بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

پروفیل سبک چیست؟

پروفیل یکی از مقاطع کاربردی است که در صنایع مختلفی نظیر صنعت ساختمان­سازی، راه­سازی، خودروسازی، صنایع نظامی و ... کاربرد دارد. پروفیل به معنای ثابت بودن سطح مقطع در طول معین تعریف می­شوند.

می­توان انواع پروفیل را از لحاظ وزن به دو نوع پروفیل سبک و پروفیل سنگین تقسیم­بندی کرد. سبک یا سنگین بودن پروفیل به ضخامت ورق فولادی مورداستفاده در پروفیل بستگی دارد. پروفیل سنگین که عموماً ظاهری مستطیلی یا مربعی دارند در دو نوع ساختمانی و صنعتی تولید می­شوند. در پروفیل سنگین چه نوع ساختمانی و چه نوع صنعتی به‌منظور تولید از ورق سیاه برای تولید پروفیل استفاده می­شود. پروفیل ساختمانی ابعاد ورق سیاه در حدود 2 تا 4 میلیمتر متغیر خواهد بود و در پروفیل صنعتی ضخامت ورق سیاه بالاتر رفته و از 6 میلیمتر به بالا خواهد بود. قیمت پروفیل سنگین از قیمت پروفیل سبک بالاتر است و این به دلیل ضخامت ورق فولادی مورداستفاده در انواع پروفیل سنگین است.

پروفیل سبک چیست؟

حدود یک قرن پیش برای اولین‌بار از پروفیل سبک یا پروفیل مبلی در آمریکای شمالی استفاده شد. در محدوده بین سال­های 1930 تا 1940 محصولات حاصل از نورد سرد به‌عنوان یکی از محصولات فولادی کاربردی شناخته شده و جایگاه ویژه‌ای در صنایع ساختمانی و یا غیرساختمانی پیدا کردند. انواع پروفیل سبک از ورق روغنی یا ورق نورد سرد تولید می­شود. ورق­های روغنی با ضخامتی در حدود بین 3/0 تا 3 میلیمتر و در محدوده عرض­هایی بین 100 تا 125 سانتیمتر تولید می­شوند. ورق­های روغنی ظاهر بهتری دارند و مقاومت بیشتری دارند. پروفیل سبک به‌دست‌آمده از ورق­های روغنی ضخامتی کمتر از 5/1 میلیمتر خواهند داشت.

به پروفیل سبک اصطلاحاً پروفیل مبلی هم می­گویند. انواع پروفیل سبک طبق استانداردهای DIN2394 و EN10219-29 تولید می­گردد. قیمت پروفیل سبک در واحد وزن اعلام می­شود و با تغییرات وزن پروفیل قیمت پروفیل تغییرخواهد کرد، همچنین تغییرات قیمت ارز بر قیمت پروفیل سبک تأثیر داشته و با افزایش قیمت ارز قیمت پروفیل افزایش خواهد بافت. میزان عرضه و تقاضا در بازار بر قیمت پروفیل سبک تأثیر خواهد داشت. قیمت ورق روغنی که پروفیل سبک از آن ساخته می­شود بر قیمت پروفیل سبک تأثیر زیادی خواهد داشت و با افزایش قیمت ورق روغنی قیمت پروفیل سبک نیز افزایش خواهد یافت. قیمت پروفیل سبک در واحد وزن یعنی کیلوگرم از پروفیل سنگین گران­تر است و این به‌خاطر دقت تولید و سطح صاف و صیقلی آن دارد ولی هزینه واحد طول پروفیل سبک از انواع دیگر پروفیل نظیر پروفیل سنگین کمتر خواهد بود.

کاربرد پروفیل سبک

پروفیل سبک در صنعت خودروسازی، صنعت ساخت مبلمان و صندلی، صنعت دوچرخه­سازی و لوازم‌خانگی و در کل در هر صنعتی که نیاز به پروفیل با وزن بسیار سبک داشته باشیم، مورداستفاده قرار می­گیرد. پروفیل­های باز نبشی با ارتفاع 20 تا 50 میلیمتر و ناودانی­های با سایز 10، 12 و 18 در دسته پروفیل­های سبک قرار می­گیرند. در تفاوت میان پروفیل سبک‌وسنگین می­توان اشاره کرده که پروفیل سبک از ورق روغنی تهیه شده، دقت ابعادی بالایی دارد ولی به دلیل ضخامت کمتر نیروی کمتری نیز تحمل کرده و قیمت پایین­تری دارد، درحالی‌که پروفیل سنگین از ورق سیاه با ضخامت بالا تولید می­شود و به دلیل ضخامت بالای ورق قدرت تحمل فشار بالاتری را دارد و نسبت به پروفیل سبک قیمت بالاتری را خواهد داشت. از معتبرترین و معروف­ترین کارخانه­های تولید پروفیل سبک می­توان به کارخانه‌های نورد و پروفیل ساوه، صبا، خاور صنعت هما و توسعه فولاد ساب قزوین اشاره کرد.

ویژگی­های پروفیل سبک

همان گونه که انواع پروفیل سبک از ورق روغنی حاصل از نورد سرد به دست می­آید لذا دارای سطحی بسیار صاف و صیقلی و باکیفیت عالی خواهد بود. از لحاظ قطر و ضخامت پروفیل مبلی دقیق تولید می­شود. به دلیل وزن کم این پروفیل­ها نسبت به انواع پروفیل دیگر بسیار ظریف هستند. انواع پروفیل سبک فرم­پذیری بالایی داشته و قابلیت آبکاری شدن بالایی دارند. پروفیل سبک دارای قابلیت جوشکاری بالا است. پروفیل سبک یا مبلی لوله­هایی بدون درز هستند که در عین داشتن ضخامت کم و دیواره­های نازک، مقاومت بالایی در برابر نیروهای درونی و بیرونی خواهند داشت.

روش تولید پروفیل سبک

در روش اول از تولید پروفیل سبک، رول ورق روغنی از طریق برش­های طولی بادقت به طور تسمه با ضخامت مشخصی تقسیم می­شود. این تسمه­ها با قرارگرفتن در دستگاه رول فرمینگ به شکل لوله در می­آیند. در ادامه دو لبه تسمه فولادی را بر یکدیگر قرار داده و با یکی از روش­های جوشکاری به هم متصل می­کنند. جوشکاری مورداستفاده در این روش جوشکاری القایی یا استفاده از جوشکاری زیر پودر می­باشد.

در روش دوم از تولید پروفیل سبک تسمه­هایی که از رول­های ورق روغنی به دست آمده‌اند به‌صورت قوطی یا چهارگوش خمیده شده و با عبور از چندین غلتک دو لبه آن­ها بر هم قرار می­گیرد. در ادامه با استفاده از یکی از روش­های جوشکاری القایی یا جوشکاری تحت پودر پروفیل سبک یا پروفیل مبلی تهیه خواهد شد.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد پروفیل می توانید به این صفحه مراجعه نمایید.



به این مطلب امتیاز دهید:
برای رای دادن اولین نفر باشید
بنر
بنر

نظرات شما:

گالری جذاب امروز در سوربان
مقالات جذاب امروز در سوربان