بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

مقطع دکتری در فرانسه به عنوان سیکل سوم آموزش عالی شناخته شده و بسته به برنامه تحصیلی دانشجویان از 3 تا 6 سال متغیر است. مقطعی که در آن شما هم می توانید در بهترین دانشگاه های فرانسه ادامه تحصیل دهید و هم اینکه بر طبق قرارداد دکتری یا doctoral contract به کار با حقوق و مزایای مشخص بپردازید. منتها برای تحصیل در این مقطع شما حتما بایستی دارای مدرک کارشناسی ارشد، ریزنمرات تحصیلی و نیز مدرک مهارت زبان فرانسه یا انگلیسی باشید. در ضمن بد نیست بدانید که شهریه دانشجویان دکتری توسط دولت فرانسه و با نرخ ثابتی تعیین شده است که برای امسال در حدود EUR 380 (یورو) است. منتها دانشجویان دکترا برای پوشش هزینه های خود علاوه بر امکان دریافت بورس همچنین می با داشتن قرارداد کاری می توانند ماهیانه تا EUR 600 (یورو) نیز کسب درآمد بکنند. در این مقاله نیز کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با توضیحات کامل و داده های به روز به سوالات شما پاسخ می دهند.

چرا تحصیل دکتری در فرانسه؟

آیا تا به حال به تحصیل مقطع دکتری در فرانسه فکر کرده اید؟ فرانسه ای که در تاریخ، فرهنگ، علم و هنر در سطح بین المللی جزء کشورهای شاخص دنیاست. کشوری که از دیرباز از یک نظام آموزش عالی بسیار پیشرفته ای برخوردار بوده و نام و آوازه دانشگاه های این کشور ر سطح بین المللی پیچیده است. پس بی جهت نیست که همه ساله بیش از 200000 دانشجوی خارجی فرانسه را برای تحصیل دکتری انتخاب می کنند. در کل از مهمترین دلایل برای تحصیل مقطع دکتری در فرانسه 2023 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برترین دانشگاه های فرانسه برای تحصیل رایگان در مقطع دکتری

برترین دانشگاه های فرانسه برای تحصیل دکتری کدامند؟

برنامه تحصیلی دکتری به عنوان سیکل سوم و آخر نظام آموزش عالی فرانسه شناخته می شود که بسته به برنامه تحصیلی از 3 تا 6 سال ادامه می یابید و با دفاع دانشجو از رساله پژوهشی اش به اتمام می رسد. مثلا از میان رشته های تحصیلی محبوب و پرطرفدار برای تحصیل دکتری (PhD) در فرانسه می توان به رشته هایی مثل حقوق، علوم سیاسی، جامعه شناسی، اقتصاد، ریاضیات، علوم کامپیوتر، بیولوژی، شیمی و غیره اشاره کرد. در این بین تقریبا اکثر دانشگاه های فرانسه برنامه دکتری را در طیفی از رشته های تحصیلی ارایه می دهند. بر طبق رنکینگ برترین دانشگاه های جهان QS بهترین دانشگاه های فرانسه برای تحصیل مقطع دکتری شامل:

دانشگاه

رتبه ملی

رتبه بین المللی

HEC Paris

1

18

دانشگاه تحقیقاتی PSL پاریس

2

62

دانشگاه پانتئون سوربون پاریس 1

3

91

مدرسه بازرگانی EMLYON

4

151- 200

مدرسه بازرگانی ESSEC پاریس

5

62

شرایط تحصیل در مقطع دکتری در فرانسه

پس فرانسه از خیلی جهات مقصد تحصیلی خوبی برای دانشجویان بین المللی محسوب می شود که در پی تحصیل در مقطع دکتری هستند. منتها دانشجویان خارجی برای تحصیل دکتری در فرانسه بایستی چندین جنبه را با هم مدنظر قرار دهند که اینها شامل درخواست پذیرش، تامین فاند مالی، تامین اسکان دانشجویی و نیز درخواست ویزای تحصیلی فرانسه است. از آنجایی که فرانسه در نظام آموزش عالی اش از سیستم بولونیا (Bologna system) پیروی می کند از همین رو نیز مقطع دکتری در فرانسه به عنوان سیکل سوم محسوب می شود و این بدان معناست که شما برای تحصیل در این مقطع نیازمند اتمام سیکل دوم یا فوق لیسانس هستید. علاوه بر این از دیگر شرایط تحصیل دکتری در فرانسه 2024 این است که :

  • ریزنمرات تحصیلی
  • توصیه نامه ها (حداقل 2 توصیه نامه آکادمیک)
  • مدرک مهارت زبان که در صورت تدریس کورس تحصیلی به زبان فرانسوی ارایه مدرک DELF یا DALF و در صورت تدریس کورس تحصیلی به زبان انگلیسی نیز ارایه مدرک IELTS و یا TOEFL به د انشگاه فرانسوی الزامی است.

برترین دانشگاه های فرانسه برای تحصیل رایگان در مقطع دکتری

ددلاین پذیرش از مقطع دکتری در فرانسه

یکی از مهمترین موضوعات برای پذیرش در دانشگاه های فرانسه اطلاع از مهلت پذیرش یا همان ددلاین دانشگاه هاست. که معمولا در این مورد شرایط دانشگاه های فرانسه برای دانشجویان اروپایی و غیراروپایی متفاوت از هم است. منتها در کل دانشگاه های فرانسه از کلیه دانشجویان دو بار در سال پذیرش می گیرند. پذیرش اول مربوط به پذیرش ژانویه (بهار) و پذیرش دوم مربوط به پذیرش سپتامبر (پاییز) است. مثلا مشخصات کلیدی پذیرش سپتامبر در فرانسه 2023 از قرار زیر است:

پذیرش سپتامبر در فرانسه (ددلاین پاییز)

زمان شروع درخواست

اوایل می

زمان پایان درخواست

اواسط جولای تا اواسط آگوست

نامه پذیرش

جولای تا آگوست

تاریخ های ترم

اواخر سپتامبر

هزینه تحصیل در مقطع دکتری در فرانسه چقدر است؟

یکی از مزایای تحصیل مقطع دکتری در فرانسه 2024 این است که شهریه دانشجویان دکتری توسط دولت فرانسه و با نرخ ثابتی تعیین شده است! پس خبر خوش به دانشجویان متقاضی تحصیل دکتری در فرانسه این که سطح شهریه دانشجویان اروپایی و بین المللی مقطع دکتری در فرانسه یکسان است. بر همین اساس نیز شهریه سالیانه دانشجویان دکتری در دانشگاه های دولتی فرانسه حدود EUR 380 (یورو) است. در حالی که متوسط شهریه دانشجویان دکتری در دانشگاه های خصوصی کشور فرانسه در حدود EUR 6500 (یورو) در سال است که اصلا قابل قیاس با دشهریه دانشجویان دکتری دانشگاه های دولتی این کشور نیست:

برترین دانشگاه های فرانسه برای تحصیل رایگان در مقطع دکتری

ناگفته نماند که رنج شهریه دانشجویان مقطع دکتری در دانشگاه های خصوصی فرانسه ممکن است بین 3000 الی EUR 10000 (یورو) متغیر باشد.

کار ضمن تحصیل برای دانشجویان دکتری در فرانسه

دانشجویان دکتری نیز همچون سایر دانشجویان خارجی برای جبران خرج و مخارج خودشان می توانند در کشور فرانسه به کار پاره وقت بپردازند. منتها برای کار پاره وقت در فرانسه حتما از قبل بایستی مجوز اقامتی خودتان را دریافت کرده باشید. ضمنا قبل از کار حین تحصیل در فرانسه 2024 نیز بایستی با شرایط این نوع کار به شرح زیر آشنا باشید:

  • برای مشاغل بیرون از پردیس: شما ممکن است تا 964 ساعت در سال یعنی حدود 60% کار تمام وقت را کار بکنید.
  • برای مشاغل داخل پردیس: معمولا دانشگاه های فرانسه با دانشجویان بین المللی قراردادهای کاری 12 ماهه می بندند. در این صورت می توانید از نیمه اول سپتامبر تا 30- ام جوئن حدود 670 ساعت و از نیمه اول جولای تا 31- ام آگوست در حدود 300 ساعت کار بکنید.
  • انترنشیپ های برنامه دکترا: انترنشیپ ها بایستی قرارداد کاری داشته باشند و اگر مدت کارشان بیش از 2 ماه باشد بایستی درآمد ماهیانه حدود EUR 600 (یورو) دریافت کنند.

نکته آخر اینکه حداقل درآمد ناخالص در کشور فرانسه (Salarie Minimum Interprofessional de Croissance) حدود EUR 11.52 (یورو) در هر ساعت است. که البته مشمول مالیات 20% است. شما عزیزان هر گونه سوال و یا ابهامی که درباره شرایط تحصیل در فرانسه 2024 دارید را می توانید با کارشناسان و مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در میان بگذارید.



به این مطلب امتیاز دهید:
برای رای دادن اولین نفر باشید

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز