بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

خجالت در رابطه جنسی ؛ تازه عروس ها بخوانند

خجالت و کم رویی در روابط زناشویی به وضعیتی اشاره می‌کند که یک یا هر دو نفر از افراد که به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند احساس ناراحتی، ترس یا عدم راحتی در مواجهه با مسائل جنسی، عشق و روابط می‌کنند.

این احساسات که بیشتر اوقاع زنان را بیشتر از مردان درگیر می‌کند ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود، مانند کمبود اعتماد به نفس، ترس از رد شدن یا نقد، ناامیدی از تجربه‌های گذشته یا نگرانی‌هایی درباره قابلیت جنسی یا جذابیت فرد خود و همسر است.

به دلیل اهمیت بالای داشتن روابط صحیح در زندگی زناشویی و عاشقانه، اگر شما و یا همسرتان دچار چنین مشکلی است، توصیه می کنیم بدون خرده گرفتن، سرزنش و یا ایجاد تنش‌های ذهنی، به دنبال راه حل هایی برای برطرف کردن این مشکل باشید.

راه کارهای متعددی برای درمان این مسئله وجود دارد که در این مقاله به بررسی برخی از این موارد خواهیم پرداخت.

آیا خجالتی بودن در روابط زناشویی امری طبیعی است؟

اکثر مردم به خصوص در ازدواج‌های از نوع سنتی که در فرهنگ ما رایج‌تر است، قبل از ازدواج شناخت کمتری وجود داشته و رفت و آمدهای کمتری بین طرفین صورت گرفته باشد در اوایل برقراری روابط زناشویی احساس خجالت و کم رویی را تجربه می کنند.

به همین دلیل باید سعی کنید نسبت به این مسئله واقع گرایانه فکر کنید و دیدگاه مثبتی داشته باشید.

بخش مهمی از کمرویی در رابطه به دلیل تجربه های جدیدی است که به دست می آورید و به همین علت این احساسات به صورت موقت رخ میدهد به همین در افراد زیادی این احساسات پس از مدتی رفع می شود و فرد دیگر حس خجولی اوایل زندگی زناشویی را نخواهد داشت.

اگر پس از مدتی همچنان حس اعتماد به نفس پایین و یا خجالت و ناراحتی در شما وجود دارد بایستی به دنبال راه حل باشید.

علت‌های خجالت برخی از زنان از رابطه جنسی

خجالت در رابطه جنسی ؛ تازه عروس ها بخوانند

همانطور که اشاره شد، عامل اساسی این وضعیت به فرهنگ و آموزشی است که از سوی خانواده‌ها فراهم می‌شود. حیا و عفت، اغلب برای خانم‌های ایرانی اولین اصل است. این موضوع باعث شده که در ذهن بسیاری از زنان، ایده نجابت با لذت از رابطه جنسی متضاد به نظر برسد و از انجام آن، لذتی قابل توجه حاصل نشود.

سایر دلیل‌های خجالت زنان از روابط زناشویی میتوانند موارد زیر باشند:

عدم اعتماد به نفس

نگرانی از ارزیابی منفی همسران باعث کاهش اعتماد به نفس در برخی از خانم‌ها می‌شود. البته این تنها دلیل عدم اعتماد به نفس نیست بلکه مسائل مختلف دیگری مانند شیوه نامناسب تربیت در کودکی، رخدادهای منفی زندگی میتواند باعث این مسئله شود.

خود زشت انگاری و نگرانی در خصوص ظاهر اندام‌های جنسی و زنانه

شاید یکی از دلایل افزایش عمل های زیبایی صورت و بدن در سال های اخیر همین مسئله باشد. پی بردن به علت این مسئله امری بسیار پیچیده است و شاید اگر ما بنویسیم "همانطور که هستید خود را دوست داشته باشید" جمله ای کلیشه ای باشد که کمی با دنیای واقعی امروزی فاصله دارد.

اگر ظاهر و زیبایی صورت شما باعث این مسئله شده و یا قبل از ازدواج حس می کنید که این مسئله برای شما مشکل ساز می شود کافی است طی چند جلسه با یک متخصص مشاوره روانشناس دغدغه های خود را مطرح کنید و یا از یک متخصص زیبایی مشاوره بگیرید.

اگر در خصوص ظاهر اندام های جنسی، دچار تردید هستید و این مسئله باعث کاهش اعتماد به نفس شما شده و فکر می کنید در آینده مشکلاتی را برای شما از نظر روانی و ذهنی به وجود می آورد کافی است قبل از ازدواج و یا پس از آن با یک جراح زیبایی زنان که در زمینه جراحی های واژن و اندام های تناسلی زنانه تخصص دارد مشورت بگیرید. در این مطلب انواع جراحی های زیبایی زنان توضیح داده شده است.

توصیه های ما به معنی انجام یک اقدام عملی مانند جراحی نیست بلکه دریافت مشاوره از متخصصین مربوطه و ابراز نگاری و دریافت راهنمایی های صحیح تا حد زیادی به شما دلگرمی های لازم را میدهد و شاید بدون انجام هیچ اقدام دیگری تفاوت محسوسی را با ذهنی آرام‌تر در روابط زناشویی خود احساس کنید.

سایر مواردی که باعث خجالت در روابط زناشویی شود شامل:

  • فرهنگ جامعه
  • نگران بودن درباره قضاوت همسر و لذت جویی وی
  • ترسیدن از بارداری
  • افسردگی
  • اضطراب
  • سابقه تروما و تعرض جنسی

 

تکنیک‌هایی برای جلوگیری از خجالت در زمان رابطه زناشویی

خجالت در رابطه جنسی ؛ تازه عروس ها بخوانند

زنان خجالتی به جای این که در رابطه احساس مثبتی داشته باشند، به افکار منفی دامن می زنند که به بی میلی جنسی در زنان منجر می شود. تداوم افکار منفی ممکن است منجر به وسواس فکری نیز شود. در نهایت زن و مرد از رابطه جنسی که لازمه ازدواج است لذت نبرده و منجر به سردی روابط و مشکلات زناشویی می شود.

در صورتی که از صحبت درباره نیازها، خواسته ‌ها و بیان فانتزی‌هایتان مشکل دارید، قادر خواهید بود از تکنیک های دیگری استفاده نمایید تا همسر خود را متوجه رفتارهایی که دوست دارید کنید. در ادامه برخی از این روش‌ها را عنوان نموده ایم:

بگویید که خجالت زده هستید

یکی از راه‌های مؤثر برای کاهش خجالت در روابط زناشویی، ابراز صادقانه احساسات به همسر است. به او بگویید که برخی از خواسته‌هایتان را با خجالت ابراز می‌کنید و او را از این موضوع آگاه کنید. با این کار، او متوجه می‌شود که چقدر به او اعتماد دارید و این مسئله می‌تواند باعث بهبود ارتباط شما شود.

خجالتی بودن طرف مقابل را مورد تمسخر قرار ندهید

مسخره کردن افراد در هیچ زمینه ای کار درستی نیست به خصوص در مسئله بسیار مهمی مانند روابط زناشویی. این مسئله می تواند اعتماد به نفس طرف مقابل را بیش از پیش کاهش دهد و مشکلات بیشتری به وجود آورد.

حتی یادآوری این مشکل با شوخی و یا بیان آن به شیوه ای طنزآمیز هم مشکل ساز خواهد شد.

به جای این کار به شیوه ای حمایت گونه از شریک جنسی خود قدردانی کنید و به او در هر مرحله ای از رابطه قوت قلب دهید.

صادق و در رابطه بخشنده باشید

یکی از راه‌های ساده‌تر برای مدیریت خجالت در روابط زناشویی و بهبود روابط جنسی، راهنمایی کردن همسر با ارائه مثال‌ها یا نشان دادن رفتارهای مناسب است.

به عنوان مثال، با نشان دادن مهربانی و ارائه خود به طور خودجوش بدون درخواست از او، می‌توان بهبودی در تجربه رابطه جنسی یا پایان آن را مشاهده کرد. اقداماتی انجام دهید که همسر شما علاقه‌مند به آن باشد و از اطمینان اینکه او این اقدامات را قدردانی خواهد کرد، مطمئن باشید.

سایر روش های کاربردی شامل:

  • ایجاد حال و هوای رابطه جنسی: به جای ابزار درخواست خود در زمان نامناسب، مواقع خستگی، بعد از سرکار، سعی کنید محیطی آرام و مناسب را برای یک رابطه جنسی عاشقانه فرآهم کنید.
  • برقراری رابطه چشمی: با روش های غافل گیر کننده و قرارگیری در موقعیت های دونفره خارج از خانه ،امکان برقراری رابطه چشمی و احساسی را به وجود آورید که درنهایت به یک رابطه زناشویی لذت بخش تبدیل شود.
  • استفاده از لباس‌های محرک: در صورتی که حال و هوای یک رابطه به شما دست داده است، اما از گفتن آن شرم دارید، یا اینکه شما قادر نیستید از طرف مقابل درخواست کنید، با پوشیدن لباس‌های جذاب همسرتان را از این مسئله آگاه نمایید.
  • استفاده از قدرت کلمات: برای کاهش خجالت در روابط جنسی، بهتر است قبل از ورود به اتاق خواب، از طریق کلمات و بیان احساسی با یکدیگر ارتباط برقرار کنید. در اینجا حتی می توانید با شوخی های زیرکانه و احساسی شعله یک رابطه زناشویی احساسی را روشن کنید.
  • به کار گرفتن دست ها: در صورتی که هنگام رابطه جنسی، رفتاری که همسر انجام می ‌دهد که برای شما دارای و تحریک کننده است و به دلیل خجالت نمیتوانید کلامی خواسته خود را ابراز کنید با استفاده از دست‌ ها او را تشویق نمایید تا این کار را دوباره انجام دهد. در صورتی که از لمس شدن بخشی از بدن خود خوشتان می آید با دست خود او را هدایت نمایید.

در بخش فوق تکنیک هایی را جهت رفع خجولی در روابط زناشویی بیان کردیم اما اگر این روش ها همچنان برای شما اثر بخش نیست بایستی حتما با پیدا کردن علت آن به متخصص مربوطه جهت درمان و یا حتی دریافت راهنمایی مراجعه کنید.

یک تکنیک موثر که امکان بازیابی ریشه ای علت خجولی در روابط جنسی و زناشویی را مشخص می کند تکنیک 5 چرا است. با استفاده از این تکنیک به ریشه مشکل سریعتر و بهتر پی خواهید برد و در نتیجه می توانید راحت تر برای درمان و حل مشکل اقدام کنید.

 

منابع:

healthmag.ir

delgarm.com



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما: