بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
درمان شپش سر. شپش یک نوع حشره ریز است که روی پوست سر و موهای انسان زندگی می‌کند. این حشره هر 12 تا 24 ساعت یک بار از خون انسان تغذیه می‌کند و از همین رو نمی‌تواند بیشتر از یک روز خارج از سر انسان زنده بماند. برای درمان و از بین بردن شپش سر راه ها و روش های درمانی زیادی وجود دارد.

اگر شپش موی سر را جدی نگیرید به سرعت برای شما دردسر ساز خواهد شد. خارش و تحریک پوست سر در کودک مبتلا به شپش مانع از استراحت و انجام کارهای روزمره در خانه یا مدرسه می‌شود. در این مطلب از سوربان هر آنچه که باید در مورد روش‌ های طبیعی از بین بردن شپش سر بدانید، آورده شده است.

تقریباً تمام درمان‌ های خانگی شپش سر به روش خاصی سبب خفگی شپش‌ها می‌شود. اکثر افراد ترجیح می‌دهند به جای استفاده از مواد شیمیایی روی سر فرزند خود روش‌های طبیعی را امتحان کنند. در با ما همراه باشید تا ۱۵ درمان خانگی شپش سر را با هم مرور کنیم.

درمان فوری شپش سر با 15 ترفند ساده و ارزان خانگی
درمان خانگی شپش سر

روش های خانگی درمان شپش سر

1- درمان شپش سر با سرکه

سرکه تقطیری را به آرامی روی موهای کودک خود بمالید. بعد از مدتی موها را با آب بشویید. در این روش می‌توانید از سرکه سیب نیز استفاده کنید. بهتر است پس از شست‌وشو هنگام شانه زدن موها از روغن نارگیل استفاده کنید، این کار به خارج شدن شپش‌های مرده کمک می‌کند.

2- از بین بردن شپش سر با سیر و آبلیمو

درمان فوری شپش سر با 15 ترفند ساده و ارزان خانگی

سیر دشمن شپش است؛ 8 تا 10 حبه سیر را له کرده و با آب لیمو مخلوط کنید تا به صورت خمیری یکدست شود، سپس آن را روی پوست سر بمالید و بعد از گذشت 30 دقیقه سرتان را با آب گرم بشویید. سیر می‌تواند باعث سوزش پوست شود، بهتر است از این روش برای کودکان استفاده نکنید.

3- وازلین ؛ بازدارنده شپش سر

وازلین مانع حرکت شپش شده و به عنوان یک عامل بازدارنده عمل می‌کند؛ بنابراین وازلین می‌تواند اثر خفه‌کنندگی روی شپش داشته باشد.

شب قبل از خواب یک‌ لایه ضخیم از وازلین را روی پوست سرتان بمالید و سپس آن را با کلاه پلاستیکی یا حوله حمام بپوشانید. صبح با کمک روغن بچه و شانه ضد شپش اقدام به بیرون آوردن شپش‌های مرده و تخم‌های آن‌ها کنید.

4- به وسیله سشوار شپش ها را ریشه کن کنید

درمان فوری شپش سر با 15 ترفند ساده و ارزان خانگی

یک روش سریع و مطمئن برای خارج کردن شپش از سر، استفاده از سشوار است. جهت پیشگیری از انتقال شپش به افراد دیگر و وسایل داخل خانه، این کار را بیرون از منزل انجام دهید. از به کار بردن این روش برای کودکان نوپا خودداری کنید زیرا هوای گرم سشوار برای پوست سر آن‌ها مضر است.

اگرچه باد سشوار باعث کشته شدن شپش نمی‌شود، اما استفاده از آن روی دور تند و داغ باعث از بین رفتن تعداد زیادی از تخم‌های شپش می‌شود. در کنار سایر روش‌های درمانی، سشوار داغ به ریشه‌کن کردن تخم‌هایی که در آستانه تبدیل شدن به شپش زنده هستند، کمک می‌کند. از سشوار می‌توان به عنوان سلاحی کمکی برای از بین بردن شپش استفاده کرد.

5- درمان فوری شپش سر با آب پیاز

یک روش دیگر برای درمان خانگی شپش سر آب پیاز است. مقداری آب پیاز تهیه کنید و حدود 3 تا 4 ساعت آن را روی پوست سرتان بگذارید. رِشک و شپش‌های مرده را با شانه ضد شپش بیرون آورده و موهایتان را با شامپو به صورت کامل بشویید. برای رسیدن به نتیجۀ بهتر، هر 4-3 روز یکبار این کار را تکرار کنید.

6- از بین بردن شپش و رشک با روغن نارگیل

درمان فوری شپش سر با 15 ترفند ساده و ارزان خانگی

مقدار زیادی روغن نارگیل را روی پوست سرتان بمالید. سپس با کلاه حمام روی سر را پوشانده و به مدت 2 ساعت صبر کنید؛ بعد از آن با کمک شانه ضد شپش، رِشک‌ها و شپش‌های مرده را بیرون بیاورید. موها را با شامپو و نرم کننده بشویید و بعد از خشک شدن موها، مجدداً این کار را تکرار کنید.

می‌توانید هنگام شب قبل از خواب روغن نارگیل را روی سرتان بمالید، با استفاده از یک کلاه حمام آن را پوشانده و تا صبح صبر کنید. صبح روز بعد با کمک یک شانه ضد شپش اقدام به برداشتن شپش‌ها کنید و سپس موهایتان را با شامپو بشویید. برای رسیدن به نتیجۀ بهتر، دوبار در هفته این کار را تکرار کنید.

7- سیب له شده ؛ روش های خانگی درمان شپش سر

این روش ممکن است کثیف‌کاری زیادی داشته باشد اما بسیار موثر است. سیب له شده را روی پوست سر و موهایتان بمالید؛ چند ساعت صبر کنید و سپس سرتان را بشویید.

8- استفاده از روغن چریش برای از بین بردن شپش ها

چند قطره روغن چریش را به شامپوی کودکتان اضافه کرده و موهایش را با استفاده از آن بشویید. برای بیرون آوردن شپش‌های مرده از یک شانه ضد شپش استفاده کنید. ترکیب شامپو و روغن چریش باید به طور مرتب استفاده شود تا باعث از بین رفتن کامل شپش‌ها گردد.

9- بنزین الکل برای درمان فوری شپش سر

درمان فوری شپش سر با 15 ترفند ساده و ارزان خانگی

اگر کودکتان بیش از شش ماه سن دارد، برای از بین بردن شپش‌ها، می‌توانید از محلول بنزیل الکل برای درمان خانگی شپش سر استفاده کنید. این محلول را روی پوست سر بمالید و سپس آن را با آب بشویید.

این کار را بعد از یک هفته تکرار کنید تا شپش‌های باقی‌مانده که از رِشک‌های باقی‌مانده روی سر بیرون آمده‌اند از بین بروند. پس از شست‌وشو، از شانه ضد شپش برای خارج کردن شپش‌های مرده استفاده کنید.

10- روغن اکالیپتوس برای درمان خانگی شپش سر

اگر درمان های شیمیایی برای از بین بردن شپش‌ سر را دوست ندارید و به دنبال روش های طبیعی از بین بردن شپش سر هستید، می‌توانید 15 تا 20 قطره روغن اکالیپتوس را به روغن زیتون اضافه کرده و آن را روی پوست سر کودکتان بمالید.

بهتر است این کار را هنگام شب انجام داده و به کمک کلاه حمام سر کودک را بپوشانید و در هنگام صبح به کمک شانۀ ضد شپش اقدام به بیرون آوردن شپش‌های مرده کنید و سپس سرش را بشویید.

11- درمان شپش موی سر با سس مایونز

درمان فوری شپش سر با 15 ترفند ساده و ارزان خانگی

گفته می شود اگر مایونز روی مو مالیده شود و یک شب تا صبح روی آن با کلاه کیسه ای مخصوص سر پوشیده شود شپش ها را خفه می کند ، برای این منظور روش صحیح درمان شپش با سس مایونز را خواهیم گفت ؛ ابتدا موهایتان را کاملا به سُس مایونز آغشته کنید. آنها را محکم با پلاستیک یا کلاه حمام بپوشانید.

همچنین می توانید روی پلاستیک را با حوله بپوشانید؛ حالا اجازه بدهید حداقل پنج تا شش ساعت روی موهایتان بماند. بعد از مدت تعیین شده موها را به خوبی با شامپو بشویید و سرتان را کاملا با سشوار خشک کنید . برای نتیجه ی هرچه بهتر این کار را هفته ای یک بار به مدت حدود دو ماه تکرار کنید.

12- درمان قطعی شپش سر با اسپند

یکی از بهترین و مشهورترین و البته و بی خطرترین روش ها برای درمان شپش اسپند است. توصیه می شود از این روش برای همه کودکانی که به مدرسه می روند استفاده شود حتی اگر موهای آن ها سالم است و شپش ندارد. برای این روش درمان باید یک قاشق اسپند خشک را آسیاب کرده و با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد.

این مقدار برای موهای بلند را تا 2 یا 3 برابر افزایش دهید. سپس کل موها را به این ترکیب آغشته کرده و اجازه دهید تا 45 دقیقه روی موها باقی بماند. برای اثربخشی بهتر می توانید موها را با یک کیسه پلاستیکی پوشش دهید. سپس موها را با آب گرم آبکشی نمایید.

13- استفاده از حنا برای درمان خانگی شپش سر

درمان فوری شپش سر با 15 ترفند ساده و ارزان خانگی

برای استفاده از این روش سنتی و کاملا طبیعی به یک شانه با دندانه های ریز و حنا طبیعی نیاز داریم. حنا را به روش معمول ( مخلوط کردن مقداری از حنا با آب گرم ) درست کنید و سپس تمام موهای سر را با آن پوشش دهید.

یک پوشش پلاستیکی روی موها قرار دهید و اجازه دهید تا حنا به مدت 3 ساعت روی مو و پوست سر باقی بماند. سپس موهای خود را بشویید و با استفاده از شانه به آرامی موها را شانه بزنید. با استفاده از این روش شپش مو تا حد زیادی از بین خواهد رفت.

14- درمان خانگی شپش سر با روغن بادیان رومی

روغن بادیان رومی می‌تواند روی شپش مو را پوشانده و باعث خفه شدن آن شود. طی تحقیقات صورت گرفته روغن بادیان رومی می‌تواند یکی از موثرترین روش های طبیعی برای از بین بردن شپش سر کودکان باشد.

اگرچه روش های دیگر درمان شپش نیز مفید هستند اما روغن بادیان رومی یکی از روش های درمان قطعی شپش است؛ چرا که احتمال بازگشت شپش ها بعد از به کار گرفتن سایر درمان‌های گیاهی و گذشت چند ماه، می‌تواند همچنان وجود داشته باشد.

برای این منظور روغن بادیان رومی را روی کف سر مالیده و با یک کیسه پلاستیکی یا کلاه حوله ای بپوشانید اجازه دهید یک شب تا صبح باقی بماند و سپس با آب گرم و شوینده سر خود را بشویید.

15- روغن زیتون ؛ راهکار های خانگی از بین بردن شپش سر

روغن زیتون نیز همانند روغن بادیان رومی از روش های درمان خانگی شپش سر است. این مواد طبیعی باعث خفگی شپش ها شده و از بازگشت آن‌ها جلوگیری می‌کند. روغن زیتون نیز یکی از موثرترین روش ها برای از بین بردن شپش است. جهت بهره بردن از بالاترین میزان اثر بخشی، بهتر است روغن زیتون را به همراه روغن بادیان رومی استفاده کنید.

روغن زیتون را به میزان کافی روی پوست سر کودک بمالید؛ بعد از گذشت 15 تا 20 دقیقه به کمک شانه، شپش‌های مرده را خارج کرده و سپس موهای او را شامپو بزنید تا روغن اضافه آن گرفته شود و سپس آن را آبکشی کنید.

این کار را چند بار تکرار کنید تا دیگر هیچ شپشی روی مو و پوست سر کودکتان مشاهده نشود. بعد از هر بار استفاده از این روش لباس‌های کودک را با دقت بشویید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(80 امتیاز , میانگین: 4.2 از 5)

نظرات شما:
  • ناشناس دوشنبه, 28 آذر 1401

    درمان شپش فقط حنا هست امتحان کردم واقعا عالی بوده اول حنا روآب کنید جوری ک کامل برسه ب پوست سرتون کامل موهاتون حنا بزارید ی روز صبح بزارید تا شب در هفته دوبار این کارو بکنید موهاتون کاملا تمیز میشه اگر هم موهاتون قرمز شد رنگ مشکی بزنید

    پاسخ مدیر:

    خیلی ممنونم که تجربه خودتون رو به اشتراک گذاشتین

  • حنا يكشنبه, 27 آذر 1401

    باتوجه به تجربه ی من من بایدبا سرکه مو رو شست وبعد تا ۷_۸ روز ،روزی ۳ باید مو رو در روشنایی ویابا یک مهتاب کوچک گشت .درست میشه.....

  • ناشناس يكشنبه, 27 آذر 1401

    سلام خیلی ممنون عالی بود کمک کرد به من

    پاسخ مدیر:

    سلام خیلی ممنونم از همزاهی شما دوست عزیز سوربان.


عناوین جذاب امروز