بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

به عنوان یکی از پردرآمدترین مشاغلی که امروزه افراد زیادی در آن مشغول به فعالیت هستند می‌توان به طراحی لباس اشاره کرد. کسانی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند معمولاً درآمدهای بالایی را کسب می‌کنند.

در حال حاضر این رشته هم در دانشگاه‌های داخل و خارج کشور و هم در آموزشگاه‌های خصوصی تدریس می‌شود. این نوع طراحی با روش‌های گوناگونی انجام گردیده و در موقعیت‌های مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

یک طراح لباس باید احتیاجات مشتریان خود را بشناسد و سپس با توجه به اطلاعات و اندوخته‌های خود، بهترین طرح را رقم بزند. طراح باید تمامی ایده‌های خود را با ظرافت هر چه تمام روی کاغذ بیاورد و سپس نسبت به دوخت آن اقدام کند. اگر چه دوخت لباس وظیفه طراح نیست، اما طراح می‌تواند با توجه به سطح مهارت‌ها و علایق خود آن را انجام دهد.

معرفی رشته طراحی لباس | بازارکار و درآمد طراحان لباس

ماهیت رشته طراحی لباس

جذابیت بالای دنیای مد و فشن سبب گردیده که روز به روز علاقمندان به این رشته افزایش یابند. بسیاری از دانش‌آموزان برای ادامه تحصیلات خود آموزش طراحی لباس را انتخاب می‌کنند.

همانطور که می‌دانید پوشش یک قوم و کشور نشان دهنده اصالت و شخصیت آنان است. به منظور از بین نرفتن فرهنگ اقوام مختلف ادامه یافتن این رشته هنری اهمیت زیادی دارد. در کلاس طراحی لباس به موارد گوناگونی همچون سبک شناسی نیز پرداخته می‌شود.

فارغ‌التحصیلان این رشته در جوامع گوناگون از موقعیت بسیار خوبی برخوردار هستند، زیرا در حفظ پوشش اقوام گوناگون نقش مهمی دارند. طراحان لباس همواره تلاش می‌کنند که بهترین لباس‌ها و پوشش‌ها را برای ملیت‌های مختلف تولید نمایند. یک طراح در طول دوره آموزش طراحی لباس با انواع البسه آشنا می‌شود تا بتواند طراحی‌های خود را با زیبایی هر چه تمام به نمایش بگذارد.

معرفی رشته طراحی لباس | بازارکار و درآمد طراحان لباس

 
   

توانایی‌های مورد نیاز برای ورود به رشته طراحی لباس

اگر رویای تبدیل شدن به یک طراح لباس حرفه‌ای را دارید قطعاً به یک سری مهارت‌های خاص احتیاج خواهید داشت. اولین و مهمترین رکن جهت ورود به این رشته هنری خلاقیت است. به طور کلی توانایی‌های مورد نیاز جهت ورود به رشته طراحی لباس شامل موارد زیر می‌شود.

  • علاقمند بودن ‌به طراحی: علاقمندان به این رشته پیش از آموزش طراحی لباس باید با پوشش‌های اقوام مختلف به طور کامل آشنا شوند و تحقیقات خود را کامل کنند.
  • توانایی طراحی عالی: برای تبدیل شدن به یک طراح عالی و حرفه‌ای باید توانایی کشیدن طرح‌های مختلف روی کاغذ را داشته باشید. در واقع باید بتوانید ایده‌های ذهنی خود را روی کاغذ بیاورید. اگر در زمینه نقاشی ضعیف هستید، در کلاس طراحی لباس می‌توانید این هنر را نیز تقویت کنید.
  • دقت به جزئیات: برای این که طرح خود را با نهایت زیبایی و ظرافت ارائه کنید باید به تمامی جزئیات دقت داشته باشید. این جزئیات شامل نوع آستین، یقه، کمربند و غیره خواهد شد.
  • مهارت تجسم قوی: دارا بودن مهارت تجسم قوی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است تا طراح بتواند تمامی ایده‌های خود را با زیبایی هر چه تمام به تصویر بکشد. با این وجود مشتریان درک بهتری از طرح خواهند داشت.
  • مهارت‌های ارتباطی و بین فردی عالی: دارا بودن یک ارتباط قوی با سایر افراد به منظور بیان طرح‌ها و جزئیات آن‌ها حائز اهمیت است.
  • مهارت بازاریابی و فروش: به منظور رشد کردن در دنیای مد و طراحی لباس باید از مهارت بازاریابی و فروش نیز برخوردار باشید. هر چند استعداد خوبی در طراحی داشته باشید، اگر بر جنبه‌های مالی این صنعت حاکم نباشید به موفقیت دست نخواهید یافت.
  • روحیه رقابتی: یک طراح لباس حرفه‌ای باید بتواند از سایر رقیبان خود پیشی بگیرد. طراح باید نیاز جوامع بشری و عملکرد رقیبان خود را در نظر بگیرد تا بتواند در این رشته هنری به موفقیت چشمگیری دست یابد.
  • آشنایی با نرم‌افزارهای کامپیوتری: طراحی انواع لباس تنها به کشیدن طرح روی کاغذ محدود نشده و طراحان باید با نرم‌افزارهای کامپیوتری مخصوص این رشته نیز آشنا شوند. آشنایی با هر دو روش در این مسیر بسیار کمک‌کننده خواهد بود. طراحان به واسطه شرکت در دوره‌های آموزشگاه طراحی لباس تا حدودی با نرم‌افزارها آشنایی خواهند یافت. در واقع در حین آموزش طراحی لباس به نرم‌افزارها نیز پرداخته می‌شود.
  • آشنایی با مهارت خیاطی: اگر چه طراحی با دوخت لباس متفاوت است، اما طراحانی که با خیاطی نیز آشنایی دارند قطعاً در این مسیر به موفقیت‌های بیشتری دست می‌یابند. طراحانی که در هنر خیاطی مهارتی ندارند باید با خیاطان با تجربه و ماهر در ارتباط باشند.
 
   

مراحل یادگیری طراحی لباس

اگر به این هنر ارزشمند علاقمند هستید با طی کردن مراحل زیر می‌توانید گام مهمی را در جهت آموزش طراحی لباس برای خود بردارید. این مراحل شامل موارد زیر می‌شود.

  • شرکت در دوره‌های آموزشی: به عنوان اولین قدم جهت آموزش طراحی لباس می‌توان به شرکت در دوره‌های آموزشی اشاره نمود. طراحان در این دوره‌ها با اصول طراحی آشنا می‌شوند و با گذشت زمان می‌توانند مهارت‌های خود را تقویت کنند. شناسایی یک آموزشگاه معتبر و قابل اطمینان جهت شرکت در دوره‌ آموزش طراحی لباس حائز اهمیت خواهد بود.
  • اجرای مهارت‌ها: پس از پایان آموزش طراحی لباس باید تمامی مهارت‌هایی که فرا گرفته‌اید را عملی کنید. برای محک زدن خود می‌توانید کارآموزی را آغاز نمایید تا بتوانید مشکلات خود را برطرف کنید.
  • یادگیری بازاریابی: پس از پایان آموزش طراحی لباس و یادگیری تمامی مهارت‌ها نوبت به یادگیری بازاریابی خواهد بود. طراح لباس برای فروش طرح‌های خود باید با اصول بازاریابی نیز آشنایی یابد تا بتواند به سود بالایی برسد.
  • تهیه رزومه حرفه‌ای و نمونه کار: یک طراح برای نشان دادن هنرها و توانایی‌های خود باید یک رزومه حرفه‌ای و نمونه کار قدرتمند را تهیه کند. قطعاً مشتریان در وهله اول از شما درخواست رزومه و نمونه کار را دارند تا بتوانند کار خود را به دستان هنرمند شما بسپارند.
  • آشنایی با ترندهای روز دنیای مد و فشن: صنعت مد و فشن همواره در حال به روز شدن است و شما باید همواره اطلاعات و مهارت‌های خود را به روز رسانی کنید. بدین منظور می‌توانید مطالب و مجلات مربوط به دنیای مد را مطالعه نمایید.
 
   

وظایف طراح مد و لباس

یک طراح مد و لباس وظایفی را بر عهده دارد که اگر آن‌ها را به نحو احسنت انجام دهد در این مسیر به موفقیت‌های چشمگیری دست می‌یابد. به عنوان مهمترین وظایف طراح مد و لباس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • یک طراح مد باید سلایق و علایق آینده مردم را پیش بینی کند تا بتواند بهترین طرح‌های خود را به نمایش بگذارد. اگر یک طراح بتواند نوع پارچه، رنگ و غیره که در آینده از آن استقبال زیادی می‌شود را بشناسد قطعاً می‌تواند از سایر رقیبان خود پیشی بگیرد.
  • طراح مد و لباس باید بتواند طرح‌های مورد نظر خود را با روش دستی و یا به کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری بکشد.
  • از دیگر وظایف طراح انتخاب پارچه، اکسسوری و رنگ متناسب با هر طرح است.
  • هزینه مواد اولیه و داشتن ارتباط با تامین‌کنندگان این مواد از دیگر وظایف یک طراح است.
  • ارائه نمونه کار به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان به منظور جلب توجه آنان از دیگر وظایف طراحان مد و لباس خواهد بود.

 

معرفی رشته طراحی لباس | بازارکار و درآمد طراحان لباس

درآمد شغل طراحی لباس

طبق آمار به دست آمده طی سال‌های اخیر، میانگین درآمد یک طراح لباس در سال 1402، ماهانه حدود ۱۵ میلیون تومان است. البته درآمد طراح لباس همواره ثابت نبوده و با نوسانات بازار ممکن است افزایش و یا کاهش یابد. اگر طراح بتواند دوره آموزش طراحی لباس را به صورت حضوری و یا آنلاین برای علاقمندان به این رشته هنری برگزار کند، قطعاً میزان درآمد او نیز افزایش خواهد یافت.

آشنایی با اصول صحیح بازاریابی و فروش طرح‌ها می‌تواند میزان درآمد یک طراح را به حدود ۵۰ میلیون تومان در ماه نیز برساند. اگر طراح مد آشنایی کاملی با اصول کار خود نداشته باشد نه تنها نمی‌تواند درآمد بالایی را کسب کند، بلکه متحمل ضرر نیز خواهد شد.

درآمد شغل طراحی لباس در کانادا

طبق آمار و ارقام به دست آمده معمولاً درآمد یک طراح در کشور کانادا سالانه حدود ۵۴ هزار دلار است. در واقع یک طراح مد به ازای هر ساعت کار کردن حدود ۲۸ دلار به دست می‌آورد. البته این میزان درآمد متغیر بوده و همواره ثابت نیست. میزان درآمد یک طراح مبتدی و تازه کار ماهانه حدود ۴۳ هزار دلار و میزان درآمد یک طراح حرفه‌ای و متخصص نیز ماهانه حدود ۸۷ هزار دلار خواهد بود.

درآمد شغل طراحی لباس در ترکیه

یکی از کشورهای مطرح در زمینه این هنر، ترکیه است که در حال حاضر نیز آموزش طراحی لباس در تمامی دانشگاه‌های آن انجام می‌شود. میانگین درآمد طراحان لباس در کشور ترکیه سالانه حدود ۱۰۰ هزار دلار است. البته این میزان درآمد متغیر خواهد بود و ممکن است طراحان در ابتدای مسیر خود درآمد کمتری را به دست بیاورند، اما با گذشت زمان و افزایش تجارب و مهارت‌ها میزان درآمد آنان افزایش یابد.

درآمد شغل طراحی لباس در فرانسه

کشور فرانسه به عنوان سرزمین خلاقیت و هنر شناخته می‌شود و بزرگترین طراحان مد و پوشاک در این سرزمین زندگی می‌کنند. میزان درآمد یک طراح لباس در کشور فرانسه سالانه حدود ۸۰ یورو است که البته این میزان درآمد به سطح مهارت و خلاقیت طراح بستگی دارد.

بازار کار و آینده شغلی طراحی لباس

تنوع‌گرایی در پوشش، میان گروه‌های سنی مختلف و در جوامع گوناگون سبب شده که شغل طراحی لباس به عنوان یکی از پرطرفدارترین و پردرآمدترین مشاغل به شمار برود. در حال حاضر این شغل در کشور ایران نیز از بازار کار و آینده خوبی برخوردار است و هنرمندان با ورود به این رشته می‌توانند درآمدهای بالایی را کسب کنند.

یکی از عواملی که سبب شده سالانه افراد زیادی این رشته هنری را انتخاب کنند، فرد محور بودن آن است. فرد محور بودن بدین معنی است که طراح برای آغاز کار خود به سرمایه اولیه احتیاجی نداشته و به واسطه مهارت‌ها و تخصص‌های خود می‌تواند وارد بازار کار شود.

به طور کلی یک طراح در کشور ایران برای آغاز فعالیت خود می‌تواند یکی از گروه‌های زیر را انتخاب کرده و کسب درآمد نماید.

  • طراحی برای مشتریان اختصاصی: طراحانی که در این گروه فعالیت می‌کنند باید لباس‌های فرم مدرسه، خطوط هوایی، جشنواره‌ها، لباس ورزشکاران و غیره را طراحی کنند.
  • طراحی صنعتی: این گروه از طراحان باید لباس‌های مربوط به محیط کارخانه را طراحی نمایند.

علاوه بر طراحی در زمینه‌های فوق، بسیاری از هنرمندان نیز از طریق برگزار کردن کلاس آموزش طراحی لباس و یا به عنوان مدرس در آموزشگاه‌ها مشغول به کسب درآمد هستند.

 

معرفی رشته طراحی لباس | بازارکار و درآمد طراحان لباس

مزایا و معایب شغل طراحی لباس

همانطور که می‌دانید هر شغلی از مزایا و معایبی برخوردار است. شغل طراحی مد نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عنوان مهمترین مزایای این شغل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کسب تجربه در این شغل و تحسین شدن توسط مشتریان و همکاران سبب افزایش موفقیت یک طراح خواهد شد.
  • پس از پایان دوره آموزش طراحی لباس می‌توان وارد بازار کار شد و درآمد‌های بالایی را کسب نمود.
  • به میزانی که سطح تخصص و مهارت یک طراح در این شغل بیشتر باشد میزان پیشرفت او نیز بالاتر خواهد بود.
  • میزان درآمدی که یک طراح به دست می‌آورد قابل قبول است و می‌تواند آینده اقتصادی بسیار خوبی را برای او رقم بزند.
  • شغل طراحی مد برای کسانی که به سفر کردن علاقمند هستند، گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

اگر چه شغل طراحی مد از مزایای منحصر به فردی برخوردار است، اما معایبی نیز دارد که شامل موارد زیر می‌شود.

  • برای این که بتوانید در این شغل به موفقیت‌های زیادی دست یابید، باید هزینه و زمان زیادی را صرف طراحی و دوخت لباس کنید.
  • این شغل علاوه بر این که به صبر و حوصله زیادی احتیاج دارد، به قدرت انتقادپذیری نیز احتیاج خواهد داشت.
  • در این شغل طراح با سلایق گوناگونی مواجه است و به همین دلیل باید قدرت خلاقیت خود را تقویت کند.
  • میزان رقابت در بازار کار این شغل بسیار بالاست.
 
   

آموزش طراحی لباس در آموزشگاه طرحستان

طراحی مد و لباس یکی از شاخه‌های هنر است که در حال حاضر طرفداران زیادی دارد و طراحان از طریق آن درآمدهای بالایی را کسب می‌کنند. یک طراح مد و لباس با توجه به میزان تخصص و مهارت خود می‌تواند کسب درآمد کند.

اگر قصد گذراندن دوره آموزش طراحی لباس را دارید می‌توانید آموزشگاه طرحستان را که از اعتبار بالایی برخوردار است را انتخاب کنید. جهت اطلاع از نحوه و زمان برگزاری کلاس آموزش طراحی لباس می‌توانید به سایت این آموزشگاه به آدرس tarhestan.org مراجعه نمایید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(2 امتیاز , میانگین: 3.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز