بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

سحری چی بخوریم؟ چی نخوریم؟

سحری چی بخوریم؟ موقع سحری چی بخوریم که ضعف نکنیم؟ سحری چی بخوریم که تشنه نشویم؟ بهترین غذا برای سحری چیست؟ این ها سوالاتی است که برای اکثر روزه داران در ماه مبارک رمضان پیش می‌آید آنها دوست دارند در وعده سحر بهترین و سالم ترین و مقوی ترین غذا را بخورند تا در طول روز گشنه و تشنه نشوند! اگر شما نیز نمیدانید سحری چی بخورید! در ادامه این مقاله از سوربان همراه ما باشید تا به شما بگوییم بهترین غذاها برای سحری کدام اند و از خوردن چه غذاهایی در وعده سحری باید پرهیز کرد!

سحری چی بخوریم؟ 20 غذای لذیذ و مقوی که برای سحری بهترین انتخاب هستند!
سحری چی بخوریم؟

برای غذای سحری چه بخوریم که گرسنه نشویم؟

غذاهایی انتخاب کنید که تعادل بدن شما را حفظ کرده و معده را دچار مشکل نکند. این غذاها را سحری بخورید تا سیر و هیدراته بمانید. در ادامه چند پیشنهاد برای سحری را می‌خوانید:

غذای سحری بدون برنج

اگر قصد کاهش وزن دارید و مصرف برنج را در ماه رمضان کاهش می‌دهید، این غذاها می‌توانند گزینه خوبی باشند:

  • اوتمیل

بهترین غذای سحری بدون برنج یک غذای پرپروتئین است که انرژی شما را تامین می‌کند. اوتمیل نیز نه تنها پروتئین زیادی دارد، بلکه فواید دیگری نیز به بدن می‎‌رساند.

این ماده به دلیل داشتن پروتئین و کربوهیدرات زیاد باعث افزایش اشتها می‌شود. می‌توانید اسموتی اوت‌میل درست کنید که شامل موز و شیر باشد تا طعم و مزه بهتری بگیرد و یا به آن مغزیجاتی مانند بادام درختی یا پسته اضافه کنید.

  • فرنی

یکی از خوراکی های مفید و یک غذای ساده سحری، در جواب به این سوال که سحری چی بخوریم، فرنی است. این گزینه همیشه در طول ماه رمضان به عنوان یک پیش غذا در وعده افطار سرو می شود. اما باید بگوییم فرنی برای سحر هم یک غذای عالی است که  معمولاً از شیر، زعفران و کمی آرد تهیه می‌شود و به اندازه کافی سبک، مغذی و لذت بخش است تا به یک غذای محبوب سحر ماه رمضان تبدیل شود.

غذای سحری ساده

این مواد غذایی که در ادامه معرفی میکنیم در وعده سحری، ساده اما بسیار مغذی هستند:

  • تخم مرغ

سحری چی بخوریم؟ 20 غذای لذیذ و مقوی که برای سحری بهترین انتخاب هستند!

تخم مرغ نه تنها سرشار از پروتئین است، بلکه مقدار قابل توجهی ویتامین و مواد مغذی نیز دارد. خوردن تخم مرغ باعث می‌شود برای مدت بیشتری سیر بمانید. تخم مرغ را با روش‌های مختلفی می‌توان وارد برنامه غذایی کرد.

  • می‌توانید املت سبزیجات درست کرده و یا آن را با برنج قهوه‌ای نوش جان کنید.
  • همچنین می‌توانید تخم مرغ همزده درست کرده و همراه با نان قهوه‌ای و کره بادام زمینی میل کنید.
  • و یا تخم مرغ آبپز را تکه تکه کرده و در کنار سالاد بگذارید.
  • آجیل‌

مغزیجات را می‌توانید به ماست نیز اضافه کنید. اگر می‌خواهید از خاصیت مغزیجات همراه با نان بهره ببرید، کره بادام زمینی انتخاب خوبی است. کره بادام و بادام زمینی انرژی زیادی به شما می‌دهند و برای مدت طولانی‌تری سیر نگه‌تان می‌دارند.

  • ماست

ماست می‌تواند غذای خوبی برای سحری باشد، زیرا مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیم، ید و ویتامین‌های B را فراهم می‌کند و حاوی مایعات است. می توانید آن را با غلات و میوه ها مانند مثال های بالا ترکیب کنید.

  • میوه‌ها و سبزیجات

سحری چی بخوریم؟ 20 غذای لذیذ و مقوی که برای سحری بهترین انتخاب هستند!

غذای سحری بدون برنج در ماه رمضان غذایی است که باعث رفع تشنگی در طول روز شود مانند برخی میوه‌ها و سبزیحات. میوه‌ها و سبزیجات، مواد معدنی و ویتامین‌ های زیادی دارند که به تامین انرژی روزانه افراد کمک می‌کند. به علاوه در کنار نوشیدن آب، راه دیگر برای تامین آب مورد نیاز بدن، خوردن میوه‌ها و سبزیجات است.

میوه‌هایی مانند هندوانه، توت فرنگی، هلو، پرتقال، خیار و سبزیجاتی مانند کاهو، اسفناج و کرفس به تامین آب بدن کمک زیادی می‌کند. می‌توانید با درست کردن یک سالاد همه این میوه‌ها و سبزیجاتی که نام برده شد را در کنار یکدیگر نوش جان کنید و از تمام فواید آنها لذت ببرید.

موقع سحری چی بخوریم که ضعف نکنیم؟

برای پیشگیری از ضعف و سوءتغذیه در ماه رمضان باید در وعده سحری مواد مغذی بیشتری مصرف کنید و بهترین غذا برای سحری می‌تواند یکی از گزینه‌های زیر باشد:

مرغ و ماهی

سحری چی بخوریم؟ 20 غذای لذیذ و مقوی که برای سحری بهترین انتخاب هستند!

خوردن ماهی در سحر ماه رمضان توصیه می‌شود، زیرا ماهی به عنوان یک غذای تقویت کننده و نشاط‌ آور شناخته می‌شود. بهتر است ماهی را سرخ نکنید چرا که باعث نفخ معده خواهد شد. اگر قصد مصرف ماهی دارید، بهتر است ساردین را انتخاب کنید.

سحری چی بخوریم که تشنه نشویم؟

به طور کلی سعی کنید از غذاهای سرخ شده بپرهیزید. دلیل آن نیز ساده است به خاطر اینکه تشنه‌تان می‌کنند. چون خوردن آب در طول روزه‌داری ممنوع است برای همین سعی کنید از غذاهایی که ممکن است شما را تشنه‌تر کنند، بپرهیزید.

گوشت مرغ نیز مواد مغذی زیادی دارد و برای افراد روزه‌دار مفید است. گوشت مرغ می‌تواند انرژی مورد نیاز برای افراد روزه‌دار را در طول روز تامین کند. برای داشتن نتیجه بهتر آن را همراه با سبزیجات میل کنید.

بهترین غذا برای سحری چیست؟

دیگر غذاهای مناسب برای سحری که می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشد:

  • انواع خورشت‌های آبدار (البته با نمک و روغن به اندازه)
  • غذاهایی مانند باقالی پلو، زرشک پلو و مشابه این‌ها که با کمترین میزان روغن و به صورت دمی طبخ می‌شوند.

بهترین نوشیدنی ها برای سحری

نوشیدنی‌های زمان سحر نباید بیش از اندازه شیرین یا شور باشند:

  • آب

آب بهترین، واضح‌ترین، موثرترین و در دسترس‌ترین نوشیدنی موجود در ماه رمضان است. برخی از نوشیدنی‌ها را می‌توان در صورت داشتن ترجیحات یا نیازهای غذایی خاص، کنار زد. اما آب واجب است. اطمینان حاصل کنید که در وعده سحری از آن به اندازه کافی می‌نوشید.

  • آب نارگیل

سحری چی بخوریم؟ 20 غذای لذیذ و مقوی که برای سحری بهترین انتخاب هستند!

برای افرادی که در ماه رمضان در طول روز احساس کم آبی می‌کنند، آب نارگیل یک انتخاب ایده آل است. البته آب نارگیل بدون هیچ‌گونه افزودنی مصنوعی، کاملا ارگانیک و طبیعی. زیرا نارگیل دارای مقدار زیادی الکترولیت، ویتامین و مواد معدنی است که بدن را دوباره پر می‌کند و کم آبی بدن را از بین می‌برد. همچنین سطح قند و انسولین شما را افزایش نمی‌دهد.

  • شربت خاکشیر

مصرف شربت خاکشیر با کمی عسل و گلاب و آبلیمو یک معجون آبرسان عالی برای بدن در طول روز است و تا حد زیادی مانع تشنگی شما در زمان روزه‌داری می‌شد. البته مصرف شربت خاکشیر بدون موارد ذکر شده نیز می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد. علاوه بر این مانع ایجاد بوی بد دهان در طول روز خواهد شد. مصرف خاکشیر همچنین برای افرادی که قصد لاغر شدن در ماه رمضان را دارند نیز توصیه می‌شود.

نکات مهم در هنگام خوردن سحری

نوشیدنی‌هایی که فرآوری شده و با قند مصنوعی هستند بهتر است در زمان سحری مصرف نشوند زیرا موجب افزایش سریع قند خون و سپس افت شدید آن در صبح خواهند شد.

سعی کنید نوشیدنی‌های پرنمک و شور مانند دوغ را در وعده سحری قرار ندهید، زیرا به شدت موجب تشنگی شما در طول روز خواهند شد.

اعتدال را در مصرف آب‌میوه‌های طبیعی نیز رعایت کنید زیرا قند آب‌میوه طبیعی نسبت به میوه آن بیشتر است. بنابراین از میوه‌های آبدار در وعده سحر بیشتر میل کنید.

برای سحری چی نخوریم؟

سحری چی بخوریم؟ 20 غذای لذیذ و مقوی که برای سحری بهترین انتخاب هستند!

غذای ساده سحری مانع بروز ناراحتی‌های گوارشی، عطش زیاد، ترش کردن و سوزش سر معده می‌شود. اما برخی غذاها مانند غذاهای زیر در وعده سحر برای معده سنگین هستند مانند:

  1. غذای سرخ شده: سرشار از کالری است و باعث تشنگی می‌شود.
  2. سس‌ها، سس مایونز و سس کچاپ: سرشار از نمک، کالری، چربی و قند هستند.
  3. فست فودها مانند برگر و شاورما و ترشی و مرکبات
  4. آب‌میوه‌ها: سرشار از قند هستند و مصرف زیاد آنها ممکن است باعث افزایش وزن شود. پس به افرادی که می‌پرسند سحری چی بخوریم چاق نشویم توصیه می‌کنیم از خوردن آب‌میوه و شیرهای پرچرب در سحری خودداری کنند.
  5. شیرینی‌ها، زیرا مانع تلاش شما برای کنترل وزن شده و باعث تشنگی می‌شوند.
  6. غذاهای سرخ‌کردنی مانند فلافل: زیرا روغن زیادی دارند و ممکن است باعث ناراحتی و تشنگی در طول روزه‌داری شوند.

کلام آخر

در این مقاله خواندید که بهترین غذا برای سحری کدام است تا در طول روز کمتر احساس گرسنگی و ضعف به بدن فشار بیاورد. همانطور که گفته شد بهترین سحری و غذای مناسب سحری غذایی است که کمتر موجب تشنگی شود و انرژی بدن را تا زمان افطار حفظ کند.

به یاد داشته باشید در ماه مبارک رمضان حتما سحری میل کنید. به بایدها و نبایدها سحری که در مقاله گفته شد توجه کنید و سعی داشته باشید به آنها عمل کنید. روزه‌ گرفتن بدون سحری خطرات زیادی به دنبال خواهد داشت. حتما از وعده افطار تا سحر هشت لیوان آب بنوشید تا آب بدن تامین شود.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز