بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
در این مطلب ساده ترین روش ها را برای از بین بردن سرسخت ترین لکه ها را از روی لباس، فرش، مبل و... یاد بگیرید.

10 روش راحت و کم هزینه برای پاک کردن سرسخت ترین لکه ها!

لکه های روی لباس، مبل و فرش همیشه ناراحت کننده است اما قبل از این که آن ها را به خاطر لکه هایی که روی آن ایجاد شده کنار بگذارید برخی از این نکات مفید را امتحان کنید.

از بین بردن انواع لکه های ایجاد شده بر روی سطوح مختلف کار سختی نیست فقط کافیست نکات و روش های مربوط به پاک کردن هر لکه را یاد بگیرید و رعایت کنید.

در این مطلب از سوربان درمورد انواع لکه های سرسخت و راه های راحت و کم هزینه برای پاک کردن آن ها را مرور می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

ساده ترین روش ها برای از بین بردن سرسخت ترین لکه ها | 10 ترفند راحت و کم هزینه!

لکه قهوه و آبمیوه

ازآنجایی‌که لکه‌های قهوه و آب‌میوه تانین دارند، باید لباس را به‌سرعت لکه‌گیری کرد. مایع ریخته شده‌ی اضافی را از روی لباس پاک‌کنید، سپس آن را به مدت ۴ ساعت در آبی که دارای مقدار مساوی مایع ظرفشویی و مایع سفیدکننده است بخیسانید. سپس آن را با برنامه‌ی شستشو با بالاترین دمای آب بشویید. از این روش برای لباس‌های تیره استفاده نکنید.

پارچه‌ای که با آب انگور قرمز لکه‌دار شده است را با آب انگور سفید خیس کنید و سپس آن را با لایه‌ای ضخیم از خمیر جوش شیرین بپوشانید. بگذارید چند ساعتی در همین حال بماند سپس آنرا به شیوه‌ی همیشگی بشویید.

برای از بین بردن لکه چای یا قهوه می‌توانید با آب ولرم و اسفنج روی آن را نرم بسابید، سپس با استفاده از کمی گلیسیرین لکه گیری کنید.

لکه خودکار

ساده ترین روش ها برای از بین بردن سرسخت ترین لکه ها | 10 ترفند راحت و کم هزینه!

برای از بین بردن لکه‌های ناشی از جوهر بر روی لباس نخی، مقداری الکل را به نرمی روی لکه بمالید و سپس آن را بشویید. اگر جوهر روی پلی استر ریخت، اسپری مو را برداشته و به صلاح دید خودتان روی آن بپاشید آنگاه، قبل از اینکه لباس را داخل ماشین لباس شویی بیندازید با استفاده از یک پارچه‌ی خشک و تمیز بر روی آن بکشید.

لکه چمن

1. پاک کننده و یا مواد شوینده را مستقیما به لکه چمن بمالید و سپس پارچه را به هم بمالید.

2. بدون شستن با مواد شوینده، لباس را با اقلام دیگری مثل قبل بشویید.

3. از سرکه سفید رقیق برای از بین بردن هر نوع رنگ باقی مانده استفاده کنید. (توصیه:آزمایش برای اولین بار. سرکه داغ را به یک ناحیه نامحسوس لباس با یک پنبه بمالید و بگذارید تا سه دقیقه روی آن بماند بعد با دستمال روی آن بکشید اگر دستمال رنگ نگرفت می توانید از پاک کننده استفاده کنید.

لکه لوازم آرایش

ساده ترین روش ها برای از بین بردن سرسخت ترین لکه ها | 10 ترفند راحت و کم هزینه!

کرم پودر، سایه چشم و رژ لب را می‌توان به‌آسانی و به کمک مواد شوینده‌ی مایع لکه‌گیری کرد. مقدار کمی از مواد شوینده مایع را بر روی لکه ریخته، بسابید و سپس مثل همیشه با آب بشویید. همین طور زمان‌هایی پیش می‌آید که اغلب یقه‌ی لباس به مواد آرایشی مایع آغشته می‌شود. لکه‌های ناشی از مواد آرایشی را می‌توان به کمک کِرِم اصلاح و کیسه حمام از بین برد.

برای از بین بردن جای رژلب روی لباس از اسپری مو استفاده کنید.

اگر پودر رژگونه یا برنزه کننده درون کیف آرایش تان شکست، نگران نباشید. پارچه‌ی مرطوب پاک کننده‌ی آرایش به خوبی آن را تمیز می‌کند.

شاید مقداری عطر به طور تصادفی روی لباس ابریشمی شما ریخته شده باشد! کمی الکل اتانول روی یک بانداژ چند لایه (مخصوص بستن زخم) ریخته و بر روی سطح مورد نظر بکشید.

سفیدک حاصل از خوشبوکننده‌های بدن را با مالیدن آرام فوم محافظ آویز (جا رختی) پاک کنید.

مهم‌ترین موضوع در پاک کردن لکه‌ی رنگ‌مو از روی لباس این است که نباید بگذاریم زمان زیادی از ریختن رنگ‌مو روی لباس بگذرد. به این دلیل که هر چقدر دیرتر اقدام به پاک کردن لکه از روی لباس کنیم، احتمال پاک شدن کامل لکه کمتر خواهد شد.

برای‌ پاک کردن لکه رنگ مو از روی لباس میتوانید مقداری آب و سرکه را به طور مساوی باهم داخل اسپری بریزید و روی لکه‌ی رنگ اسپری کنید، بگذارید نیم ساعت بماند و بعد، لباس را با آب سرد شستشو دهید. اگر لکه همچنان دست از لباس شما نکشیده بود، این مراحل را تکرار کنید.

لکه آدامس

ساده ترین روش ها برای از بین بردن سرسخت ترین لکه ها | 10 ترفند راحت و کم هزینه!

برای پاک کردن آدامس، پارچه را در فریزر بگذارید تا منجمد شود، اگر این‌کار برای‌تان امکان‌پذیر نیست می‌توانید چند تکه یخ را در کیسه‌‌ی نایلونی کوچکی بگذارید و آن را روی قسمتی از پارچه که آدامس به آن چسبیده است قرار بدهید. وقتی آدامس سخت و سفت شد می‌توانید آن را از پارچه جدا کنید، بدون اینکه لکه‌ای از آن باقی بماند.

لکه خون

1. در آب سرد خیس کنید، به آرامی لکه را با انگشتان مالش دهید. بسته به اندازه لکه، ممکن است نیاز باشد آب را عوض کنید چون به صورتی رنگ تبدیل می شود

2. لکه را پاک کنید و سپس در آب سرد خیس کنید. پاک کننده لکه را قبل از شستن روی آن بریزید.

لکه عطر

ساده ترین روش ها برای از بین بردن سرسخت ترین لکه ها | 10 ترفند راحت و کم هزینه!

کافی است روی لباستان لکه ای از عطر یا دئودورانت بیافتد تا شما هم همراه آن به دردسر بیافتید اما لازم نیست نگران باشید؛ چراکه راه‌حل‌های ساده‌ای برای رفع این مشکل وجود دارد و یکی از آن‌ها در همۀ خانه‌ها پیدا می‌شود: آب‌لیمو!

تنها کاری که باید انجام بدهید این است که قسمتی از لباس را که لکه شده، داخل آب‌لیمو قرار بدهید تا کاملاً خیس شود. بعد لباس را زیر آفتاب پهن کنید تا لکه در معرض نور خورشید قرار بگیرد.

در قدم بعدی، مقداری نمک را روی لکه بپاشید و با بُرس روی پارچه بکشید. این کار به جذب بهتر آب‌لیمو به بافت پارچه کمک می‌کند. در ادامه، لباس را با آب سرد آبکشی کنید و دوباره زیر آفتاب پهن کنید تا خشک شود.

لکه قهوه

1. آب سرد را روی لکه بریزید. پودر را روی لکه بریزید پارچه را به آرامی بمالید و یا از یک مسواک نرم برای کشیدن روی پارچه استفاده کنید. بگذارید چند دقیقه بماند.

2. بدون پاک کردن مواد شوینده، در چرخه معمول با گرم ترین دما شستشو دهید.

لکه لاک

ساده ترین روش ها برای از بین بردن سرسخت ترین لکه ها | 10 ترفند راحت و کم هزینه!

ابتدا باید لکه را به وسیله آب مرطوب کنید؛ سپس از یک اسپری مو استفاده کنید و تا 15 مرتبه روی لکه اسپری کنید و با یک مسواک یک تا دو دقیقه روی آن بکشید. این مراحل رو سه تا چهار بار می‌توانید تکرار کنید تا لکه کامل پاک شود. نگران نباشید؛ اسپری مو هیچ آسیبی به بافت فرش شما وارد نمی‌کند.

لکه شمع

اگر روی پارچه های نخی و کتانی سفید شمع ریخته است ابتدا موم را بردارید، سپس کاغذ خشک را روی قسمت لک شده بگذارید و اتوی داغ بکشید و بعد با محلول تتراکلروکربن یا بنزین به وسیله ی اسفنج آن را تمیز کنید.

لکه شکلات

ساده ترین روش ها برای از بین بردن سرسخت ترین لکه ها | 10 ترفند راحت و کم هزینه!

ابتدا قسمت های سفت شکلات را با استفاده از یک قاشق از روی لباس جدا کنید. در صورتی که قسمتهای شکلات سفت بود و جدا نشد روی شکلات یک بطری آب سرد گذاشته و بگذارید یک ساعت بماند و بعد آن را با قاشق یا کاردک از لباس جدا کنید.

برای پاک کردن لکه مانده از شکلات یک قاشق چایخوری سرکه، یک قاشق چایخوری مایع ظرف شویی و یک فنجان آب گرم را در ظرفی ریخته و مخلوط کنید، سپس یک اسفنج را آغشته به محلول نمایید و روی لکه بکشید و ده دقیقه صبر کنید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(2 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)
بنر
بنر

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز