بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

کارگاه مادر و کودک یکی از روش های تربیتی جدید می باشد و هدف آن ایجاد بستر آموزشی متفاوت برای خانواده ها است.
این کارگاه معمولاً در سنین پایین و قبل از مدرسه، که سال های رشد و بالندگی ذهنی و روحی و نخستین تعاملات اجتماعی کودک است، مناسب می باشد. درنتیجه زمینه شکل گیری و پرورش اعتماد به نفس، استقلال و شخصیت را در کودک ایجاد میکند.

کارگاه مادر و کودک و اهمیت حضور همزمان مادران و کودک

  نحوه عملکرد و اجرای جلسات مادر و  کودک برخلاف تصور عموم مردم تفاوت بسیاری با کلاس‌های خانه کودک، مهد کودک و خانه بازی دارد.این امر، که توسط متخصصان و روانشناسان کودک قابل اجرا و برنامه‌ریزی می‌باشد، کارگاهی است هدفمند که شروع و پایان آن با اصول روانشناسانه طراحی شده است.

کارگاه مادر و کودک

کارگاه مادر و کودک برای درک نیاز های کودک و همچنین آموزش به کودک استفاده میشود که جنبه سرگرمی برای کودکان را دارد امروزه کارگاه مادر و کودک بسیار رواج پیدا کرده و بسیاری از مهدکودک‌ها و مراکز تخصصی مرتبط با پرورش کودک اقدام به برگذاری این کلاس ها کرده اند

این کارگاه ها در واقع از جمله روش های تربیتی نوین است که تلاش می کند بستر آموزشی متفاوتی را برای خانواده ایجاد کند .. همچنین پیش دبستان ها و کودکستان‌ها هم این آموزش ها را انجانم میدهند.

اهمیت حضور همزمان مادر و کودک

همه ما می دانیم که ارتباط نزدیک مادر و فرزند تا چه اندازه در شکل گیری شخصیت و اعتماد به نفس فرزند تاثیر دارد. در واقع یکی از بنیانهای موفقیت و شکست های روحی  عاطفی در دوران بزرگسالی از این بستر شکل می گیرد. یک مادر آگاه و خوش رفتار و آرام می تواند فرزندی موفق و شایسته پرورش دهد و این اصلا شعار نیست. کودکان بیش از هر کسی از پدر و مادر خود تاثیر می پذیرند. از آنجایی که مادران مدت زمان بیشتری را کنار فرزندان می گذرانند، نقش آنها در پرورش عاطفی و تکامل شخصیت کودک بسیار پررنگ تر است. بر اساس این پیش فرض کلاس های مادر و کودک با هدف بهبود ارتباط مادر و کودک با آموزش های ارزشمند و محیط نشاط آور و پویا راه اندازی شد. البته این تنها رویکرد این کارگاه ها نیست، بلکه اهداف گسترده ای در زمینه تربیت کودک و بهبود برخورد تربیتی والدین در این زمینه طراحی شده و اجرا می شود.
کودکان و مادران در کلاسهای آموزش هنری دست ورزی  و نحوه سرگرم شدن با ابزارهای ساده و گاهی کار با اشیای دور  ریز را می آموزند.

موضوعات مختلف در کارگاه مادر و کودک

کارگاه های مادر و کودک معمولا در جلسات کم و یا حتی یک روز با حضور مادر و کودک انجام می‌شود. این کارگاه‌ها با موضوعات مختلفی شامل آموزش زبان انگلیسی با تصویرسازی ذهنی، ریاضی، شطرنج، اوریگامی، سرودخوانی، شعرخوانی، هوش هیجانی، رقص ایرانی، رقص باله و استخر مادر و کودک و … برگزار می‌شود

با ایجاد این کارگاه ها در کنار مشاوره های تربیتی مشاورین کودک می تواند در ایجاد یک سبک تربیتی درست و بی نقص بسیار موثر باشد .

رده‌های سنی مختلف در کارگاه مادر و کودک

کارگاه مادر و کودک امروزه برای کودکان در رده های سنی مختلف برگزار می شود . در بعضی از مراکز این خدمات برای کودکان زیر یک سال تا 6 سال برگزار می شود .در این کارگاه ها مادران و کودکان در یک محیط گرم و صمیمی قرار می گیرند . و آموزش ها به صورت غیر مستقیم و با تقویت مهارت و تکنیک های ارتباطی بین مادر و فرزند ارائه میشود. مادران با شرکت در این کلاس‌ها و افزایش مهارت‌های خود می‌توانند پیوند عاطفی عمیق‌تری با فرزند خود برقرار کنند.

فواید کارگاه مادر و کودک چیست؟

کلاس مادر و کودک در کنار ایجاد سرگرمی به یادگیری شناختی کودک به واسطه انواع بازی و حرکت و تعامل های گروهی با بچه ها کمک می کند. کودکان از طریق بازی و خلاقیت و تجسم، دنیای اطراف خود را پردازش می کنند. در این کلاسهای تخصصی مربیان به کودکان در هدایت تکامل فکری و شناخت محیط پیرامون کمک می کنند. کودکان در خلال انواع بازی ها و ساخت دست سازه ها یاد می گیرند با خلاقیت نیازهایشان را برطرف کنند. نحوه تعامل و برقراری ارتباط با دیگران را می آموزند. استعدادهای اصلی شان در مهارتهای مختلف بروز پیدا می کند. در نتیجه در طی جلسات این فعالیت های جمعی مهارتهای چهارگانه کودکان تقویت شده و بستری برای شکوفایی استعدادها فراهم می شود.
نحوه کار در کلاس مادر و کودک به این صورت است که کودک با دلگرمی در مورد حضور مادر به فعالیت های گروهی یا خلق یک اثر هنری مشغول می شود. در این کارگاه ها علاوه بر تمرکز بر آموزش، پرورش نیازهای روحی و عاطفی کودک و کمک به مستقل شدن او مد نظر قرار دارد. به طور کلی کارگاه های مادر و کودک برای کمک به مادران در پرورش و تربیت فرزندان و رشد خلاقیت آنها پایه ریزی شده است. در کنار آن برطرف شدن ضعف ها و مشکلات ارتباطی در قالب کارهای گروهی و قرار دادن کودکان در موقعیت های چالشی برای پیدا کردن راهکار عملی محقق می شود. در کلاس مادر و کودک مشکلات رفتاری مادران در ارتباط موثر با کودک شناخته می شود. به واکنش های کلامی و رفتاری آنها سمت و سو داده می شود. کودکان در این کارگاه ها با آرامش خیال به خلق اثر هنری و گفتگو با همدیگر مشغول می شوند.

کارگاه‌های مادر و کودک پرچین در رده‌های سنی مختلف و در دو فضای بسته کارگاهی و فضای آزاد مزرعه برگزار می‌شود.



به این مطلب امتیاز دهید:
برای رای دادن اولین نفر باشید
بنر
بنر

نظرات شما:

گالری جذاب امروز در سوربان
مقالات جذاب امروز در سوربان