بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

بین عقد و نامزدی چه تفاوت هایی وجود دارد؟

فرق عقد و نامزدی در چیست؟ آیا عقد و نامزدی با هم تفاوت دارند؟ این تفاوت ها شامل چه مواردی است؟ دوران عقد و نامزدی تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند و دختر و پسر باید با شناخت این تفاوت ها، بهتر این دوران را بگذرانند. برای مثال، دوران عقد بر خلاف نامزدی، به صورت کاملاً رسمی برگزار می شود و از دختر و پسر به عنوان زن و شوهر یاد می شوند. پس می توان گفت که عقد یک مرحله کاملاً قانونی و شرعی است و به همین دلیل از نظر حقوقی و اجتماعی نیز اعتبار بسیار زیادی دارد. در این مقاله از سایت سوربان ما به طور کامل تفاوت عقد و نامزدی را با یکدیگر بررسی می کنیم تا بدانید که این دو مرحله چه فرق هایی با یکدیگر دارند.

فرق عقد و نامزدی چیست؟ 5 تفاوت عمده عقد و نامزدی که لازم است بدانید!

دوران نامزدی

دوران نامزدی بر خلاف دوران عقد، هیچ گونه رسمیت قانونی ندارد و دختر و پسر باید فقط در حد شناختن یکدیگر با طرف مقابل در ارتباط باشند. از این رو، بسیاری از خانواده ها نیز در دوران نامزدی برای رفت و آمد فرزند خود با نامزد خویش، نگران هستند. خیلی از خانواده ها برای این که در دوران نامزدی مشکلی در بین زوجین به وجود نیاید، ترجیح می دهند که در این دوران بین دختر و پسر صیغه محرمیت جاری شود. بهتر است مدت زمان نامزدی خیلی طولانی نباشد و نهایتاً بین ۳ تا ۶ ماه به طول بیانجامد.

دوران عقد

اول از همه، باید درباره شرایط عقد کردن صحبت کنیم تا بدانید که چه تفاوت هایی با دوران نامزدی دارد. همان طور که پیش از این نیز گفتیم، عقد یکی از مراحل کاملا رسمی و شرعی قبل از ازدواج شناخته می شود که دختر و پسر به صورت کاملا رسمی، به عنوان زن و شوهر اعلام می شوند. از این رو، زوجین و حتی خانواده آنها نسبت به یکدیگر تعهداتی دارند. در این زمان، برقراری رابطه بین زن و مرد کاملاً آزاد و مشروع است. با این حال، باز هم توصیه نمی شود که در دوران عقد، رابطه زناشویی کاملی برقرار کنند.

در دوران عقد باید تعهدات و شرایط به طور کامل بین زوجین و خانواده آنها مورد بررسی قرار بگیرد تا مشکلی بین طرفین پیش نیاید. به عنوان مثال، هر دو طرف باید علاوه بر روابط زناشویی، درباره میزان هزینه ها و رفت و آمدها با یکدیگر به اتفاق نظر برسند.

در صورتی که زن و مرد در دوران عقد با یکدیگر تفاهم نداشته باشند و بخواهند از یکدیگر جدا شوند، در صورتی که رابطه جنسی کامل برقرار نشده باشد، پسر باید تنها نصف مهریه را به دختر بپردازد. این در حالی است که در صورت برقراری رابطه کامل جنسی و تایید پزشکی قانونی، پسر موظف به پرداخت کل مهریه خواهد بود.

نامزدی

فرق عقد و نامزدی چیست؟ 5 تفاوت عمده عقد و نامزدی که لازم است بدانید!

در ابتدای این مقاله نیز به اختصار گفتیم که دختر و پسر باید در دوران نامزدی بیشتر یکدیگر را بشناسند. به عبارت دیگر، این دوران فقط مرحله شناخت است و اصلاً نباید روابط خیلی صمیمی تر در حد رابطه جنسی شوند.

در این دوران، رابطه بین دختر و پسر اعتبار قانونی ندارد و به صورت رسمی، زن و شوهر یکدیگر اعلام نمی شوند.

البته همان طور که گفتیم، ممکن است خیلی از خانواده ها برای شرعی کردن روابط بین دختر و پسر در دوران نامزدی، تصمیم بگیرند که صیغه محرمیت بین آنها جاری کنند. با این حال، باز هم خانواده ها باید در دوران نامزدی روی روابط فرزند خود با نامزدش نظارت کافی داشته باشند.

در دوران نامزدی به خاطر این که روابط بین دختر و پسر رسمی نیست، خیلی راحت امکان جدا شدن آنها از یکدیگر وجود دارد. به همین دلیل اگر به هر دلیلی متوجه شدید که طرف مقابل گزینه مناسبی برای ازدواج شما نیست، می توانید از او جدا شوید.

به طور کلی، دوران نامزدی مزایای بسیار زیادی دارد و باعث می شود که دختر و پسر بتوانند به بهترین شکل ممکن یکدیگر را بشناسند. آنها می توانند با استفاده از کمک مشاور خانواده، از این امر اطمینان حاصل کنند.

تفاوت های عقد و نامزدی از منظر های گوناگون

فرق عقد و نامزدی چیست؟ 5 تفاوت عمده عقد و نامزدی که لازم است بدانید!

به احتمال خیلی زیاد تاکنون مهم ترین تفاوت عقد و نامزدی را شناخته باشید. علاوه بر میزان رسمی بودن هر یک از این مراحل، خانواده ها نیز در دوران عقد آسودگی خاطر بیشتری دارند. زیرا در این دوران، آنها مطمئن شده اند که فرزندان آنها با یکدیگر به تفاهم رسیده اند و در دوران عقد، خود را برای زاری مراسم عروسی و آماده سازی لوازم منزل آماده می کنند. در ادامه، سایر تفاوت های دوران عقد و نامزدی را با یکدیگر بررسی می کنیم.

1. میزان تعهد

اولین و مهمترین تفاوت عقد و نامزدی که وجود دارد، میزان تعهد بین زن و شوهر از نظر قانونی است. در دوران عقد این تعهدات به حداکثر می رسد و اگر یکی از طرفین بر اساس حق و حقوق قانونی خود نسبت به همسرش رفتار نکند، طرف مقابل می تواند به صورت کاملاً قانونی، برای دریافت حق و حقوق خود اقدام نماید.

3. میزان قطعیت رابطه

کسانی که با یکدیگر عقد می کنند، مطمئناً برای ازدواج با طرف مقابل راسخ هستند و هیچ گونه شکی ندارند. این در حالی است که در دوران نامزدی، هیچ یک از طرفین به صورت ۱۰۰ درصدی برای ازدواج با طرف مقابل مطمئن نیستند و در حد آشنایی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

4. میزان هیجان رابطه

در دوران نامزدی هیجان بسیار زیادی بین دختر و پسر وجود دارد و حرف های عاشقانه بسیار زیادی با یکدیگر می زنند. این در حالی است که بعد از گذشت مدت زمان قابل توجهی از بودن طرفین با یکدیگر، در دوران عقد اشتیاق و هیجان دو طرف نسبت به روزهای اولیه کمتر می شود. این موضوع کاملا طبیعی است و اصلاً نگران این نیست که درباره آن نگران باشید.

فرق عقد و نامزدی چیست؟ 5 تفاوت عمده عقد و نامزدی که لازم است بدانید!

کلام آخر

در این مقاله به طور مفصل درباره تفاوت های عمده عقد و نامزدی صحبت کردیم. فراموش نکنید که این دو مرحله از زندگی تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند و هر یک از آنها باید در یک بازه زمانی مشخص انجام شود. علاوه بر این موارد، لباس عقد و نامزدی نیز با یکدیگر تفاوت دارند و خانم ها می توانند با مشورت با افراد متخصص، لباس مناسبی برای این مراسم خریداری کنند. شما چه نظری درباره تفاوت بین دوران عقد و نامزدی دارید؟ می توانید نظرات خود را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز