بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

آداب مراسم عقد در محضر چیست؟ آداب و رسوم مراسم عقد محضری چه می باشد؟ به لیست کارهای مراسم عقد نیاز دارید؟ وظایف خانواده در عقد محضری به چه صورت است؟ اگر مراسم عقد محضری در پیش رو دارید و نمی دانید چطور می توانید از آداب و رسوم کامل مطلع شوید با ما همراه شوید!

دوره عقد پس از اتمام دوران نامزدی شروع می شود و در طی آن زوجین به طور رسمی زن و شور اعلام می شوند. در محضر عقد برخلاف نامزدی اسم زوجین وارد شناسنامه یکدیگر شده و آن ها نسبت به هم وظایفی پیدا می کنند. هدف اصلی از دوره نامزدی آشنایی کامل و تصمیم نهایی برای ازدواج است و هدف اصلی از دوران عقد آماده کردن موجبات زندگی مشترک مثل جهزیه، مراسمات عروسی، خانه و ... می باشد. اما عقد محضری چه آدابی دارد؟ با ما همراه باشید تا در کنار یکدیگر آداب و رسومات عقد محضری را مرور کنیم.

رسوم و آداب مراسم عقد در محضر

آداب مراسم عقد در محضر | 3 رسم و رسوم عقد محضری مهم - چی کادو بدیم؟

چه کسانی را دعوت کنیم؟

برای عقد محضری فقط افراد فامیل درجه یک را دعوت کنید و اگر ظرفیت محدودی دارید نیازی به حضور جوان ترها و بچه ها نیست. حتما دفترخانه را از تعداد میهمانان باخبر کنید و ساعت مشخص شده در محضر حاضر شوید تا در مکان موردنظر شلوغی و بی نظمی به وجود نیاید.

خرید و کارهای مراسم عقد

از روزهای گذشته برای رسیدگی به کارهای روز عقد و وظایفی که به آن مربوط است، برنامه ریزی داشته باشید. بودجه موردنیاز برای خرید ملزومات را مشخص کرده و با توجه به آن پیش بروید. برای خرید عقد؛ عروس و داماد با هم به مراکز خرید رفته و گاهی مادرها هم آن ها را همراهی می کنند.

کارهایی که قبل از جشن حتماً باید انجام شده باشد و هماهنگ کنید شامل:

  1. پیدا کردن محضر عقد مناسب با شرایط خود
  2. مشخص کردن لباس های موردنظر و هماهنگی با آرایشگاه تا چند روز پیش از عقد
  3. فیلمبردار و عکاس

هدایا و کادوهای تزیین شده برای عقد محضری

بزرگ ترهای جشن مثل عمه و خاله و دایی و عموها هدیه ای درخور توان تهیه می کنند.  زیر لفظی عروس هم پس از جاری شدن خطبه سوم برای بله گرفتن از عروس، توسط مادر داماد به عروس داده می شود.

کادو برای عقد در محضر

کادوی سر عقد توسط خانواده ها چه در خانه چه در یک سالن عقد باشد به زوجین هدیه داده شده و مادر داماد هم یک نیم ست یا گردن بند و گوشواره طلا هدیه می دهد. مادر عروس هم به آقای داماد، یک ساعت مچی هدیه می کند. خواهر و برادر عروس و داماد پول یا سکه طلا یا طلای سبکی مثل زنجیر یا انگشتر پیشکش می کنند.

وظایف خانواده در عقد محضری

باید در مجلس بله برون در مورد نحوه برگزاری عقدکنان و سنت ها و رسومات قومی مربوط به آن و مسئولیت های هر کدام از خانواده ها به توافق برسید و کام همدیگر را برای موضوعاتی از این قبیل تلخ نکنید و خاطره شیرین این روز رویایی را در ذهن ها ماندگار کنید.

معمولا آداب عقد و عروسی در ایران به این صورت تعریف شده که هزینه عروسی بر عهده خانواده داماد می باشد و هزینه تشریفات عقد و شام عقد با خانواده عروس است.

بعضی از اقوام ایرانی هم رسم دارند که هزینه برپایی عقد را خانواده عروس به عهده بگیرند و تهیه گل و شیرینی را برعهده داماد می گذارند.  در صورتی که گروه دیگری هم تهیه شام و میوه را به خانواده داماد واگذار می کنند و به خانه پدر عروس می برند.

قند ساییدن بالای سر عروس و داماد

تور تزیین شده عقد را خانم های مجرد به دست گرفته و کله قند تزیینی توسط دوخانم جوان که فرقی ندارد از کدام خانواده باشند ساییده می شود.  زیر لفظی گفتن و عروس رفته گل بچینه توسط خواهر عروس یا خانمهای خانواده عروس گفته می شود!

یکی دیگر از رسومات این کار خواندن شعر در هنگام ساییدن قند است که توسط کسی که قند را میسابد خوانده می‌شود. معروف ترین شعر سابیدن قند برای شیرازی هاست که به این صورت است:

جینگ و جینگه ساز میاد از بالای شیراز میاد
شازده دوماد غم نخور نومزدت با ناز میاد
یار مبارک بادا ایشالله مبارک بادا
کی به حجله؟ کی به حجله؟ شازده دوماد با زنش
کی بگرده دور حجله؟ خواهره کوچیکترش
یار مبارک بادا ، ایشالله مبارک باد
سر کوچه ی عروس خانوم شاخه گل کردند سوار
سر کوچه ی شازده دوماد صد شتر کردند قظار
یار مبارک بادا ، ایشالله مبارک بادا
من منم و من منم و کاکوی دوماد منم
دست بدید دستبند ببندم کاکوی دوماد منم
یار مبارک بادا ، ایشالله مبارک بادا

دعای قبل از خطبه عقد

یکی از آداب مراسم عقد در محضر این است که جهت تبرک و مبارکی پیش از جاری شدن صیغه عقد دعا و اذکار توسط عروس و داماد خوانده شده که در ادامه به آن اشاره کرده ایم:

إن الحمدلله  نحمده و نستعینه و نستغفره و نعوذ به من شرور أنفسنا و من سیئات أعمالنا. من یهده الله فلا مضل له و من یضلل الله فلا هادی له وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریك له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله».

خطبه عقد در محضر

خطبه عقد را عاقد در محضر و در کنار مهمانان در سکوت کاملی اجرا می کند. پس از امضای تعهدات عروس و داماد حلقه به انگشت کرده و معمولا با عسل کام یکدیگر را شیرین می کنند.

آب عقد چیست؟

یکی از رسوم و آدابی است که در بعضی مراسم عقد، به خصوص در بعضی شهرهای ایرانی، رعایت می گردد. در این رسم، عروس و داماد، با هم شیرینی و نمک مشترکی را باهم میل می کنند که به منظور پایداری و ثبات رابطه صورت می گیرد. در اقوام دیگر آب عقد برای پیوند همیشگی و وفاداری زوج ها تلقی می شود. در بعضی مناطق،  عروس و داماد به طور جداگانه روی صندلی یا زمین نشسته و پس از قرائت قرآن، آب عقد یا عقد نمک به آن ها داده می شود که باید آن بنوشند. 

 

 

امیدواریم توانسته باشیم با شما بعضی از مهمترین آداب مراسم عقد در محضر را به اشتراک بگذاریم. حالا نوبت شماست که در بخش نظرات به ما بگویید رسم و رسوم مطرح شهر شما چیست؟ خوشحال می شویم با کمک شما مطلب کامل تری برای عروس و دامادهای عزیز داشته باشیم.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)
بنر
بنر

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز