بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
درک و استفاده درست از رنگ در کسب و کار برای هر نوع تجارتی ضروری است چراکه رنگ ها تاثیر بسیاری بر مخاطبان و مشتریان دارند، به کار گیری رنگ ها در کسب و کار معانی و نتایج جالبی به دنبال دارد و معرفی یک حرفه یا بیزنس با یک رنگ خاص به روانشناسی رنگ نیاز دارد.

بازاریابان می‌دانند که رنگ‌ها، نقش بسیار مهمی برای بیان موقعیت و اهداف شرکت داشته و در نگرش و در درک بازار هدف تاثیرگذار هستند.

رنگ‌ها جدا از تاثیری که بر افراد می‌گذارند می‌توانند روی کسب و کار و برندینگ شما و نحوه تفکر مشتری در مورد شما نیز تاثیر بگذارند. نتیجه بسیاری از تحقیقات در خصوص تاثیر رنگ‌ها ثابت نموده که برخی رنگ‌ها تاثیر بیشتری را در ایجاد واکنش‌های مطلوب از سوی مخاطبین دارند.

هم چنین بازاریابان به منظور استفاده بهتر از رنگ‌ها باید این نکته را مد نظر قرار دهند که انتخاب یک رنگ برای سازمان، تاثیر ماندگاری بر درک مخاطبان از آن سازمان دارد.

نکته مهم دیگر این است که رنگ می‌تواند تاثیر عاطفی نیز داشته باشد و احساسات و توجهات مشتریان را به خود جلب نماید. برای مثال کیفیت، قدرت یا زنانه و مردانه بودن محصول یا خدمت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در این مطلب از سوربان با معانی 12 رنگ اصلی و فرعی مورد علاقه‌ اکثر افراد در مشاوره کسب کار آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید و به معنای رنگ خاص مورد استفاده در محل کار، لوگوی شرکت یا پوشش کارکنان‌‌تان بیشتر بیندیشید.

معنی 12 رنگ در کسب و کار و تاثیر آن بر تبلیغات، برند سازی و بازاریابی | روانشناسی رنگ ها در کسب و کار + عکس

روانشناسی رنگ ها در کسب و کار

در ادامه با رنگ های اصلی روانشناسی رنگ ها در بازاریابی آشنا خواهیم شد.

رنگ سفید

سفید در روانشناسی رنگ ها نشان دهنده‌ سطح بالایی از بازدهی و بهره‌وری است و نمادی از سادگی، انصاف، روشنی، پاکیزگی و امنیت است.

این رنگ در نشان تجاری شرکت‌های تولید کننده محصولات لبنی و شرکت‌های تولید کننده لوازم بهداشتی مشاهده می‌شود. این رنگ برای بیمارستان‌ها، محصولات دارویی، محصولات رژیمی، کم چرب و محصولات لبنی بسیار مفید است.

رنگ سیاه

معنی 12 رنگ در کسب و کار و تاثیر آن بر تبلیغات، برند سازی و بازاریابی | روانشناسی رنگ ها در کسب و کار + عکس

رنگ سیاه نشان قدرت و اقتدار است و می‌توان آن را تهدیدآمیز و گاهی هم غیردوستانه تلقی کرد. رنگ سیاه، در بسیاری از نشان‌های تجاری همچون آدیداس، پوما، نایک، موتورولا و اورئال وجود داشته و نماد قدرت، تشریفات، رسمی بودن، اعتبار و سلطه جویی می‌باشد.

سیاه یا مشکی رنگی است که نور هیچ قسمتی از طیف قابل رویت را بازتاب نمی‌کند. به تعریفی دیگر سیاه حاوی همه رنگ‌ها در طیف قابل رویت هست و گاه به آن رنگ بی‌فام هم گفته شده است.

رنگ قرمز

در روانشناسی رنگ‌ها قرمز رنگی است که برای فعالیت‌های فیزیکی بسیار کاربرد دارد و دارای انرژی و نشان دهنده قدرت بالا است.

این رنگ برای جلب توجه کاربرد زیادی دارد. رنگ قرمز کم به معنای عشق، اشتیاق، حساسیت و زنانگی است، رنگ قرمز تیره منتقل کننده مفهوم قدرت، جدیت در تصمیم گیری، رهبری، شجاعت و اشتیاق است.

انسان‌هایی که علاقه وافری به رنگ قرمز دارند در رده تیپ روانشناسی قرمز قرار می‌‌گیرند. قرمزها انسان‌های قدرتمندی هستند و از انرژی سرشاری برخوردارند. به گونه‌ای که ذخیره انرژی آن‌ها نا تمام به نظر می‌‌رسد.

رنگ زرد

معنی 12 رنگ در کسب و کار و تاثیر آن بر تبلیغات، برند سازی و بازاریابی | روانشناسی رنگ ها در کسب و کار + عکس

شاید در ذهن اکثر افراد این‌گونه جا افتاده است که رنگ زرد نشانه تنفر و عدم علاقه است و اگر معشوقه یا فرد دیگری به آن‌ها هدیه یا گلی با رنگ زرد بدهد نماد خوبی نیست اما در اصل این‌طور نیست و از نظر روانشناسی رنگ، رنگ زرد دنیایی جذابی دارد و طبق بررسی‌های انجام شده رنگ مورد علاقه اکثر افراد است.

زرد رنگی نورانی و بانشاط است که برای تحریک فرآیندهای ذهنی بسیار مورد کاربرد است. جوانانه و مثبت اندیش؛ معمولا برای جلب توجه خریدارانی به کار می‌رود که علاقه زیادی به بازدید از ویترین‌ها دارند. برخی کسب و کار که از رنگ زرد در برندسازی خود استفاده می‌کنند مانند Denny’s و مک دونالد.

رنگ آبی

در روانشناسی رنگ ها آبی بهترین رنگ برای استفاده در بیشتر برنامه‌های کاربردی است و به طرز شگفت آوری نشان دهنده صداقت، اعتماد و اطمینان است.

این رنگ برای بسته بندی و نشان تجاری شرکت‌های تولید کننده محصولات پاک کننده، فیلترهای تصفیه آب، مایعات تمیز کننده، نوشیدنی‌ها، خطوط هوایی و هواپیماها، تهویه‌های هوا، سفرهای دریایی و آب معدنی بسیار مناسب است.

آبی نماد اعتماد و وفاداری است. وقتی به آبی فکر می‌کنیم، اولین تصویری که به ذهنمان می‌آید، دریا و آسمان است. این رنگ می‌تواند نشانه شجاعت و فداکاری هم باشد.

رنگ سبز

معنی 12 رنگ در کسب و کار و تاثیر آن بر تبلیغات، برند سازی و بازاریابی | روانشناسی رنگ ها در کسب و کار + عکس

سبز رنگ طبیعت، سلامتی و بهبودی و شفا است. این رنگ نشان دهنده احساسات و الهام بخش روحیه‌ شفقت و مردم داری است. رنگ سبز تیره، نماد پول، جهان مالی، بانکداری و بورس است.

سایر رنگ ها در روانشناسی رنگ ها در کسب و کار

رنگ بنفش: بنفش از سری رنگ‌های فانتزی است که معنی دوره ثروت، کیفیت و خلاقیت را در کسب و کار می‌رساند.

رنگ آبی فیروزه‌ای: آبی فیروزه‌ای رنگی است که نشان از احساسات دارد و نماد توازن و تعادل است. همچنین الهام بخش خوبی برای مهارت‌‌های ارتباطی است.

رنگ نقره‌ای: در روانشناسی رنگ‌ها نقره‌ای از رنگ‌های مدرن و پیچیده دنیای امروز است که یک حس ابهام در خود دارد و نشان دهنده رمز و راز است.

معنی 12 رنگ در کسب و کار و تاثیر آن بر تبلیغات، برند سازی و بازاریابی | روانشناسی رنگ ها در کسب و کار + عکس

رنگ نارنجی: نارنجی رنگ ماجراجویی و شور و اشتیاق است. همچنین نشان دهنده خوشبینی و شاد بودن هم است.

رنگ خاکستری: خاکستری به عنوان یک پس زمینه خوب برای سایر رنگ‌ها به شمار می‌رود و یک رنگ خنثی و محافظه کار است اما در عین حال به معنی قابلیت اطمینان هم به نظر می‌رسد.

رنگ طلایی: رنگ طلایی نشان دهنده ارزش، اعتبار و جلال و شکوه است. با توجه به لوکس بودن این رنگ، خرد و زیبایی و سخاوت را می‌توان در آن دید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)
بنر
بنر

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز