بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
ژلیش ناخن چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟ چگونه انجام می‌شود؟ ژلیش ناخن یا لاک موقت یک روش بلند مدت برای داشتن لاک روی ناخن است و بسیاری از خانم‌ها امروزه طرفدار آن هستند.

ژلیش ناخن یا لاک موقت برای خانم‌هایی که به‌دنبال روشی بلندمدت برای طراحی مد و لباس خود و همراهی آن با رنگ ناخن هستند، توصیه می‌شود. این روش نسبت‌ به لاک معمولی دوام بیشتری دارد و دیرتر پاک می‌شود. برای انجام ژلیش ناخن باید از دستگاه LED یا UV جهت انجام ژلیش ناخن استفاده کرد.

ژلیش ناخن ربطی به کاشت ناخن ندارد و قیمت آن در سطح شهر متغیر است، اما باید از کیفیت و مرغوبیت مواد مصرفی در مراکز معتبر که مجوز صنفی دارند، اطمینان پیدا کنید. در این مطلب از سوربان شما را با اطلاعاتی درباره ژلیش ناخن، فرق آن با لاک کلاسیک، روش های انجام ، معایب و مزایای آن و نکاتی مهم برای انجام ژلیش آشنا می‌کنیم.

ژلیش ناخن چیست + چگونگی انجام ژلیش ناخن و بررسی مزایا و معایب آن
ژلیش ناخن چیست؟

ژلیش ناخن چیست؟

پس از اکستنش و لیفت مژه و کاشت ناخن، یکی از تکنیک‌های جذاب و دوست‌داشتنی در طراحی استایل بانوان خوش تیپ، ژلیش ناخن است. ژلیش ناخن، همان لاک کلاسیک است که با اکریلیکِ ژل‌مانند مخلوط شده،‌ لاک موقت محسوب می‌شود و گاهی دوام و کارایی بیشتری از لاک دائمی دارد. اسم محصول لاک ژل GEL POLISH است که نام برند محصول بوده و عموم آن را ژلیش می‌خوانند. لاک ژل‌ها معمولا در سه مرحله روی ناخن انجام می‌شوند: ژل بیس، ژل رنگی و تاپ ژل. لاک ژل برای ناخن‌های طبیعی استفاده می‌شود، اما گاهی روی ناخن‌های کاشت هم قابل استفاده خواهد بود.

همان‌طور که گفتیم لاک ژلیش ناخن، ژل رقیق‌ شده است که مثل لاک کلاسیک، در بطری کوچک نگهداری می‌شود. با فرچه کوچکی که در لاک کلاسیک استفاده می‌کردید، می‌توانید از این محصول روی ناخن بکشید. ژلیش ناخن با جریان هوا خشک نمی‌شود و به دستگاه نیاز دارد.

ژلیش ناخن یا لاک موقت که نباید با کاشت ناخن اشتباه شود، دارای مراحلی است که باید گام‌به‌گام توسط یک آرایشگر ماهر با مواد یک‌بار مصرف باکیفیت انجام شود. لاک‌های معمولی که در بازار وجود دارند، آسیب زیادی به پوست و سطح ناخن می‌رسانند و منافذ را مسدود می‌کنند که این امر، بهداشت پوست و ناخن بانوان را در بلندمدت تهدید می‌کند.

در آرایشگاه‌ها، معمولا از بانوان پیش از فرایند مانیکور سؤال می‌شود که از لاک معمولی استفاده شود یا ژلیش ناخن. اگر شما ژلیش ناخن را انتخاب کنید، انتخاب هوشمندانه‌ای کرده‌اید که مزایا و معایب آن را ادامه توضیح می‌دهیم.

ژلیش ناخن چیست + چگونگی انجام ژلیش ناخن و بررسی مزایا و معایب آن

لاک موقت چیست؟

ژلیش لاک موقت است. یعنی به‌صورت موقتی روی سطح ناخن قرار می‌گیرد و مثل لاک کلاسیک مایع است؛ با این فرق که برای قرارگیری روی سطح ناخن، باید با اشعه UV خشک شود. ژلیش ناخن، براق‌تر بوده و شما با استون نمی‌توانید به‌راحتی آن را پاک کنید. دوام ژلیش به جنس و برند آن بستگی دارد که بین ۱۰ تا ۲۰ روز است. همان‌طور که گفتیم، در فرایند ژلیش ناخن باید از دستگاه برای خشک کردن استفاده شود.

وقتی در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی، بعد از گرفتن کوتیکول ناخن‌ها، آن‌ها را پاک و مرتب‌سازی می‌کنند، ژلیش را روی ناخن می‌زنند و پس از گذشت سی ثانیه، دست ژلیش‌شده را داخل دستگاه LED یا UV قرار می‌دهند تا لایه‌های بعدی روی ناخن قرار بگیرد. در واقع فرایند ژلیش ناخن، به کمتر از سی دقیقه زمان نیاز دارد که هزینه آن در سالن‌های آرایشی و زیبایی سطح شهر متفاوت است.

مراحل انجام ژلیش ناخن

دست را به‌مدت ۲۰ تا ۶۰ ثانیه داخل دستگاه ژلیش ناخن قرار دهید تا ژلیش خشک شود. کیفیت لاک ژلیش و برند لامپ LED در مدت زمان خشک‌شدن مؤثر است. لاک ژلیش بر اساس حرارت و واکنش‌های ایجادشده، از مایع به جامد تبدیل می‌شود. فرایند خشک شدن نباید خیلی کوتاه باشد. اگر حس می‌کنید به زمان بیشتری نیاز دارید، حتما این زمان را به خشک‌شدن اختصاص دهید.

هر لایه که ژلیش می‌شود، باید ناخن را زیر دستگاه بگذارید. این فرایند را حتما تا خشک شدن تمام سطح ناخن ژلیش‌‌شده ادامه بدهید. پوشش آخر لاک ناخن برای درخشش بیشتر ناخن است، اما توجه کنید که پس از زدن تاپ‌کوت هم باید ناخن شما زیر دستگاه خشک شود. این کار برای محکم‌کاری و حفاظت بهتر و بیشتر از لاک اصلی به‌عنوان پوشش نهایی روی ناخن کاربرد دارد که به‌صورت مات یا براق است و به‌سلیقه بانوان بستگی دارد.

چطور باید ژلیش را از روی ناخن پاک کرد؟

این سوال متداولی است که بسیاری پس از انجام ژلیش می‌پرسند. همان‌طور که قبلا گفتیم، ژلیش را می‌توان پس از ۲ هفته از روی ناخن پاک کرد. وقتی ناخن بلند می‌شود، بین ریشه ناخن و لاک فاصله می‌افتد. این امر سبب می‌شود تا شما به فکر پاک‌کردن ژلیش باشید. در این حالت، برای هوارسانی بهتر به سطح ناخن و جذب رطوبت، بهتر است ژلیش پاک و تجدید شود.

ژلیش ناخن چیست + چگونگی انجام ژلیش ناخن و بررسی مزایا و معایب آن

برای تجدید ژلیش بهتر است به آرایشگر مجرب مراجعه کنید. آرایشگران نیز معمولا پنبه‌ای را با استون ۱۰۰ ٪ نمناک کرده، روی ناخن قرار می‌دهند و با فویل آلومینیومی می‌پوشانند. پس از گذشت یک ربع تا بیست دقیقه، متریال قرارگرفته روی سطح ناخن

حذف می‌شود. البته کیت‌های مخصوصی هم در بازار وجود دارد که می‌توان با آن‌ها نیز ژلیش روی ناخن را حذف کرد.

مواد به‌کاررفته در ژلیش ناخن، سبب شکنندگی و تضعیف بافت ناخن در کوتاه‌مدت نمی‌شود. فقط روش پاک کردن آن است که سبب آسیب به صفحه ناخن می‌شود. همچنین، استون سبب خشکی سطح ناخن می‌شود و برای سلامت ناخن مضر است. بهتر است پاک‌سازی را با مواد مرغوب و به‌کمک ناخن‌کار در آرایشگاه انجام دهید.

ژلیش ناخن چه عوارضی دارد؟

هر اقدام آرایشی و مراقبت از پوست و مو از لیفت ابرو و هایفو تا لیزر و اکستنشن مژه بدون عوارض نیست و نسبت به روش‌های سنتی، معایب خاص خود را دارد. اما گاهی علایق فرد و روش‌های جایگزین که متخصصان معرفی می‌کنند، به‌گونه‌ای است که سبب می‌شود تا برخی از تکنیک‌ها بیش از روش‌های سنتی و کم‌تر تهاجمی٬ مورد استفاده قرار بگیرد و محبوب شود. روش‌های طب سنتی و طب سوزنی، طرفداران کمتری نسبت‌به روش‌های جدید مراقبت از پوست و مو دارند. بنابراین، ژلیش ناخن هم از این قاعده مستثنی نیست.

ژلیش برای بانوانی که ناخن‌های خیلی ضعیف و حساسی دارند، توصیه نمی‌شود. اگر خواهان این کار هستید، حتما با پزشک متخصص پوست خود مشورت کنید. در ژلیش، معمولا سطح ناخن بین ۴ تا ۵ لایه، با مواد مخصوص، کاور می‌شود و پس از قرارگیری دست داخل دستگاه، استحکام پیدا می‌کند. این امر باعث می‌شود که روی سطح ناخن شما لایه‌ای قرار بگیرد. وجود این لایه هوارسانی به سطح پوست و ناخن را مختل کرده و استمرار در آن در بلندمدت، باعث مشکلات پوستی می‌شود.

بنابراین توصیه می‌شود اگر عاشق ژلیش ناخن با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف برای طراحی تیپ‌های فصلی هستید، بهتر است با فاصله زمانی این کار را انجام دهید تا اکسیژن‌رسانی به ناخن، به‌خوبی انجام شود.

ژلیش ناخن چیست + چگونگی انجام ژلیش ناخن و بررسی مزایا و معایب آن

همیشه قبل از انجام ژلیش ناخن‌ها با پزشک متخصص پوست مشورت کنید تا از سلامت آن‌ها از نظر رنگ و جنس و اندازه مطمئن شوید. باید توجه داشته باشید افرادی که مداوم از لاک ناخن استفاده می‌کنند، باید گاهی به ناخن‌های خود استراحت بدهند تا هوا زیر سطح ناخن جریان داشته و رطوبت کافی جذب شود.

این نکته را به‌خاطر داشته باشید که هیچگاه ژلیش ناخن‌های خود را با وسایل تیز و نوک چاقو صاف یا پاک نکنید. حتی از سوهان هم نباید برای پاک کردن ژلیش ناخن استفاده کرد. این کار به‌ شدت به صفحه ناخن شما آسیب می‌رساند.

درصورتی‌که از محصولات با کیفیتی برای ژلیش ناخن استفاده کنید که مجوز قانونی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت دارد ‌معمولا دچار عوارض نمی‌شوید. بهتر است پس از ژلیش ناخن، از روغن‌های تغذیه‌کننده استفاده کنید. همچنین، بعد از انجام این کار برای کودکان، به‌خصوص کودکانی که عادت به جویدن ناخن دارند، پرهیز کنید تا مواد شیمیایی وارد بدن فرد نشود.

ژلیش ناخن با دستگاه UV یا LED؛ کدامیک بهتر است؟

در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی بانوان، از دستگاه‌های مختلفی برای ژلیش استفاده می‌شود که باید استاندارد باشد. هر کدام از دستگاه های یو وی یا الی ای دی، موافقان و مخالفان خاص خود را دارد و هیچ‌یک بر دیگری، مزیت آنچنانی ندارد. بعضی عقیده دارند که لامپ یو وی سبب براق شدن بیشتر سطح ناخن می‌شود و ارزان‌قیمت است. با این دستگاه به زمان کمتری برای خشک شدن ناخن نیاز داریم؛ در‌حالی‌که زمان خشک شدن ژلیش در دستگاه UV و قیمت تعویض لامپ آن نیز بیشتر از LED است. بعضی‌ از افراد هم معقدند، استفاده مکرر از اشعه ULTRA VIOLET یا ماوراءبنفش در بلندمدت سبب بروز لک در پوست دست می‌شود.

اگر شما خواننده گرامی به‌عنوان متخصص پوست و تکنسین ژلیش در این باره نظری دارید، در بخش کامنت که انتهای این بخش است، نظرات خود را بیان کنید.

ماندگاری ژلیش ناخن

لاک های ژلیش ماندگاری بسیار طولانی نسبت به لاک های معمولی دارند و بسیار مقاوم اند, ماندگاری این لاک ها 1 ماه و شاید هم بیشتر است پس زمانی که در یک ماه چند جشن و عقد و عروسی پیش رو دارید میتوانید از لاک ژلیش استفاده کنید.

ژلیش ناخن چیست + چگونگی انجام ژلیش ناخن و بررسی مزایا و معایب آن

نکات تکمیلی درباره ژلیش ناخن

  1. حتی الامکان ژلیش ناخن را پیش از مشورت با پزشک متخصص پوست انجام دهید تا از سلامت پوست و ناخن خود اطمینان لازم حاصل کنید.
  2. روش‌های تبلیغاتی که در فضای مجازی و اینستاگرام برای طرح ها و رنگ های مختلف ژلیش ناخن با متریال گوناگون ارائه می‌شود٬ معمولا مورد توصیه پزشکان نیست. لذا پیش از هر اقدامی روی ناخن، با پزشک مشورت کنید.
  3. مواد و فرایندی را که تکنسین سالن زیبایی برای ژلیش ناخن شما به‌کار می‌برد، همواره بررسی کنید.
  4. برخی از موادی که برای جلا دادن ناخن شما استفاده می‌شود، سرطان‌زا است. فرمالدهید و تولوئن و دی بوتیل فتالات می‌تواند در این دسته باشد. پیش از آن که ناخن‌تان را پولیش کنید، مواد تشکیل‌دهنده را از روی بسته محصول مطالعه و جزئیات را بررسی کنید. گاهی بعضی محصولات نیز سبب ایجاد قارچ ناخن و بیماری‌های پوستی می‌شود، بنابراین از محصولات نامرغوب و تجاری استفاده نکنید.
  5. حتی المقدور پیش از ژلیش ناخن، مانیکور ناخن انجام بدهید تا سطح ناخن‌ها نامنظم نباشد.
  6. استفاده از ضدقارچ پیش از ژلیش ناخن توصیه می‌شود.
  7. بهتر است پس از ژلیش ناخن، روی سطح ناخن، کلینر بزنید تا کیفیت ژلیش افزایش یابد.
  8. ژل باعث قطور شدن ناخن می‌شود.
  9. ژلیش نوعی لاک است. تفاوت اصلی آن با لاک معمولی، دوام است و اگر بد زده شود، سبب ترک‌خوردگی می‌شود.
  10. انجام ژلیش ناخن به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود. اما اگر مایل به انجام این کار هستید، حتما با پزشک زنان مشورت کنید. ژلیش ناخن حاوی مونومر متیل متاکریلات است که می‌تواند برای خانم‌های باردار مضر باشد.
  11. ژلیش سبب بلند شدن ناخن نمی‌شود.
  12. اگر ناخن شما برای مدت زیادی خشک باشد و اکسیژن کافی به آن نرسد، پوسته‌پوسته و شکننده می‌شود که برای جلوگیری از این کار، فاصله انجام ژلیش ناخن را بیشتر و از روغن زیتون یا روغن نارگیل استفاده کنید. ماساژ ناخن و اطراف آن نیز توصیه می‌شود. این کار سبب افزایش استحکام ناخن می‌شود. استفاده و مصرف قرص ZINC MULTIVITAMIN، انار، ازگیل و کلم بروکسل هم برای رشد ناخن‌ها توصیه می‌شود.


به این مطلب امتیاز دهید:
(3 امتیاز , میانگین: 4.0 از 5)

نظرات شما:
  • رستا رنجبری پنجشنبه, 10 آذر 1401

    خوبه


عناوین جذاب امروز