونه کارهای قبلی آتلیه را مشاهده کنید تا از کیفیت کار مطمئن شوید. در این زمان آرم و لوگوی آتلیه را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید نمونه کارها مربوط به همان آتلیه است.
  • تمامی مفاد قرارداد را با دقت بخوانید و سپس نسبت به امضای قرارداد اقدام کنید.
  • تمامی جزئیات از جمله کیفیت عکس‌ها و فیلم‌ها، زمان تحویل عکس‌ها و نوع خدمات مد نظر را در قرارداد ثبت کنید.
  • پس از برگزاری مراسم عقد و عروسی به شکل مرتب نسبت به پیگیری فرآیند آماده‌سازی عکس‌ها و فیلم‌های خود اقدام کنید.
  • تا حد امکان تمامی هزینه عکاسی و فیلمبرداری را به طور یک‌جا و قبل از مراسم پرداخت نکنید و زمان تسویه نهایی را به بعد از تحویل فیلم‌ها و عکس‌های نهایی موکول کنید.


به این مطلب امتیاز دهید:
(2 امتیاز , میانگین: 4.5 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز