بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بعد از مراسم نامزدی و پیش از برگزاری جشن ازدواج مراسمی برگزار می شود که از آن تحت عنوان حنابندان یاد می شود، جشن حنابندان که به تعبیری آخرین رسم از آداب عروسی ایرانی می باشد، جشنی است که در واقع مراسم خداحافظی عروس بوده و در آخرین شب اقامت عروس به طور رسمی در خانه پدری برگزار می گردد.

آداب و رسوم جشن حنا بندان

آداب و رسوم حنابندان : یکی از رسم و رسومات قبل از برگزاری جشن عروسی که تشریفات خاص خود را دارد جشن حنابندان می باشد که در کشورهای مختلف با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف برگزار می شود.
با ما در این مقاله از سایت سوربان همراه باشید تا اطلاعات مهم در مورد رسم و رسوم حنابندان را برایتان شرح دهیم.

آداب و رسوم مراسم حنا بندان + اطلاعات مهم در مورد رسم و رسوم حنابندان

آداب و رسوم حنابندان

حنابندان از مراسم هایی است که هنوز هم بسیاری از شهرها، استان ها و حتی کشورهای مختلف آن را انجام می دهند. برگزاری این جشن بسته به فرهنگ و موقعیت جغرافیایی هر شهر و کشوری متفاوت می باشدمراسم حنابندان تقریبا یک هفته یا یک شب قبل از جشن عروسی برگزار می شود که با توجه به موقعیت جغرافیایی و آداب و رسوم های مختلف نحوه برگزاری این جشن متفاوت می باشد.

شاید با خودتان بگویید که برگزاری جشن حنابندان تنها در کشور ایران مرسوم می باشد، شاید برایتان جالب باشد که بدانید حنابندان یکی از مهم ترین مراسم قبل از عروسی در کشور ترکیه می باشد که با آداب و رسوم بسیار خاص و زیبایی برگزار می شود.

این روزها کمتر شاهد برگزاری جشن حنابندان قبل از مراسم عروسی هستیم و شاید دلیل آن هم این بوده که عروس و دامادهای امروزی کمتر تمایل به برگزاری جشن های این چنینی دارند.

برگزاری حنابندان در شهرهای مختلف

در ابتدا به این مسئله اشاره کرده ایم که برگزاری جشن حنابندان بسته به شهر و کشوری که در آن زندگی می کنید بسیار متفاوت می باشد برای مثال و آشنایی بیشتر شما عزیزان با مراسم حنابندان در ادامه اشاره ای به آداب و روسوم تشریفات و برگزاری حنابندان در دو استان مختلف کرده ایم.

آداب و رسوم مراسم حنا بندان + اطلاعات مهم در مورد رسم و رسوم حنابندان

رسم و رسوم حنابندان در شهر تبریز

یکی از زیباترین شهرهای تهران، تبریز است که آداب و رسوم خاص خود را برای مراسم ها و مناسبت های مختلف دارند.

مردم تبریز آذری زبان می باشند و رسومات آن ها برای جشن حنابندان به این صورت است که 2 الی 3 روز مانده به جشن عروسی اقدام به برگزاری حنابندان می کنند.

در این مراسم حنای آماده شده توسط خانواده داماد، کف دست عروس و داماد گذاشته می شود. علاوه بر حنا، خانواده داماد هدایا و کادوهایی را برای عروس می برند.

رسم و رسوم حنابندان مردم اصفهان

مردم مهربان اصفهانی جشن حنابندان را شب قبل عروسی برگزار می کنند و خانواده داماد همچون خانواده تبریزی برای آن شب حنا را آماده کرده و به همراه هدایای خاصی برای خانواده عروس می برند.

تشریفات رسم رسوم حنابندان

برگزاری جشن حنابندان همچون عروسی که نیاز به تشریفات عروسی دارد یک سری تشریفات را نیاز دارد. تشریفات جشن حنابندان شامل انتخاب مکان برگزاری جشن( خانه، تالار، باغ و...) و پذیرایی ویژه شام می باشدبرای حنا بندان عروس خانم لباس مخصوص بر تن می کند( طبق آداب و رسوم شهر خود)و خود را برای این جشن آماده می کند.

آداب و رسوم مراسم حنا بندان + اطلاعات مهم در مورد رسم و رسوم حنابندان

معمولا جشن حنا بندان از ساعات ابتدای شب آغاز می شود و تا دیر وقت طول می کشد عروس خانوم ها معمولا در این مراسم از آرایش ساده تری استفاده می کنند و آرایش اصلی را به مراسم عروسی موکول می کنند.

هزینه جشن حنابندان

هزینه مربوط به برگزاری جشن حنابندان هم به آداب و روسوم خانواده عروس و داماد بستگی دارد اما معمول ترین حالت ممکن که در اکثریت شهرها شبیه به هم می باشد این است که هزینه میزبانی( پذیرایی میوه و شام و شیرینی) با خانواده عروس خانم می باشد و هزینه آرایشگاه و لباس عروس خانم با خانواده داماد می باشد.

در برخی از شهر ها و استان های کشور عزیزمان مراسم حنابندان چندان زیاد نمی باشد و بدون هیچگونه هزینه اضافه ای انجام می شود بدین صورت که بستگان و دوستان عروس و داماد هدیه هایی را تهیه کرده برای یک میهمانی و ملاقات کوتاه به خانه پدر عروس یا پدر داماد می روند.

البته این روزها به خاطر کم کردن هزینه های جانبی جهت برگزاری جشن عروسی اغلب عروس و دامادها یا از برگزاری جشن حنابندان صرف نظر می کنند یا اینکه صفر تا صد کارهای مربوط به جشن را به تشریفات مجالس واگذار می کنند.

آداب و رسوم مراسم حنا بندان + اطلاعات مهم در مورد رسم و رسوم حنابندان

تزیین حنای عروس

در مناطقی مانند سیستان حنابندان بیش از یک روز برگزار می شود. در شب اول حنابندان که در اصطلاح محلی به آن «سرشویی» گفته می شود، مقدار زیادی حنا خیسانده و آماده می شود و برای اطلاع اقوام و همسایگان مقداری از آن به در خانه آنها برده و توزیع می شود. افراد در خانه داماد جمع می شوند و سینی حنا را روی سر یکی از افراد قرار می دهند و به سوی خانه عروس حرکت می کنند و با زدن کف و شادی ابیات زیر را می خوانند:

امشب حنا می بنده / به دست و پا می بنده / اگر حنا نباشه آب طلا می بنده / حنا حنا می بنده به دست و پا می بنده / حنای زابل جانه فامیل شاه (داماد) می بنده/ حنا حنایه، حنا چه خوش نمایه / دست عروس نبندین، تا مادرش بیایه.

سپس طبق یک سنت قدیمی در خانه عروس را می بندند و اقوام عروس پشت در می ایستند و ابیاتی را در دو طرف در هر دو خانواده می خوانند که سمبلیک است و بیانگر نزاعی ظاهری بین داماد و مادر زن است که نمی خواهد دخترش را از خود دور کند و به خانه شوهر بفرستد:

اقوام داماد / در واکنه در واکنه حنا میاره ور شما
اقوام عروس / حنای شما مال شما ما زن نداریم ور شما
اقوام داماد / در واکنه در واکنه ساعت می آره ور شما
اقوام عروس / ساعت شما مال شما ما زن نداریم ور شما
اقوام داماد / در واکنه در واکنه دستمال میاره ور شما
اقوام عروس / دستمال شما مال شما ما زن نداریم ور شما

تا این که می رسه به... در واکنه در واکنه داماد میاره ور شما... که به احترام نام داماد و نه به جهت هدایا در را باز می کنند و اقوام داماد با حالت هجوم و تصرف خانه عروس که حالت سمبلیک و شادی آفرین دارد وارد خانه عروس می شوند.

در نهایت اینکه با معرفی اطلاعات مهم در مورد رسم و رسوم حنابندان اشاره داشتیم به برگزاری این مراسم که این روزها شاید حداقل در تهران کمتر شاهد آن باشیم برگزاری جشن حنابندان هنوز هم در بسیاری از شهر ها و استان های تهران رواج دارد و از مهم ترین مراسم هایی است که باید حتما قبل از عروسی برگزار شود.



به این مطلب امتیاز دهید:
(2 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما: