بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

بهترین ایده و پیشنهادات برای هدیه پاگشای عروس و داماد

رسم و رسومات عروسي ، هميشه از قديم وجود داشته اند و برخي از آنها پاي ثابت عروسی ها است و همچنان برگزار مي شود معمولا رسم و رسوم عروسی از زمان خواستگاری شروع و حتي تا بعد از شب عروسی نيز ادامه پيدا مي کند. يکی از رسم هايی که بعد از مراسم عروسی برگزار می شود ، رسم پاگشا کردن عروس و داماد است قطعا بارها اين رسم را شنيده و ديده ايد و حتی ممکن است در منزل شما نيز نو عروس و دامادی دعوت شده باشند.

در ادامه این مقاله از سایت سوربان ابتدا در مورد رسم زیبای پاگشای عروس و داماد صحبت میکنبم سپس بهترین ایده ها برای پاگشای عروس و داماد را برای شما معرفی کرده ایم. تا انتها همراه ما باشید.

0 تا 100 بهترین ایده ها برای پاگشای عروس و داماد

رسم پاگشای عروس و داماد چیست؟

پاگشا مراسمی است که اقوام عروس و داماد در ايران در منزل خودشان برگزار مي‌کنند که پاي زوج جديد بعد از عروسي يا عقد به منزل آن‌ها باز شود. رونما هديه ايست که در اين ميهمانی رد وبدل ميشود.

در اقليت اقوام ايرانی روايت است در گذشته عروس برای قطع علاقه از خانه پدری، تا چهل روز نبايد به خانه پدر بازميگشت. در روز چهلم يا کمی پيش و پس از آن، مادر عروس ابتدا وی را پاگشا مي‌کرد. پاگشای خانواده عروس عموماً در ظهر و به صرف نهار انجام مي‌شد.در اين ميهمانی همه کسان داماد و عروس دعوت ميشدند و ميهمانان به فراخور هديه‌ای به عنوان رونما به عروس ميدادند.

بهترین زمان برای پاگشای عروس و داماد

بطور کلی اختلاف نظر های برای برگزاری پاگشا وجود دارد. برخی معتقد هستند که عروس و داماد را باید بعد از عقد پاگشا کرد و برخی دیگر بر پاگشا کردن بعد از مراسم عروسی باور دارند. اما اگر بخواهیم از نظر منطقی بررسی کنیم باید بدانیم که پاگشا وقتی معنا پیدا می کند که عروس و داماد بعنوان زوج زندگی مشترک خود را آغاز کرده و زیر یک سقف زندگی می کنند.

برای پاگشای داماد چی کادو بدم؟

به نظر من خرید هدیه برای یک خانم خیلی راحت تر از خرید هدیه برای آقایان است برای همین است که برای همه سوال پیش می‌آید که برای پاگشای داماد چی کادو بدم؟ معمولا هر کسی که نمیداند هدیه پاگشا برای داماد چه چیزی بدهد یا سریع پول نقد میدهد یا سکه گرمی و یا کارت هدیه!

خیلی ها هم ظرف و ظروف و وسایل زندگی هدیه میدهند که باز هم مربوط به عروس خانم میشود. اما این که فقط بخواهید برای داماد کادو بخرید کمی سخت میشود . به نظر ما بهترین هدیه برای داماد میتواند ساعت باشد و یا یک ست لباس.

بهترین هدیه برای پاگشای عروس و داماد

0 تا 100 بهترین ایده ها برای پاگشای عروس و داماد

به نظر شما بهترین هدایای پاگشای عروس و داماد چه چیزهایی میتواند باشد؟ معمولا افراد درجه یک و نزدیکان خانواده مثل مادرشوهر ، مادر بزرگ ها و … طلا هدیه میدهند. شاید بقیه به جای طلا چیز دیگری هدیه دهند اما بهتر است هدیه مادرشوهر چیزی به جز طلا نباشد! هدیه مادر زن به داماد هم میتواند سکه یا هر چیز دیگری باشه که ارزشمند و قیمتی است.

بقیه افراد خانواده هم مثل عمو و عمه و خاله و دایی که پاگشا میکنند بهتر است هدیه های ارزشمندی بدهند که به درد زندگی زن و شوهر جوان بخورد.

بهترین هدیه پاگشا برای عروس

معمولا فقط مادرشوهر و مادر زن هستن که هدیه پاگشا را اختصاصی برای عروس و داماد تهیه میکنند. مادرزن برای داماد هدیه میخرد و مادرشوهر برای عروس. اما باقی هدیه ها به نوعی یا چیزی است مختص به عروس و یا یک وسیله مشترک برای عروس و داماد. اما چیزی که هست این است که کلا برای عروس خانم راحت تر میشه هدیه تهیه کرد تا برای داماد . حالا ما میخواهیم ببینیم بهترین هدایای پاگشای عروس که میتوان در مراسم پاگشا به عنوان رو نما به عروس داد چه مواردی است؟

البته دقت داشته باشید که ممکن است رسم و رسومات مراسم پاگشا در شهر و استان های دیگر ایران فرق داشته باشد و به همان نسبت هدیه ای هم که برای عروس در مراسم پاگشا در نظر میگیرند ممکن است متفاوت باشد ولی اگر رسم و رسوم خاصی برای هدیه پاگشا عروس و داماد در فرهنگ خود ندارید میتوانید طبق لیست زیر عمل کنید و با توجه به این که چه نسبتی با عروس و داماد دارید و این که چه میزان بودجه برای هدیه خود در نظر گرفتید میتوانید یکی از اقلام زیر را انتخاب کنید.

لیست لوازمی که میتوانید به عنوان هدیه پاگشا به عروس بدهید :

0 تا 100 بهترین ایده ها برای پاگشای عروس و داماد

  • طلا
  • سکه
  • کارت هدیه
  • پول نقد
  • لوازم برقی کوچک
  • ظرف و ظروف
  • پارچه
  • لوازم آشپزخانه
  • ظروف و لوازم دکوری
  • پتو
  • سرویس رومیزی
  • زعفران

بهترین هدیه پاگشا برای داماد

0 تا 100 بهترین ایده ها برای پاگشای عروس و داماد

معمولا تنها کسی که به داماد هدیه اختصاصی میدهد مادرزن اوست و بقیه هدیه ها یا به نوعی مخصوص عروس خانم است و یا مشترک بین عروس و داماد است. حال در مورد هدیه پاگشای مادرزن به داماد در ادامه توضیح میدهیم اما در بعضی از شهر و روستاهای کشورمان رسم بر این است که خانواده عروس خانم به داماد هدیه میدهند و تمام خانواده آقای داماد نیز به عروس خانم هدیه پاگشایی میدهند. اگر بر این اساس بخواهید هدایای پاگشای عروس و داماد را بخرید میتوانید از لیست زیر برای راهنمایی بیشتر استفاده کنید . اما خوب معمولا اگر بتونید یک وسیله مشترک بین عروس و داماد بخرید خیلی بهتر است.

لیست لوازمی که میتوانید به عنوان هدیه پاگشایی به داماد بدهید :

  • کت و شلوار
  • پیراهن و شلوار
  • ساعت
  • کفش
  • ست چرم
  • کراوات و دکمه سردست
  • تیشرت شلوار تو خونه ای
  • صندل
  • کفش اسپرت
  • لوازم بهداشتی
  • ریش تراش

پاگشای عروس بعد از عقد یا عروسی؟

0 تا 100 بهترین ایده ها برای پاگشای عروس و داماد

تا سال ها پیش اصلا عقد و نامزدی به سبک امروزی معنایی نداشت . یا عقد و عروسی در یک روز برگزار میشد و یا اینکه از فاصله عقد تا عروسی شاید کمتر از یک ماه فاصله بود. دقیقا هم بعد عروسی عروس را با دعوت به خانه مادرشوهر پاگشا میکردند و بعد هم داماد را با دعوت به خانه مادرزن پاگشا میکردند.

چند سال بعد مرسوم شد که دختر و پسر مدت طولانی عقد بودند و بعد مثلا یک سال یا دو سال مراسم عروسیشان را برگزار میکردند. به خاطر این که دوران عقد طولانی بود و تا مراسم عروسی هم فاصله زیادی بود همه در همان دوران و تا قبل از عروسی، عروس و داماد را پاگشا میکردند تا رفت و آمد در خانواده ها برای هیچکدامشان سخت نباشد.اما باز هم شرایط تغیر کرد!

الان دختر و پسر اول نامزد شده و بعد چند وقت عقد میکنند و بعد از مدتی عروسی میگیرند. در این موقعیت چی؟ پاگشای عروس بعد از عقد یا عروسی انجام میشود؟ یا بعد از این که به طور رسمی نامزد شدن عروس و داماد را پاگشا میکنند؟ شاید بهتر باشد این مورد توافقی باشد اما اگر عروس و داماد به هم محرم شدند بهتر است چند روز بعد از نامزدی مادر داماد سریعا عروس و خانواده اش را پاگشا کند که عروس راحت تر بتواند به خانه همسرش رفت و آمد داشته باشد ولی بقیه فامیل میتوانند مراسم پاگشا بگذارند بعد از عروسی.

کلام آخر

در این مقاله به طور مفصل راجع به رسم پاگشا صحبت کردیم و ایده هایی را برای هدیه پاگشای عروس و داماد را خدمتتان ارائه نمودیم. نظر شما در این باره چیست؟ خوشحال میشویم اگر نظری، انتقادی و یا پیشنهادی دارید در بخش نظرات آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)
بنر
بنر

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز