بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

آشپزخانه یکی از بخش‌های اصلی هر خانه است. آشپزخانه نقش‌های زیادی دارد و فقط محلی برای تهیه غذا و نگهداری ظروف نیست. آشپزخانه‌های امروزی معمولاً بسیار زیبا و خوب طراحی شده‌اند و اعضای خانواده برای صرف غذا در این محیط دور هم جمع می‌شوند. طراحی آشپزخانه سبکی که برای آشپزخانه تعیین می‌کنید نقش بسیار مهمی در زیبایی و کاربردی بودن آشپزخانه دارد. ایده‌های زیادی برای طراحی آشپزخانه وجود دارد که بسیاری از آن‌ها به کابینت آشپزخانه بستگی دارند. در واقع، یکی از اجزای اصلی در طراحی هر آشپزخانه‌ای کابینت آن است. کابینت آشپزخانه علاوه بر اینکه محل مناسبی برای نگهداری ظروف و مواد غذایی آشپزخانه است، تاثیر زیادی در ظاهر آشپزخانه دارد. انتخاب طرح مناسب برای کابینتهای آشپزخانه می‌تواند آشپزخانه را به محیطی دلپذیر و جذاب تبدیل کند و حس زندگی را در خانه جاری کند.

طراحان داخلی کابینت‌ها را به شکل‌های مختلف و متنوعی طراحی می‌کنند اما هر کدام از این طراحی‌ها در یکی از سه سبک اصلی دسته بندی می‌شوند. در ادامه با این سبک‌ها و ویژگی‌های آن‌ها آشنا می شوید.

سبک کابینت آشپزخانه

کابینت‌ها در سه سبک مدرن، نئوکلاسیک، و کلاسیک تولید می‌شوند. هر کدام از این سبک‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و حس متفاوت مخصوص به خودشان را در محیط به وجود می‌آورند. به همین دلیل، نمی‌توان گفت که کدام سبک بهتر از سبک‌های دیگر است. اینکه شما چه سبکی را انتخاب کنید به سلیقه‌ی شما، متراژ آشپزخانه‌تان، بودجه ای که در نظر گرفته‌اید، و بسیاری از مسائل دیگر بستگی دارد.

مدل کابینت آشپزخانه کوچک

ایند مدل کابینت معمولا طرفداران خودش را دارد و مدلی پر کاربرد برای افراد محسوب می‌شود. در‌واقع مدل کابینت آشپزخانه کوچک برای خانواده هایی با جمعیت کم است چراکه این سبک آشپزخانه فضای زیادی را در اختیار افراد خانه قرار نمی دهد و بیشتر دسترسی مناسبی دارد. نکته‌ی دیگر این سبک آشپزخانه طراحی های زیبا آن است که میتوان به وفور مدل های مختلف آن را در فضای اینترنت جستجو کرد.

معرفی انواع کابینت آشپزخانه و مزایا و معایب هرکدام

کابینت کلاسیک

در آشپزخانه‌های کلاسیک معمولا چوب نقش مهمی دارد و متریال اصلی وسایلی مانند کابینت و میز چوب است. چوب فضای گرم و صمیمی ایجاد می‌کند و با قرار گرفتن در چنین فضایی حس طبیعت به فرد القا می‌شود. البته برای سبک کلاسیک فقط از کابینت چوبی استفاده نمی‌شود و کابینت ممبران نیز از کابینت‌هایی‌ست که برای این سبک کاملا مناسب است. کابینت طرح چوبِ ممبران به کابینت چوب طبیعی بسیار شبیه است و دو برتری مهم نسبت به چوب دارد: 1- نیاز به قطع درخت برای تولید کابینت ممبران نیست.2- از کابینت چوبی قیمتش پایین‌تر و مناسب‌تر است.

ویژگی دیگر کابینت آشپزخانه‌ی کلاسیک استفاده از درهای شیشه‌ای‌ست. معمولا در آشپزخانه‌ی کلاسیک درب تعدادی از کابینت‌های دیواری را شیشه‌ای در نظر می‌گیرند و از این کابینت‌ها به عنوان ویترین استفاده می‌کنند. در این ویترین‌ها ظروف مختلف بر اساس سلیقه‌ی صاحب خانه قرار می‌گیرند. روی درب سایر کابینت‌ها حکاکی و کنده‌کاری انجام می‌شود و بالای کابینت‌های دیواری تاج‌ اضافه می‌شود. این سبک برای آشپزخانه‌های بزرگ مناسب است؛ زیرا، آشپزخانه‌ی کوچک را کوچک‌تر نشان می‌دهد.

کابینت مدرن

گزینه‌ی مخالف سبک کلاسیک، سبک مدرن است که کاملا حس متفاوتی را منعکس می‌کند. در این نوع طراحی آشپزخانه بیش از هر چیز حس سادگی القا می‌شود. کابینت‌های مدرن در کمال سادگی طراحی می‌شوند که عموما دستگیره هم ندارند. سطح کابینت آشپزخانه‌ی مدرن صاف و عاری از هرگونه نقش و نگار است. طرح چوب و رنگ‌های گرم جای خود را به رنگ‌های سفید و خنثی و روشن می‌دهند. هر دو نوع کابینتِ مات و براق در سبک مدرن کاربرد دارند. نوع براق کابینت مدرن را از جنس هایگلاس می‌سازند. کابینت‌های آشپزخانه مدرن معمولا کاربردی‌تر هستند و آشپزخانه‌های مدرن علاوه بر استفاده برای پخت و پز، به عنوان مکانی برای انجام سایر کارهای روزمره نیز استفاده می‌شوند. در این آشپزخانه‌ها تمام وسیله‌ها نیز شکل و شمایل مدرن دارند. تعداد لوازمی مانند مایکروفر، ماشین ظرفشویی، سرخ کن، و ... بیشتر است. سادگی و یکدست بودن کابینت مدرن باعث می‌شود محیط بزرگ‌تر به نظر برسد؛ به همین دلیل، کابینت سبک مدرن برای آشپزخانه‌های کوچک بهترین گزینه است.

کابینت نئوکلاسیک

در سبک نئوکلاسیک بین ویژگی‌های سبک کلاسیک و مدرن تعادل ایجاد شده است. این سبک یک جور تلفیق از دو سبک دیگر است. جزئیات و تزئینات این سبک کمتر از سبک کلاسیک است. کنده‌کاری و برش‌های روی کابینت ساده‌تر هستند و به سبک مدرن تمایل دارند. ممکن است کابینت‌های نئوکلاسیک تاج ساده داشته باشند و یا اصلا تاج نداشته باشند. کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک معمولا نظر طرفداران هر دو سبکِ مدرن و کلاسیک را به خود جلب می‌کند. این سبک برای هر آشپزخانه‌ای با هر اندازه‌ای مناسب است. رنگ‌های سفید، خاکستری، و کرم رنگ‌های پرطرفدار سبک کلاسیک‌اند. کابینت طرح انزو بهترین گزینه برای این سبک می‌باشد. کابینت ممبران نیز در سبک نئوکلاسیک طراحی و ساخته می‌شود.

معرفی انواع کابینت آشپزخانه و مزایا و معایب هرکدام

جمع بندی

کابینت آشپزخانه که از اساسی‌ترین اجزای آشپزخانه است، کاربرد بسیار مهمی دارد. کابینت‌ها نگهدارنده‌ی تمامی لوازم آشپزی، ظروف و برخی مواد غذایی می‌باشند. به علاوه، در ظاهر و زیبایی آشپزخانه و کل منزل شما موثرند. بنابراین، طراحی کابینت‌ها و سبکی که برای آشپزخانه انتخاب می‌شود اهمیت بالایی دارد. برای ساخت کابینت سه سبک اصلی وجود دارد که این سه سبک را در این مقاله بررسی کرده‌ایم. هر کدام از این سبک‌ها با ویژگی‌های مخصوص به خود طرفداران خودشان را نیز دارند. اینکه کدام سبک برای آشپزخانه‌ی شما مناسب است، به ویژگی‌های آشپزخانه و سلیقه‌ی خودتان وابسته است.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز