بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
عقد آریایی، تب و مد جدیدی که این روزها به مراسمات عروسی اضافه شده است معجونی از میهن پرستی ایرانی، رسم و رسوم عقد در زمان های قدیم و فرهنگ غربی! در ادامه با تاریخچه عقد آریایی و نحوه صحیح برگزاری آن آشنا شوید!

عقد آریایی چیست و چگونه انجام میشود؟

عقد آریایی چیست ؟ متن عقد آریایی به چه صورت است؟ مراسم عقد آریایی به چه صورتی انجام می‌شود؟ مراسمات عقد و عروسی، در دهه‌های مختلف تا به امروز، دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده اند. دختر و پسری که قصد دارند زندگی مشترکی را آغاز کنند، شور و شوق زیادی در چگونگی انجام مراسمات دارند و همواره در تلاش هستند تا مراسمشان، به بهترین شکل و زیباترین شکل ممکن صورت بگیرد. به همین دلیل، طی سال‌های اخیر، خلاقیت‌های زیادی در این زمینه ایجاد شده است. یکی از این خلاقیت‌ها، خواندن متن عقد آریایی است!

عقد آريايی یکی از مراسماتی است که در حین مراسم عقد، به درخواست دختر و پسر، توسط برخی عاقد‌ها صورت می‌گیرد. به دلیل این که متن عقد آریایی به زبان فارسی نوشته شده و جملات زیبا و رمانتیکی در آن جای داده شده است، حس خوش‌آیندی را به عروس و داماد و همچنین حضار، القا می‌کند.

حال این که آیا قانون کشور این سبک عقد را به رسمیت می‌شناسد یا خیر، موضوعی است که قصد داریم در این جا به آن بپردازیم. همچنین نحوه انجام عقد آریایی به همراه متن کامل آن، در اینجا مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس در صورتی که قصد دارید با این سبک عقد دختر و پسر آشنا شده و از آن، برای زیبایی مراسم ازدواج خود استفاده کنید، تا انتهای این مطلب از سوربان با ما همراه شوید.

با اصل متن عقد آریایی و 6 مرحله مهم برگزاری آن آشنا شوید!

عقد آریایی چیست؟

عقد آریایی مراسمی است که برخی دختر و پسر‌ها، پس از انجام عقد رسمی، به صورت تشریفاتی انجام می‌دهند.

آیا عقد آریایی به رسمیت شناخته میشود؟

طبق قوانین کشور، این نوع عقد، به رسمیت شناخته نمی‌شود و برای این که بتوانیم زن و شوهر بودن یک زوج را به صورت رسمی در دفاتر معتبر ثبت کنیم، لازم است تا خطبه عقد محضری که به زبان عربی است، خوانده شود.

اما به دلیل این که جملاتی که در عقد آريايي به کار می‌رود، جملات فارسی می‌باشد که سرشار از عشق و علاقه و محبت است، این مراسم، گاها در کنار عقد عربی، انجام می‌شود.

مراحل انجام عقد آریایی

برای انجام عقد آریایی که معمولا در حضور میهمانان صورت می‌گیرد، عروس و داماد باید رو به روی هم دیگر قرار گرفته و دستان یکدیگر را بگیرند و به چشمان همدیگر نگاه کرده و متنی که برای عقد وجود دارد را بخوانند. با توجه به این که خطبه عقد آریایی طولانی است و شاید حفظ کردن آن دشوار باشد، نیاز است تا یک راوی برای خواندن متن حاضر شود که پس از خواندن متن عقد آریایی توسط او، عروس و داماد، متن را بازگو کنند. مورد دیگر که این مراسم را زیبا می‌کند این است که می‌توانید از بزرگتر فامیل، بخواهید تا نقش راوی را برای شما بر عهده بگیرد تا مراسم، ارزش بیشتری پیدا کند.

توصیه‌ای که به شما می‌کنیم، این است که دوربین‌های خود را آماده کنید و هر طوری که شده، از تک تک جملات رمانتیک و عاشقانه‌ای که بازگو می‌کنید فیلمبرداری کنید. مطمئن باشید که این مراسم، تا آخر عمر در ذهن شما به عنوان یکی از قشنگ‌ترین لحظات، باقی می‌ماند.

متن اصلی عقد آریایی

پس از اینکه دختر و پسر، دست در دست و نگاه در نگاه هم قرار گرفتند، نوبت به خواندن خطبه عقد آریایی می‌شود. در اولین قدم، راوی سوگند نامه‌ی داماد را می‌خواند:

  • سوگند پیمان داماد

در نزد انجمن (نام داماد) آیا به طراوت بهاران سوگند یاد می‌کنی تا همواره آن چه بر خود روا داری بر همسر خویش روا داری و آن چه بر خود نمی پسندی بر او نپسندی؟ برای او شویی وفادار و برای فرزندانت پدری خردمند و راهگشا باشی؟

داماد می‌گوید: سوگند یاد می‌کنم.

  • سوگند پیمان عروس

در نزد انجمن (نام عروس) آیا به سر سبزی و باروری تابستان سوگند یاد می‌کنی تا با همسر مهربان و همدل باشی و غرور و احترام او را همواره به جا آری؟ نیاز او را نیاز خود و در بی نیازی و بی آزی همساز و همگام او باشی؟

  • سوگند مجدد داماد

در نزد انجمن (نام داماد) آیا به رنگارنگی پاییز سوگند یاد می‌‌کنی تا همواره پشتیبان و یاور او باشی در شادی‌، غم‌، دارا و ناداری‌، تندرستی و بیماری و منزلت بانوی خویش را در تنهایی و در میان انجمن چون گوهری یگانه پاس داری؟

داماد می‌گوید: سوگند یاد می‌کنم.

  • سوگند مجدد عروس

در نزد انجمن (نام عروس) آیا به سپیدی و پاکی زمستان سوگند یاد می‌کنی که همواره اجاق گرمی‌بخش بختتان را روشن و پرفروغ نگه داری و برای او همسری وفادار و برای فرزندانت مادری دلسوز و مهربان باشی؟ به خانه‌ات شادی و گرمی بخشیده و آن چه در توان داری را در آذین‌بندی و پاکی به کار گیری؟

در ادامه عروس می‌‌گوید: سوگند یاد می‌کنم.

حال پیمان‌بان باید پیمان عقد آریایی که در قالب شعری زیبا و خوش آهنگ است را خوانده و داماد پس از او تکرار کند:

با اصل متن عقد آریایی و 6 مرحله مهم برگزاری آن آشنا شوید!

به نام نامی یزدان

تو را برگزیدم از میان این همه خوبان

برای زیستن با تو، میان این همه گواهان

بر لب آرم این سخن با تو

وفادار خواهم ماند

در هر لحظه، در هر جا

پذیرا می‌شوی آیا؟

تو با من این چنین هستی که من با تو؟

پس از آن عروس متن پیمان را به شکل زیر بعد از پیمان‌بان تکرار می‌کند:

به نام نامی یزدان

پذیرا می‌‌شوم مهر تو را از جان

هم‌اکنون بازگویم

میان انجمن با تو

وفادار تو خواهم ماند

در هر لحظه، در هر جا

برای زیستن با تو

تو هم با من چنان با مهر پیمان کن، که من با تو

سپس عروس و داماد جملات زیر را پس از گوینده همزمان تکرار می‌کنند:

تو چون هم آشیان خواهی شد با من

تمام عمر خواهم بود یک جان در دو بدن با تو

بهشت عشق سازم خانه را

سرشار از مهر و نور و عطر و یاسمن با تو

بعد از این که عروس و داماد سوگند یاد کردند سه بانویی که در کنار آنان ایستاده‌اند، این جمله را تک تک تکرار می‌کنند.

گواهی می‌دهم پیمان بستن شما را

سپس گواهان این پیوند تکرار می‌کنند:

همایون باد این پیمان

گرامی باد این سوگند

همایون باد، همایون باد، همایون باد

با اصل متن عقد آریایی و 6 مرحله مهم برگزاری آن آشنا شوید!

  • نیایش

پس از بسته شدن پیمان، پیمان‌بان عبارت «شادباش ما و انجمن را پذیرا باشید» را بر زبان جاری ساخته و سپس نیایش عقد آریایی را می‌خواند:

به نام دادار نیک اندیش، پروردگار دانا و توانا، ای یزدان پاک، ای دگرگون‌ساز دل‌ها و روشنی بخش چشم ‌ها، ای به آیین گرداننده شبان و روزان،ای سامان‌بخش نابسامانی ‌ها و ای زداینده‌ پریشانی‌‌ها، ای هستی ده و هستی بخش.

تو را سپاس می‌گوییم که به این دو یار مهربان‌، مهر خویش ارزانی داشتی تا زندگی‌شان را با پیوند دست‌‌ها و دل‌های‌شان آغاز نمایند.

ای آگاه ‌ترین آگاهان

سختی‌‌ها، ناپاکی ‌ها، ستیز، رنج‌‌ها و شکنجه‌های زمانه را از ایشان دور ساز و دروازه‌‌های نیکی، خوشبختی و به‌زیستی را به رویشان بگشای.

هر روزشان را چون امروز گرم و درخشان و شادمان ساز.

سفره‌ زندگی‌شان را همواره گسترده و پر‌برکت بدار.

به آنان فرزندانی ببخش تا با نیکی در پندار، کردار و گفتار در بهبود خانواده و جهان خویش کوشا باشند.

عشق و مهر این خانواده را به استواری دماوند، به لطافت گل‌ها و روشنایی خورشید، به زلالی دریاها، به طراوت باران، به نسیم بهاری، به سرسبزی جهان همواره استوار و پایدار بدار.

پروردگارا

جام عشق، احترام، دوستی، گذشت، پیروی، همدردی، همراهی، همسازی و مهرورزی را میان این دو یار نشکن و آن را همواره لبریز و جاوید نگه دار.

پروردگارا

هر روزشان را روزی نو و شب‌هایشان را پرستاره و چون مهتاب پاییزی درخشان ساز.

طلوع هر بامداد زرینت را به نگاه پرمهرشان ببخش تا با عشق خویش، گرما‌بخش وجود یک‌دیگر باشند.

سال‌‌های زیستن‌شان را پایدار و وفاداری به همسر را در نهادشان جاوید و ابدی بدار.

پروردگارا

بخت‌شان را بلندای آبی رنگ آسمان، غرورشان را شکوه ستیغ‌‌های بی‌راه البرز، آرامش‌شان را به نرمی گندم‌زارهای دشت مغان و مهرشان به یک‌دیگر را به ژرفای دریای پارس همانند گردان تا در پرواز زندگی هم‌بال یکدیگر چون عقابان تیز پرواز زاگرس، پشتیبان و یکدل باشند و آشیان خویش را از دسترس بدخواهان دور نگه دارند.

پروردگارا

چونان فرمای تا شقایق‌های خودرویِ دشت‌های دور در هنگامه‌ رقص با نسیم بهاران، قصه‌گوی مهرشان باشند و گل‌های کوهی روییده در کنار سنگ‌های تفته از آفتاب در چشم‌انداز جویبارهای زلال و لغزنده، یادآور پیمان و وفاداری‌شان به یک‌دیگر گردند.

پروردگارا

کین، ناسازگاری، دروغ و کج‌اندیشی و اهریمنی را از نهادشان دور ساز و مشعل مهر و راستی، همدلی و خرمی اهورایی را در دل ‌هایشان بیفروز.

باشد که چون نیاکان مهر آیین خویش ستایشگر تو باشند و نیکی‌‌ها، سپیدی‌‌ها، پاکی‌ها و زیبایی‌‌هایت را هماره به خاطر سپارند.

با اصل متن عقد آریایی و 6 مرحله مهم برگزاری آن آشنا شوید!

کلام آخر

با مطالعه این مقاله، متوجه شدیم که عقد آریایی چیست و چگونه صورت می‌گیرد. عقد آریایی یا ازدواج آریایی ، از مراسم‌هایی است که به همراه عقد رسمی که به زبان عربی توسط عاقد خوانده می‌شود، انجام می‌شود. این مراسم، به طور قانونی یا شرعی، سندیتی ندارد و هدف از انجام آن، زیبا شدن مراسم و همچنین درک اصلی مفهوم یکی شدن دختر و پسر می‌باشد.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا طرفدار عقد آریایی هستید یا تنها عقد عربی را ترجیح میدهید؟ اگر نظری در این باره دارید خوشحال میشویم در بخش نظرات آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز