بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

راز های تشخیص فرش دستباف از فرش ماشینی

اصولا در چیدمان دکوراسیون خانه ، اجزاء و عنصرهای گوناگونی وجود دارد که هرکدام به نوبه خود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشند. فرش دستباف نیز یکی از همین عنصر های مهم و تاثیرگذار در دکوراسیون خانه محسوب می شود ، مخصوصا که خرید آن نوعی سرمایه گذاری نیز به حساب می آید.در این مطلب مهم ترین نکاتی که هنگام خرید فرش دستباف بایستی بدانید را به شما خواهیم گفت.

فرش ها یکی از مهم ترین و اساسی ترین عنصرها در هر خانه ای می باشند ، عنصری که در فرهنگ ایرانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و به عنوان نقطه کانونی هر خانه ای شناخته می شود همچنین تاثیر بسزایی در دکوراسیون خانه ها دارد. می توان گفت هر خانه ای بدون فرش ، فضایی بدون روح و سرد را به همراه دارد.به صورت کلی فرش هایی که در بازار به فروش می رسند به دو گروه فرش دستباف و فرش ماشینی تقسیم می شوند که فرش های دستباف از ارزش بسیار زیادی برخوردار می باشند ، زیرا همان گونه که از نامشان مشخص است هنر دست هستند و برای بافت آنها ساعت ها و ماه ها زمان و انرژی صرف شده است و در گروه فرش های لوکس و با ارزش محسوب می شوند.

هنگامی که شما این مدل از فرش ها را در دکوراسیون خانه خود استفاده می نمائید می توانید زیبایی خیره کننده ای را با چشم مشاهده کنید.بهتر است بدانید که فرش دستباف برعکس فرش ماشینی هر مقدار بیشتر پا بخورد ارزش بالاتری پیدا خواهد کرد.لازم به ذکر است که دو مدل گره در فرش های دستباف به کار می روند که شامل گره فارسی و گره ترک هستند.

انواع گره های فرش دستباف

  • گره فارسی

گره های فارسی باعث تهیه فرش های پشمی با بافت درشت می شوند که بیشتر اوقات وزن سنگینی به همراه دارند و شامل نقش هایی با بافت درشت هستند.در گره فارسی تنها یک سمت پرز گره می خورد و سمت دیگر آن آزاد می باشد.

در این روش ، چله شل تر می باشد و برای سفت کردن آن ، شانه های سنگین را محکم بر روی پرزها می کوبند تا پرزهای پشمی در هم فرو روند و چله محکم تر بشود. افرادی که فرش های دستباف با گره فارسی را می بافند ، به علت درشتی پرزهای پشم نمی توانند نقش های ظریف و مینیاتوری ببافند.بهتر است بدانید فرش هایی که با این گره بافته می شوند پس از گذشت سالیان سال با پا خوردن کم کم نخ نما می شوند و به همین دلیل این مدل از فرش ها از قیمت کمتری نسبت به مدل گره ترکی برخوردار هستند.

راز های تشخیص فرش دستباف از فرش ماشینی

  • گره ترکی

روش کار در این مدل از گره به صورتی می باشد که در آن هر دو سر پرز از لای تار رد می شود و گره می خورد.این روش زمان بسیاری می خواهد و مخصوص فرش های ریزبافت و نقش های ظریف با رنگ های متنوع و خط های نازک می باشد. این گره بسیار محکم بوده که منجر به استحکام بیشتر فرش می شود و به راحتی نخ نما نمی شود.بهتر است بدانید که این مدل گره با پا خوردن بیشتر ، ظرافت و نقش ها بیشتر نمایان می شوند.

ابعاد فرش دستباف عبارت اند از :

 

خصوصیت و ویژگی استفاده از فرش دستباف

  1. فرش دستباف در مقابل نور ، پاخوردن و شستشو نه تنها کیفیت خود را از دست نمی دهد ، بلکه بر زیبایی و ارزش آن نیز اضافه می شود.
  2. فرش های دستباف به علت داشتن الیاف طبیعی ، نرمی و لطافت خاصی که به همراه دارند هنگام خوابیدن و استراحت کردن بر روی آنها دچار کمر درد نخواهید شد.
  3. برعکس فرش های ماشینی ، فرشهای دستباف در زمستان سرما و در تابستان گرما را دفع می کنند.
  4. به دلیل داشتن الیاف پشم ، پنیه و ابریشم الکتریسته ساکن ایجاد نمی کند.
  5. از دیگر جذابیت های این فرش ها می توان به تنوع در طرح و رنگ آنها اشاره کرد که با هر سبک دکوراسیون و سلیقه ای متناسب می باشند.
  6. از نظر کارشناسان طرح ، نقشه ، جنس نخ ، تار و پود و میزان درشتی و ریزی بافت از جمله مواردی می باشند که ارزش و قیمت یک فرش دستباف را تعیین می نمایند.

راز های تشخیص فرش دستباف از فرش ماشینی

معایب فرش دستباف

  1. یکی از اصلی ترین معایب فرش دستباف ، قیمت بسیار بالای آنها می باشد ، منتها این موضوع امری می باشد و در سراسر دنیا صنایع دستی و هنری از قیمت بالاتری برخوردار هستند.
  2. با توجه به این که این مدل از فرش ها از الیاف طبیعی بافته می شوند و نیز با رنگ طبیعی رنگ ریزی می شوند ، هنگام شتسشو امکان رنگ دادن آنها وجود دارد و شستنشان مقداری سخت می باشد.
  3. از دیگر معیاب این مدل از فرش ها وزن سنگینشان می باشد.
  4. وجود خطای انسانی هم در طرح و نقش های فرش های دستباف وجود دارد.

 

چگونه کیفیت فرش دستباف را تشخیص بدهیم؟

  • بررسی فرش از لحاظ طرح و اندازه

هنگام خرید فرش دستباف بایستی به اندازه های آن توجه داشته باشید.معمولا چند سانتی متر اختلاف قسمت بالا و پایین فرش از خصوصیت های فرش دستباف می باشد و میتوان از آن چشم پوشی کرد ، منتها در صورتی که این اختلاف بیشتر از چند سانت باشد یک عیب محسوب می شود. طرح فرش نیز بایستی تقارن داشته باشد که این کار را میتوانید با تا کردن فرش از وسط ، بر روی هم دیگر و بررسی طرح نسبت به دیگر خط ها تشخیص بدهید.

با متر و خط کش نیز می توانید فاصله نقطه ها را به صورت دقیق بررسی نمائید.در صورتی که اختلاف لبه بالایی فرش ، نسبت به گل وسط تا لبه پایینی بیش از 3 سانتی متر باشد بدون تردید از قیمت آن کم خواهد شد. بهتر است به تقارن رنگ در شکل های بافته شده نیز توجه داشته باشید ، همچنین توجه داشته باشید که شکل های طرح ها ناتمام نمانده باشد و همه ی شکل ها و خط ها شکل طبیعی خود را به همراه داشته باشند و در وسط کار ناپدید نشده باشند.

  • بررسی کیفیت پرزها

پرز فرش بایستی بادوام ، درخشان و انعطاف پذیر باشد. فرش هایی که پرز نرمی دارند نسبت به فرش هایی با پرز ضخیم از دوام کمتری برخوردار هستند و تمایل بیشتری به جذب گرد و خاک دارند.لازم به ذکر است که فرش با پرزهای نرم به خوبی پرزهای ضخیم تمیز نخواهند شد.

  • بررسی تراکم ، کوبیدگی پودها ، یکنواختی طرح

تاثیرگذار ترین و مهم ترین عاملی که در انتخاب فرش دستباف می بایستی به آن توجه داشته باشید بافت آن می باشد.بهترین روش برای بررسی بافت فرش ، پشت فرش می باشد. با بررسی پشت فرش نکاتی همچون تعداد گره ها ، نحوه ی تراکم ، کوبیدگی پودها و یکنواختی طرح را بهتر متوجه خواهید شد.

  • بررسی از نظر پوسیدگی و رفو شدگی

برای این کار کافیست به پشت فرش توجه کنید ، قسمت هایی که رفو شده باشد و یا پوسیده باشد از پشت فرش به خوبی قابل تشخیص هستند. معمولا قسمت هایی که رفو شده باشند محکم تر و زبرتر خواهند بود و با کمی توجه بیشتر می توانید به خوبی سوزن خوردگی ها را مشاهده نمائید.

راز های تشخیص فرش دستباف از فرش ماشینی

  • بررسی فرش در نور طبیعی

زاویه های مختلف فرش را در نور طبیعی بررسی نمائید.بهتر است بدانید که رنگ فرش در جهت خواب آن تیره تر از رنگ آن در جهت عکس خواب فرش به چشم می آید ، بنابراین در صورتی که فرش را از جهت برعکس مشاهده نمائید راحت و آسان تر میتوانید خط های آن را بررسی کنید. توجه کنید که در فرش اختلال های رنگی و یا دو رنگی وجود نداشته باشد و رنگ فرش هم به اندازه کافی می بایست غنی و کامل باشد. هر اختلاف رنگ بین ابتدا و انتهای پرزها به معنی رنگ شدن پرزها از طریق جوهرهای شیمایی می باشد.

چگونه تعداد گره های فرش دستباف را بشماریم؟

تعداد گره های فرش را میتوانید با بهره گیری از ذره بین که به واحد اندازه گیری مندرج می باشد بشمارید. با این کار تعداد گره ها را در طول و عرض یک قاب بشمارید و در یکدیگر ضرب کنید تا تعداد گره ها در واحد سطح محاسبه شوند. توجه داشته باشید که گره ها را بایستی با دقت بشمارید زیرا اشتباه شمردن آنها باعث خراب شدن نتیجه خواهد شد.

چگونه فرش های دستبافت را از فرش های ماشینی تشخیص دهیم؟

تشخیص دادن فرش دستباف از فرش ماشینی مقداری دشوار می باشد و به همین علت گاهی اوقات افراد در هنگام خرید فرش دستباف سرشان کلاه می رود. چند راه مختلف برای تشخیص فرش ماشینی از فرش دستباف وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

  1. منظم نبودن گره ها

این مدل از فرش ها به دلیل بافته شدن توسط دست ، شامل گره های نامنظم هستند و فرش های ماشینی به دلیل بافته شدن توسط ماشین گره های منظم و یکدستی را به همراه دارند. با نگاه انداختن به پشت فرش می توانید متوجه شوید که فرش دستباف است یا خیر.البته لازم به ذکر است که برخی از فرش های ماشینی به تقلید از فرش های دستباف بافته می شوند ، منتها اشخاص حرفه ای می توانند این موضوع را متوجه شوند.

  1. ریشه های متصل به فرش

ریشه های فرش دستباف به آنها متصل هستند. به این معنا که ریشه در انتهای نخ تار می باشند. منتها ریشه های فرش ماشینی به صورت مجزا دوخته شده اند.

  1. منظم نبودن لبه فرش

تمام قسمت های فرش دستباف توسط دست بافته می شود ، به همین علت در صورتی که به لبه های فرش دستباف توجه داشته باشید لبه های آن را به صورت ناهماهنگ و نامنظم مشاهده خواهید کرد.

  1. انعطاف پذیری

فرشهای دستباف در رج های گوناگونی بافته می شوندکه می توان به ریزبافت ، درشت بافت و ممتاز اشاره کرد. هرمقدار تعداد رج ها بیشتر باشد ، انعطاف پذیر تر و نرم تر خواهد بود.

  1. درخشش

فرش های دستباف به علت طبیعی بودن الیافشان از درخشش زیادی برخوردار هستند و زیبایی بسیار چشم نوازی به همراه دارند.

تفاوت فرش ماشینی با دستباف

روش های بسیاری برای نشان دادن تفاوت این دو مدل فرش وجود دارد. فرش های ماشینی اصولا از الیاف مصنوعی بافته می شوند و در مدت زمان کوتاهی توسط دستگاه بافته می شوند ، منتها الیاف فرش های دستباف طبیعی می باشد و ماه ها طول می کشد تا این فرش بافته شود.

چگونه فرش های دستباف را بشوئیم؟

در صورتی که میخواهید این فرش را خودتان در خانه بشوئید بهتر است ابتدا آن را از جایی آویزان کنید و با چوب به آرامی پشت آن بزنید تا گرد و غبار آنها خارج شود. بهتر است فقط با آب سرد و شوینده های مخصوص فرش های دستباف را بشوئید. برای این که اطمینان حاصل کنید فرش شما رنگ پس نمی دهد ، بهتر است یک دستمال سفید رنگ را با آب گرم خیس نمائید و به قسمت های گوناگون فرش بکشید. در صورتی که دستمال شما رنگی شود بایستی هنگام شستشو بیش از حد مراقب باشید ، زیرا امکان قاطی شدن رنگ ها وجود دارد. پیشنهاد می کنیم فرش های دستباف را خودتان در خانه نشوئید و این کار را به قالیشویی بسپارید.

سرمایه گذاری بر روی فرش های دستباف

همانگونه که بر روی کالاهای مختلف مثل سکه و طلا سرمایه گذاری می کنید ، میتوانید بر روی فرش دستباف نیز سرمایه گذاری کنید زیرا با گذشت زمان ارزش پول شما بیشتر می شود. ( هر مقدار طول عمر فرش بیشتر باشد ، ارزش آن نیز بیشتر خواهد بود )

آدرس وبسایت خرید لوازم خانه : iLavazemKhane.ir



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز