بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

آیا نامزدی همان عقد است؟ آیا دوره عقد با دوره نامزدی تفاوت دارد؟ فرق دوره عقد و نامزدی چیست؟ اگر بین مفاهیم این دو عبارت سردرگم شده اید با ما در این مطلب همراه شوید! در واقع یکی از موارد مهم که زوجین باید بدانند، دانش فرق ” دوره نامزدی ” و  ” دوره عقد ” است که توجه به آن ها می تواند تأثیر بسیاری بر روی روابط عاطفی و عاشقانه بگذارد.

آیا نامزدی همان عقد است؟

آیا نامزدی همان عقد است؟ | 4 فرق اساسی دوره عقد و نامزدی

خیر! پاسخ کوتاه خیر است. دوره نامزدی و دوره عقد با یکدیگر تفاوت دارند و هر کدام دارای ویژگی های خودشان می باشند. دوره نامزدی به دوره پس از جواب مثبت دختر گفته می شود. همان دوره ای که دختر و پسر و خانواده ها با یکدیگر رفت و آمد می کنند تا همدیگر را بیشتر بشناسند و در نهایت برای پاسخ نهایی و عقد آماده شوند. در این دوره معمولا بین دختر و پسر صیغه محرمیت خوانده می شود اما اسم آن ها وارد شناسنامه یکدیگر نمی شود. دوره نامزدی دوره تصمیم گیری و شناخت است.

اما دوره عقدر دورانی است که طرفین بله نهایی را اعلام کرده اند، بین آن ها خطبه رسمی عقد و ازدواج خوانده می شود و رسما زن و شوهر محسوب می شوند. بر خلاف نامزدی، عقد مرحله ای قانونی، شرعی و اجتماعی بوده که پسر و دختر به صورت رسمی زن و شوهر اعلام می شوند. در واقع در این دوره پسر و دختر و خانواده ها در مقابل یکدیگر متعهد به پایبند به اصول و قانون های ازدواج خواهند بود.

با دوره عقد نام زن و شوهر در شناسنامه یکدیگر ثبت شده و دارای وظایف جدی تری نسبت به هم می باشند. دوره عقد دوره ای است که تصمیم گیری و شناخت تکمیل شده و حالا زوجین برای وارد شدن به زندگی مشترک برنامه ریزی (آماده کردن جهاز، خانه، مراسم عروسی و ...) می کنند.

 

تفاوت دوران عقد و نامزدی

کمی قبل تر به سوال آیا نامزدی همان عقد است؟ پاسخ دادیم، در ادامه 4 مورد از تفاوت دوران عقد و نامزدی را شرح می دهیم تا تشخیص این دو دوره از یکدیگر مملوس تر شود،

تعهد

در دوره نامزدی بیشتر حال و هوای آشنایی مطرح است و دختر خانم یا آقا تعهد محضری نسبت به یکدیگر ندارند، در این دوره اگر خطبه محرمیت خوانده نشود دختر خانم از بقیه خواستگارها استقبال می کند و آقا مورد های دیگر را هم در نظر می گیرد. اما در دوره عقد تعهد معنا پیدا می کند و طرفین به باور پذیرفتن یکدیگر برای همیشه می رسند.

رابطه جنسی

یکی دیگر از موارد مهم که باعث تفاوت دوره عقد و نامزدی می شوند رابطه جنسی است. همیشه توصیه شده و می شود که دختر و پسر در دوران نامزدی رابطه جنسی نداشته باشند و سعی بر این باشد که این اتفاق رخ ندهد. چرا که این دوران، دوره شناخت بوده و باید تمرکز روی اخلاق و شخصیت طرفین باشد، حتی با وجود محرمیت در دوران نامزدی اگر رابطه جنسی صورت گیرد وابستگی رخ می دهد که موجب می شود هر دو طرف به صورت کورکورانه چشم خود را به روی نقص و عیوب واقعی طرفین ببندند. همچنین در این دوره احتمال برهم خوردن نامزدی بالاست و در صورتی که رابطه جنسی رخ دهد برای هر دو طرف خوشایند نخواهد بود. پس در عرف و باور روانشناسانه و ... داشتن رابطه جنسی در دوره نامزدی کار صحیحی نیست.

اما دو دوره عقد اگر رابطه جنسی صورت گیرد آنچنان مشکلی وجود نخواهد داشت و هر دو طرف در این دوره وظیفه دارند به عنوان یک زن و شوهر قانونی و شرعی به نیازهای یکدیگر توجه کنند. البته برخی رسم و رسومات هستند که در دوره عقد و قبل از مراسم عروسی دختر و پسر را از رابطه جنسی منع می کنند که در این صورت بهتر است خودتان تصمیم گیری کنید، اما عرف این است که رابطه جنسی در دوره عقد برخلاف دوره نامزدی هیچ مشکلی نخواهد داشت.

وظایف آقا نسبت به خانم و وظایف خانم نسبت به آقا

در دوران نامزدی معمولا وظایف طرفین نسبت به یکدیگر صفر است و تنها چیزی که در این دوره اهمیت دارد شناخت است. در این دوره طرفین خیلی به خواسته های یکدیگر در خصوص زندگی شخصی اهمیت قائل نمی شوند. اما در دوره عقد، آقا نسبت به خانم وظایفی مثل تمکن مالی خواهد داشت و خانم هم باید به خواسته های همسرش پاسخ بگوید. در این دوره هر دو طرف با یکدیگر راحت تر هستند و محبتشان را به هم ارزانی می دارند.

مهریه

معمولا در هنگام خواندن خطبه محرمیت در دوره نامزدی مهریه آنچنان محکمی وجود نخواهد داشت، معمولا به یک شاخه گل رز یا حلقه نامزدی اکتفا می شود تا در صورت بهم خوردن نامزدی و سازگار نبودن طرفین با یکدیگر مشکل جدی برای کسی رخ ندهد. اما مهریه در خواندن خطبه عقد مورد توجه قرار می گیرد و چند سکه طلا و ... درنظر گرفته می شود.

 

این هم از مقاله آیا نامزدی همان عقد است؟ که سعی کردیم با بررسی تفاوت های دوره نامزدی با دوران عقد نشان دهیم نامزدی با عقد زمین تا آسمان تفاوت دارد! نظر شما درباره مطالبی که امروز به آن پرداختیم چیست؟ حس می کنید چه فرق دیگری است که از قلم افتاده و به آن اشاره نکرده ایم؟ خوشحال می شویم در بخش نظرات ما را همراهی کنید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

پیشنهادها برای شما

تشریفات لوکس خاطره تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات رویای طلایی تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

باغ و عمارت پاپیون اصفهان

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
اصفهان

باغ و تشریفات پلاک 7 شیراز

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
فارس

تشریفات مجالس امپرا تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات لوکس ماهان تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات مجلل در باغ تالار روما

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران


نظرات شما:

عناوین جذاب امروز