بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

معجزه مدیتیشن چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ 

مدیتیشن یک روش درمانی است که خاستگاه آن به مشرق زمین برمی‌گردد. در این روش شما باید جسم و روان خود را عاری از هرگونه عامل بیرونی کنید و تنها بر روی یک موضوع متمرکز شوید. در سراسر جهان افراد بسیاری هستند که به صورت روزانه مراقبه انجام می دهند.

سالن های مختلفی برای این کار وجود دارد اما بسیاری ترجیح می دهند آن را در پارک و محیط های طبیعی انجام دهند. بین یوگا و مراقبه نیز تفاوت های کلیدی وجود دارد اما از پایه شبیه به هم هستند. برای اینکه درباره مراقبه بیشتر بدانید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مدیتیشن درمانی چیست؟

مراقبه، مدیتیشن یا درون پویی یک روش درمانی برای به دست آوردن آرامش و افزایش تمرکز با استفاده از حذف مولفه های بیرونی است. مراقبه شاخه های مختلفی دارد و برای اهداف مختلفی نیز استفاده می شود. اما تمامی آنها دارای چند نقطه مشترک هستند: نقطه آرامش، وضعیت ثابت و آرام و تمرکز.

مدت زمان انجام این روش می تواند از یک دقیقه تا چند ساعت باشد. مسلما در اوایل شروع نمی توان ساعات زیادی بر روی آن تمرکز کرد.
رفته رفته بدن شما بیشتر با این روش انس خواهد گرفت و پس از یک بازه زمانی می توانید حتی تا یک ساعت بر روی یک موضوع تمرکز کنید. روش انجام آن نیز یک چیز کتابی و آموزشی نیست. تقریبا هر شخصی روش خود را برای انجام آن در اختیار دارد.

چگونه مدیتیشن را شروع کنیم؟

معمولا افرادی که دارای سبک زندگی شلوغ و پراسترسی هستند در برهه‌ای از زندگی خود می پرسند چگونه مدیتیشن را شروع کنیم؟

برای شروع این روش درمانی ابتدا لازم است که محیطی آرام و ساکت برای خود انتخاب کنید. در شروع ممکن است هر عامل کوچکی تمرکز شما را از بین ببرد. پس تا جایی که می توانید عوامل بیرونی را از بین ببرید یا از خود دور کنید.

شما می توانید با استفاده از یک عامل کمکی تمرکز خود را بیشتر نمایید. اکثر افراد از مانترا، کلمه کلیدی و تصویر برای تمرکز بیشتر استفاده می کنند. مانترا آوایی با صدای مشخص و حروفی مشخص است که برای تمرکز بیشتر باید هنگام مدیتیشن گفته شود.

آموزش مدیتیشن در خانه

آموزش مدیتیشن در خانه با ایجاد محیطی درست شروع می شود. برای خودتان در خانه محلی در نظر بگیرید. با استفاده از بالش و کوسن های خاص محیط را برای خودتان راحت تر کنید. به نورپردازی توجه ویژه ای داشته باشید و سعی کنید که بیشتر نور طبیعی اتاق جریان داشته باشد.

از لحاظ دما نیز اتاق را بررسی کنید که اتاق نه بیش از حد گرم باشد و نه بیش از حد سرد. با استفاده از یک سیستم صوتی با صدای کم موسیقی آرامش بخشی را در محیط پخش کنید. حالا محلی آرام برای درمان روان خود در اختیار دارید.

پس از اینکه محیط را برای کار خود آماده کردید با استفاده از ویدیو های موجود در اینترنت در اپلیکیشن-های مختلف مراقبه را آغاز کنید. تمرین هایی که برای شروع به شما ارائه داده خواهد پیچیدگی خاصی ندارند و به راحتی قابل انجام هستند.

پس از مدتی متوجه می شوید که باید به شیوه خودتان عمل کنید و هیچ آموزش خاصی برای این کار وجود ندارد. بهترین آموزش چیزی است که با آن راحت هستید.
 

معجزه مدیتیشن چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

تاثیر درمانی مدیتیشن در افسردگی

از نگاه دکتردکتر مدیتیشن برای افرادی که دچار افسردگی زودرس هستند یا در کودکی مورد سواستفاده قرار گرفته اند، می تواند بسیار مفید باشد. افرادی که با استفاده از دارو های ضد افسردگی و سایر روش های درمانی هنوز بهبودی خود را به دست نیاورده اند نیز می توانند با استفاده از مراقبه دوباره طعم سلامتی را بچشند.

خانم های باردار اگر افسردگی پس از زایمان به سراغشان بیاید با استفاده مراقبه از وضعیت افسردگی خارج می شوند. بر اساس تحقیقات پژوهشگران افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند و درحال ترک آن هستند، با استفاده از مدیتیشن آرامش بیشتری کسب می کنند.

4 مزیت فوق العاده درباره روش درمانی مدیتیشن

  • آمیگدال قسمتی از مغز است که در یادگیری و حافظه نقش مهمی دارد و با استفاده از درون پویی فعالیتش بیشتر می شود.
  • برای کاهش استرس و ترک عادت های مضر می توانید از این روش بهره ببرید.
  • مراقبه تا حد زیادی فعالیت حافظه را بهبود می بخشد. بر اساس تحقیقات افرادی که بیشتر مراقبه انجام می دهند می توانند اطلاعات بیشتری را به حافظه بسپارند. همچنین یادگیری با استفاده از مراقبه بیشتر خواهد بود.
  • بر اساس تحقیقات افرادی که از اضطراب اجتماعی رنج می برند یا احساسات منفی آنها را به شکل دائم عذاب می دهد با مراقبه، روان سالم تری خواهند داشت.

بهترین تکنیک ها برای بهترین نتیجه

از تنفس دیافراگمی (از شکم) استفاده کنید

 تنفس شکمی راهی است که معمولا خواننده ها در تمرینات خود از آن بهره می برند. این تنفس نیازمند آرامش و تمرین است. برای استفاده از آن باید سعی کنید هوا را به جای ریه به شکم منتقل کنید. نی پلاستیکی می تواند به شما کمک کند که زودتر نتیجه بگیرید.

حتی برای مدتی کوتاه مراقبه کنید

برای مدت کوتاهی هم که شده سعی کنید در روز مراقبه داشته باشید. حتی دو دقیقه هم می تواند به آرامش شما کمک شایانی کند.

موقعیتی آرام، کلید آرامش در مراقبه است

برای مراقبه خود مکانی آرام در نظر بگیرید. برخی از ژاپنی ها برای مدیتیشن خود از اتاق هایی خاص استفاده می کنند که دارای جوی مثبت است. شما نیز می توانید بخشی از خانه خود را برای این درمان آماده کنید. این نکته بسیار مهم است که مکان انتخابی شما از میزان سکوت خوبی برخوردار باشد.

در ذهن خود تصویری سازی کنید

پرنده خیال خود را آزاد کنید تا به هر سمتی که می خواهد برود. تصور تصاویری از طبیعت می تواند به شما کمک کند که بیشتر تمرکز کنید.
اگر به تصویر خاصی علاقه دارید آن را روبه‌روی خود بگذارید تا نگاهتان از چند وقت یکبار به او بیوفتد. شناور شدن ذهن شما از میزان استرس نیز به طرز قابل توجه ای کم خواهد کرد. موسیقی نیز کمک می کند که تصاویر را بهتر در ذهن تصور کنید.
 

فرق یوگا و مدیتیشن چیست؟

بزرگ ترین سوال افرادی که به دنبال مراقبه هستند این است که فرق یوگا و مدیتیشن چیست؟

این دو از خیلی جهات شبیه هم هستند. یوگا هم شامل تمریناتی است که در نهایت به آرامش جسم و روان می انجامد. اما یوگا شامل تمرینات فیزیکی بیشتری است.
این تمرینات چیزی شبیه نرمش و کشش هستند. درحالی که مراقبه بیشتر بر روی ذهن و امور ذهنی تمرکز می کند. اگر می خواهید در کنار روان، جسم خود را نیز تقویت کنید، به سراغ یوگا بروید.
مدیتیشن یک راه عالی برای فرار از استرس های روزانه زندگی مدرن ماست. شاید عصر جدید تاثیر این روش درمانی بیشتر مورد توجه عموم قرار گرفته و به همین خاطر هم محبوبیتش افزایش یافته  است. برای انجام این روش مهم است که محیطی آرام در اختیار داشته باشید.

سپس باید به ذهن خود یک استراحت کوتاه بدهید تا بر روی یک موضوع مسلط شود. اگر می خواهید عادتی را ترک کنید، یادگیری و تمرکز خود را افزایش دهید و از اضطراب خلاص شوید، مراقبه یک راه عالی برای شماست. سپاسگزاریم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. امیدوارم از مطالبی که ارائه شد بیشترین استفاده را کرده باشید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(5 امتیاز , میانگین: 4.6 از 5)

نظرات شما:
  • کریم پور سه شنبه, 05 مهر 1401

    واقعا عالی

    پاسخ مدیر:

    خیلی ممنون از شما دوست عزیز سوربان.


عناوین جذاب امروز