بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
اگر قرار است در آینده نزدیک به خواستگاری بروید، احتمالا یکی از دل‌مشعولی‌های اصلی‌تان این است که چه رفتاری در مجلس داشته باشید یا اینکه صحبت‌های خانواده داماد در خواستگاری حول محور چه موضوعاتی می‌چرخد!

خانواده داماد در جلسه خواستگاری چه باید بگویند؟

مجلس خواستگاری خصوصا اگر قرار باشد فرایند ازدواج به شکل سنتی انجام شود، به احتمال زیاد نخستین دیدار‌ بین خانواده‌ های عروس و داماد خواهد بود. به همین علت این موضوع که خانواده داماد در خواستگاری چه بگویند و چه رفتاری داشته باشند، قطعا در پاسخی که از دختر و خانواده دختر دریافت خواهند کرد، تاثیر بسزایی خواهد داشت.

از این رو خانواده داماد باید خود را به نحو احسن برای خواستگاری آماده کنند و با صحبت‌ ها و سوالاتی که باید مطرح کنند اشنایی کامل داشته باشند. در این مقاله از سایت سوربان میخواهیم به مهم‌ترین حرف‌ هایی که خانواده پسر (داماد) باید در جلسه خواستگاری بزنند و سوالاتی که باید پرسیده شود، بپردازیم اگر داماد یا یکی از اعضای خانواده داماد هستید و مجلس خواستگاری در پیش دارید خواندن این مقاله را از دست ندهید!

خانواده داماد در خواستگاری چه بگویند؟/ 10 سوال مهم که باید بپرسید!

سوالاتی که خانواده داماد باید در خواستگاری بپرسند!

در ادامه به صورت جزئی‌ تر به صحبت‌ها و سوالات خانواده داماد خواهیم پرداخت و به شما کمک می‌کنیم خودتان را برای مراسم اماده سازید.

صحبت های پدر داماد در خواستگاری

معمولا در خواستگاری، خانواده عروس برای مطرح کردن موضوع اصلی پیش‌قدم نمی‌شوند و طبیعی هم هست؛ بالآخره این شما هستید که برای خواستگاری کردن به خانه عروس رفته‌اید و خودتان نیز باید شروع‌ کننده صحبت باشید.

دقیقا در همین حین است که پدر داماد همانند فرشته نجات از راه می‌رسد و وظیفه خود را برعهده می‌گیرد. نقش پررنگ پدر داماد در جلسه خواستگاری در همان جمله معروفِ «خب دیگه کم‌کم بریم سرِ اصل مطلب» نهفته است.

پدر داماد به عنوان بزرگِ خانواده داماد باید آغازگر صحبت‌ های خانواده داماد در خواستگاری باشد و برود سرِ اصلِ مطلبی که همه منتظر آن هستند.

پدر خانواده ابتدا به معرفی خود و خانواده‌اش می‌پردازد. مختصری درباره گذشته خانواده خودش، تحصیلات و شغل خود و مادر داماد صحبت می‌کند و در نهایت به سراغ یک معرفی کلی از داماد می‌رود.

پدر داماد، باید درباره میزان تحصیلات، شغل، درآمد و وضعیت اقتصادی پسر خود صحبت کند. او باید در صحبت‌های خود با نهایت صداقت به خصوصیات پسرش و اهدافی که داماد در آینده برای زندگی مشترک خود دارد، اشاره کند.

پدر داماد بعد از گرم کردن مجلس و مطرح کردن اصلِ مطلب و سایر صحبت‌های مرتبط، کم‌کم باید سررشته صحبت را به دیگران بسپارد تا دیگران نیز فرصت گفتن نظرات خود را داشته‌ باشند.

بهتر است در این صحبت‌ها پدر داماد نگاه از بالا به پایین نداشته باشد، در معرفی خود و خانواده‌اش به خصوص اقا داماد اغراق نکند و واقعیت‌ ها را مطرح نماید.

مادر داماد در خواستگاری چه بگوید؟

خانواده داماد در خواستگاری چه بگویند؟/ 10 سوال مهم که باید بپرسید!

اگر استرس صحبت کردن با مادر داماد و پاسخ دادن به سوالات او، برای عروس خانم، بیشتر از صحبت کردن با خود داماد نباشد، قطعا کمتر نیست.

معمولا به خاطر حساسیت‌هایی که مادر شوهرها دارند یا به خاطر باورهایی که درست یا غلط در ذهن مردم جا افتاده است، رویارویی با مادر داماد برای عروس به ویژه در جلسات خواستگاری سخت و استرس‌زا خواهد بود.

اما مادر داماد با برخورد و رفتار درست می‌تواند این استرس را تا حد ممکن کاهش دهد و تاثیر خوبی در ذهن عروس و خانواده‌اش به جا بگذارد.

بهتر است که مادر شوهرهای آینده در جلسات خواستگاری، صحبت‌های خود را با چاشنی لبخند محبت‌امیز و لحن مادرانه و مهربان مطرح کنند و نسبت به عروس آینده خود و نگرانی‌هایش برخوردی همدلانه داشته باشند. رفتار محبت‌امیز، کلام نرم و صمیمانه و سخنان محترمانه باعث می‌شود مادر داماد تاثیر بسیار خوبی بر عروس خانم بگذارد.

سوالاتی که معمولا مادر داماد در جلسه‌ خواستگاری مطرح می‌کند، سوالاتی زنانه و مادرانه هستند و ممکن است دغدغه‌های متفاوتی با دغدغه‌های جوانان، مورد سوال مادران باشد. این پرسش‌ها می‌توانند شبیه به موارد زیر باشند:

  • انگیزه و علت تمایل شما (عروس خانم) برای ازدواج چیست؟
  • چه معیارهایی برای ازدواج و انتخاب فرد موردنظر خود دارید؟
  • آیا ازدواج از هدف‌های شما در زندگی بوده است؟
  • احساس و نظر شما درباره مادر شدن چیست؟
  • ترجیح می‌دهید چند سال دیگر بچه‌دار شوید؟
  • رفتار و ارتباط شما با کودکان چگونه است؟
  • چه اهمیتی برای خانواده قائل هستید؟
  • آیا تا به حال دور از خانواده خود زندگی کرده‌اید؟
  • چه مقدار به خانواده خود وابسته هستید؟
  • خود را پایبند به رسومات خانوادگی می‌دانید؟ اهمیت رسومات در نظر شما چقدر است؟
  • درباره روابط با اقوام خود و همسر آینده‌تان چه نظری دارید؟
  • توقع شما از زندگی مشترک و از همسرتان چیست؟
  • توانایی‌های خانه‌داری شما چقدر است؟
  • شاغل/ در حال تحصیل هستید؟ و اگر هستید آیا بعد از ازدواج می‌خواهید به کار کردن یا درس خواندن ادامه دهید؟

خانواده داماد در خواستگاری چه بگویند؟/ 10 سوال مهم که باید بپرسید!

سوالاتی که مادر داماد از عروس خانم می‌پرسد می‌تواند در هر زمینه و موضوعی باشد. اما بهتر است مادر داماد در جلسه اول خیلی عروس خانم را تحت فشار نگذارند چرا که در اثر استرس زیاد ممکن است جواب‌های دقیق و سنجیده‌ای دریافت نکنند.

اگر نظر عروس خانم به صورت کلی مثبت بود و قرار بر ادامه جلسات اشنایی گذاشته شد، مادر داماد می‌توانند به تدریج سوالات خود را در موضوعات مختلف مطرح کنند.

کلام آخر

قطعا یک مراسم خواستگاری خوب هزاران نکته باریک‌تر از مو دارد که مطرح کردن همه آنها در یک مقاله نمی‌گنجد. با وجود این، ما سعی کردیم به این نکته بپردازیم که «خانواده داماد در خواستگاری چه بگویند؟» و به مهم‌ترین چیزهایی که به عنوان وظایف خانواده داماد در خواستگاری شناخته می‌شوند، اشاره کنیم.

یادتان نرود در مراسم خواستگاری نحوه برخورد، رفتار و گفتار شما به عنوان داماد و خانواده شما اهمیت بسیار زیادی دارد و دیدگاه خانواده عروس را درباره شما شکل می‌دهد. بنابراین در صحبت‌ها، سوالات و اظهار نظرهای خود نهایت دقت را به خرج دهید.

سوالات متداول

1. در مورد شغل و تحصیلات، خانواده داماد معمولا چه سوالاتی از خانواده عروس می‌پرسند؟

خانواده داماد ممکن است در خصوص شغل و تحصیلات افراد خانواده عروس سوالاتی مطرح کنند. مثلا سوالاتی در مورد تحصیلات فرد، شغل او، تجربیات کاری و آینده حرفه‌ای او مطرح می‌شود. این سوالات به منظور شناخت بیشتر از پس زمینه تحصیلی و شغلی عروس و تطابق آن با توقعات و اهداف خانواده داماد است.

2. در خصوص موضوعات دینی و فرهنگی، خانواده داماد چه سوالاتی از خانواده عروس می‌پرسند؟

خانواده داماد ممکن است در خصوص مسائل دینی و فرهنگی نیز سوالاتی داشته باشند؛ به عنوان مثال، سوالاتی در مورد میزان تعهد به اصول دینی، مراسم و آیین‌های فرهنگی و نحوه نگهداری از این اصول در زندگی روزمره. این سوالات به منظور اطمینان از تطابق ارزش‌ها و اعتقادات دینی و فرهنگی میان دو خانواده و آینده زناشویی جوانان است.



به این مطلب امتیاز دهید:
(3 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما: