بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
درمان شوره سر. روش های طبیعی و خانگی برای درمان شوره سر وجود دارد که در این مطلب به شرح این درمان ها پرداخته ایم.

شوره سر چیست؟

شوره ­سر یکی از بیماری‌های شایع است که در سنین مختلف رخ می‌دهد. این شوره­ها مسری نیستند، خطر خاصی هم برای بدنتان ندارند، اما ممکن است از نظر نظافت و زیبایی، مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورند. اگر می‌خواهید با شوره سر، علل آن و راه‌های درمانش آشنا شوید، پیشنهاد می­کنیم تا انتها این مقاله از سوربان با ما همراه باشید.

title
روش هاي خانگي درمان شوره سر

شوره ­سر یاDandruff  با اسم علمی Pityriasis simplex capillitii عارضه ریخته شدن سلول‌های اسکالپ است. پوست انسان در خارجی‌ترین سطح خود، به‌خاطر داشتن کراتین، به طور مداوم درحال بازسازی سلولی است. به­همین دلیل، سلول‌های لایه بیرونی آن در تماس مداوم با فضای اطراف از بین می‌روند و سلول­های جدیدی جایگزین آن می‌شوند. اگر در اسکالپ سر، این روند مرگ سلولی افزایش پیدا کند، به شکل شوره ­سر قابل­ مشاهده است.

علائم شوره سر چیست؟

  • پوسته ­پوسته شدن پوست سر، مو، ابرو، ریش یا سبیل
  • خارش پوست سر
  • پوسته ­پوسته شدن سر نوزادان (کلاه گهواره)
  • گاهی ممکن است در سرتان احساس سوزش کنید
  • گاهی ممکن است احساس کنید سرتان دچار زخم یا جراحت شده است
  • روی پوست سر، تکه‌های چرب دیده می‌شود
  • در موارد شدید، پوست سر قرمز و متورم می‌شود
  • ریزش موقتی مو
  • ورقه ­ورقه شدن پوست سر که در آب و هوا‌ی سرد، وخیم‌تر می‌شود

title

شوره سر به چه دلایلی ایجاد میشود؟

شوره ­سر می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، ازجمله:

بنر
  1. پوست تحریک­ شده و چرب سر
  2. حساسیت پوست سر به محصولات مراقبت از مو
  3. نشُستن مو با شامپو به اندازه کافی، رعایت‌ نکردن بهداشت مو یا باقی­ماندن شامپو روی موها در حین شستشو
  4. بروز قارچ‌هایی مانند مخمر مالاسزیا؛ مالاسزیا بیشتر در پوست سر بزرگسالان رشد می­کند.
  5. ابتلا به بیماری‌های پوستی: بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس، وضعیتی التهابی را برای پوست ایجاد می‌کنند که باعث تجمع سریع، خشن و خشک سلول‌های مرده پوست به صورت فلس‌های ضخیم می‌شود که ما این فلس‌ها را به نام شوره سر می‌شناسیم.
  6. سن: شوره سر معمولاً از دوران جوانی فرد شروع می‌شود و تا سنین میان‌سالی او ادامه می‌یابد. این بدان معنی نیست که افراد مسن دچار شوره سر نمی‌شوند. شوره ­سر برای برخی از افراد می‌تواند مادام­العمر باشد.
  7. ابتلا به بیماری‌های خاص: بیماری‌هایی مانند پارکینسون، HIV مثبت یا سایر بیماری‌هایی که بر سیستم عصبی بدن تأثیر می‌گذارند، خطر شوره­ سر را افزایش می‌دهند.
  8. عدم تعادل هورمون‌ها به‌خصوص آندروژن‌ها می‌تواند باعث ایجاد شوره ­سر شود.
  9. تغذیه نادرست و ناسالم، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی
  10. استرس زیاد و تعریق ناشی از آن
  11. قارچ: دو گونه از قارچ‌ها هستند که باعث شوره سر می‌شوند: مالاسزیا و ستریکتا و مالاسزیا گلوبوسا. این نوع قارچ‌ها برای رشد، نیاز به چربی پوست انسان دارند. روی پوست انسان ساکن می‌شوند و چربی سر را به اسید‌های چرب دلخواه خودشان تجزیه می‌کنند و باعث ایجاد شوره ­سر می‌شوند.
  12. کمبود خواب
  13. آسیب‌هایی که سشوار زدن و فر کردن بیش از حد به مو وارد می‌کند، همین­طور، آسیب‌های ناشی از رنگ کردن و بابلیس کشیدن زیاد مو باعث شوره سر می‌شود.

title

درمان خانگی شوره سر

بیشتر وقت­ها می­توانید شوره ­سر را در منزل و با مواد ساده­ای که در اختیار دارید، درمان کنید. نمونه­هایی از درمان­های خانگی شوره ­سر عبارت­‌اند از:

1. درمان شوره سر با ماست

ماست یکی از مواردی است که برای از بین‌ بردن شوره سر عالی است. تنها کافی است چند قاشق ماست ساده و تازه را کمی هم بزنید و روی پوست سر‌تان بمالید. اجازه دهید ۲۰ دقیقه روی پوستتان بماند و بعد آن را بشویید.

2. درمان شوره ­سر با سرکه

سرکه هم یکی از بهترین مواد برای درمان شوره ­سر است. مقدار کمی سرکه سفید یا سیب را با آب به‌ خوبی مخلوط کنید. بعد از این­که موها را با شامپو شستشو دادید، مقدار کمی از این مخلوط را در کف دستتان بریزید. بر روی پوست سرتان بمالید و اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. بعد موها را کاملاً با آب شستشو دهید و این روش را یک هفته یا در صورت لزوم، دو هفته تکرار کنید.

title

3. درمان شوره ­سر با نارگیل

کمی روغن نارگیل را برروی حرارت غیر مستقیم اجاق و به روش بن‌ماری، گرم کنید و با آن پوست سر خود را به‌آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید روغن نارگیل یک شب روی موهایتان بماند و صبح روز بعد، آن را با شامپو شستشو دهید.

4. درمان شوره ­سر با روغن درخت چای

روغن درخت چای هم یکی از مواد ضدالتهابی است که برای عارضه‌ های پوست و مو می‌تواند بسیار مفید باشد. کمی روغن درخت چای را در کف دستتان بریزید و با آن پوست سرتان را به‌آرامی ماساژ دهید. بگذارید یک شب روی پوستتان بماند و صبح آن را آبکشی کنید.

5. درمان شوره سر با لیمو

لیمو هم یکی دیگر از مواد خوب برای درمان شوره سر است. ابتدا موهایتان را با شامپو شستشو دهید. بعد، کم

ی آب­لیمو را روی پوستتان بریزید و آن را ماساژ دهید. به‌خاطر خاصیت اسیدی که آب‌لیمو دارد، نگذارید بیشتر از ۱ تا ۲ دقیقه روی پوستتان بماند و سریع کار آبکشی را انجام دهید.

title

6. درمان شوره سر با تخم‌ مرغ

۲ عدد تخم‌مرغ را بشکنید و زرده‌ها و سفیده‌ها را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوست سرتان بمالید و بگذارید یک ساعت روی موهایتان بماند. بعد از یک ساعت، موها را کاملاً بشویید و خشک کنید.

7. درمان شوره سر با اسپند

اسپند یکی از گیاهان معروف ایرانی است که دود غلیظ آن برای ضدعفونی هوا، دور کردن حشرات و خوشبو کردن فضا استفاده می‌شود. اسپند همین‌طور دارای خواص درمانی بسیار زیادی است که یکی از آن‌ها، درمان شوره ­سر است.

یک قاشق اسپند خشک را آسیاب کنید و با یک لیوان آب­جوش مخلوط کنید و بگذارید ۱۵ دقیقه دم بکشد. بعد از این­که کمی سرد شد، آن را به ریشه موها بمالید. موها را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و اجازه دهید ۴۵ دقیقه در همان حال بماند. سپس، موها را با آب­گرم آبکشی کنید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز
بهترین ایده ها