بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
گریه‌کردن اشکالی ندارد و حتی فواید زیاد و جالبی برای سلامت جسم و روح شما دارد! اگر احساس می‌کنید باید گریه کنید، جلوی اشک‌هایتان را نگیرید. اشک روشی طبیعی و سالم برای بیان احساسات است.

گریه کردن از احساسات درونی ما ناشی می‌شود. طبق بررسی‌های انجام شده زنان بیش از مردان گریه می‌کنند. براساس یک نظرسنجی در کشور ایالات متحده، زنان به طور متوسط ۳.۵ بار در ماه و مردان به طور متوسط ۱.۹ بار در ماه گریه می‌کنند. علت گریه های بی دلیل زنان بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی در عادت ماهیانه، بارداری و حتی یائسگی است. در حالی که مردان کمتر دچار تغییرات هورمونی می‌شوند. جالب است بدانید گریه کردن فواید شگفت انگیزی برای سلامت جسم و روح شما دارید برای اطلاع از این فواید تا انتهای این مطلب همراه سوربان باشید.

11 فایده عجیب گریه کردن برای سلامت جسم و روح که باور نمی‌کنید!!

فواید گریه کردن برای سلامت جسم و روح که از آن بی‌خبرید

گریه مزیت‌های بی‌شماری را برای سلامت بدن به همراه دارد. مهم‌ترین مزیت‌های گریه کردن عبارت است از:

  • سم‌زدایی از بدن

جالب است بدانید یکی از فواید گریه برای بدن کمک به دفع سموم از بدن است. گریه زمانی اتفاق می‌افتد که دچار هیجان زیادی شده‌اید. حالا ممکن است هیجانات ناشی از اتفاقات خوب و یا حوادث تلخ باشد. با این حال میزان هورمون استرس (آدرنالین و کورتیزول) را به یکباره در بدن افزایش می‌دهد.

اشک مواد زائدی مثل دود، گرد و غبار را از چشمان می‌شود. همچنین اشک‌هایی که با گریه کردن ریخته می‌شود، باعث محافظت چشم‌ها در برابر عفونت می‌شود. اشک‌های احساسی حاوی هورمون‌های استرس و سموم دیگری هستند که با خروج خود این مواد را هم از طریق چشم‌ها از بدن پاک می‌کنند. البته این موضوع به تحقیقات بیشتری هم نیاز دارد.

  • تسکین روحی

یکی دیگر از فواید گریه کاهش و درمان استرس شدید است. گریه یکی از بهترین مکانیسم‌های بدن برای تسکین خویش است. محققان معتقدند گریه باعث فعال شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک (PNS) می‌شود. PNS به استراحت و تسکین دردهای روحی بدن کمک زیادی می‌کند.

در زمانی که به دلیل درد شدید روحی و یا جسمی گریه می‌کنید، تاثیر مثبتی بر روی روحیه بر جا می‌گذارد. در واقع یکی از اثرات گریه کردن، آرامش روحی و روانی است. زیرا گریه برای مدت زمان طولانی باعث آزادشدن هورمون اکسی‌توسین در بدن می‌شود. همچنین بعد از آن آندروفین در بدن ترشح می‌شود که به تسکین درد روحی و جسمی کمک زیادی می‌کند.

  • تنظیم خواب

11 فایده عجیب گریه کردن برای سلامت جسم و روح که باور نمی‌کنید!!

شاید کمی برایتان جالب باشد که بدانید گریه کردن حتی بر روی خواب هم تاثیر مثبت می‌گذارد. در سال ۲۰۱۵ یک مطالعه بر روی نوزادان نشان داد وقتی گریه می‌کنند بهتر می‌توانند بخوابند. این فواید گریه برای بزرگسالان هم به همین میزان است. گریه با تسکین درد روحی و تقویت روحیه به خواب راحت و عمیق می‌انجامد.

  • مراقبت از چشم‌ها

بیشترین عوارض گریه نکردن برای چشم‌هاست. زیرا گریه کردن باعث از بین بردن باکتری‌ها و تمیز نگداشتن چشم می‌شود. اشک حاوی مایعی به نام «لیزوزیم» است که خاصیت ضدمیکروبی دارد. همچنین گریه کردن به کاهش خطرات ناشی از بیوترور مانند سیاه زخم هم کمک زیادی می‌کند.

از سوی دیگر گریه اگر به اندازه باشد، باعث مرطوب نگهداشتن چشم می‌شود. این موضوع تاثیر زیادی در جلوگیری از خشک‌شدن غشای مخاطی و پیشگیری از ناخنک چشم دارد.

  • تسکین درد

گریه برای طولانی‌مدت باعث آزادشدن اکسی‌توسین (منبع مطمئن و مواد افیونی درون‌زا) می‌شود که در غیراین‌صورت، به‌عنوان اندورفین شناخته می‌شوند. این مواد شیمیایی که باعث ایجاد حس خوب می‌شوند، می‌توانند به کاهش دردهای جسمی و احساسی کمک کنند. هنگامی‌که اندورفین‌ها آزاد می‌شوند، بدن ممکن است تاحدودی به مرحله بی‌حسی برود. سپس اکسی‌توسین می‌تواند سبب حسّ آرامش یا تندرستی شود. استدلالی دیگر برای این اصل که چگونه گریه‌کردن عملی خودآرام‌بخش است.

  • بهبود خلق‌وخو

همراه کمک به کاهش درد، گریه‌کردن، به‌ویژه هق‌هق‌کردن، حتی ممکن است، به‌عنوان علتی معتبر، روحیه را تقویت کند. هنگامی‌که هق‌هق می‌کنید، نفس‌های سریع زیادی از هوای خنک می‌کشید. تنفس در هوای خنک‌تر می‌تواند به تنظیم و حتی کاهش دمای مغز کمک کند. مغزی خنک برای بدن و ذهن لذت‌بخش‌تر از مغزی گرم است. بدین‌ترتیب، ممکن است خلق‌وخو پس از هق‌هق بهبود یابد.

  • جان تازه گرفتن

11 فایده عجیب گریه کردن برای سلامت جسم و روح که باور نمی‌کنید!!

اگر حال خوبی ندارید، گریه راهی است تا به اطرافیانتان بفهمانید که به حمایتشان نیاز دارید. این به‌عنوان اصلی اساسی در منافع بین‌فردی شناخته می‌شود. از زمان کودکی، گریه‌کردن نشانه عامل یا رفتار دل‌بستگی بوده است و عملکرد آن از بسیاری جهات، کسب آرامش و مراقبت از دیگران است. به‌عبارت‌دیگر، زمانی که شرایط سخت می‌شود، به ایجاد شبکه حمایت اجتماعی کمک می‌کند.

  • کمک به خلاصی از غم و اندوه

سوگواری فرایندی است که دوره‌هایی از غم، بی‌حسی، احساس گناه و خشم را شامل می‌شود. گریه‌کردن به‌ویژه در دوره‌های سوگواری اهمیت دارد. حتی ممکن است به‌عنوان علتی منطقی کمک کند تا از دست‌دادن یکی از عزیزانتان را پردازش کنید و بپذیرید.

هرکسی روند سوگواری را به روش‌های مختلفی طی می‌کند. اگر متوجه شدید که بیش‌ از اندازه گریه می‌کنید یا زیر گریه زدن زندگی روزمره‌تان را مختل کرده است، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

  • بازیابی تعادل عاطفی

گریه تنها در پاسخ به چیزی غم‌انگیز اتفاق نمی‌افتد. گاهی‌اوقات ممکن است زمانی که به‌شدت خوشحال، ترسیده یا استرس دارید گریه کنید. محققان براساس منابع معتبر دانشگاه ییل (yale) معتقدند گریه‌کردن به این روش می‌تواند به بازیابی تعادل عاطفی کمک کند. هنگامی‌که به‌شدت خوشحال هستید یا از چیزی می‌ترسید و گریه می‌کنید، ممکن است بدنتان از تجربه چنین احساس شدیدی بهبود یابد.

  • کمک به تنفس نوزاد

11 فایده عجیب گریه کردن برای سلامت جسم و روح که باور نمی‌کنید!!

اولین گریه نوزاد، گریه بسیار مهمی است. نوزادان اکسیژن خود را در داخل رحم از طریق بند ناف دریافت می‌کنند. هنگامی‌که نوزاد به دنیا می‌آید، آن‌ها باید نفس‌کشیدن خود را شروع کنند. اولین گریه به ریه‌های کودک کمک می‌کند تا با زندگی در دنیای بیرون سازگار شود.

هم‌چنین گریه به نوزادان کمک می‌کند تا مایعات اضافی در ریه‌ها، بینی و دهان را از بین ببرند.

  • کمک به خواب نوزاد

گریه‌کردن به نوزادان کمک می‌کند که شب‌ها بهتر بخوابند. در مطالعه‌ای روی خواب نوزاد، ۴۳ شرکت‌کننده از خاموشی تدریجی، که به‌عنوان گریه کنترل‌شده نیز شناخته می‌شود، برای خواباندن نوزادان خود استفاده کردند. با گریه‌های کنترل‌شده، نوزادان برای چند دقیقه قبل از پادرمیانی والدینشان رها می‌شدند تا گریه کنند. گریه هم طول خواب را افزایش و هم تعداد دفعات بیدارشدن نوزادان در طول شب را کاهش می‌داد. یک سال بعد، به نظر نمی‌رسید که گریه باعث افزایش استرس در نوزادان شود یا تأثیری منفی بر پیوند والدین و کودک داشته باشد.

چه مقدار باید گریه کرد؟

محققان دانشگاه تیلبورگ (Tilburg) گریه را زیر میکروسکوپ قرار دادند. نتایج آن‌ها؟ به‌طور متوسط، زنان آمریکایی ۳.۵ بار در ماه گریه می‌کنند، درحالی‌که مردان آمریکایی حدود ۱.۹ بار در هر ماه گریه می‌کنند. میانگین‌ها در کشورها به شکل قابل‌توجهی متفاوت است. میانگین در آمریکا در بالاترین سطح طیف قرار دارد. به‌عنوان‌مثال، زنان در چین فقط ۱.۴ بار در ماه و مردان در بلغارستان، تنها ۰.۳ بار در ماه گریه می‌کنند.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)
بنر
بنر

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز