بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

با 12 شرط ضمن عقد بیشتر آشنا شوید

۱۲ شرط ضمن عقد یا شروط ۱۲ گانه ضمن عقد (معروف به شرایط ازدواج) به شرایط حقوقی، مالی، خانوادگی و اجتماعی اشاره دارد که بین دو طرف برای ازدواج در قرارداد ازدواج تعیین می‌شود. این شرایط در قرارداد ازدواج موجود بوده و تعیین حقوق و تعهدات هر دو طرف در طول زندگی مشترک است.

برای آشنایی بیشتر با شروط ۱۲ گانه ضمن عقد ادامه این مقاله از سوربان را مطالعه کنید.

با شروط 12 گانه ضمن عقد در سال 1403 و کاربرد این شروط بیشتر آشنا شوید!

12 شرط ضمن عقد

این شروط ۱۲ گانه ضمن عقد عبارتند از :

  1. شرط توافق دو طرف برای ازدواج
  2. تعیین مهریه
  3.  تعهدات مالی دو طرف
  4.  رعایت قوانین مربوط به ازدواج و خانواده
  5. تقسیم اموال در صورت طلاق
  6.  حقوق و تعهدات فرزندان
  7. تعیین مسکن
  8. عدم رابطه جنسی با سایر افراد
  9.  خروج از کشور
  10. اختصاص وقت مشخص برای خانواده
  11. نحوه حضانت فرزندان
  12. تعهدات و شرایط متفاوت مانند شرایط مربوط به سلامتی، پشتیبانی در بیماری و....

انواع شروط ضمن عقد ازدواج

شرط توافق دو طرف برای ازدواج

شرط توافق دو طرف برای ازدواج، یکی از شروط ضروری و اساسی در ۱۲ شرط ضمن عقد است. این شرط بیانگر توافق دو طرف برای ازدواج است که به معنای پذیرش شرایط و مقررات قرارداد ازدواج می‌باشد. به عبارت دیگر، هر دو طرف باید به صورت مشروط و با توافق در مورد شرایط و مقررات قرارداد ازدواج توافق کنند.

در شرایط مختلف، شرایط و مقررات قرارداد ازدواج ممکن است متفاوت باشد. برخی از شروط و مقرراتی که ممکن است در قرارداد ازدواج در نظر گرفته شود
از طرف دیگر، قوانین مربوط به ازدواج در هر کشور ممکن است متفاوت باشد و برخی از شرایط مذکور در قرارداد ازدواج در برخی کشورها ممکن است غیرمجاز باشند. بنابراین، قبل از تهیه قرارداد ازدواج، لازم است که مقررات مربوط به قرارداد ازدواج در کشور مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

با شروط 12 گانه ضمن عقد در سال 1403 و کاربرد این شروط بیشتر آشنا شوید!

شرط تنصیف اموال

شرط تنصیف اموال (Mahr) یکی از شروط ضمن عقد نکاح است که به مبلغی اشاره دارد که شوهر برای همسر خود در نظر می‌گیرد. این شرط مالی می‌تواند به عنوان یک پاداش یا هدیه برای همسر در نظر گرفته شود و هدف آن از دیدگاه اسلامی، برای تقویت روابط زوجی و کاهش ریسک طلاق است.

شرط تنصیف اموال در قانون اسلامی اجباری است و باید توسط شوهر به همسر پیشنهاد شود. همچنین، میزان این شرط باید براساس توانایی مالی شوهر و توافق دو طرف تعیین شود. اگر مبلغ تعیین شده به دلایلی نتواند پرداخت شود، همسر می‌تواند به دادگاه بروند و از شوهر خود خواستار پرداخت مبلغ مشخص شده در شرط تنصیف اموال شود.

با این حال، در برخی جوامع، شرط تنصیف اموال به عنوان یک شرط اختیاری در نظر گرفته می‌شود و هر دو طرف می‌توانند بدون ذکر این شرط، به ازدواج بپردازند.

شرط حق حضانت فرزندان

شرط حق حضانت فرزندان یکی از شروط ۱۲ گانه ضمن عقد نکاح است که به معنای تعیین حقوق و مسئولیت هر یک از والدین در قبال فرزندان مشترک است. این شرط شامل تعیین نحوه تقسیم زمان مراقبت از فرزندان، تعیین هزینه‌های مربوط به تربیت و نگهداری آنها و همچنین تعیین شخصی که حق حضانت برای فرزندان را خواهد داشت، می‌شود.

این شرط باید با توافق دو طرف تعیین شود و در بسیاری از کشورها، قوانین و مراجع قضایی محلی نیز شرایط خاصی را برای حقوق حضانت فرزندان تعیین کرده‌اند. همچنین، این شرط می‌تواند شامل تعیین این باشد که هر یک از والدین چه زمانی و در چه شرایطی حق مراقبت و پرورش فرزندان را خواهند داشت.

از آنجایی که شرایط حق حضانت فرزندان باید بر اساس شرایط خاص هر زوج تعیین شود، در بسیاری از موارد، این شرط ممکن است با توجه به توافقات نامشروع یا قوانین محلی تغییر کند. به همین دلیل، در برخی جوامع، قوانینی برای تعیین حقوق و مسئولیت هر یک از والدین در قبال فرزندان تعیین شده است تا به جلوگیری از این امر کمک کند.

شرط حق تعیین مسکن

شرط حق تعیین مسکن نیز یکی از ۱۲ شرط ضمن عقد نکاح است که به معنای تعیین حق همسران برای تعیین مکان اقامت مشترک و مسکن است. این شرط می‌تواند توسط همسران در قرارداد ازدواج تعیین شود و در صورت توافق بر روی آن، باید به آن پایبند باشند.

با توجه به این شرط، همسران حق دارند تا به صورت مشترک و با توافق همدیگر، مکان اقامت خود را تعیین کنند. این شرط برای حفظ تعامل و همکاری بین همسران در زندگی مشترک و تقویت روابط خانوادگی مفید است.

در صورتی که در قرارداد ازدواج، شرط حق تعیین مسکن تعیین شده باشد و همسران در آینده تصمیم به تغییر مسکن خود داشته باشند، باید به هم توافق کنند و این توافق نیز به صورت رسمی در مدارک مربوط به مسکن ثبت شود.

با این حال، اگر در قرارداد ازدواج شرط حق تعیین مسکن تعیین نشده باشد، همسران باید با توافق همدیگر و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، مکان اقامت خود را تعیین کنند.

با شروط 12 گانه ضمن عقد در سال 1403 و کاربرد این شروط بیشتر آشنا شوید!

نمونه شروط ضمن عقد

شرط خروج از کشور

یکی دیگر از ۱۲ شرط ضمن عقد شرط خروج از کشور است که به معنای تعیین حق همسر یا همسران برای خروج از کشور است. این شرط می‌تواند توسط همسران در قرارداد ازدواج تعیین شود و در صورت توافق بر روی آن، باید به آن پایبند باشند.

با توجه به این شرط، همسران حق دارند تا به صورت مشترک و با توافق همدیگر، از کشور خود خارج شوند و به دیگر کشورها سفر کنند. این شرط می‌تواند برای افرادی که در کشوری زندگی می‌کنند که قوانین سفر به خارج از کشور بسیار سخت است، مفید باشد.

در صورتی که در قرارداد ازدواج، شرط خروج از کشور تعیین شده باشد و همسران در آینده تصمیم به خروج از کشور داشته باشند، باید به هم توافق کنند و این توافق نیز به صورت رسمی در مدارک مربوط به خروج از کشور ثبت شود.

با این حال، برخی کشورها قوانینی دارند که ممکن است در آنها شرایط خاصی برای خروج از کشور وجود داشته باشد. بنابراین، در صورتی که در قرارداد ازدواج

شرط خروج از کشور تعیین نشده باشد، همسران باید با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و با توافق همدیگر، مسیر خروج از کشور را تعیین کنند.

شروط قابل درج در قسمت توضیحات عقدنامه

در قسمت توضیحات عقدنامه می‌توان شروطی را درج کرد که از نظر قانونی ملزم کننده نیستند، اما با توافق طرفین قابل اجرا هستند. به عنوان مثال:

  • تعیین محل مشترک سکونت برای زوجین.
  • تعیین مسئولیت‌های مالی در طول زندگی مشترک، به عنوان مثال تعیین کسی که باید هزینه‌های خانواده را بپردازد.
  • تعیین حقوق و تعهدات مربوط به نفقه و حضانت فرزندان.

تعیین شرایطی برای انتقال اموال به فرزندان، به عنوان مثال تعیین زمان یا شرایطی که فرزندان می‌توانند به اموال وراثتی دسترسی پیدا کنند.

تعیین شرایط خاصی برای مراسم عروسی، به عنوان مثال تعیین محل و زمان برگزاری مراسم عروسی یا نوع لباس مورد استفاده.

در هر صورت، مهم است که تمامی شروط قابل درج در قسمت توضیحات عقدنامه با رضایت و توافق طرفین اعلام شود و همچنین با قوانین و مقررات مربوطه سازگار باشد.

با شروط 12 گانه ضمن عقد در سال 1403 و کاربرد این شروط بیشتر آشنا شوید!

شرط تحصیل

شرط تحصیل نیز می‌تواند در قسمت توضیحات عقدنامه درج شود. این شرط می‌تواند مشخص کند که هر یک از طرفین باید حداقل یک مدرک تحصیلی خاص را داشته باشند، مثلا مدرک لیسانس یا فوق لیسانس. همچنین می‌توان تعیین کرد که در صورتی که یکی از طرفین در حین زندگی مشترک بدون دلیل موجه از تحصیلات خود صرف نظر کند، باعث شکست عقد خواهد شد.

در هر صورت، شرط تحصیل باید با رضایت و توافق طرفین اعلام شود و همچنین با قوانین و مقررات مربوطه سازگار باشد.

شرط اشتغال

این شرط می‌تواند مشخص کند که هر یک از طرفین باید در حال حاضر یا در آینده به شغل خاصی مشغول باشند و یا حداقل درآمد خاصی را داشته باشند. همچنین، می‌توان مشخص کرد که در صورتی که یکی از طرفین از شغل خود صرف نظر کند و بدون دلیل موجهی بیکار شود، باعث شکست عقد خواهد شد.

در هر صورت، شرط اشتغال باید با رضایت و توافق طرفین اعلام شود و همچنین با قوانین و مقررات مربوطه سازگار باشد.

شرط وكالت زوجه در صدور جواز خروج از كشور

شرط وکالت زوجه در صدور جواز خروج از کشور نیز می‌تواند در قسمت توضیحات عقدنامه درج شود. این شرط می‌تواند مشخص کند که زوجه به عنوان وکیل مشترک برای صدور جواز خروج از کشور اعم از تفریحی یا مهاجرتی برای هر دو نفر عمل کند.

در صورتی که قرار باشد یکی از طرفین برای مدتی به دلایلی در خارج از کشور باشد، شرط وکالت زوجه در صدور جواز خروج از کشور، در صورت توافق طرفین، می‌تواند به آن اضافه شود.

در هر صورت، شرط وکالت زوجه برای صدور جواز خروج از کشور باید با رضایت و توافق طرفین اعلام شود و همچنین با قوانین و مقررات مربوطه سازگار باشد.

با شروط 12 گانه ضمن عقد در سال 1403 و کاربرد این شروط بیشتر آشنا شوید!

شرط تقسیم اموال پس از جدایی

شرط تقسیم اموال موجود میان شوهر و زن پس از جدایی نیز می‌تواند در قسمت توضیحات عقدنامه درج شود. این شرط می‌تواند مشخص کند که در صورتی که زوجین از هم جدا شوند، چگونه اموال موجود بین آن‌ها تقسیم خواهد شد.

در این شرط می‌توان مشخص کرد که آیا اموال مشترک مانند مسکن، خودرو و غیره باید بین دو طرف تقسیم شود یا نه و در صورت تقسیم، نسبت تقسیم برای هر کدام از زوجین چگونه است.

اگرچه توافق به‌صورت قانونی و با رعایت شرایط قانونی امکان‌پذیر است، اما تقسیم اموال پس از جدایی با توجه به تعارض منافع و عدم رعایت شرایط حقوقی و قانونی، در برخی شروط قابل درج در قسمت توضیحات عقدنامه حضانت فرزندان پس از طلاق درج شده است.

حضانت فرزندان پس از طلاق

شرط حضانت فرزندان پس از طلاق می‌تواند به عنوان یک شرط قابل درج در قسمت توضیحات عقدنامه در نظر گرفته شود. این شرط ممکن است در قالب یک بند در قسمت توضیحات عقدنامه قرار گیرد.

برای درج این شرط، می‌توان از عباراتی مانند "تعیین حضانت فرزندان پس از طلاق" یا "تعیین شرایط حضانت فرزندان در صورت طلاق" استفاده کرد. در این شرط باید مشخص شود که چه کسی حق حضانت فرزندان را خواهد داشت، چگونه باید برنامه‌ریزی حضانت انجام شود، چه شرایطی برای تغییر حضانت باید فراهم شود و مسئولیت‌های هریک از والدین نسبت به فرزندان مشخص شود.

شرط وكالت مطلق زوجه در طلاق

شرط وكالت مطلق زوجه در طلاق می‌تواند به عنوان یک شرط قابل درج در قسمت توضیحات عقدنامه در نظر گرفته شود. این شرط ممکن است در قالب یک بند در قسمت توضیحات عقدنامه قرار گیرد.

برای درج این شرط، می‌توان از عباراتی مانند "تعیین شرایط وكالت مطلق زوجه در صورت طلاق" یا "اختیار وكالت مطلق زوجه در مورد مسائل طلاق" استفاده کرد. در این شرط باید مشخص شود که زوجه در صورت طلاق، چه اختیاراتی برای تعیین شرایط طلاق، تعیین شرایط حضانت فرزندان، تعیین نفقه و دیگر مسائل قانونی دارد. همچنین، باید مشخص شود که آیا این وكالت مطلق در هر شرایطی اعم از موافقت زوج یا عدم موافقت زوج، به كار خواهد رفت.

لازم به ذکر است که به دلیل اهمیت ویژه‌ای که این شرط دارد، باید توسط وکیل یا کارشناس حقوقی معتبر تنظیم شود.

کاربرد شرایط مندرج در قباله ازدواج

با شروط 12 گانه ضمن عقد در سال 1403 و کاربرد این شروط بیشتر آشنا شوید!

۱۲ شرط ضمن عقد ، شرایطی هستند که زوجین قبل از ازدواج در مورد حقوق و تعهدات مالی و غیره صحبت می کنند و توافق می کنند. این شرایط برای محافظت از منافع زوجین در طول ازدواج و در صورت جدایی و یا طلاق مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از کاربردهای شرایط مندرج در قباله ازدواج عبارتند از:

1- مشخص کردن حقوق و تعهدات مالی: شرایط مندرج در قباله ازدواج می تواند برای مشخص کردن حقوق و تعهدات مالی زوجین مفید باشد، از جمله تقسیم دارایی ها، تعیین نحوه تقسیم خدمات خانگی و هزینه های زندگی و ...

2- مشخص کردن حقوق و تعهدات فرزندان: شرایط مندرج در قباله ازدواج می تواند شامل تعیین حقوق و تعهدات فرزندان باشد، مانند نحوه تربیت فرزندان و تعهدات مالی مربوط به آنها.

3- مشخص کردن شرایط طلاق: شرایط مندرج در قباله ازدواج می تواند شامل شرایط طلاق باشد، مانند محدودیت های طلاق، شرایط پذیرش طلاق و تعهدات مالی مربوط به طلاق.

4- مشخص کردن شرایط مربوط به وراثت: شرایط مندرج در قباله ازدواج می تواند شامل شرایط مربوط به وراثت باشد، مانند تعیین حقوق وراثت و مشخص کردن طریقه انتقال دارایی ها به وراثت گذاشته شده.

5- مشخص کردن شرایطی برای مدت زندگی: شرایط مندرج در قباله ازدواج می تواند شامل تعیین کردن شرایطی برای زندگی شود. برای توضیحات بیشتر با مشاورین ازدواج آوای وکلا در ارتباط باشید.

کلام آخر

در این مقاله درباره ۱۲ شرط ضمن عقد و یا شروط ۱۲ گانه ضمن عقد صحبت کردیم، امیدواریم این اطلاعات برایتان مفید بوده و سوال یا ابهامی اگر در مورد این موضوع برایتان وجود داشت با مطالعه این مقاله به پاسخ آن دست پیدا کرده باشید. اگر نظری ، انتقادی و یا پیشنهادی دارید خوشحال میشویم آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز