بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

شرح وظایف خانواده عروس و داماد در مراسم عقد در سال 1403

آشنایی با وظایف خانواده عروس و داماد در مراسم عقد در برگزاری یک مراسم باکیفیت و اصولی نقش مهمی را ایفا می کند. درواقع خانواده عروس و داماد هر یک با توجه به آداب و رسومشان وظایفی بر عهده دارند که همگی ملزم به رعایت آن هستند.

بنابراین در این مقاله از سایت سوریان قصد داریم به بررسی وظایف خانواده داماد و وظایف خانواده عروس در عقد محضری بپردازیم؛ زیرا خانواده هایی که هیچ تجربه ای در برگزاری مراسم عقد ندارند، اطلاعات محدودی در این باره دارند و همین امر باعث سردرگمی آن ها می شود. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید تا با وظایف خانواده داماد از جمله خواهر و مادر داماد و وظایف خانواده عروس آشنا شوید.

با ریز و درشت وظایف خانواده عروس و داماد در مراسم عقد در سال 1403 آشنا شوید!

وظایف خانواده داماد در عقد محضری

خانواده داماد در برگزاری مراسم عقد محضری دارای وظایفی هستند که از جمله رایج‌ترین این وظایف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • انتخاب محضر یا سالن عقد

محضر یا سالن عقدی که قرار است خطبه عقد در آن خوانده شود، باید توسط خانواده داماد انتخاب شده و هزینه آن نیز بر عهده خانواده داماد است. انتخاب سالن یا محضر باید متناسب با تعداد مهمانان و امکانات محضر انجام شود.

خانواده‌هایی که ترجیح می‌دهند در مراسم عقد محضری تنها خانواده‌ها حضور داشته باشند، می‌توانند مراسم عقد خود را در دفترهای ازدواجی که سفره عقد دارند، برگزار کنند. اما اگر قرار است برخی بستگان نزدیک نیز دعوت شوند باید به سراغ رزرو محضرها یا سالن‌های عقد بزرگ‌تر و مجلل‌تر رفت.

  • شربت، شیرینی و کیک

در حین برگزاری مراسم عقد و پس از جاری شدن خطبه پذیرایی مختصری از مهمانان صورت می‌گیرد که این پذیرایی عمدتا شامل شربت، شیرینی و در برخی موارد کیک است. تهیه شربت، شیرینی و کیک در بسیاری از نقاط ایران بر عهده خانواده داماد است.

  • خرید حلقه

شاید بتوان مهم‌ترین وظیفه خانواده داماد نسبت به عروس را خرید حلقه ازدواج به شمار آورد. البته که خرید حلقه جزو وظایفی بوده که بین خانواده عروس و داماد مشترک است، اما خانواده داماد موظفند علاوه بر خرید حلقه ازدواج انگشتر نشانی را در مراسم بله برون، نامزدی و یا در همان مراسم عقد به عروس تقدیم کنند.

با ریز و درشت وظایف خانواده عروس و داماد در مراسم عقد در سال 1403 آشنا شوید!

  • خرید سرویس طلا

برای برگزاری مراسم عقد خرید سرویس طلا برای عروس نیز رایج بوده که البته برخی افراد این خرید را به زمان عروسی موکول می‌کنند.

  • خرید هدیه از طرف داماد و خانواده داماد

اگرچه خرید هدیه رسمی الزامی نیست، اما در بسیاری از خانواده‌ها رایج است که پس از خوانده شدن خطبه عقد هدیه‌ای از طرف پدر و مادر داماد و داماد به عروس تقدیم می‌شود. این هدیه می‌تواند طلا، جواهرات، سکه، بلیط سفر یا اشیا خاص باشد.

در ضمن مرسوم است که پیش از بله گفتن عروس نیز هدیه‌ای به عنوان زیر لفظی از طرف خانواده داماد به عروس داده شود.

  • تهیه لباس عروس

خانواده داماد موظفند لباس نامزدی یا لباس عروسی که قرار است عروس خانم در مراسم عقد محضری بپوشد را تهیه کنند. خرید کفش و سایر اکسسوری‌ها مانند تاج، تور، کیف و… نیز بر عهده خانواده داماد است.

  • تهیه دسته گل و ماشین عروس

حتی برای برگزاری مراسم عقد محضری نیز تهیه یک دسته گل عروس زیبا الزامی بوده که این امر نیز بر عهده خانواده داماد می‌باشد. گل زدن ماشین عروس نیز امری اختیاری بوده که بسیاری از افراد آن را انجام می‌دهند.

  • تهیه اقلام موجود در سفره عقد

در سفره عقد اقلامی گذاشته می‌شود که از این جمله اقلام می‌توان به جام عسل، نبات، گردو، بادام و نان و پنیر تزیین شده اشاره کرد. تهیه این اقلام نیز بر عهده خانواده داماد است. البته در صورتی که مراسم عقد محضری در سالن‌های عقد دارای سفره عقد برگزار شود، معمولا تمامی این اقلام به جز نان و پنیر در سفره عقد وجود دارد و دیگر نیازی به تهیه مجدد این اقلام نیست.

وظایف خانواده عروس در عقد محضری

با ریز و درشت وظایف خانواده عروس و داماد در مراسم عقد در سال 1403 آشنا شوید!

خانواده عروس د عقد محضری نیز در حین برگزاری مراسم عقد محضری وظایفی دارند که از جمله این وظایف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آماده کردن فضای برگزاری جشن

اگر قرار است پس از مراسم عقد جشنی برگزار شود، فراهم کردن مکان مناسب برای برگزاری جشن بر عهده خانواده عروس است. معمولا در گذشته بسیاری از افراد جشن عقد را در منزل عروس برگزار می‌کردند، اما در حال حاضر که زندگی‌ها به سمت راحتی حرکت کرده و از طرفی خانه‌ها کوچک شده است، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا به سراغ سالن‌های پذیرایی تالارها و یا رستوران‌ها بروند.

  • سرو شام یا ناهار

پس از برگزاری مراسم عقد خانواده عروس موظفا یک وعده ناهار یا یک وعده شام به مهمانان بدهند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در همان سالن پذیرایی که جشن برگزار می‌شود، از مهمانان به صرف ناهار یا شام پذیرایی کنند. آن دسته از افرادی هم که تمایلی به برگزاری جشن ندارند، می‌توانند در رستوران‌ها یا در منزل شخصی خود از مهمانان به صرف ناهار یا شام پذیرایی نمایند.

  • خرید هدیه برای داماد

از دیگر وظایف خانواده عروس نسبت به داماد تهیه هدیه‌ای برای داماد می‌باشد که این هدیه می‌تواند در قالب سکه، طلا یا وجه نقد تقدیم شود.

  • خرید حلقه

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، خرید حلقه جزو وظایف مشترک میان خانواده عروس و داماد است. خانواده عروس نیز باید برای داماد حلقه‌ای تهیه کنند که این حلقه معمولا با حلقه عروس به شکل ست خریداری می‌شود.

لازم به ذکر است که بسیاری از خانواده‌ها رسم دارند همانطور که خانواده داماد برای عروس سرویس طلا خریداری می‌کند، خانواده عروس نیز برای داماد یک پلاک و زنجیر طلا یا زنجیر و دستبند طلا تهیه نماید.

با ریز و درشت وظایف خانواده عروس و داماد در مراسم عقد در سال 1403 آشنا شوید!

کلام آخر

برخلاف گذشته که بسیاری از افراد مراسم عقد و عروسی را به شکل جداگانه در منزل برگزار می‌کردند این روزها بسیاری از عروس و دامادها ترجیح می‌دهند مراسم عقد خود را در محضر و به شکل خودمانی و جمع و جور برگزار کنند و در عوض یک عروسی بزرگتر بگیرند. در برگزاری مراسم عقد محضری خانواده عروس و داماد نسبت به عروس و داماد دارای وظایفی هستند که ما در این مقاله  به مهمترین وظایف خانواده عروس و داماد در مراسم عقد محضری اشاره کردیم.

نظر شما در این باره چیست؟ به نظر شما مهمترین وظایف خانواده های عروس و داماد در عقد محضری چیست؟ آیا شما تجربه برگزاری مراسم عقد در محضر را داشته‌اید؟ یا در پی انجام تدارکات هستید؟ از رسوم شهرها و اقوام خود برای ما بنویسید و این مطلب را برای پارتنرتان بفرستید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:
  • ناشناس چهارشنبه, 08 فروردين 1403

    به نظرم دو نفر 50 50 بزنن خوبه


عناوین جذاب امروز