بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

در ایران سال‌ها است قیمت مسکن ناپایدار است به همین دلیل شرایط خرید منزل را مدام برای افرادی که قصد صاحب خانه شدن دارند سخت و پیچیده کرده است. مسکن یکی از بخش‌های کلان و مهم کشور است که بیش از 40 درصد اقتصاد کشور به آن بستگی دارد .در حال حاضر قصد داریم به بررسی اوضاع بازار مصالح ساختمانی در سال 1401 بپردازیم. عواملی که باعث بالا و پایین شدن قیمت مسکن می‌شوند، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد تا زمان مناسبی را برای خرید ملک انتخاب کنید.

اوضاع بازار مصالح ساختمانی در سال 1401

دلایل افزایش ساخت و ساز در سال‌های گذشته

در سال‌های پایانی سال 1390 با افزایش قیمت دلار قیمت مسکن افزایش چشمگیری یافت. اما قیمت مصالح ساختمانی مانند گچ، سیمان، میلگرد و تیرآهن در مراکز فروش مصالح ساختمانی اصفهان چندان افزایش نیافت. در نهایت هزینه ساخت و ساز نسبت به درآمد حاصل از فروش مسکن رشد نکرد؛ به همین دلیل ساخت و ساز سودآوری خوبی به دنبال داشت.

در حالی که از سال 1400 با کاهش قیمت دلار بازار مسکن هم دچار رکود شد؛ اما در مقابل بازار مصالح ساختمانی و دستمزدها افزایش جدی یافت تا جبران سال‌های گذشته گردد و با قیمت مسکن موازی شود. به همین دلیل با شرایط کنونی ایجاد شده بازار مسکن دچار رکود شد؛ ولی در مقابل بازار مصالح ساختمانی و دستمزدها افزایش یافته است که می‌توان گفت با سود حاصل از ساخت و ساز چندان قابل توجه نیست.

همچنین میزان تورم بین 30 تا 40 درصد است که افزایش یافتن هزینه ساخت آپارتمان و واحدهای مسکونی را به دنبال دارد، بنابراین سازندگان بایستی با احتیاط تمامی جوانب را مورد بررسی قرار دهند، سپس اقدام کنند تا موجب خسارت و ضرر و زیان آن‌ها در کوتاه مدت نشود.

قیمت مسکن در سال 1401

عواملی که باعث نوسان قیمت در بازار مسکن می‌شود عبارتند از:

  1. افزایش شدید قیمت زمین
  2. افزایش قیمت مصالح ساختمانی
  3. بالا رفتن دستمزد کارگران حرفه‌ای و ساده ساختمانی

 این موارد منجر به افزایش هزینه‌های سرسام‌آور ساخت مسکن شده است. در سال‌های اخیر قیمت مسکن شتاب زیادی به خود گرفته است، در حالی که اکنون بازار مسکن رکود یافته است  و هنوز سازندگان با احتیاط بیشتری کار می‌کنند. در نظر داشته باشید که قیمت زمین تا 30 درصد، قیمت مصالح تا 60 درصد و سایر هزینه‌ها تا 10 درصد بر روی قیمت مسکن تاثیرگذار است.

پیش بینی قیمت میلگرد

همانطور که می‌دانید بزرگ‌ترین سهم از هزینه ساخت و ساز مربوط به مصالح ساختمانی است. با توجه به اینکه از میلگرد در حجم زیاد استفاده می‌شود، بنابراین قیمت میلگرد در سال 1401 برای افرادی که به فکر ساخت مسکن در این سال‌ها هستند بسیار حائز اهمیت است.

اوضاع بازار مصالح ساختمانی در سال 1401

پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1401 با برجام

در صورت برگزار شدن برجام احتمالا اینکه دلار حتی 20 تا 21 هزار تومان به صورت نزولی کاهش یابد وجود دارد؛ در حالی که با این قیمت‌ها پایدار نخواهد بود و با تقاضای خرید دلار مجدد مسیر صعودی را در پی می‌گیرد تا قیمت‌ها به ثبات نسبی بین 23 تا 25 هزار تومان برسند.

دولت سیزدهم بودجه‌ای را در سال 1401 تحت عنوان دلار 23 هزار تومانی تنظیم کرده است که نشان دهنده انگیزه و حرکت دولت برای ثابت نگه داشتن قیمت دلار است. البته با از بین رفتن تحریم‌ها و بالا رفتن درآمدهای دلاری حاصل از فروش نفت، دولت به راحتی قادر است در سال 1401 دلار را تک نرخی کند. همچنین قیمت دلار را بین 23 تا 25 هزار تومان ثابت نگه دارد.

با توجه به اینکه شیوه بودجه‌بندی و صحبت‌های دولتمردان این پیش بینی‌ها را تایید می‌کند. البته این احتمال هم وجود دارد که بعد از برجام با کاهش شدید دلار بازار میلگرد دچار شوک شدیدی شود و قیمت آن حتی به 13 هزار تومان یا پایین‌تر برسد؛ اما در آینده‌ای نه چندان دور با ورود سازندگان به بازار و خرید میلگرد مجددا قیمت‌ها روند صعودی پیدا خواهند کرد و به سطح ثابت و پایدار خود برمی‌گردند.

پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1401 بدون برجام

در صورتی که از مذاکرات هسته‌ای نتیجه‌ای حاصل نشود احتمال افزایش تنش‌های سیاسی بین ایران و غرب ایجاد خواهد شد و این موارد منجر به افزایش قیمت دلار بیش از 30 هزار تومان باز می‌گردد. همچنین تک نرخی شدن دلار را غیرممکن می‌کند. با افزایش مجدد تحریم‌ها و فشارهای بین المللی در سال 1401 احتمال دارد که قیمت دلار تا پایان سال جاری حتی بیشتر از 35 هزار تومان برسد. با این شرایط قیمت دلار به قیمت 17 تا 18 هزار تومان بر می‌گردد و تا پایان سال می‌توان پیش بینی کرد که قیمت میلگرد از 20 هزار تومان هم افزایش خواهد یافت.

برنامه ریزی دقیق برای سازندگان مسکن

با افت سود در ساخت و ساز و افزایش ریسک‌پذیری افراد موجب شده است که در شرایط موجود، بازار ساختمان سازی رونق چندانی نداشته باشد. بیشتر سازندگان محتاطانه عمل می‌کنند و منتظر یک فرصت مناسب برای ساخت و ساز آپارتمان‌های جدید هستند. گروهی از سازندگانی که پا به عرصه ساخت و ساز در بازار گذاشته‌اند بیشتر در برابر تنش‌های موجود قرار گرفته‌اند.

اوضاع بازار مصالح ساختمانی در سال 1401

با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی، بالا رفتن دستمزد کارگران و افزایش تورم کار طاقت فرسایی را پیشرو دارند که نیاز به برنامه ریزی و استراتژی دقیق است که تمامی این شرایط حتی بر روی عملکرد شرکت‌های تخریب ساختمان اصفهان هم اثر می‌گذارد.
یکی از سازندگان بیان می‌کند که در صورتی که نرخ مصالح ساختمانی مانند نرخ ورق استیل 430، حقوق کارگران، عوارض شهرداری، مالیات و غیره به ⅓ برسد شاهد کاهش قیمت مسکن خواهیم بود؛ در حالی که تحلیل‌های کاهش قیمت مسکن منطقی نیست از همین رو کاهش قیمت مسکن دور از انتظار است.
با این وجود شما می‌توانید انواع مختلف مصالح ساختمانی را از شرکت پیمانکاری پالمیر با شرایط عالی تهیه کنید، برای سفارش از طریق شماره‌ی 09131062297 تماس حاصل فرمایید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز