بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
مراسم شيريني خوران معمولا زنانه است و به این صورت است که خانواده داماد هدایایی رو برای عروس در سینی های تزیین شده می گذارند و میفرستند سپس خانواده داماد در غروب آن روز حلقه نامزدی رو دست عروس می کنند كه اين روز ها در بيشتر جاهاي ايران مراسم نامزدي جايگزين مراسم شيريني خوران شده است.

مراسم شيريني خوران چيست ؟

آداب و رسوم مراسم شيريني خوران : در اين مقاله از سايت سوربان با ما همراه باشيد تا شما را با مراسم قديمي شيريني خوران و دست ماچ كردن آشنا كنيم اگر دوست داريد اطلاعاتي راجع به تاريخچه و نحوه چگونگي برگزاري اين مراسم كسب كنيد خواندن اين مقاله خالي از لطف نيست !

مراسم شيريني خوران و آداب و رسوم آن

شیرینی خوران یکی از مراسم های سنتی فرآیند ازدواج در ایران است که بعد از توافق دو خانوده  برای ازدواج انجام می‌شود و آن عبارت است از مجلسی زنانه که در آن، خانواده داماد هدایایی از جمله طاقه شال ترمه را به عروس پیشکش می کنند .

رسم است که طاق شال را به همراه چند خوانچه (سینی تزئین شده) و شاخه نبات از قبل (پیش از ظهر) به منزل عروس بفرستند و زنان محترم خانواده داماد بعد از غروب به منزل عروس روند. چای و شربت و شیرینی بخورند و حلقه نامزدی به دست عروس کنند.

مراسم شيريني خوران و آداب و رسوم آن

شيريني خوران و دست ماچ كردن !

این بخش از مراسم هنوز هم در شهرها و روستاهای کردستان جریان دارد. خانواده داماد با خریدن یک حلقه انگشتری و گاهی یک دست لباس محلی به همراه میوه و شیرینی و نقل شبانه به خانه نوعروس رفته و بعد از رد و بدل شدن سخنانی بین بزرگان فامیل در مورد مهریه و... پدر داماد از پدر عروس می‌خواهد که پسرش را به دامادی بپذیرد .

مراسم شيريني خوران و آداب و رسوم آن

بعد از موافقت لفظی پدر عروس که جوابی نهایی محسوب می‌شود داماد برخاسته و دست وی را می‌بوسد و عملا محرم آن خانواده می‌شود . پس از دست بوسی داماد با کسب اجازه از پدر عروس حلقه انگشتری را در دست همسر آینده نموده و همراه عروس از میهمانان با شیرینی و نقل پذیرایی می‌کنند. در گذشته به جای عروس و داماد انجام مراسم پذیرایی به عهده فردی از خانواده داماد بود که نقل و کشمش و نخودچی را که در کیسه‌های کوچک ریخته بودند بین میهمانان تقسیم می‌کرد .

معمولا در این مراسم اولیه خواننده و نوازنده و موسیقی حضور ندارد و این جشن به شکلی ساده و خودمانی برگزار می‌شود هرچند در حال حاضر در بعضی خانواده‌ها این مراسم با پایکوبی و موسیقی نیز  همراه است .

امروزه مراسم نامزدی در بیشتر جاهای ایران جایگزین مراسم شیرینی خوران شده است.مراسم نامزدی امروزی مراسمی مشابه مراسم عروسی (با تشریفات سبکتر) است که هزینه آن بر عهده خانوداه عروس می باشد مگر مواردی که اصولا با توافق دو خانواده توسط خانواده داماد انجام میگیرد (ماننده هزینه موزیک ، هزینه فیلمبدرای ، هزینه شیرینی و ....).

مراسم شيريني خوران و آداب و رسوم آن

دوران نامزدی یکی از دوران های بسیار خوب و شیرین است که خاطرات خوب آن فراموش نشدنی است. مراسم نامزدی معمولا برای شناخت بیشتر عروس و داماد و همچنین خانواده های دو طرف انجام می شود. در این دوران معمولا خانواده ها بیشتر با هم رفت و آمد می کنند تا به شناخت بیشتری از هم برسند.
پس از مراسم شیرینی خوران دوران شیرین نامزدی (گردشهای دو نفره ) جهت آشنای بیشتر زوجین آغاز میشود .



به این مطلب امتیاز دهید:
(3 امتیاز , میانگین: 3.3 از 5)

پیشنهادها برای شما

تشریفات لوکس خاطره تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات رویای طلایی تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

باغ و عمارت پاپیون اصفهان

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
اصفهان

باغ و تشریفات پلاک 7 شیراز

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
فارس

تشریفات مجالس امپرا تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات لوکس ماهان تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات مجلل در باغ تالار روما

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران


نظرات شما: