بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
طبق آخرین مصوبات مجلس میزان قانونی مهریه 110 سکه تمام بهار آزادی تصویب شده و مرد موظف است آن را پرداخت کند. حال دولت به دنبال تصویب قوانین جدیدی راجع به مهریه می باشد که در این مقاله سعی داریم ترفند عجیب دولت برای کاهش میزان مهریه در قانون جدید را شرح دهیم؛ همراه ما باشید.

ترفند عجیب دولت برای کاهش میزان مهریه در قانون جدید! ⚖️

مهریه که به آن کابین نیز گفته می شود از شروط عقد اسلامی می باشد که در آن حق و حقوق یک زن به طور کامل لحاظ شده و من جمله مسائل تاثیرگذار در هر دو مرحله ازدواج و طلاق می باشد. طی سال های اخیر به دلیل پاره ای از سوء استفاده های رایج، قوه قضائیه به نحوی تلاش کرد تا جرایم مالی مربوط به مهریه را به حداقل ممکن برساند. طبق قانون مدنی زن مالک مهریه می باشد و به محض عقد می تواند هرنوع تصمیمی راجع به مهریه خود داشته باشد. طبق آخرین مصوبات مجلس میزان قانونی مهریه 110 سکه تمام بهار آزادی تصویب شده و مرد موظف است آن را پرداخت کند. حال دولت به دنبال تصویب قوانین جدیدی راجع به مهریه می باشد که در این مقاله سعی داریم ترفند عجیب دولت برای کاهش میزان مهریه در قانون جدید را شرح دهیم؛ همراه ما باشید.

جزئیات مالیات بر مهریه

همان طور که اشاره کردیم مهریه حق قانونی زن محسوب می شود و مطابق قانون 110 سکه تمام بهار آزادی به عنوان سقف قانونی مهریه لحاظ شده است ولی اگر میزان مهریه تعیین شده هنگام عقد از 110 سکه بیشتر باشد، دادگاه ابتدا استطاعت مالی مرد را بررسی می کند و سپس نحوه پرداخت آن را تعیین می کند. به عبارتی باقی سکه های مهریه در صورتی پرداخت می شود که زن بتواند ثابت کند که مرد استطاعت مالی آن را دارد و در غیر این صورت اگر توانایی مالی مرد اثبات نگردد طبق محکومیت های مالی عمل خواهد شد، برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید از راهنمایی های بهترین وکیل اصفهان برخوردار شوید.

با وجود تمام این مسائل، هیچ کدام از این قوانین در طول این دوره نتوانستند تصمیمات افسار گسیخته در مورد میزان نامتعارف مهریه را کنترل کنند، به همین منظور قانون برای کمک در جهت کاهش میزان مهریه در جوامع کنونی در پی تصویب قانون جدیدی می باشد که در طرح جدید در صورتی که مقدار مهریه از یک حد مشخصی فراتر رود مالیات بر آن تعلق می گیرد و در زمان ثبت عقد نامه این مالیات باید به حساب دولت واریز شود و هرچه مبلغ مهریه بیشتر باشد مالیات وارد بر آن بیشتر خواهد بود.

بر اساس اطلاعات بدست آمده اگر این طرح تصویب شود مالیات مهریه های سنگین باید ضمن عقد پرداخت شود و در صورت عدم پرداخت مالیات مربوطه از طرف زوجین، عقدنامه ثبت نخواهد شد. به عبارتی زمانی که زن و مردی تصمیم به ازدواج دارند و مابین خود مبلغی را به عنوان مهریه انتخاب کرده اند باید درصدی از آن را برای دولت در نظر بگیرند! و در زمان ثبت عقد درصد تعیین شده را به حساب دولت واریز کنند. حال این مقدار برای 101 الی 200 سکه دو درصد اعلام شده و در صورت بالا رفتن میزان مهریه مالیات آن نیز سنگین تر می شود، تا حددی که در مهریه های بالای 200 سکه حدود مالیات به 15 درصد نیز می رسد که بیشترین میزان مالیات به حساب می آید! یعنی در صورت توافق سر 200 سکه مهریه، باید 4 عدد آن را برای دولت کنار بگذارید وگرنه عقد شما ثبت نشده و ازدواج شما غیرقانونی تلقی می شود.

ترفند عجیب دولت برای کاهش میزان مهریه در قانون جدید! ⚖️

کاربرد مهریه چیست؟

این که قانون مالیات بر مهریه می تواند میزان مهریه را کاهش دهد انکارناپذیر است ولی باید توجه داشت که مهریه نوعی مکانیسم دفاعی در شرایط طلاق برای زن به حساب می آید. گاها در طلاق شرایط پیچیده ای مطرح می شود که زن برای گرفتن طلاق باید مبلغی معادل کابین یا کمتر از آن را به مرد پرداخت کند و در چنین شرایطی زن از مهریه خود کمک می گیرد. بهترین وکیل تهران می تواند در چنین شرایطی کمک شایانی به زوجین ارائه دهد و با استفاده از تجربیات مفیدی که در طول دوره وکالت خود کسب کرده بهترین راه کار را برای احقاق حقوق شما پیشنهاد دهد.

برای مثال زمانی که زن خواهان طلاق باشد و حق طلاق نیز با زوج باشد شرایط طلاق بسیار سخت و پیچیده می شود و زن برای گرفتن طلاق به ناچار باید عسر و حرج را ثابت کند که این موضوع به خودی خود کار دشواری می باشد چرا که به ادله ای نیاز دارد که فراهم کردن آن فرآیند آسانی به شمار نمی رود. بنابراین زن مجبور می شود برای رهانیدن خود از بند این قوانین پیچیده از مهریه خود به عنوان ابزار کمکی استفاده کند. طبق تجربه دیده شده که زن در چنین شرایطی اموال مرد را توقیف کرده و مرد را راضی به پذیرش طلاق می کند هرچند که پس از طلاق، مهریه خود را بذل کرده و به گرفتن تنها حق طلاق قناعت می کند.

ولی با صرف نظر از چنین اتفاقات محدود باید توجه کنیم که با تصویب این قانون، در برخی شرایط حق و حقوق زن به طور چشم گیری پایمال خواهد شد. چرا که در گذشته روال این گونه نبود! و قانون این حق را برای زن قائل بود که در صورت نیاز مالی به راحتی می توانست به دادگاه مراجعه کرده و طلب مهریه کند. ولی با گذشت زمان و تصویب قوانین جدید شرایط فرق کرده و در این دوره زمانی که زن درخواست مهریه دارد ابتدا باید به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه کرده و درخواست صدور اجرائیه کند. در مرحله بعد اجرائیه به مرد ابلاغ می شود و پس از کلی اتلاف زمان پس از ابلاغ اجرائیه به مرد، زن می تواند مجدد ضمن مراجعه مجدد پس از دریافت نوبت، اقدام به اخذ مهریه خود کند. در این شرایط جدای از این که زمان بسیار زیادی تلف می شود، مرد نیز می تواند به راحتی تمام اموال خود را به دیگری منتقل کرده و ادعای دروغ راجع به توانایی مالی خود داشته باشد یعنی مهریه دیگر حتی نمی تواند یک ابزار کمکی برای زن جهت گرفتن طلاق باشد چه رسد به تامین حقوق او پس از طلاق!

به عبارتی اگر مرد کارمند دولت و دارای فیش حقوقی نباشد به راحتی می تواند درآمدش را منکر شده و با انتقال اموال خود نیز به کل ادعای عدم استطاعت مالی کرده و زن هیچ کاری از دستش بر نیاید و در این بین تنها چیزی که پایمال شده حق و حقوق قانونی زن باشد و بس. حال تصور کنید علاوه بر شرایط موجود و وجود راه های بی شماری برای فرار از پرداخت مهریه، مالیات بر مهریه نیز علاوه شود و مهریه به کل مفهوم خود را از دست بدهد.

چه چیزی میتواند راه حل مشکلات مهریه باشد؟

اگر این فرهنگ در جامعه ما و در ازدواج های ما جا بیوفتد که بعد از ازدواج هر آن چه زوجین به دست می آورند به صورت مساوی در آن حق دارند، تمام مشکلات این چنینی حل می شود و جایی برای کینه و کدورت جهت احقاق حقوق باقی نمی ماند. واقعیت امر این است که پس از تشکیل زندگی زوجین هر دو به یک اندازه برای رشد نهال زندگی تلاش می کنند و هر دو به یک اندازه در اندوخته های زندگی زناشویی حق دارند. برای مثال در شروط ضمن عقد ما وجود دارد که اگر مردی همسر خود را به دلیل ترک وظایف زناشویی طلاق دهد نیازی به تقسیم اموال نیست؛ ولی باید در نظر گرفت که گاهی زوج عرصه زندگی را چنان برای زوجه تنگ می کند که او تنها راه چاره اش فرار از شرایط سخت زندگی می باشد و تنها کاری که از دست او بر می آید این است که زندگی که با دستان خود ساخته را بگذارد و دست خالی خانه و کاشانه خود را ترک کند؛ بدیهی می باشد که قانون باید برای چنین شرایطی استثنا هایی قائل شود و حقوق پایمال شده زن را باز پس گیرد. به نظر می رسد توافق روی این موضوع که زوجین بر تمامی اندوخته های پس از ازدواج حق مساوی دارند و تلاش هر دوی آن ها در حصول مورد مذکور لحاظ شده، بهتر از کش و قوس های گرفتن و یا سر باز زدن از مهریه می تواند از ضایع شدن حق طرفین جلوگیری کرده و آن ها را به ادامه زندگی دلگرم کند.

ترفند عجیب دولت برای کاهش میزان مهریه در قانون جدید! ⚖️

سخن آخر

با وجود تمام این تفاسیر و تعاریف، هنوز قانون مالیات بر مهریه در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسیده و قطعیت نیافته است. و فعلا تا تصویب قطعی این قانون جوانان می توانند هر مهریه ای که مابین خود توافق کرده اند را بدون هیچ مشکلی به ثبت برسانند. ثبت مهریه و عقدنامه همچنان بدون مالیات انجام می گیرد و هیچ هزینه ای برای زوجین در پی ندارد و تا زمانی که موضوع مذکور در مجلس تصویب نشود شرایط به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد از این که در این مقاله ی ترفند عجیب دولت برای کاهش میزان مهریه در قانون جدید، همراه ما بودید بی نهایت سپاسگذاریم .

 



به این مطلب امتیاز دهید:
(4 امتیاز , میانگین: 3.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز