بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

معرفی و بررسی انواع دستگاه چاپ

معرفی و بررسی انواع دستگاه چاپ

صنعت چاپ در دنیای امروز به قدری پیشرفت کرده که توانسته توجه همه صنایع را به سمت خود جلب نماید. به دلیل گستردگی این صنعت انواع دستگاه چاپ تولید شده و امروزه هر یک از آن‌ها در صنایع مختلف کاربرد دارند. می‌دانیم که چاپ به فرایندی گفته می‌شود که با استفاده از آن می‌توان نقش، متن، شکل و... را بر روی سطح‌های مختلف پیاده کرد. در واقع به فشردن یک سطح بر سطح دیگر چاپ می‌گویند. برای انجام فرایند چاپ مهمترین فاکتور استفاده از یک دستگاه چاپ مناسب است. در ادامه این مطلب با انواع دستگاه چاپ، ویژگی‌ها و کاربردهای این دستگاه‌ها آشنا خواهیم شد.

تاریخچه انواع دستگاه چاپ در ایران

تاریخچه انواع دستگاه چاپ در ایران به چندین سال پیش باز می‌گردد، تقریبا از سال ۱۲۳۳ هجری قمری چاپ در ایران آغاز شد. زین العابدین تبریزی برای اولین بار وسایل تایپوگرافی را به ایران وارد کرد و زمینه ورود انواع دستگاه‌های چاپ به این کشور را فراهم نمود. در سال ۱۲۳۵ نیز اولین دستگاه چاپ وارد ایران شد. فردی که اولین دستگاه را وارد ایران کرد میرزا صالح شیرازی نام دارد.

چند سال بعد نیز چاپ سنگی وارد ایران شد و احتیاج کشور به چاپ‌های دیگر نیز بیشتر شد. بدین ترتیب انواع دستگاه چاپ بدون هیچ‌گونه عیب و تقصی وارد کشور شدند، امروزه نیز انواع مختلفی از آن‌ها را که قابلیت‌های فوق العاده‌ای دارند در بازارهای کشور مشاهده می‌کنیم.

انواع دستگاه چاپ

چاپ‌ها انواع مختلفی دارند و با توجه به کاربرد آن‌ها در صنایع مختلف از هم متمایز می‌شوند. هر یک از این چاپ‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند، برای مثال برخی از آن‌ها کیفیت بالایی دارند اما سرعت چاپ آن‌ها پایین‌تر است. برخی از دستگاه‌های چاپ نیز علاوه بر داشتن سرعت بالا از کیفیت عالی نیز برخوردارند. هر یک از صنایع چاپ مورد نظر را انتخاب می‌کنند و به رفع نیازهای کسب‌وکار خود اقدام می‌نمایند. انواع دستگاه چاپ بر اساس بررسی مرکز چاپ کیاما، یکی از بزرگترین مراکز چاپ و پرینت ایران، عبارتند از:

  • دستگاه چاپ افست
  • دستگاه چاپ فلکسو
  • دستگاه چاپ هلیوگراور
  • دستگاه چاپ دیجیتال
  • دستگاه چاپ سیلک اسکرین
  • دستگاه چاپ لترپرس

معرفی و بررسی انواع دستگاه چاپ

معرفی دستگاه چاپ افست

یکی از انواع دستگاه‌های چاپ، دستگاه چاپ افست است. این دستگاه یکی از بهترین و قدرتمندترین دستگاه‌ها در صنعت چاپ محسوب می‌شود. کیفیت بالای دستگاه چاپ افست سبب شده تا در اکثر صنایع‌ها مورد استفاده قرار گیرد، همچنین برای تیراژهای بالا نیز مناسب است. این دستگاه برای تیراژهای بالا و متوسط کاربرد دارد. بنابراین بهتر است از آن در تیراژهای پایین استفاده نکنید؛ زیرا کار سخت‌تر می‌شود و باید انرژی زیادی را صرف انجام اینکار نمود.

البته به دلیل کیفیت عالی که دارد در بعضی از صنایع برای تیراژهای کم نیز از چاپ افست کمک گرفته می‌شود. این چاپ برجستگی و فرورفتگی زیادی ندارد به همین دلیل به چاپ مسطح نیز معروف است.

چاپ لیبل پشت چسب‌دار

معرفی دستگاه چاپ فلکسو

یکی از دستگاه‌های دیگر در صنعت چاپ که قابلیت‌های زیادی دارد، دستگاه چاپ فلکسو است. انعطاف پذیری عالی این دستگاه سبب شده تا در اکثر صنایع از آن استفاده شود. کیفیت و سرعت این چاپ بالا است. همین سبب شده تا در زمان کم تعداد زیادی از چاپ‌ها را در زمان کم تحویل مشتری داد.

بر روی مواد مختلفی از جمله متالایز و نایلون می‌توان از چاپ فلکسو استفاده کرد. این ویژگی سبب شده تا طرفداران این چاپ افزایش پیدا کنند؛ زیرا انجام چاپ متالایز و چاپ بر روی نایلون کار هر دستگاهی نیست. با توجه به ویژگی‌های و امکانات گفته شده، باید بگوییم هزینه چاپ فلکسو بسیار مناسب است و باعث شگفتی اکثر مشتریان شده است.

معرفی دستگاه چاپ هلیوگراور

دستگاه هلیوگراور به دلیل سرعت بالا بسیار محبوب است. با توجه به سرعت بالایی که دارد نیاز به انرژی زیادی نیز دارد، زیرا برای تیراژهای مهم و میلیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهتر است از این چاپ برای تیراژهای پایین استفاده نکنید؛ زیرا با توجه به هزینه و انرژی زیاد برای اینکار مناسب نیست. کیفیت چاپ هلیوگراور بالا است و بیشتر برای تیراژهای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معرفی دستگاه چاپ دیجیتال

همانطور که می‌دانید جهان همواره در حال پیشرفت است و صنعت چاپ نیز تا امروز از غافله عقب نمانده است. با پیشرفت صنعت چاپ اکثر صنایع پیشرفت زیادی نموده‌اند. با عرضه دستگاه‌های چاپ دیجیتال، انقلاب جدیدی در صنعت چاپ رخ داد. این دستگاه‌ها بسیار عالی هستند و عملکرد آن‌ها به صورت اتوماتیک است. به دلیل کیفیت بالا بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. همچنین استفاده از این دستگاه به چاپ در زمان کم کمک زیادی می‌کند.

امروزه برای چاپ کتاب، بروشور، کارت ویزیت، کاتالوگ و دیگر سفارشات عمده از این نوع چاپ استفاده می‌شود. برای چاپ دیجیتال از جوهر افشان نوری و لیزری استفاده می‌شود که هر یک از آن‌ها تاثیر زیادی در سرعت چاپ دارند.

معرفی دستگاه چاپ سیلک اسکرین

دستگاه چاپ سیلک اسکرین یکی دیگر انواع دستگاه‌های چاپ است. پس از دستگاه‌های نام برده شده، این دستگاه به‌عنوان یکی از دستگاه‌های چاپ پرکاربرد شناخته شده است. به دلیل قابلیت‌های متنوع در اکثر صنایع استفاده می‌شود. با دستگاه چاپ سیلک اسکرین می‌توان بر روی متریال‌های مختلف فرایند چاپ را انجام داد. در واقع این دستگاه مانند دستگاه افست فقط برای سطوح صاف کاربرد ندارد؛ بلکه می‌توان از آن بر سطوح مختلف مانند گرد، صاف، برجسته، بی‌نظم و... استفاده کرد.

معرفی دستگاه چاپ لترپرس

یکی از انواع دستگاه چاپ، دستگاه لترپرس است که به آن دستگاه چاپ ملخی نیز گفته می‌شود. این دستگاه بیشتر برای تیراژهای پایین کاربرد دارد. برای مثال چاپ بر روی کاغذ، کارت ویزیت، چاپ سربرگ و... را می‌توان با آن انجام داد. هزینه چاپ با دستگاه لترپرس بسیار بالا است. با اینکه در گذشته از این نوع چاپ بسیار استفاده شده اما امروزه کمتر از آن استفاده می‌شود؛ زیرا سرعت آن بسیار بالاست، همچنین هزینه چاپ بالای آن سبب شده تا کمتر کسی آن را برای چاپ انتخاب نماید.

جمع‌بندی

صنعت چاپ بسیار بزرگ است و از گذشته تاکنون پیشرفته زیادی نموده است. تقاضا مردم برای چاپ نیز در حال افزایش است و بدون آن بسیاری از کسب‌وکارها از رونق خواهند افتاد. انواع مختلفی از دستگاه‌ها چاپ وجود دارد که هر یک از آن‌ها با توجه به نیاز صنایع مورد استفاده قرار گرفته‌اند. هزینه و قیمت هر یک از چاپ‌ها نیز بستگی به عوامل مختلفی از جمله متریال و نوع چاپ دارد.



به این مطلب امتیاز دهید:
برای رای دادن اولین نفر باشید

نظرات شما: