بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

چای سبز در مقابل قهوه : کدام یک برای سلامتی شما بهتر است؟

چای و قهوه دو نوشیدنی محبوب جهانی پس از آب هستند که در این مقاله، با چالش مقایسه خواص این دو را خواهیم داشت. البته چای بعد از آب، پر مصرف ترین نوشیدنی در دنیا محسوب می شود. در طرف مقابل، چای سبز و قهوه هر دو حاوی کافئین هستند اما قهوه بیش از سه برابر کافئین دارد. پس در همین ابتدا در نظر داشته باشید که اگر به دنبال کافئین هستید، قهوه می تواند انتخاب برتر باشد. با وجود اینکه قهوه همانند چای سبز دارای فواید سلامتی است، اغلب به عنوان یک انرژی زای بی نظیر استفاده می شود.

دم آوری چای سبز و قهوه

شما می توانید دانه های برشته شده قهوه را آسیاب کرده و با استفاده از قهوه سازها و دم افزارهای دمی، قهوه خود را انتخاب کنید. اگر از علاقمندان به قهوه تخصصی باشید، پروسه دم آوری شما به مراتب تخصصی تر خواهد شد و نیاز به متدهای بیشتری برای دم آوری خواهید داشت. در طرف دیگر، روش استفاده از چای سبز به مراتب آسان تر است. برگ های چای سبز گیاه کاملیا سیننسیس را با آب داغ چند دقیقه دم کرده و سپس از فنجان خود لذت ببرید. این مقاله به مقایسه فواید و مضرات قهوه و چای سبز خواهیم پرداخت.

مقایسه چای سبز و قهوه

چای سبز در مقابل قهوه : کدام یک برای سلامتی شما بهتر است؟

1- کافئین

در ابتدا به سراغ محبوب ترین محرک در سراسر جهان می رویم. کافئین به صورت طبیعی در قهوه و چای یافت می شود. در واقع، قهوه و چای غالب ترین منابع کافئین هستند اما قهوه، بیش از سه برابر چای سبز کافئین دارد.

کافئین محرک طبیعی است که تاثیرات مفید و بالقوه ای را در افراد ایجاد می کند. در صورتی که به دنبال تاثیرات و تحقیقات علمی که بر کافئین انجام شده هستید، می توانید به سایت کافه مال مراجعه کنید. از مهم ترین خواص کافئین می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • افزایش سطح انرژی، هوشیاری، توجه و بیداری
  • کاهش خستگی روحی و جسمی
  • زمان واکنش سریع و دقت بهبود یافته است
  • افزایش عملکرد ورزشی
  • بهبود حافظه و خلق و خو
  • اثرات محافظتی بر سلامت مغز
  • کاهش خطر زوال عقلی و آلزایمر
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2
  • کاهش سطح قند خون

همچنین در صورت مصرف بیش از اندازه کافئین، خواص آن می تواند تبدیل به مضرات ناخواسته شود. طبق تحقیقات و بیانیه سازمان غذا و داروی آمریکا، افراد بزرگسال سالم می توانند 400 میلی گرم کافئین در روز مصرف کنند. این میزان شامل تمامی کافئین دریافتی از قهوه، چای، نوشیدنی های انرژی زا و ... در طول روز است.

2- آنتی اکسیدان چای سبز و قهوه

چای سبز و قهوه دارای چندین فواید مشترک از جمله میزان آنتی اکسیدان هستند. رادیکال های آزاد نقش متعددی در بدن ایفا می کنند اما آن ها در برخی موارد منجر به استرس اکسیداتیو می شوند. استرس اکسیداتیو فرآیند مضری است که می تواند با ایجاد بیماری و تسریع روند پیری بر سلامت تاثیر بگذارد.

خبر خوب اینکه قهوه و چای سبز، سرشار از آنتی اکسیدان هستند. ترکیبات آنتی اکسیدانی هر دو، می توانند اثرات مفیدی در برابر استرس اکسیداتیو داشته باشند. قهوه و چای سبز به شکلی خاص غنی از آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول هستند.

ضد سرطان و ضد التهاب

اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) و اسید کلروژنیک (CGA)، به ترتیب فراوان ترین پلی فنول ها در چای سبز و قهوه هستند. مطالعات نشان می دهند این ترکیبات می توانند اثرات ضد سرطانی قوی نیز به همراه داشته باشند. به عنوان مثال، EGCG ممکن است مانع رشد و گسترش تومور شده و ممکن است منجر به مرگ سلول های تومور شود. طبق منابع تحقیقاتی، به نظر می رسد که CGA رشد تومور را مهار کرده و باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود

آنتی اکسیدان های چای سبز و قهوه می توانند به کاهش التهاب کمک کنند. این مورد ممکن است از التهاب مزمن در شروع سرطان کمک کند.

مطالعات نشان می‌دهند که EGCG موجود در چای سبز ممکن است اثر مفیدی بر روی سلول‌های سرطانی در تومورهای سر و گردن و همچنین در سلول‌های سرطانی ریه، پروستات، سینه، کولورکتال و پانکراس داشته باشد.

در مقابل، CGA قهوه ممکن است اثرات مفیدی در برابر سرطان های کبد، آندومتر و پوست داشته باشد. CGA قهوه، سطح تری گلیسیرید خون را تنظیم کرده و به بهبود واکنش های سلول های بدن به هورمون انسولین (که برای سلامت قلب و کنترل قند خون است) کمک می کند.

3- کاهش وزن با قهوه یا چای سبز ؟

CGA قهوه و EGCG چای سبز، همراه با کافئین، خواص کاهش وزن را برای هر دو نوشیدنی فراهم می کند. مطالعات نشان می دهد ترکیبات قهوه ممکن است میزان انسولین، کلسترول خون و تری گلیسیرید را کاهش داده و چربی احشایی را کاهش دهد.

چربی احشایی، چربی ذخیره شده در شکم و اطراف اندام هاست. این چربی باعث افزایش خطر بیماری قلبی و دیابت می شود که می توانید با استفاده از قهوه، رژیم غذایی و تحرک بدنی، آن را کاهش دهید.

آیا چای سبز به کاهش چربی احشایی کمک می کند ؟

بله. مطالعات حیوانی نشان می دهد که EGCG موجود در چای سبز می تواند منجر به تجزیه چربی احشایی شود. ترکیبات موجود در چای سبز می تواند به رشد باکتری های مفید در روده کمک کند که می تواند به سوزاندن چربی و بهبود حساسیت به انسولین کمک کند.

فعال کردن چربی قهوه ای (BAT)

با مصرف کافئین، نوعی چربی با نام چربی قهوه ای (BAT) را فعال کنید. این چربی که با افزایش سن، مقدار آن کاهش می یابد باعث تولید مقادیر زیادی گرما و تعدیل متابولیسم چربی و گلوکز می شود.

تفاوت چای سبز و قهوه

چای سبز در مقابل قهوه : کدام یک برای سلامتی شما بهتر است؟

1- چای سبز = آرامش بخش

چای سبز حاوی نوعی اسید آمینه به نام ال تیانین (L-theanine) است که می تواند با تاثیر بر مغز باعثت اثرات آرامش بخشی شود. مصرف چای سبز می‌تواند به کاهش استرس و بهبود حالت آرامش کمک کند. همچنین، عطر و طعم ملایم چای سبز باعث می‌شود که این نوشیدنی به یک تجربه آرامش بخش تبدیل شود که بسیاری از افراد از آن لذت می‌برند.

2- قهوه = انرژی زا

قهوه به عنوان یک منبع قدرتمند انرژی زا شناخته می‌شود. از گذشته‌های دور، مردم از قهوه به عنوان یک روش برای افزایش انرژی و تمرکز استفاده می‌کردند. با مصرف یک فنجان قهوه، افراد معمولاً احساس بیداری و انگیزه بیشتری می‌کنند، اما این تأثیرات بستگی به میزان مصرف و شدت مواد موجود در قهوه دارد

3- خواص سلامتی

شواهد نشان می دهد مصرف چای سبز با کاهش خطر سکته مغزی، دیابت و افسردگی مرتبط است. این در حالی است که قهوه، با کاهش مرگ و میر بیماری های قلبی مرتبط است.

مضرات احتمالی چای و قهوه

اگرچه چای سبز و قهوه فواید بالقوه ای به همراه دارند اما ممکن است معایی داشته باشند. برخی از این مضرات احتمالی شامل موارد زیر می شود.

افزودنی ها

برخی افزودنی ها مانند شیرین کننده ها، خامه، شربت های طعم دار و ... می تواند کالری و قند فنجان نهایی شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهد مصرف بالای قند می تواند باعث افزایش وزن، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی شود.

کافئین

با وجود اینکه کافئین را می توان یک داروی مفید گیاهی در نظر گرفت، اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث عوارض جانبی ناخواسته مانند اضطراب، بی خوابی، سوزش معده و ... شود.

افزایش قند

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد قهوه، حاوی قند از جمله کافستول و کاهوئول است که می تواند کلسترول خون را افزایش دهد.

بهترین طرز تهیه چای سبز و قهوه

چای سبز در مقابل قهوه : کدام یک برای سلامتی شما بهتر است؟

برای اینکه بهترین استفاده را از خواص چای سبز و قهوه ببرید، نکات سالم زیر را دنبال کنید.

  • با وجود اینکه نسل سوم قهوه، بر اهمیت علم نوین تاکید دارد، مزایای دیگری به همراه دارد. فیلترهای کاغذی در روش های دمی مانند قهوه کمکس، دریپر، v60 و ... به کاهش میزان کافستول قهوه کمک می کند.
  • در صورتی که به دنبال تهیه قهوه با شیر هستید، شیر پرچرب را به شیر کم چرب تغییر دهید. این تغییر ساده، به کاهش کالری و چربی نهایی شما کمک می کند.
  • در صورت امکان، شکر را کنار بگذارید. افزودن بیش از حد شکر، عسل، سیروپ، شربت و ... می تواند باعث نوشیدنی پر کالری و کم مغذی شود.
  • دارچین یا جوز هندی را به قهوه خود اضافه کنید. به جای استفاده از شربت های شیرین برای طعم دادن، دارچین یا جوز هندی را به قهوه خود اضافه کنید. این ادویه ها ممکن است به پیشگیری و درمان دیابت نوع 2 و چاقی کمک کنند.
  • آب لیمو را به چای خود اضافه کنید. مطالعات نشان می دهد که افزودن آب لیمو به چای سبز ممکن است آنتی اکسیدان های آن را در دسترس بدن شما قرار دهد.

در نهایت کدام بهتر است ؟ چای سبز یا قهوه ؟

چای سبز در مقابل قهوه : کدام یک برای سلامتی شما بهتر است؟

چای سبز و قهوه، هر دو نوشیدنی های مفید و بی خطری هستند که فواید کافئین و آنتی اکسیدانی را برای شما فراهم می کند. هر دو می تواند به کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها کمک کند. با این حال موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • افرادی که مبتلا به بی خوابی و اضطراب هستند، بهتر است چای سبز را به جای قهوه انتخاب کنند. چای سبز حاوی کافئین کمتری است و به دلیل داشتن اسید آمینه ال تیانین، باعث احساس آرامش می شود.
  • اگر به دنبال افزایش هوشایری یا بهبود عملکرد فیزیکی خود هستید، قهوه انتخاب مناسب تری خواهد بود.

در نهایت، تعیین اینکه کدام می تواند برای شما بهتر باشد، به نیاز های خاص شما بستگی دارد. اگر در سلامتی کامل هستید، می توانید هر دو را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا از خواص آن ها بهرمند شوید. همچین چای سبز برای ساعات پایانی روز می تواند گزینه ایده آل تری باشد. زمانی که به دنبال برطرف کردن خستگی روز خود هستید و در پایان، می توانید خوابی آرام را تجربه کنید.

 



به این مطلب امتیاز دهید:
(2 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز