بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

روغن ذرت یکی از روغن‌های گیاهی محسوب می‌شود که خواص بیشماری برای سلامتی انسان به همراه دارد. این روغن از جوانه دانه ذرت به دست می‌آید. از آنجایی که این غلات در جهان بسیار یافت می‌شود و کشت آن هم راحت است، در مقایسه با بسیاری از روغن‌ها بیشتر در دسترس عموم قرار دارد و قیمت آن مناسب‌تر است. در هنگام انتخاب و خرید روغن سرخ کردنی و روغن پخت‌ و‌ پز یا سالاد ممکن است انواع روغن‌ ذرت را در قفسه فروشگاه‌ها دیده باشید. در این میان، انتخاب یک روغن ذرت باکیفیت در میان برندهای گوناگون، ممکن است شما را کمی گیج کند. روغن ذرت ورژن یکی از روغن‌ ذرت‌های باکیفیت موجود در بازار محسوب می‌شود. در این مقاله به انواع روغن ذرت، خواص آن و موارد مصرف این روغن خوش‌طعم می‌پردازیم؛ با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

خواص روغن ذرت طبیعی

فواید روغن ذرت

روغن ذرت نوعی روغن طبیعی گیاهی است که از طعم آجیلی و بویی دلپذیر برخوردار است. در ادامه به خواص این روغن مفید از دیدگاه طب سنتی و دیدگاه علمی می‌پردازیم.

خواص روغن ذرت در طب سنتی

در طب سنتی، در مورد خواص روغن ذرت، به موارد زیر اشاره شده است:

  • طبع روغن ذرت از نظر طب سنتی سرد و خشک است.
  • روغن ذرت موج افزایش سلامت بینایی شده و از چشمان شما محافظت می‌کند.
  • مصرف روغن ذرت به میزان اندک باعث کاهش فشار خون شده و میزان کلسترول خون را متعادل می‌نماید.
  • روغن ذرت ورژن دارای مقادیر بسیار کمی امگا ۳ است که به همین دلیل در افزایش هوش کودکان نقش مهمی دارد.
  • این روغن به جذب بیشتر ویتامین D در بدن کمک کرده و باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود.
  • روغن ذرت از ایجاد بیماری‌های گوارشی مانند یبوست، هموروئید و سرطان روده بزرگ پیشگیری می‌کند.
  • با مصرف روغن ذرت می‌توان عملکرد مفاصل را بهبود بخشیده و رماتیسم یا دیگر بیماری‌های ناشی از اختلال عملکرد مفاصل را درمان کرد.
  • استفاده از روغن ذرت باعث کاهش چین و چروک‌های پوستی شده و در بهبود پوست نقش دارد.

خواص روغن ذرت طبیعی

خواص روغن ذرت به طور دقیق و علمی

از خواص روغن ذرت به طور دقیق و علمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش چربی خون: روغن ذرت در کاهش کلسترول بد خون نقش بسزایی دارد. دلیل این امر وجود اسیدلینولئیک یا امگا ۶ و پیوند غیراشباع در این روغن است.
درمان التهاب مفاصل: اسید لینولئیک موجود در روغن ذرت می‌تواند در درمان التهاب و درد مفاصل و بیماری روماتیسم نقش موثری داشته باشد.
کمک به سلامت قلب و عروق: روغن ذرت سرشار از ویتامین E است. این ویتامین با خواص آنتی اکسیدانی خود از آسیب اکسیداتیو به قلب پیشگیری می‌کند. همچنین فیتواسترول موجود در این روغن با کاهش کلسترول بد خون، از ایجاد بیماری‌های قلبی و سکته پیشگیری می‌کند.

کمک به کنترل دیابت: نقش اسید لینولئیک علاوه بر درمان التهاب در عملکرد لوزالمعده نیز تاثیرگذار است. اسید لینولئیک با کاهش سطح قند خون به کنترل دیابت کمک می‌کند.
موثر در پیشگیری از سرطان: چربی‌های چند غیر اشباع، چربی‌های تک غیر اشباع، ویتامین E و فلانوئیدهای موجود در روغن ذرت با خواص آنتی اکسیدانی، باعث کاهش احتمال بروز بیماری‌های مزمن مانند سرطان می‌شوند.

مضرات روغن ذرت

به طور کلی می‌توان گفت روغن ذرت برای سلامتی ضرری به همراه ندارد، اما بهتر است در مصرف آن احتیاط کنید. زیرا به هرحال یک روغن است و کالری بالایی دارد. بنابراین مصرف بی‌رویه آن می‌تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود.

همچنین با اینکه این روغن دارای حاوی چربی اشباع نشده است، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند کلسترول خون را افزایش دهد و منجر به مشکلات قلبی عروقی شود.

در نهایت باید در هنگام خرید روغن سرخ کردنی و انواع روغن ذرت توجه داشته باشید که فقط روغن ذرت برندهای معتبر مانند روغن ذرت ورژن را خریداری نمایید، زیرا ممکن است برخی برندهای بی‌کیفیت در هنگام کشت ذرت از مواد سمی استفاده کرده و روغن ذرت آن‌ها از کیفیت و سلامت مطلوب برخوردار نباشد.

طریقه مصرف روغن ذرت

روغن ذرت را به صورت خام در انواع سالاد سبزیجات مورد استفاده قرار داد. این روغن می‌تواند به سالاد عطر و طعم متفاوتی ببخشد و علاوه بر آن چربی‌ها و مواد مغذی بدن را نیز تامین نمایند.
 از آنجایی که روغن ذرت نقطه دود بالایی دارد و غیر قابل احتراق است، می‌توان از روغن ذرت سرخ کردنی برای سرخ کردن مواد غذایی و پخت‌وپز انواع غذاها هم استفاده کرد.

بهترین مارک روغن ذرت

در هنگام خرید روغن سرخ کردنی و روغن ذرت پخت ‌و ‌پز، باید توجه داشته باشید که بهترین مارک روغن ذرت را خریداری کنید تا از بابت کیفیت روغن خیالتان آسوده باشد. یک روغن ذرت باکیفیت کاملا شفاف است و ظاهری کدر ندارد. همچنین باید به بطری روغن دقت کنید تا کاملا سالم بوده و سوراخ‌شده یا آسیب‌دیده نباشد.

روغن ذرت ورژن

یکی از روغن‌های باکیفیت موجود در بازار روغن ذرت ورژن است. روغن ذرت ورژن با دارا بودن خواص طبیعی دانه‌های ذرت، بخشی از نیاز روزانه بدن شما به انواع ریز مغذی‌ها را تامین می کند. این روغن با روش پرس سرد تولید شده که این باعث حفظ خواص روغن در هنگام تولید به بهترین شکل می‌شود. روغن ذرت ورژن در انواع روغن پخت ‌و ‌پز و روغن سرخ کردنی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

خواص روغن ذرت طبیعی

روغن ذرت برای سرخ کردن

اگر تصمیم به خرید روغن سرخ کردنی گرفته‌اید، یکی از گزینه‌های عالی پیش روی شما، روغن ذرت سرخ کردنی است. این روغن با برخورداری از نقطه دود بالا، در برابر حرارت به سرعت اکسید نمی‌شود و مواد سمی تولید نمی‌کند. استفاده از روغن ذرت برای سرخ کردن مواد غذایی باعث می شود ضمن تهیه غذای خود با یک روغن سالم، از خواص عالی ذرت مانند خواص آنتی ‌اکسیدانی و ضد التهابی آن بهره‌مند شوید.

خواص روغن ذرت برای پوست و مو

اسید لینولئیک موجود در روغن ذرت باعث رطوبت رسانی به پوست شده و پوست را لطیف می‌کند. همچنین ویتامین E موجود در آن، از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. علاوه بر این، مصرف این روغن به صورت موضعی برای پیشگیری و بهبود مشکلات پوستی ماننند خارش، لک و... موثر است. در مورد سلامت مو نیز، روغن ذرت با برخورداری از اسیدهای چرب امگا ۳، ۶ و ۹ و همچنین ویتامین E و K و فیتواسترول باعث رطوبت‌رسانی به موها و تقویت آن‌ها می‌شود.

آیا روغن ذرت برای کبد چرب مضر است؟

مصرف متعادل و به اندازه روغن ذرت برای کبد چرب ضرری به همراه ندارد، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند با مضراتی همراه باشد. بنابراین با وجود خواص بیشمار، مصرف بی رویه آن تاثیرات منفی بر روی کبد، به ویژه کبد چرب خواهد داشت.

قیمت روغن ذرت طبیعی

قیمت روغن ذرت طبیعی به عواملی مانند نوع روغن ذرت، برند آن، مقدار روغن ذرت که می‌تواند در بسته بندی با حجم‌های متفاوت باشد، نوع روش تولید روغن ذرت، نرخ تورم و ... بستگی دارد. همچنین روش‌های پالایش و فرایند تولید روغن ذرت و انواع مراحل این فرایند، می‌تواند بر روی قیمت آن تاثیرگذار باشد.

سخن پایانی

روغن ذرت سرشار از ویتامین E و چربی‌های ضروری برای بدن نظیر امگا۳، امگا۶ و امگا۹ بوده و نقش موثری در کاهش بیماری‌های قلبی عروقی، کنترل دیابت، درمان التهاب مفاصل، سلامت پوست و مو و... دارد. برای خرید انواع روغن ذرت ورژن می‌توانید از طریق وب سایت ورژن اقدام نمایید.

 



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما: