بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

آیا به مراسم عروسی ساده و خودمانی علاقمند هستید؟ شاید هم جشنی بزرگ و مجلل را ترجیح می‌دهید؟ در مورد تهیه و تدوین فیلم عروسی هم همین شرایط حاکم است. می‌توانید سبکی دوستانه، خانوادگی یا سینمایی را برای فیلمبرداری و تدوین در نظر بگیرید. هر سبکی هم روش، امکانات و فیلمنامه خاص خودش را دارد.

در نهایت، فیلم عروسی باید داستانی از روز و شب عروسی را منعکس کند. در این مقاله به نکات خلاقانه‌ای برای تدوین فیلم عروسی اشاره خواهیم کرد. در اینجا می‌توانید سبک، چیدمان و داستان مناسب عروسی را برای صرفه‌جویی در وقت و خلاقیت، پیدا کنید.

مراحل تدوین فیلم عروسی به همراه نکات مربوطه

سه سبک در تدوین فیلم عروسی

آیا به دنبال الهام گرفتن در مورد نحوه تدوین فیلم عروسی خودتان هستید؟ شاید هم در این حوزه، تازه شروع به کار کرده‌اید؟ به هر حال، تدوینگران فیلم عروسی از چند سبک کلیدی محبوب و کاربردی در این زمینه استفاده می‌کنند. هر چند سال، این سبک‌ها تغییر می‌کنند و شاید جذابیت خودشان را از دست بدهند. ولی خلاقیت، همیشه حرف اول را می‌زند. سبکی را انتخاب کنید که با روحیات شما سازگار است تا بعد از گذشت چند سال، از دیدن فیلم عروسی خودتان یا رزومه کارتان خجالت نکشید. این سبک‌های فیلمبرداری به نحوه برگزاری مراسم عروسی بستگی دارند.

1.فیلمبرداری مستندوار از عروسی

این سبک از فیلم عروسی، مراسم را در نور طبیعی فیلمبرداری می‌کند. یعنی یک روز واقعی به همراه واکنش‌های شادی و اشک‌های شوق مهمانان را به نمایش می‌گذارد.

سبک فیلمبرداری مستند اغلب به صورت دستی انجام شده و از نور طبیعی و منظره زیبا، نهایت استفاده را می‌برد. وقتی عروسی در ساحل یا در باغ برگزار می‌شود، به زیبایی جلوه می‌کند. عکس‌هایی از منظره را می‌توان با جزئیات دقیق‌تری مانند تابلوهای نقاشی از عروسی، هدایا، غذا و نوشیدنی در هم آمیخت. هدفمان رسیدن به احساسی واقعی از مراسم عروسی، نگاه‌های عروس و داماد و اشتیاق مهمانان است.

2.داستان سرایی با فیلمبرداری از عروسی

این سبک از فیلمبرداری عروسی بیشتر روی یک داستان متمرکز است. این فیلم‌ها از نظر بصری، معمولا از همان ابتدای روز شروع می‌شوند و به‌طور طبیعی تا عصر جریان پیدا می‌کنند. اما این نوع از تدوین فیلم عروسی به نفع صحنه‌های احساسی است. مثلا مادر عروس به او کمک می‌کند تا لباسش را بپوشد، یا پدرش او را در آغوش می‌گیرد، یا ساقدوش‌ها به داماد و یکدیگر کمک می‌کنند تا آماده شوند.

این داستان اغلب حول نظرات و اتفاقات در طول روز عروسی ساخته می‌شود و تمرکز زیادی روی تطبیق فیلم با صدای مهمان‌های ویژه دارند.

3.تدوین فیلم عروسی به سبک سینماتیک

فیلمبرداری سینماتیک عروسی، این رویداد را به جشنی خاص تبدیل می‌کند. در این حالت از تدوین فیلم عروسی، کمتر روی لحظات کوتاه و بیشتر روی نمایش کلی از جشن متمرکز می‌شویم. در رویدادهای بزرگ با حضور صدها مهمان در لوکیشن‌های خیره کننده ، فیلمبرداری باید با دقت، برنامه ریزی و کارگردانی شود. تیم فیلمبرداری می‌تواند از تجهیزات پیشرفته با لنزهای پرایم درجه یک سینمایی، تصویربرداری اسلوموشن و فیلمبرداری هوایی استفاده کنند.

در نهایت، فیلم عروسی به سبکی لوکس و درجه یک، تدوین می‌شود که برای برندهای مد رده بالا مناسب است. در فیلمبرداری عروسی به سبک سینماتیک، همه چیز در مورد ظاهر فیلم است. بنابراین فرایند کل تولید، باید این کیفیت را منعکس کند.

مراحل تدوین فیلم عروسی به همراه نکات مربوطه

نکاتی برای تدوین فیلم عروسی

در تدوین فیلم عروسی باید فیلم‌های خام و پراکنده را به یک ویدئوی جذاب و پیوسته تبدیل کنید. حالا چگونه باید یک روز کامل را در یک ویدیوی کوتاه جا داد؟ به نکات زیر دقت کنید. قبل از شروع کار، باید نرم افزارهای مناسبی را برای تدوین فیلم عروسی انتخاب و تهی کنید. هر نرم افزار دارای امکانات خاصی است و ممکن است نیاز شود از دو یا چند نرم افزار در کنار هم استفاده کنید. در این باره پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین نرم افزارهای تدوین فیلم را مطالعه بفرمایید تا بتوانید مناسب ترین نرم افزار را برای ادیت و تدوین فیلم عروسی، انتخاب کنید و از خروجی کار خود لذت ببرید.

1.روز عروسی را به داستان تبدیل کنید

گاهی اوقات، ویدئوهای عروسی روند خاصی را دنبال نکرده و مثل قطعات موزائیک پشت هم، قطار می‌شوند. عروسی‌ها معمولا از روند داستانی مشابهی پیروی می‌کنند. یعنی آماده سازی همه چیز از عروس و داماد گرفته تا مهمانان و محل برگزاری جشن، از صبح شروع می‌شود. همه در هنگام شب، برای ادامه جشن و صرف شام دور هم جمع می‌شوند. همه چیز از سپیده دم تا شب اتفاق می‌افتد، بنابراین یک جریان طبیعی داستانی وجود دارد.

اما ویدیوی شما نباید تنها بر اساس این روند زمانی، تدوین شود. به یک داستان جایگزین و جالب فکر کنید. شاید بتوانید نماهایی خارج از این توالی زمانی را با رویدادهای روز عروسی کنار هم قرار دهید. به طور کلی، فقط قطعات تصادفی را کنار هم قرار ندهید. شروع، میانه و پایان روشنی را در ذهن خودتان مجسم کنید.

2.از انتقال‌ها (ترنزیشن) و جابجایی‌های بصری استفاده کنید

از ترفندهای بصری سینمایی برای انتقال از صحنه‌ای به صحنه دیگر استفاده کنید. با گذراندن دوربین از پشت اشیا، مانند میز و صندلی یا حتی افراد، به یک انتقال و جابجایی بی‌نقص در بین صحنه‌ها می‌رسید. از جابجایی‌ها در لحظات کلیدی مثل ورود عروس و داماد یا هنگام برش بین لحظات آماده سازی افراد و فضا استفاده کنید.

3.از انواع کات یا برش در تدوین استفاده کنید

باید از کات‌ها در جاهای مناسب استفاده کنید. کات، انواع بسیار زیادی از جمله کات ساده، موازی، J و L دارد که برای نمایش هر چه بهتر داستان فیلم عروسی مناسب هستند. به عنوان یک تدوینگر باید با تمامی آنها آشنا بوده و از هر کدام در جای مناسبش استفاده کنید.

4.هر صحنه را کوتاه کنید

شاید کسی بخواهد کل فیلم عروسی خودش را نگه دارد، ولی در تدوین بهتر است به هر صحنه و رویدادی کمتر از ده دقیقه زمان اختصاص دهید. بعلاوه داشتن فیلم کوتاه از عروسی هم برای نمایش در پایان عروسی یا ارسال برای دوستان، بسیار مطلوب است. بی حوصله ترین افراد هم از فیلم کوتاه استقبال می‌کنند.

5.موسیقی مناسبی را انتخاب کنید

در صورت امکان، موسیقی مد نظر خودتان یا مورد علاقه عروس و داماد را قبل از شروع تدوین فیلم عروسی انتخاب کنید. موسیقی را به کانون اصلی ویدیو تبدیل کنید. این کار به شما انگیزه داده و ریتم و لحن تدوین را هماهنگ می‌کند. برای دانلود موسیقی متن می‌توانید از وب‌سایت‌هایی مانند Motion Array یا Artlist.io استفاده کنید.

برای ویدیوهای عروسی ساده و مستند، از آهنگ‌های آهسته و ملایم یا نواهای سنتی یا کلاسیک استفاده کنید. فیلم‌های احساسی‌تر و داستان محور به خوبی با سازهای زهی هماهنگ می‌شوند. ویدیوهای عروسی سینماتیک هم وقتی با موسیقی سینمایی دراماتیک و نشاط‌آور همراه شوند، باورنکردنی می‌شوند.

6.درجه بندی رنگ (Color Grading) را اعمال کنید

با درجه‌بندی رنگ به طراحی ویدیویی خاصی می‌رسید. رنگ‌های روشن تر، آبی تر، با کنتراست و اشباع کمتر به خوبی برای تدوین فیلم عروسی مناسب هستند. اما این کار بستگی به مکان و هدف نهایی فیلم دارد. تا حد امکان، از نشت نور (light leak) برای اضافه کردن جلوه سینمایی استفاده کنید که در هنگام فیلمبرداری از اطراف شمع‌ها و سایر نورپردازی‌های دراماتیک عروسی، ارزش زیادی دارد.

مراحل تدوین فیلم عروسی به همراه نکات مربوطه
 

شش تمپلیت و افکت جذاب برای عروسی

1.تمپلیت ریل عروسی (Wedding Reel)

این تمپلیت شامل مجموعه‌ای از تغییرات پیش ساخته شامل طرح‌های گلدار، نشت نور و جرقه برای حرکت بین صحنه‌ها به شیوه‌ای بسیار مدرن و شیک است.

2.تمپلیت افتر افکت

این تمپلیت از شرکت Adobe After Effects مجموعه‌ای زیبا و متحرک از انتقال‌ها و جلوه‌های ویژه است تا فیلم‌های خودتان را به آن به طور آماده در آن قرار دهید. برای تدوین فیلم‌های عروسی‌ در فضایی طبیعی و مناظر زیبا، عالی است!

3.داستان عاشقانه سینمایی (Cinematic Love Story)

این تمپلیت خیره کننده در نسخه Premiere Pro، شامل تمام چیزهایی است که برای ساختن فیلم عروسی با کیفیت و سینمایی نیاز دارید. دارای قابلیت پویانمایی متن، پوشش‌های رنگی (color overlays) و تعداد زیادی مکان‌نمای مدیا (media placeholder) است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که فیلم خودتان را به جای کلیپ‌ها قرار دهید تا ویدیوی سینمایی با کیفیت بالا را تهیه کنید.

4.پک تغییرات نشت نور

اگر در Premiere Pro در حال تدوین فیلم عروسی هستید، از پک تغییرات نشت نور(light leaks transitions) استفاده کنید تا کیفیت فیلم خودتان را افزایش دهید. هر افکت نشت نور در این بسته برای انتقال تمیز و شیک از یک صحنه به صحنه دیگر طراحی شده است. وقتی دوربین در اطراف منبع نور حرکت می‌کند، آنها را با دقت تدوین کنید تا به بهترین جلوه برسید.

5. LUT‌ها

LUT‌ها ابزاری بسیار سریع و کارآمد برای تنظیم جلوه بصری فیلم هستند. با کمک آنها بلافاصله ظاهر و جلوه‌ای خاص به کلیپ‌های خام خودتان می‎دهید. اگر از Final Cut Pro استفاده می‌کنید، از LUT‌های دارای Final Cut استفاده کنید. آنها ظاهری سینمایی با کنتراست بالا را در اختیارتان قرار می‌دهند و فقط با کلیک روی یک دکمه، قابل اجرا هستند.

6.پک تصحیح رنگ فیلم عروسی (Wedding Color Corrections)

اگر فیلم خودتان را در DaVinci Resolve تدوین می‌کنید، این پک را دانلود کنید. اصلاح رنگ‌ با این ابزار به سرعت و با کیفیت سینمایی میسر است. پس از دانلود، این تنظیمات آماده را از نرم افزار داوینچی روی فیلم خام خودتان بکشید و رها کنید تا به فیلم‌های رنگی فوری در سبک‌های مختلف برسید.

مراحل تدوین فیلم عروسی به همراه نکات مربوطه

نتیجه گیری

وقتی صحبت از تدوین فیلم عروسی با کیفیت است، به سبک تدوین فیلم، برای نمایش هر چه بهتر سبک واقعی عروسی، فکر کنید. آیا می‌خواهید فیلمی به روز یا سینمایی بسازید؟ از تکنیک‌های تدوین مانند انتقال، انواع مختلف کات، تنظیم رنگ و نشت نور استفاده کنید تا همه آن‌ها را کنار هم جمع کنید و در نهایت به داستانی جذاب برسید.

شما از کدام نرم افزار برای تدوین فیلم عروسی استفاده می‌کنید؟ چه نکاتی را هنگام ساخت و ادیت فیلم عروسی در نظر می‌گیرید؟ برایمان بنویسید.

 



به این مطلب امتیاز دهید:
(2 امتیاز , میانگین: 3.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز