بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
اگر نمی‌شود صرفا از روی جذابیت‌های ظاهری به نوع رابطه پی برد، از کجا بدانیم که رابطه ما سالم، سلامت و شاد خواهد بود؟ یا چطور می‌توانیم بفهمیم با چه کسی می‌توانیم چنین رابطه‌ای را بسازیم؟ رابطه موفق، بلندمدت، شاد و سالم میخوای؟ بیا تا بهت بگم!

راز یک رابطه بلندمدت، شاد و سالم در چیست؟!

قد بلند و شاخص توده بدنی، میزان درآمد و علاقه‌مندی‌ها...آیا این شاخص‌ها می‌توانند به ما بگویند رابطه با یک آدم در آینده چه احساسی در ما ایجاد خواهد کرد و از چه نوعی خواهد بود؟

روش‌هایی که انسان‌ها را به هم جذب می‌کند خنده‌دار و البته گاهی غم‌انگیز است. ما به عکس‌ پروفایل طرف نگاهی می‌اندازیم یا نگاهمان را در یک محل عمومی مثل کافی‌شاپ یا مهمانی به اطراف می‌چرخانیم و آدم‌ها را از منظر قد و شاخص توده‌بدنی و لباسی که پوشیده‌اند ارزیابی می‌کنیم و خیلی ناخودآگاه درباره موقعیت اجتماعی‌شان حدس‌هایی می‌زنیم.

در مرحله بعدی سر صحبت را باز می‌کنیم و کمی عمیق‌تر می‌شویم و می‌فهمیم ای دل غافل ما چقدر با هم تفاهم داریم، هر دو نفرمان ترشی انبه و کله‌پاچه دوست داریم! جل الخالق!

شاید این موارد در نوع رابطه‌ای که با دیگران خواهیم ساخت اثرگذار باشد اما نه آن‌طورهایی که شما ممکن است فکر کنید. درواقع مطالعات (بن-زِو، 2019) نشان می‌دهد که جذابیت ظاهری ارتباط بسیار کمی با تعهد در رابطه دارد و منجر به روابط کوتاه‌مدت‌تر می‌شود. در ضمن جذابیت ظاهری در مردان با افزایش احتمال خیانت، حمایت کم‌تر در رابطه زناشویی و رضایت کم‌تر در زندگی مرتبط دانسته شده است! ای داد!

پس اگر نمی‌شود صرفا از روی جذابیت‌های ظاهری به نوع رابطه پی برد، از کجا بدانیم که رابطه ما سالم، سلامت و شاد خواهد بود؟ یا چطور می‌توانیم بفهمیم با چه کسی می‌توانیم چنین رابطه‌ای را بسازیم؟ در ادامه این مقاله از سوربان ما را همراهی کنید تا از نظر روانشناسی راز یک رابطه بلندمدت شاد و سالم را بررسی کنیم.

10 راز داشتن یک رابطه موفق، شاد و سالم از نظر علم روانشناسی!

تحقیقات (فرلر، گومز و گراب، 2014؛ شکلفورد و باس، 2000؛ زارع، نصیر، مستور و شهرزاد، 2013) ویژگی‌ هایی را آشکار ساخته‌اند که وجودشان می‌تواند ثبات رابطه و شادی را پیش‌بینی کند. شرکای عاطفی‌ای که مهربان، صبور، همکاری‌کننده، روشن‌فکر، وظیفه‌شناس و به لحاظ عاطفی باثبات هستند، روابط بهتری را خلق می‌کنند.

  • عشق معامله نیست!

اگر عشق معامله بود (چیزی که ممکن است این روزها زیاد بشنوید!)، انتخاب جذاب‌ترین و پولدارترین شریک عاطفی و شخصی که ما می‌توانستیم در کنار او موقعیت اجتماعی و منفعت مالی کسب کنیم، شادترین زندگی را برایمان تضمین می‌کرد.

درعوض عشق یک پیوند عاطفی است. یک شریک عاطفی مهربان، صبور و اهل همکاری و توجه به ما حس مهم‌بودن و دوست‌داشته‌شدن می‌دهد. یک شریک عاطفی با ذهن باز و وظیفه‌شناسی به ما نشان می‌دهد که مشتاق است خودش را جای ما بگذارد و به اوضاع از نگاه ما نگاه کند و تلاش کند تا رابطه پیشرفت کند؛ او نشان می‌دهد که ما مهم هستیم و همین‌گونه که هستیم مورد پذیرش اوییم. ما در کنار کسی که به لحاظ عاطفی ثبات دارد، احساس امنیت می‌کنیم.

برطبق سو جانسون (نویسنده کتاب روش درمانی زوجین با اتکا به علم)، ما انسان‌ها همیشه به طور ضمنی یک پرسش اساسی در رابطه داریم: «آیا او در کنارم خواهد بود؟»

این نویسنده راز یک شریک عاطفی مناسب که می‌توانیم با او رابطه بلندمدتی بسازیم را با سرواژه ARE توضیح می‌دهد. هر کدام از این حروف ابتدای یکی از ویژگی‌هایی است که او می‌گوید حتما باید در شریک عاطفی‌مان مشاهده کنیم تا بتوانیم از رابطه‌ای خوب و سالم برخوردار باشیم. این کلمات چه هستند:

10 راز داشتن یک رابطه موفق، شاد و سالم از نظر علم روانشناسی!

  • دردسترس بودن Accessibility

آیا این آدم‌ها به شما نشان داده‌اند که در مواقعی که به کمک‌شان نیاز دارید در کنارتان خواهند بود؟ آیا آن‌ها در مواقع بحران همه چیز را رها می‌کنند و برای حمایت و مراقبت از شما می‌شتابند؟ شخصی که دردسترس است، شریک عاطفی خوبی است زیرا در شرایط سخت زندگی در کنارتان خواهد ماند.

این فرد همان کسی است که سر قرار به موقع می‌آید. اگر قبل از قرار ماشین شما خراب شود، او پیشنهاد می‌دهد که ماشین بیاورد. اگر چنین رفتارهایی را مشاهده کنید می‌توانید حدس بزنید که در صورت بیمار شدن از شما مراقبت خواهد کرد و در صورتی که عزیزی را از دست بدهید یا خسارتی در زندگی ببینید، در کنار شما خواهد بود.

  • مسئولیت‌پذیری Responsiveness

آیا این شخص با نمایش همدلی و کار کردن روی خودش به شما نشان می‌دهد که احساسات و نیازهای شما برایش اهمیت دارد؟ آیا حرف‌های شما را می‌پذیرد؟ اهل سازش‌کاری و مصالحه است؟ و راه‌حل‌هایی که ترجیحات شما در آن وجود دارد را قبول می‌کند؟ یک شریک عاطفی مسئولیت‌پذیر به شما نشان می‌دهد که احساسات و نیازهای‌تان برایش مهم است و آن‌ها را به نفع خودش نادیده نمی‌گیرد.

مثلا، اگر در اوایل یک رابطه به شریک عاطفی‌تان بگویید که چیزی در این رابطه اذیت‌تان کرده است، اگر فرد مسئولی باشد به شما نشان می‌دهد که احساس شما برایش مهم است و با شما همدلی می‌کند و در عمل نشان می‌دهد که دوست ندارد با تکرار آن رفتار شما را دوباره اذیت کند. اما اگر فرد مسئولی نباشد، در مقابل ابراز نیازها و احساسات‌تان، جبهه می‌گیرد، شروع به دفاع کردن از خودش می‌کند و اصلا احساسات شما برایش مهم نیست.

ده‌ها سال مطالعه نشان می‌دهد که پیوندهایی که در آن شرکای عاطفی مسئولیت‌پذیر هستند می‌تواند در گذر زمان بهبود پیدا کند؛ درمقابل فقدان احساس مسئولیت‌پذیری در روابط باعث بدترشدن روابط در گذر زمان می‌شود.

10 راز داشتن یک رابطه موفق، شاد و سالم از نظر علم روانشناسی!

  • دلشمغولی Engagement

آیا این افراد حضور قلبی‌شان را هدیه می‌دهند؟ فردی که با جان و دل مشغول شماست، توجه کامل خود را به شما نشان می‌دهد تا شما احساس کنید در کنار او رابطه‌ای امن خواهید داشت و الویت زندگی او هستید.

اگر سر قرار رفتید و دیدید که طرف به جای گفت‌وگو با شما مشغول چک‌کردن تلفن همراه است، آن را نشانه‌ای منفی در نظر بگیرید. درحقیقت، مطالعات نشان می‌دهند زوج‌هایی که از هر کوچک‌ترین لحظه‌ای برای توجه به هم استفاده می‌کنند، احتمال زندگی باثبات و شاد را در سال‌های بعدی افزایش می‌دهند.

از ریزترین رفتارها در اوایل آشنایی یادداشت‌برداری کنید. آیا به چشم‌های شما نگاه می‌کنند؟ آیا از شما سوال‌های پیگیری می‌پرسند؟ آیا همراه شما می‌خندند؟

اگر به دنبال شریک عاطفی بلندمدت هستید، فهرست‌تان را کامل‌تر کنید. قد و درآمد ماهیانه تنها ویژگی‌هایی که می‌توانند شادی را به زندگی‌تان بیاورند، نیستند.

شخصی را پیدا کنید که می‌تواند با شما پیوند عاطفی سالم برقرار کند. شخصی را پیدا کنید که در کنارش احساس امنیت می‌کنید، کسی که برایش مهم هستید، برایش الویت دارید و کسی که شما را همین‌گونه که هستید دوست دارد و می‌پذیرد.

10 راز داشتن یک رابطه موفق، شاد و سالم از نظر علم روانشناسی!

کلام آخر

در این مقاله در مورد راز یک رابطه بلندمدت شاد و سالم صحبت کردیم و به شما گفتیم که با چه کسی میتوانید چنین رابطه ای داشته باشید و در شریک عاطفی خود باید به دنبال چه ویژگی هایی باشید امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد سپاس از همراهی شما...



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز