بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

چرا شب یلدا فال حافظ میگیریم؟ دلیل فال حافظ گرفتن در شب یلدا چیست؟ از قدیم الایام برای مردم ایران شب یلدا به عنوان یک شب مهم و خوش یمن شناخته می شد. آن ها باور داشتند که در این شب خداوند نعمت های بیشتری به سوی بندگان واریز می کند و به حاجات آن ها جواب می دهد. برای همین گرفتن فال حافظ در شب یلدا را نوعی واسطه برای آرزوهای خود در نظر می گیرند.

چرا شب یلدا فال حافظ میگیریم؟

مراسم حافظ خوانی و فال گرفتن در شب یلدا مربوط به قشر یا طبقه خاصی از افراد نیست، در بیشتر خانه های ایرانی کتاب حافظ وجود دارد و ماجرای فال حافظ در شب یلدا در اکثر خانه های ایرانی جریان دارد و موجب گرم تر شدن و شادی خانواده ها در آخرین روز پاییز می شود.

جالب است بدانید که فال حافظ در شب یلدا در چند سال اخیر به سنت های این شب اضافه شده است و ریشه در آیین های کهن چند هزار ساله شب یلدا ندارد. برای فال گرفتن در شب یلدا فردی نیت می کند و سپس یکی از بزرگان خانواده و یا فردی که اشعار حافظ را با صدایی رسا و بلند می خوانند حافظ را در دست می گیرد و به نیت آن فرد فال می گیرد. اما شب یلدا چون شبی زیبا و خوش یمن است، برای داشتن دلخوشی و سرگرمی تفالی به حافظ می زنند و روزهای پیش روی خود را به فال نیک می گیرند.

چرا شب یلدا فال حافظ میگیریم؟ | دلیل اصلی و فلسفه فال حافظ در شب یلدا

فال حافظ برای شب یلدا از کجا اومد؟

در زمان های قدیم در تاریخ ایران نیز بسیاری از پادشاهان افراد شناخته شده با دیوان حافظ فال می گرفتند و معتقد بودند حافظ جواب قانع کننده ای برایشان دارد. درباره داستان اولین فال حافظ روایات متفاوتی وجود دارد. «اولین فال حافظ» درست بعد از مرگ وی و برای نماز خواندن یا نخواندن بر جنازه او گرفته شد.  برای حل مشکل مشایخ اقدام به فال گرفتن از شعرهای حافظ کردند. برای این کار ورق های شعر حافظ را جمع کردند. سپس از کودکی خواستند تا یکی از برگه ها را بیرون بکشد کودک این بیت شعر را خارج کرد:

قدم دریغ مدار از جنازه حافظ / که گرچه غرق گناه است می رود به بهشت

چگونه فال حافظ بگیریم؟

گرفتن فال حافظ چگونه است؟ اگر قصد دارید خودتان برای خودتان فال بگیرید باید دیوان حافظ را با دست چپ بگیرید و با دست راست آن را باز کنید در صفحه ای که باز می شود غزل بالای صفحه سمت راست فال شما محسوب می شود. در واقع سخت ابتدایی نخستین غزل در صفحه گشوده شده فال هر فرد محسوب می شود.

اگر بخشی از شعر در صفحه قبل باشد، باید به ابتدای آن غزل رجوع نمایید. چنانچه احساس کردید این موضوع مطرح شده در غزل ارتباطی با نیت شما ندارد، می توانید از شاهد فال استفاده کنید. برای این کار باید یکی از بیت های ۱، ۳ یا ۵ غزل بعدی را به عنوان فال خود انتخاب کنید.

آداب فال حافظ گرفتن در شب یلدا

برای فال گرفتن با دیوان حافظ آماده شوید

برای فال گرفتن در شب یلدا باید ابتدا برای این کار آماده شوید؛ وضو بگیرید، لباس تمیز به تن کنید. سپس با قلبی آرام دیوان حافظ را در دست بگیرید.

برای گرفتن فال حافظ شب یلدا نیت کنید

بعد از این که برای فال گرفتن در شب یلدا آماده شدید، باید نیت کنید. یعنی خواسته و سوال خود را در دل تکرار کنید. سپس شعر زیر را بخوانید: «ای حافظ شیرازی تو محرم هر رازی تو را به خدا و به شاخ نباتت قسم می دهم که هر چه برایم صلاح می بینی آشکار و آرزوی مرا برآورده کنی»

بعد از نیت کردن با فال حافظ تفال بزنید

برای این کار هر فرد می تواند به نوبت نیت کند و سپس شخص فال گیرنده با ذکر صلوات و فاتحه دیوان حافظ را به صورت تصادفی باز می کند و سپس با صدای بلند آن را می خواند. فال حافظ گرفتن در شب یلدا معمولاً به وسیله کسی که صدایی رسا و زیبا دارد و اشعار حافظ را به خوبی می خواند، انجام می شود.

 

در این مطلب به سوال چرا شب یلدا فال حافظ میگیریم؟ پاسخ دادیم، شماهم این رسم ایرانی را اجرا کنید و از گذراندن وقت در کنار عزیزانتان به شیوه آداب و رسوم پارسی لذت ببرید! 



به این مطلب امتیاز دهید:
برای رای دادن اولین نفر باشید

نظرات شما: