بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

کم شدن سرمای یخچال فریزر یا خنک نکردن یخچال فریزر یکی از مشکلاتی است که ما حداقل یکبار با آن روبرو شده ایم ، حالا دلیل خنک نکردن یخچال فریزر چیست ؟

ما در این مقاله با استفاده از تعمیرکاران و متخصصان تعمیرات لوازم خانگی سرویس برتر دلایل خنک نکردن یخچال فریزر را بطور کلی مورد نقد و بررسی قرار داده ایم با ما همراه باشید .

دلیل خنک نکردن یخچال فریزر چیست ؟

دلایل اصلی خنک نکردن یخچال فریزر

  • کمبود گاز
  • کار نکردن فن ها
  • کار نکردن موتور یخچال فریزر
  • خرابی سنسور ها
  • خرابی تایمر
  • خرابی سیستم دیفراست
  • خرابی لاستیک درب
  • مسدود شدن مسیر چرخش هوا

این موارد از اصلی ترین دلایل خنک نکردن یخچال فریزر و ساید بای ساید ها هستند که حتی اختلال در یکی از آن ها باعث بروز این مشکل میشود ف در صورت مواجهه با این موارد حتما اقدامات لازم جهت سرویس و تعمیر یخچال در منزل را فراهم کنید .

از کجا بفهمیم گاز یخچال کم شده ؟

کم شدن گاز یخچال به همراه با بروز علائم زیر در یخچال فریزر مشاهده میشود .

  1. کم شدن تدریجی سرمای یخچال و بعد از مدتی کم شدن سرمای فریزر
  2. کار کرد طولانی مدت موتور و در نهایت یکسره شدن موتور
  3. کم شدن قدرت سرمایش در قسمت های یخچال و فریزر

این علائم از اولین نشانه های کم شدن گاز یخچال فریزر است ، چنانچه با یکی از این نشانه ها مواجه شدید سریعا اقدامات لازم جهت تعمیر یخچال فریزر را انجام دهید ، بی توجهی به کم شدن گاز یخچال باعث سوختن موتور و افزایش هزینه تعمیرات یخچال است .

کار نکردن فن ها چگونه باعث خنک نکردن یخچال فریزر میشود ؟

فن ها وظیفه انتقال و گردش سرما در یخچال فریزر را برعهده دارند ، سرمای ایجاد شده از تبخیر گاز مبرد یخچال در قسمت اواپراتور توسط فن به کابین داخلی یخچال فریزر منتقل میشود .

چنانچه به هر دلیل فن ها از کار بیافتند انتقال سرما از اواپراتور به کابین متوقف میشود .

توقف انتقال سرما باعث یخ زدگی قسمت اواپراتور میشود ، تداوم عملکرد این چنین یخچال باعث گرم شدن یخچال و فشار به کمپرسور یخچال میگردد .

از کار افتادن موتور یخچال و در نهایت گرم شدن یخچال فریزر

کار نکردن موتور یخچال به در کمتر از 24 ساعت باعث از دست رتن سرمای یخچال و فریزر میشود ، از کار افتادن موتور یخچال میتواند دلایلی چون :

  1. سوختن موتور
  2. خرابی رله های موتور
  3. خرابی برد الکترونیکی
  4. خرابی برد اینورتر در مدل های اینورتر
  5. قطعی سیم کشی دستگاه
  6. قطعی پایه های c ، s ، r

را داشته باشد ، یکی از دلایل خنک نکردن یخچال فریزر همین موتور است .

خرابی سنسور یخچال یا فریزر باعث خنک نکردن یخچال میشود

وسیله اندازه گیری دما در یخچال و فریزر سنسور است ، این سنسور با تغییر مقاومت در دمای های مختلف میزان دمای یخچال یا فریزر را به برد اصلی گزارش میدهد ، پس سنسور قطعه مهمی در تولید سرما و متوقف شدن سرما سازی را دارد .

سنسور ها ممکن است در اثر بالا یا پایین رفتن دما در یخچال و فریزر دچار خرابی شوند ، یا ممکن است در اثر یک اتصال کوتاه دچار قطعی شوند .

در هر صورت که سنسور معیوب شود باید انرا تعویض و سنسور نو را جایگزین کرد تا مشکل خنک نکردن یخچال فریزر برطرف شود .

تایمر مکانیکی یا الکترونیکی

در مدل های کمی قدیمی تر یخچال فریزر از تایمر مکانیکی یا الکترونیکی برای کنترل یخچال فریزر و کار کرد قسمت های مختلف استفاده میشد .

این تایمر ها دارای دو تایم کار کرد موتور و کار کرد دیفراست هستند .

یکی ازنشانه های خرابی این تایمر ها کم شدن قدرت سرمایش یخچال و فریزر و کار نکردن موتور و اجزای خنک کننده یخچال فریزر است .

در صورت معیوب شدن تایمر باید یک تایمر با مشخصات یکسان و تایم های مشابه تایمر قبلی را جایگزین تایمر معیوب کرد تا مشکل خنک نکردن یخچال برطرف شود .

سیستم دیفراست

سیستم دیفراست یا برفک زدایی خودکار یکی از قسمت های مهم سیکل تبرید در دستگاه های خنک کننده گاز فریون است ، این قسمت با ذوب کردن برفک و یخ حاصل از سرما سازی باعث از بین رفتن برفک و ریکاوری سیستم خنک کننده میشود .

سیستم دیفراست از قطعاتی همچون

  1. سنسور دیفراست
  2. ترمودیسک
  3. ترموفیوز
  4. المنت

تشکیل شده است ، هر کدام از این قطعات وظیفه خاصی را در کار کرد یخ زدایی در یخچال را ایفا میکنند ، خرابی یک قطعه باعث از کار افتادن کامل سیستم یخ زدایی میشود /

لاستیک درب و کم شدن قدرت خنک کنندگی یخچال

لاستیک درب مکانع ورود و خرج هوای داخل کابین و هوای محیط را در یخچال برعهده دارد ، این لاستیک ها بعد از گذشت مدتی ممکن است با پارگی یا پوسیدگی مواجه شوند ، همین پارگی و پوسیدگی باعث ورود و خرج هوا در یخچال میشود .

فکر کنید یک کولر گازی را روشن میکنیم در حالی که درب منزل و پنجره ها باز است ، این کولر قادر به خنک کردن محیط نیست دقیقا خرابی لاستیک درب یخچال انگار درب خانه و پنجره یخچال را باز گذاشته ایم و منتظر خنک کردن آن میباشیم .

این مقاله توسط تیم تخصصی تعمیرات یخچال اسنوا در تهران تهیه و منتشر شده است .



به این مطلب امتیاز دهید:
برای رای دادن اولین نفر باشید

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز