بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی در بین مردم است. این عارضه تقریباً در هر سنی می تواند بروز كند اما دلایلى که منجر به بروز اين بيمارى روانى مى شوند بسیار زیاد و در هر فرد میتواند متفاوت باشند در ادامه شایع ترین و خطرناک ترین دلایل ایجاد افسردگی را توضیح داده ایم.

آیا تا به حال فکر کرده‌اید دلایل افسردگی چیست و چرا افسرده می‌شویم؟ اصلاً چرا همه افراد درگیر آن نمی‌شوند؟ چه کارهایی منجر به افسردگی ما میشوند؟ چه افکار و خیالاتی ما را افسرده میکنند؟ قبل از پاسخ به این دست سؤالات باید بدانیم افسردگی یک اختلال پیچیده است که دلایل مختلفی دارد.

بعضی از افراد بعد از یک بیماری جدی پزشکی به این بیماری دچار می‌شوند، برخی با تغییرات شوک‌آور در خانواده مانند مرگ عزیزان آن را تجربه می‌کنند، برخی سابقه خانوادگی و اصلاً برخی بدون هیچ دلیل مشخصی احساس غم و اندوه می‌کنند. اما هر چه هست آگاهی از دلایل و عوامل به وجود آوردن آن و علائم آن نحوه برخورد ما را متفاوت خواهد کرد و می‌توانیم به صورت مؤثرتری راه پذیرش و درمان آن را پیدا کنیم.

در این مطلب از سوربان به چند مورد از افکار و کارهایی که منجر به افسردگی در فرد میشوند پرداختیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا بدانید از چه کارهایی باید دوری کرد.

از این 10 کار خطرناک دوری کن که افسرده‌ات میکنه!/ شایع ترین علل ایجاد افسردگی

قبل از آنکه با عوامل موثر در به وجود آمدن افسردگی آشنا شویم باید بدانیم افسردگی چیست و چه تعریفی دارد.

افسردگی چیست؟

افسردگی یک اختلال خلقی نسبتاً رایج و نوعی احساس غم، از دست دادن یا خشم است که برفعالیت‌های روزمره فرد تأثیر می‌گذارد. اگر چه افسردگی و اندوه ویژگی‌های مشترکی دارند که ممکن است تشخیص را دچار اشتباه کند؛ اما باید بدانیم که افسردگی با اندوهی که به‌عنوان مثال پس از دست دادن عزیزان احساس می‌شود یا غم و اندوه پس از یک رویداد آسیب‌زا در زندگی متفاوت است.

معمولاً افسردگی شامل بیزاری از خود یا از دست دادن عزت نفس است، در حالی‌که غم و اندوه چنین نیست. در غم و اندوه احساسات مثبت و خاطرات شاد معمولاً با احساس درد عاطفی همراه است؛ در حالی‌که در اختلال افسردگی، احساس غم و اندوه ثابت است.

افراد، افسردگی را به طرق مختلف تجربه می‌کنند. موضوعی که می‌تواند در کار روزانه فرد اختلال ایجاد کرده و باعث از دست رفتن زمان و کاهش بهره‌وری وی شود. از طرفی ممکن است حتی بر روابط فرد و بروز برخی بیماری‌های مزمن نیز تأثیر بگذارد. این مهم است که بدانیم احساس ناراحتی گاهی بخشی عادی از زندگی است و حوادث ناراحت‌کننده برای همه اتفاق می‌افتد. اما اگر به‌طور منظم احساس ناامیدی می‌کنید، این احتمال وجود دارد که دچار افسردگی شده باشید.

چرا افسرده می‌شویم؟

افسردگی می‌تواند همه افراد در هر سن، نژاد و موقعیت اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد. یک اختلال شایع که عوامل زیادی در آن دخیل هستند. محققان موارد بسیاری را به‌عنوان عوامل افسردگی مطرح می‌کنند؛ عواملی مانند ژنتیک، تغییر فصل، موقعیت اجتماعی و خانوادگی، نحوه واکنش فرد به رویدادهای زندگی، محیط بیرونی، عملکرد مغز و هورمون‌ها، بیماری‌ها و مواردی که هر یک بنا بر تشخیص پزشک و شخص متخصص شناسایی و تحت درمان قرار می‌گیرد. همه این دلایل می‌تواند پاسخی باشد به این موضوع که چرا افسرده می‌شویم.

در ادامه به تشریح مهمترین عوامل و دلایل بروز افسردگی پرداخته ایم با ما تا انتها همراه باشید، شما کدام یک از کارهای زیر را انجام میدهید؟

با این کار ها افسرده خواهید شد

  • زندگی در گذشته شما را افسرده میکند

از این 10 کار خطرناک دوری کن که افسرده‌ات میکنه!/ شایع ترین علل ایجاد افسردگی

متاسفانه باید بگوییم که اگر شما هم جزء افرادی هستید که به گذشته خود  فکر می‌کنند و همچنان با خاطرات بد و منفی زندگی می‌کنند یک فرد افسرده هستند. چه خاطرات بد و چه خاطرات خوب به صورت ناخودآگاه در زندگی افراد تأثیر خواهند گذاشت.

  • عدم برقراری ارتباط با دنیای بیرون

همه‌ی ما ممکن است در مقاطعی از زندگی خود تمایل به تنهایی داشته باشیم و برای مدتی نخواهیم که با کسی صحبت کنیم. اما این حالت کاملا گذرا و موقتی بوده و مجددا تمایل به ارتباط با دنیای بیرونی خودمان داریم. انسان ذاتا یک موجود اجتماعی است و ارتباط یکی از نیازهای اساسی او محسوب می‌شود.

گاهی می‌بینیم که خودمان یا یکی از اطرافیانمان، بنا به دلایل مختلف ممکن است مدت طولانی از دیگران کناره گرفته باشد و تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران نداشته باشد باید بگوییم با ادامه پیدا کردن این وضعیت به یک فرد افسرده دچار خواهید شد!

  • مقایسه کردن بیش از حد خود با دیگران

از این 10 کار خطرناک دوری کن که افسرده‌ات میکنه!/ شایع ترین علل ایجاد افسردگی

برخی از افراد مدام خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند. درواقع باطن زندگی خودشان را با ظاهر زندگی دیگران و آنچه که می‌بینند مقایسه می‌کنند. این مقایسه، اصلا نمی‌تواند عادلانه باشد چون بی‌خبر از مشکلات و باطن زندگی دیگران انجام می‌شود. مقایسه کردن خود با دیگران، نتیجه‌ای جز افسردگی، نشخوارهای ذهنی، از دست دادن اعتماد به نفس، حسادت، حسرت داشتن و خشم ندارد.

  • خود کم بینی

اگر می‌خواهید بدانید خود کم بینی چگونه احساسی است، فردی را در نظر بگیرید که در محیط کارش از مهارت‌های قابل‌قبولی برخوردار است و وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهد اما سطح تحصیلاتش نسبت به سایر همکارانش پایین‌تر است.

او به همین دلیل خودش را در سطح دیگران نمی‌بیند، احساس بی‌کفایتی می‌کند و فکر می‌کند موردتمسخر دیگران است و دیگران پشت سرش حرف می‌زنند. چنین فردی به تدریج عزت نفس خود را از دست می‌دهد و از جمع کناره می‌گیرد.

خودکم‌بینی یا عقده حقارت یکی از موضوعات مهم در روانشناسی است که تأثیرات عمیقی بر زندگی افراد و ایجاد افسردگی شدید می‌گذارد.

  • راکد ماندن و زندگی بدون فعالیت

از این 10 کار خطرناک دوری کن که افسرده‌ات میکنه!/ شایع ترین علل ایجاد افسردگی

منظور از بی انگیزگی یا احساس پوچی، از دست دادن علاقه به جنبه‌های مختلف زندگی مانند انجام فعالیت‌های روزانه یا تعامل با دیگران است که می‌تواند بر میزان توانایی شما در حفظ شغل، حفظ روابط و لذت بردن از زندگی تأثیر بگذارد.

همه افراد گاهی بی انگیزگی یا بی تفاوتی را تجربه می‌کنند. زمانی این مسئله نگران‌کننده می‌شود که این حالت نشانه‌ای از چندین اختلال عصبی و روانی مانند افسردگی باشد. در صورت مزمن شدن می‌تواند به سندرم بی انگیزگی (Amotivational Syndrome) تبدیل شود که مطمئنا نیاز به درمان تحت نظر روانشناس یا روانپزشک دارد.

  • بن بست دیدن زندگی به دلیل عدم فعالیت و رشد

وقتی در زندگی فعالیت و رشد و پیشرفتی نداشته باشیم رفته رفته زندگی را همانند بن بستی میبینیم که که ناچارا باید تا انتهای آن رفت و در نقطه ای این بن بست تمام میشود یکی از عوامل مهم و دلایل موثر در ایجاد افسردگی همین عدم فعالیت و پیشرفت است که در نهایت باعث میشود زندگی خود را بن بستی ببینید که به زودی به انتهای آن خواهید رسید.

  • بی توجهی به رشد درونی و توجه دائم به بیرون

از این 10 کار خطرناک دوری کن که افسرده‌ات میکنه!/ شایع ترین علل ایجاد افسردگی

رشد درونی به منزله رسیدن به انسان کاملی است که در این شرایط زمانی و مکانی مورد قبول حق و خودش باشد. کسی که خودش را بسازد و به آرامش برسد مایه آرامش خود و خانواده خود و اجتماع است.

پس خصیصه هایی که ابتدا آرامش شخص را صلب میکند مشخص شود کنترل گردد. عذاب وجدان ها که ناشی از گناه میباشد شناسایی دقیق شده تا از روی اشتباه ادامه دار نشود.

انسانی که اعتماد بنفس و عزت نفس دارد هم بشایستگی رفتار میکند و خصوصیات فردی دارد که نشانه عزت نفس اوست.
جمع خصایص خوب با احترام به روحیات درونی خود فرد ،سبب آرامش درونی است. اول و آخر باخدا بودن شامل همه موارد بالاست.

  • نبود یک منبع و تکیه گاه مثل باور به خدا

فلاسفه و دانشمندان برای ضرورت اعتقاد به خدا به سه انگیزه عقلی و عاطفی و فطری استدلال می‌کنند. کشش به سوی مذهب مخصوصاً شناخت خدا نیز یکی از این احساسات ذاتی و درونی است، بلکه از نیرومندترین انگیزه‌ها در اعماق سرشت و جان همه انسان‌ها است. به همین دلیل هیچ قوم و ملتی را نه در امروز و نه در گذشته تاریخ مشاهده نمی‌کنیم که نوعی از عقائد مذهبی بر فکر و روح آنها حکم فرما نباشد، و این نشانه اصالت این احساس عمیق است.

کلام آخر

در این مقاله سعی شد در مورد شایع ترین دلایل ایجاد افسردگی بحث شود اگر احساس میکنید یکی یا چند مورد از موارد بالا را انجام میدهید هرچه زودتر باید به فکر ترک این عادت باشید تا مبادا به افسردکی دچار شوید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما: