بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

محاسبه مالیات اصناف مختلف مانند تالارهای عروسی دارای اصول و قواعد مشخصی است. مالیات تالار عروسی  با عنوان مالیات بر ارزش افزوده از عروس و داماد یا افراد دیگری که تالار را رزرو می کنند، دریافت می شود. بر اساس این نوع مالیات دریافت هر نوع خدمات یا کالا مستلزم پرداخت مالیات از طرف مصرف کننده می باشد. میزان مالیات بر ارزش افزوده تالار که از مشتری بابت خدمات دریافت می شود برابر با 9 درصد است. در ادامه اطلاعات کامل تری در این باره در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

مالیات تالار عروسی چگونه محاسبه می شود؟

محاسبه مالیات تالار عروسی

تمامی اصناف مانند تالارهای عروسی که برای برگزاری جشن ها، مجالس و ... رزرو می شوند، مشمول پرداخت مالیات هستند. هر صنف زیر نظر اتحادیه مشغول به ارائه کالا و خدمات است و بر همین اساس باید مالیات پرداخت کند. دارندگان تالارهای پذیرایی مالیات بر ارزش افزوده را از مشتری دریافت کنند و این میزان را در موعد مقرر به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

به منظور محاسبه مالیات تالار عروسی یک فرمول مشخص وجود دارد که باید بر اساس آن عمل شود:

فرمول محاسبه مالیات بر ارزش افزوده: مبلغ کالا و خدمات + ( مبلغ کالا و خدمات * میزان مالیات بر ارزش افزوده)

هنگامی که به میزان 9 درصد از مشتری برای دریافت خدمات، مالیات بر ارزش افزوده دریافت می شود، هزینه پرداختی نیز متعاقبا بیشتر می شود. به همین دلیل دریافت کنندگان خدمات مانند عروس و داماد باید برای برگزاری جشن در تالار مبلغی را به عنوان مالیات پرداخت نمایند. این میزان مالیات نیز باید توسط دارنده تالار به امور مالیاتی پرداخت شود. تمامی اقلامی که در خدمات تالار به مشتری درج می شوند مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند.

مالیات تهیه و توزیع غذا در تالار عروسی

بسیاری از اصنافی که در حیطه تهیه و توزیع غذا فعالیت دارند معاف از پرداخت مالیات هستند. مالیات تهیه و توزیع غذا از صنف های زیر دریافت نمی شود:

  • کیترینگ ها
  • صنف مربوط به غذای بیرون بر
  • فست فودها
  • مطبخ های آش و حلیم
  • کبابی
  • کله پاچه فروشی

مالیات تالار عروسی چگونه محاسبه می شود؟

وظیفه مالیاتی قانونی دارندگان تالار عروسی

مالیات بر ارزش افزوده بر اساس قانون مالیات های مستقیم دریافت می شود. در ماده 95 این قانون آمده است که تالارهای عروسی که وظیفه برگزاری مراسمات را بر عهده دارند، باید دارای دفاتر حسابداری و اسناد و مدارک باشند. این مدارک باید در موعد مقرر به منظور محاسبه مالیات تالار عروسی به سازمان امور مالیاتی ارائه شوند. وظیفه مالیاتی قانونی دارندگان تالار عروسی بر اساس سه دسته تقسیم بندی می شود:

  • دسته اول: تالارهای عروسی با درآمد بالا در سال گذشته.
  • دسته دوم: تالار عروسی با درآمد متوسط در سال گذشته.
  • دسته سوم: تالار عروسی با درآمد پایین در سال گذشته.

در این خصوص باید گفت که در آمدهای بالاتر از سه میلیارد و کمتر از یک میلیارد به صورت جداگانه توسط سازمان امور مالیاتی بررسی می شوند. تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی در زمان تعیین شده موجب می شود که تالار وظیفه قانونی خود را در این خصوص انجام داده باشد. بیشتر تالارهای عروسی در طول سال به صورت مستمر فعالیت ندارند و توقع دارند بر همان اساس از آن ها مالیات دریافت شود.

شما می توانید اطلاعات کامل تری نیز در این باره بدست آورید، برای اینکار می توانید کلیک کنید و مقاله مربوط به مالیات تالار را مطالعه نمایید.

مالیات حق سرویس، غذا و خدمات در تالار عروسی

هنگام برگزاری مراسم عروسی در یک تالار، مواردی مانند حق سرویس، غذا و خدمات در فاکتور درج می شوند. تمامی این موارد در برگزاری جشن، مشمول پرداخت مالیات می شوند. بدین منظور باید 9 درصد مالیات به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شود. این مالیات از مشتری کسر می شود و توسط دارنده تالار به امور مالیاتی پرداخت می شود.

کلام آخر

هر صنفی مانند تالار عروسی که خدمات و کالا را به مشتری ارائه می دهد می تواند مشمول پرداخت مالیات باشد. تالارهای عروسی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. حتی اقلام و مواردی که در فاکتور تالار درج می شوند، مشمول مالیات بر ارزش افزوده به میزان 9 درصد خواهند شد. از این رو مالیات تالار عروسی را می توان بر اساس فرمول مالیات بر ارزش افزوده محاسبه نمود که در متن نیز به آن اشاره شد.



به این مطلب امتیاز دهید:
(2 امتیاز , میانگین: 3.5 از 5)
بنر
بنر

نظرات شما:
  • امیرعلی سه شنبه, 22 خرداد 1403

    واقعا هزینه رزرو خود تالار بالاست، مالیاتم میکشن روش دیگه هیچی


عناوین جذاب امروز