بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

چرا شب یلدا هندوانه میخوریم؟ چرا باید شب یلدا هندوانه بخوریم؟ چرا شب یلدا انار و هندوانه میخوریم؟ خوردن هندوانه در شب یلدا یکی از رسوم ایرانی ها از قدیم تاکنون بوده ولی چرا این رسم هنوز پابرجا مانده است؟ معمولا پشت چنین رسم و رسومات کهنی، مجموعه ای از اعتقادات و باورهای سنتی نهفته که برای قرن های متمادی همچنان استوار مانده است. 

چرا شب یلدا هندوانه میخوریم؟ چرا شب یلدا انار و هندوانه میخوریم؟

چرا شب یلدا هندوانه میخوریم؟ | 6 دلیل خوردن هندوانه در شب یلدا که هرکسی نمیدونه

هر کدام از این سرگرمی ها و خوراکی ها جزو نمادهای شب یلدا هستند و فلسفه ای دارند که شاید کمتر کسی از آن ها آگاهی داشته باشد. آداب و رسوم شب یلدا در شهرهای مختلف ایران تا حدی متفاوت است. برخی از این رسوم در کل ایران فراگیر شده اند، مثل گرفتن فال حافظ در شب یلدا و خوردن میوه هایی مثل انار، هندوانه و تنقلاتی مثل آجیل.  بخشی از این رسومات به سرگرمی های مخصوص شب یلدا بر می گردد که گاهی اوقات از یک منطقه تا منطقه دیگر فرق می کند.

هندوانه و ارتباط آن با گرد بودن زمین

ایرانیان باستان عقایدی مبنی بر گرد بودن زمین داشته اند که بازتاب آن را حتی در دیگر رسوم مثل رها کردن سیبی شناور در آب هنگام چیدن سفره هفت سین هم می توانید ببینید. رنگ سبز هندوانه یادآور و نماد آبادانی و زندگی روی کره خاکی است. گرد و کروی بودن هندوانه مثل این است که با یک کره زمین سرسبز مواجه هستیم.  پس یکی از دلایل خوردن هندوانه شب یلدا به خاطر شکل ظاهری آن است که ما را به یاد زمین می اندازد.

هندوانه و زمین نماد باروری در شب یلدا

از میان همه میوه های شب یلدا، هندوانه تنها میوه ای است که نماد زمین به شمار می رود. هندوانه در باور ایرانیان باستان نماد باروری بوده و برای ایرانیانی که با کشاورزی و دامداری امرار معاش می کرده اند، اهمیت ویژه ای داشته است.  ایزد سپندارمذ، ایزد نگهبان زمین، به عنوان یکی از ایزدان مهم ایرانیان باستان به حساب می آمده که به آن توسل می شده است.

دانه های هندوانه نماد چیست؟

با کاشتن همین دانه ها است که بوته های جدید هندوانه سر از خاک بیرون می آورند و همین باروری، نماد افزونی نژاد انسان ها روی زمین هم هست. هسته ها یا دانه های هندوانه که در برخی از مدل ها، حتی به صورت بو داده و آجیل شب یلدا هم مصرف می شود، نشانه باروری و افزونی نژادهای مختلف انسان بر روی زمین است.

رنگ سفید هندوانه؛ نماد صلح و سازگاری

بین لایه سبز خارجی هندوانه و خود هندوانه که قرمز است، یک لایه سفید هم قرار دارد که حتی این قسمت از هندوانه هم به خاطر رنگ سفید خود نماد صلح، سازگاری، آرامش و آسودگی است.

رنگ قرمز هندوانه و نمادهای آن

هر چه هندوانه قرمزتر باشد، احتمال رسیده بودن آن بیشتر خواهد بود. این سرخی نماد عشق، دوستی، بهروزی، آسودگی و زندگی مسالمت آمیز در سایه آبادانی و سرسبزی است. اگر چه ممکن است برخی مواقع هندوانه هایی که چندان رنگ قرمزی هم ندارند، طعم شیرینی داشته باشند اما هندوانه رسیده با رنگ قرمز شناخته می شود.

رنگ سبز هندوانه نماد زمین و آبادانی است

یک دلیل خوردن هندوانه شب یلدا این است که سبز رنگ نماد آبادانی و زندگی روی زمین است. اصرار بر انتخاب هندوانه ای با رنگ سبز، فقط به رسیده بودن این میوه ربط ندارد.

خوردن هندوانه در شب یلدا و خواص آن برای سلامتی بدن

اگر چه خواص و فواید هندوانه زیاد است و می توانید از آن به عنوان یکی از میوه های مفید برای درمان برخی بیماری ها استفاده کنید، اما اعتقاد بر این است که اگر هندوانه را در شب یلدا بخورید، در سراسر زمستان بیماری و سرما بر شما غلبه نخواهد کرد. مازندرانی ها هم معتقدند که اگر در این شب هندوانه بخورید، در طول سال، دندان درد به سراغتان نمی آید و حتی آرزوهایتان هم برآورده می شود.

استفاده از یک میوه در اصل تابستانی با طبع سرد که خاصیت خنک کنندگی دارد، آن هم در فصل زمستان، یادآور گرما و حرارت تابستان است. احتمالا شما هم می دانید که طبع هندوانه سرد و تر است و اتفاقا همین طبع در زمستانی که سرد است، به گونه ای با آن هماهنگ است.

 

چرا شب یلدا هندوانه میخوریم؟ در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم و امیدواریم توانسته باشیم رضایت شما را به دست اوریم و ابهامات شما را برطرف کنیم. شما هم رسم هندوانه خوردن دارید؟ به نظرتان دلیل خوردن هندوانه در شب یلدا چیست؟ خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما همراه شوید و تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان سوربانی به اشتراک بگذارید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(2 امتیاز , میانگین: 3.5 از 5)

نظرات شما: