بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
افرادی که پوست چرب و جوش دار دارند باید خیلی مراقب تغذیه خود باشند و با مصرف برخی مواد غذایی به درمان جوش های خود کمک کنند در ادامه صفر تا صد تغذیه پوست چرب و جوش دار را بریتان شرح داده ایم.

تغذیه مناسب برای پوست جوش دار

غذا تاثیر زیادی بر حفظ سلامتی بدن و زیبایی پوست دارد و هر غذایی که مورد استفاده قرار می گیرد باید حاوی مواد مغذی و ویتامین های لازم باشد تا باعث کمبود ویتامین نشده و عوارضی مانند کاهش زیبایی پوست و سلامتی بدن به همراه نداشته باشد.

به دلیل اینکه در پوست های چرب، منافذ پوست توسط چربی پوست مسدود می شود، منجر به ایجاد جوش هایی بر روی آن می شود و باید با مصرف مواد غذایی مختلف تاثیر زیادی در کاهش چربی پوست و رفع جوش های صورت و همچنین پیشگیری از به وجود آمدن جوش های بیشتر داشت.

غذاهای مختلفی وجود دارد که مصرف آنها باعث رفع جوش ها خواهد شد و در صورتی که در رژیم غذایی از این موارد استفاده کنید، تاثیر آن را در کوتاه مدت مشاهده خواهید کرد. در ادام این مطلب از سوربان با ما همراه باشید تا تغذیه مناسب پوست چرب و جوش دار را به شما آموزش دهیم.

بهترین و بدترین مواد غذایی برای پوست های چرب و جوشدار ؛ اگه پوستت چرب و جوشداره حتما بخون!

رژیم غذایی مناسب پوست های چرب و جوش دار

مصرف چربی‌های اضافه، باعث ایجاد جوش و آکنه برروی پوست خواهد شد و غذاهایی که مصرف می شود، به صورت مستقیم بر وضعیت پوست تاثیر گذار می باشد، بنابراین افرادی که بر روی پوست‌های آن ها چربی های زیادی به وجود آمده است، بهتر است از مواد غذایی زیر در رژیم غذایی روزانه استفاده کنند.

۱- هویج

بتاکاروتن و آنتی اکسیدان، تاثیر زیادی در کاهش چربی پوست و جلوگیری از ایجاد جوش های بیشتر بر روی پوست دارد، از مواد غذایی حاوی این موارد می‌توان به هویج اشاره کرد، مصرف هویج باعث کاهش سموم بدن و وضعیت بهتر پوست می‌شود، از هویج می توان در تهیه سوپ، سالاد میوه استفاده کرد.

۲- خیار

باعث دفع سموم و تعادل هورمون های بدن می شود، زیرا ۷۵ درصد آن از آب تشکیل شده است و موجب تعادل تولید چربی پوست می شود، همچنین این میوه دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می باشد.

۳- آووکادو

آووکادو یک منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد و باعث کاهش سموم بدن و باز کردن منافذ بسته پوست می‌شود، بنابراین از چربی بیشتر پوست و بروز جوش ها، بر روی آن جلوگیری می‌کند، همچنین آووکادو حاوی ویتامین E می باشد، که تاثیر بسزایی در افزایش خاصیت ارتجاعی پوست و رفع چین و چروک آن دارد.

۴- موز

بهترین و بدترین مواد غذایی برای پوست های چرب و جوشدار ؛ اگه پوستت چرب و جوشداره حتما بخون!

موز حاوی موادی مانند پتاسیم، ویتامین E، فسفات می باشد و منجر به سلامت کلی پوست می شود و تأثیر بسزایی در کاهش چربی های پوست و جلوگیری از آکنه پوستی دارد.

۵- ماهی قزل آلا

مصرف ماهی قزل آلا، باعث تقویت پوست می شود و به دلیل این که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد، باعث کاهش التهابات پوستی و جلوگیری از آکنه خواهد شد.

۶- پرتقال

پرتقال منبعی غنی اسیدسیتریک می باشد که تاثیر بسزایی در دفع سموم بدن دارد، وجود این اسید باعث تولید روغن اضافی بر روی پوست و تشدید آکنه می شود. بنابراین مصرف پرتقال تأثیر بسزایی در سلامت پوست و بهبود وضعیت آن دارد.

۷- غلات کامل

غلات کامل از سه بخش آندوسپرم،جوانه و سبوس تشکیل شده است که بخش آندوسپرم آن حاوی پروتئین و کربوهیدرات ها می باشد و بخش جوانه سرشار از ویتامین B و چربی های غیر اشباع است و قسمت سبوس آن از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و فیبرتشکیل شده است.

۸- سبزیجات با برگ سبز

بهترین و بدترین مواد غذایی برای پوست های چرب و جوشدار ؛ اگه پوستت چرب و جوشداره حتما بخون!

در صورتی که رطوبت پوست به اندازه کافی باشد باعث جلوگیری از ایجاد روغن های اضافه بر روی آن شده و به دفع سموم بدن کمک شایانی می کند، بنابراین مصرف سبزیجات برگ دار را در رژیم غذایی خود قرار دهید، از این سبزیجات می توان اسفناج و کلم پیچ را نام برد.

۹- پیاز

پیاز خاصیت ضدعفونی کننده و ضد التهابی دارد و به دلیل وجود آنتی اکسیدان های فراوان در پیاز، می توان با مصرف آن تأثیر بسزایی در از بین بردن آکنه های پوستی داشت.

۱۰- مصرف آجیل

آجیل سرشار از امگا ۳ می باشد و موجب سلامت کلی پوست می شود و تاثیر بسزایی در دفع سموم و واکنش های التهابی آن دارد، بنابراین بهتر است، در رژیم روزانه خود از آجیل ها استفاده کنید.

۱۱- عدس

بهترین و بدترین مواد غذایی برای پوست های چرب و جوشدار ؛ اگه پوستت چرب و جوشداره حتما بخون!

یکی دیگر از مواد غذایی که حاوی پروتئین و فیبر می باشد و تأثیر بسزایی در کاهش سطح قند خون دارد، عدس می باشد و بهتر است در وعده صبحانه و ناهار از عدسی استفاده کنید.

۱۲- شکلات تلخ

شکلات تلخ خاصیت ضد التهابی قوی دارد و به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها، باعث کاهش چربی پوست و تقویت آن می‌شود و همچنین شکلات تلخ تاثیر بسزایی در افزایش تولید کلاژن پوست و بهبود گردش خون رسانی دارد و موجب کاهش استرس می‌شود.

مواد غذایی جوش زا

مصرف مواد غذایی مختلف تاثیر بسزایی در کاهش جوش‌های صورت، افزایش شادابی پوست بدن و صورت دارد. اما گاهی مصرف بعضی مواد غذایی باعث تاثیرات منفی بر روی پوست می شود، از مواد غذایی مضر برای پوست های چرب و جوش دار می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- شکر و دانه های تصفیه شده

مصرف غذاهایی با کربوهیدرات های فراوان باعث ایجاد آکنه های پوستی می شود و افرادی که بیشتر از غذاهایی با کربوهیدرات زیاد استفاده می کنند، نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض ایجاد آکنه بر روی پوست می باشند، مصرف غذاهایی با کربوهیدرات فراوان، باعث افزایش سطح قند خون شده و این قند از طریق جریان خون به سایر سلول های بدن انتقال پیدا می کند و در نهایت باعث ایجاد آکنه خواهد شد.

۲- لبنیات

افرادی که زیاد شیر یا بستنی مصرف می کنند، نسبت به سایرین ۴ برابر بیشتر در معرض بروز آکنه هستند، زیرا با مصرف شیر، سطح انسولین بدن افزایش پیدا کرده و موجب بدتر شدن شدت آکنه خواهد شد، همچنین شیرحاوی اسیدهای آمینه است که باعث تحریک کبد شده و رشد بیشتر آکنه را تشدید می‌کند، اما نیاز به تحقیقات بیشتری برای تاثیر میزان و نوع لبنیات بر میزان آکنه می باشد.

۴- مصرف غذاهای دریایی

بهترین و بدترین مواد غذایی برای پوست های چرب و جوشدار ؛ اگه پوستت چرب و جوشداره حتما بخون!

مصرف زیاد غذاهای دریایی، موحب افزایش عناصر شیمیایی و مقدار زیادی ید در بدن می شود، که وجود مقدار زیادی از این مواد، باعث ایجاد حساسیت های پوستی و جوش صورت خواهد شد، از این غذاها می توان میگو را نام برد.

۵- گوشت غیر ارگانیگ

مصرف گوشت های غیر ارگانیک، باعث عدم تعادل در هورمون های بدن و تولید باکتری های زیادی در آن می‌شود و این عوامل موجب ایجاد جوش هایی بر روی پوست می شود، بنابراین بهتر است از گوشت هایی استفاده کنید، که از علوفه های طبیعی تغذیه می کنند و از هورمون های رشد در تغذیه آنها استفاده نمی شود.

۶- غلات تصفیه شده

غلات تصفیه شده، دارای فیبرکمتری می باشند و کمبود فیبر، تاثیر شدیدی بر پوست چرب دارد، همچنین عدم وجود فیبر باعث کاهش هضم غذا شده و تاثیر زیادی در افزایش کورتیزول دارد، افزایش کورتیزول باعث تولید سموم بیشتری در غدد چربی و در نهایت آکنه بیشتر بر روی پوست می شود.

۷- مصرف کافئین

در صورتی که کافئین بیش از اندازه مصرف شود، موجب کم آبی بدن و خشکی پوست می شود و بدن در تلاش است که خشکی پوست را با تولید چربی اضافه از بین ببرد، بنابراین چنانچه بدن با کم آبی مواجه شود، بیشتر در معرض ایجاد جوش می باشد.

۸- مصرف زیاد نمک

بهترین و بدترین مواد غذایی برای پوست های چرب و جوشدار ؛ اگه پوستت چرب و جوشداره حتما بخون!

گاهی افراد از محلول های نمک به صورت موضعی برای بهبود بافت پوست استفاده می کند، اما مصرف زیاد نمک باعث تولید چربی بیشتر بر سطح پوست می شود، همچنین افزایش فشار خون، موجب تولید هورمون استرس بیشتری در بدن شده و در نهایت جوش های زیادی بر روی پوست ایجاد می شود.

۹- غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده دارای قند های مختلفی می باشند، که تاثیر بسزایی در افزایش تولید چربی پوست و کم آبی بدن دارد، به دلیل اینکه این غذاها دارای مواد شیمیایی می باشند، موجب افزایش التهابات پوستی و در نهایت آکنه های پوستی خواهند شد.

در رژیم غذایی ضد جوش، چه چیزهایی نخوریم؟

۱- غذاهای سرخ شده

مصرف غذاهای سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ کرده، همبرگر و همچنین غذاهای فراوری شده، باعث تشدید آکنه های پوستی می شود، همچنین این غذا ها دارای قند بالایی می باشند و افزایش سطح قند خون باعث التهابات بیشتر بر روی پوست می شود.

۲- نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی های انرژی زا دارای سطح بالایی از قند می باشند و این قند بالا باعث افزایش جوش های پوستی می گردد، بنابراین چنانچه پوست شما دارای آکنه های زیادی می باشد، باید از مصرف این نوشیدنی ها خودداری کنید.

۳- غذاهای کنسروی

بهترین و بدترین مواد غذایی برای پوست های چرب و جوشدار ؛ اگه پوستت چرب و جوشداره حتما بخون!

غذاهای کنسرو شده، دارای مواد شیرین کننده، ادویه، روغن ها و مواد نگهدارنده می باشند ،که وجود این مواد در غذاها، باعث تشدید آکنه های پوستی می شود، به همین دلیل از مصرف این گونه غذاها خودداری کنید.

۴- پودر پروتئین آب پنیر

ساخت پنیر از طریق پروتئین آب پنیر، انعقاد و جدا شدن شیر انجام می شود و به دلیل اینکه آب پنیر، دارای اسیدهای آمینه و پروتئین می باشد، وجود پروتئین در آب پنیر باعث ایجاد جوش هایی در نوجوانی می شود.

۵- غذاهای دارای چربی های امگا ۶

چنانچه در رژیم غذایی شما در سطوح بالایی از اسید های چرب امگا ۶ استفاده شده باشد، باعث ایجاد آکنه های پوستی می شود، بنابراین در رژیم غذایی خود از غذاهایی استفاده کنید که دارای چربی های امگا ۶ کمتری می باشند و به جای آن از روغن هایی استفاده کنید که دارای اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد، از این روغن ها می توان روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن نخل را نام برد و از مصرف روغن هایی مانند روغن آفتابگردان، سویا و دانه های پنبه خودداری کنید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)
بنر
بنر

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز