بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بهترین سن ازدواج برای دختر و پسر از نظر روانشناسی. ازدواج یک کار غریزی و فطری می باشد. بهترین سن ازدواج دختر و پسر متغیر است و بستگی به شرایطی خاص دارد. آمادگی برای ازدواج و رسیدن به سن ازدواج وابسته به یک عدد نیست و هر فرد در یک سن متفاوت بهترین سن ازدواج اش می باشد.

تصمیم گیری برای ازدواج را می توان مهم ترین تصمیمی دانست که هر شخص در طول زندگی خود می گیرد. برای آنکه پیوند موفقی داشته باشیم باید فاکتورهای مهمی مانند سطح فرهنگی، مسائل مالی، بلوغ فکری و سن مناسب ازدواج را در نظر بگیریم. اما یکی از مهم ترین مسائل در مورد ازدواج تعیین سن معقول ازدواج برای دختران و پسران است. آیا سن مناسب برای همه افراد و در تمام شرایط یکسان است؟ در ادامه این مطلب از سوربان راجع به موضوع مناسب ترین سن ازدواج برای دختر و پسر بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بهترین سن ازدواج برای دختر و پسر کدام است؟ / سن مناسب ازدواج برای دختر و پسر از نظر روانشناسی
مناسبترین سن ازدواج برای دختر و پسر

سن مناسب ازدواج برای دختر و پسر

شاید بتوان گفت سن مناسب ازدواج به اعداد و ارقام توجه چندانی ندارد، بلکه به بلوغ فکری و روحی و همچنین بلوغ جنسی افراد و آمادگی آن ها برای استقلال، جدا شدن از خانواد، شروع یک زندگی جدید و پذیرش نقش های هر فرد به عنوان همسر می پردازد.

سن مناسب ازدواج برای اشخاص مختلف متفاوت است و نمی توان یک عدد دقیق برای دختران و پسران به عنوان سن مناسب ازدواج مطرح کرد.

برای تعیین سن مناسب ازدواج برای دختر و پسر روانشناسان فاکتورهای متفاوتی از جمله فرهنگ خانوادگی، اعتقادات مذهبی، محل زندگی و نوع زیست بوم، طبقه اجتماعی، آداب و رسوم، شرایط اقتصادی، آمادگی جسمی و فیزیولوژیکی و غیره را بررسی می کنند.

سن ازدواج قطعا مسئله بسیار مهمی در ازدواج است، ممکن است برای یک دختر روستایی با یک فرهنگ 17 سالگی سن مناسب ازدواج باشد حال آنکه برای دختر دیگری در شهر و فرهنگ دیگر 27 سالگی سن مناسب ازدواج تشخیص داده شود.بنابراین سن مناسب ازدواج دختر می تواند به مجموعه ای از عوامل وابسته باشد.

نکته دیگر در مورد سن مناسب ازدواج علاوه بر نسبی بودن، این است که روانشناسان به جای تعیین تنها یک عدد یک محدوده را به عنوان سن مناسب ازدواج مطرح می کنند.

برای مثال ممکن است سن  ازدواج برای فردی بین 17 تا 22 سالگی و برای فرد دیگری بین 23 تا 30 سالگی باشد.

بهترین سن ازدواج برای دختر و پسر کدام است؟ / سن مناسب ازدواج برای دختر و پسر از نظر روانشناسی

ازدواج در سن مناسب چه فوایدی دارد؟

وقتی که دو نفر در سن مناسب با یکدیگر پیوند زناشویی می بندند، در بلوغ فکری و احساسی کامل طرف مقابل خود را انتخاب کرده اند.

ازدواج در سنین پایین ممکن است باعث بروز افسردگی های شدیدی در فرد شود. افراد بسیاری را می بینیم که بعد از ازدواج در سن پایین حسرت تفریحات مجردی، ادامه تحصیل و در کل زندگی مجردی دوستان هم سن و سال خود را می خورند.

این افراد همچنین به احتمال زیاد فاکتورهای مناسب پدر یا مادر بودن را به درستی نیاموخته اند و در نتیجه در تربیت کودکان خود نیز دچار مشکل خواهند شد.

از طرف دیگر ازدواج در سنین بالا نیز مشکلات باروری را به دنبال دارد. ممکن است سن بالا بچه دار شدن زوجین را با مشکل مواجه کند.

از طرف دیگر بعد از بچه دار شدن اختلاف سنی زیاد والدین با فرزندان می تواند مسبب بسیاری از چالش های تربیتی در کودکان شود.

دو فاکتور مهم در تعیین سن مناسب ازدواج

درست است که برای تعیین سن ایده‌آل ازدواج چندین عامل را مثل فرهنگ، اقتصاد، محل زندگی و غیره در نظر گرفتیم. اما دو فاکتور اصلی و اساسی بلوغ فکری و بلوغ جسمی برای دختران و پسران به حساب می آید.

بلوغ جسمی شامل دو جنبه می شود جنبه اولیه آن بلوغی است که در دختران و پسران در سنین مشخصی رخ می دهد و توانمندی های جنسی در انسان پدید می آید.

دیگر فاکتور اصلی بلوغ روحی است.

بهترین سن ازدواج برای دختر و پسر کدام است؟ / سن مناسب ازدواج برای دختر و پسر از نظر روانشناسی

اما تنها این بلوغ برای جنبه فیزیولوژیکی و جسمی کافی نیست. اطلاع از مسائل جنسی و آمادگی برای آن از مهم ترین نکاتی است که در بسیاری از افراد با بلوغ جسمی شکل نمی گیرد.

بلوغ روحی نیز فاکتور اصلی دیگری برای تعیین سن مناسب برای ازدواج است که فرد از نظر روحی و عاطفی توانایی تشکیل زندگی، همسر شدن و برخورد مناسب با مشکلات و چالش های زندگی را داشته باشد.

سن مناسب برای ازدواج عددی مشخص و قطعی نیست.

این بلوغ نیز همانطور که در بالا هم اشاره شد سن خاصی ندارد و برای افراد مختلف متفاوت است.

جمع بندی

سن مناسب ازدواج یکی از مهم ترین عاملها برای تشکیل یک زندگی موفق است که عددی مشخص و قطعی نیست و عوامل مختلفی همانند فرهنگ، اقتصاد، محل زندگی، آداب و رسوم و دو فاکتور بلوغ فکری و جسمی روی آن تاثیر می گذارد.

متاسفانه بسیاری از مشکلات پس از ازدواج در بسیاری از خانواده ها ازدواج زوجین در سنین نامناسب و اشتباه است.



به این مطلب امتیاز دهید:
(34 امتیاز , میانگین: 4.1 از 5)

نظرات شما:
  • حمید جمعه, 04 آذر 1401

    دقیقا درست

  • خسرو جمعه, 04 آذر 1401

    با تشکر از شما با بت تحقیقتون ولی دو مشکل موجوده ۱. این که در عصر امروزه،دنیای ارتباطات یک دختر روستایی داره با یک دختر شهری باتفکر یکنواختی باهم رشد میکنند و فرقی بین اینها نی ۲. دلیل روشنی برای سن از دواج نیوردید، هفت خط اول درمورد سن ازدواج صحبت کردید که همان سخنان تکراری بود که باهم از نظر عقائد و اخلاق و... هم کفو باشند،بعدش هم از نتایج ازدواج نوشتید نظر بنده درمورد سن ازدواج ۲۱الی ۲۵ هست ودلایل روشنی هم دراین باره دارم....

  • یک نفر چهارشنبه, 02 آذر 1401

    ای بابا چی بگه آدم .....شرایط در کشور ما فقط برای پولدارها مهیاست


عناوین جذاب امروز