بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
جشن نامزدی از جمله رسوم هایی است که عروس و داماد بعنوان اولین مراسم قبل از پیوند خود با یکدیگر برگزار می کنند. البته نباید این موضوع را فراموش کنیم که جشن نامزدی بعد از هر یک از رسومات خواستگاری و مراسم بله برون انجام خواهد شد، برگزاری مراسم نامزدی از جشن های با اهمیت برای زوج ها است. در این مراسم، آغاز دوران باهم بودن عروس و داماد را جشن می گیرند که به جشن نامزدی مرسوم می باشد. این جشن در مناطق و شهرهای مختلف به شکل متنوعی برگزار می شود.

آداب و رسوم برگزاري مراسم نامزدي

آداب و رسوم مراسم نامزدي :نامزدي در واقع جشنی است که قبل از مراسم عقد در منزل پدر عروس خانم برگزار می‌شود، در حقیقت این مراسم پس از به نتیجه رسیدن عروس و داماد در دوران آشنایی برگزار می‌شود.

مفهوم جشن نامزدی توافق اولیه عروس و داماد و خانواده‌های هر دو طرف است ، بنابراین زمان بین جشن نامزدی تا عقدکنان به عنوان دوران نامزدی شناخته می‌شود.
در جشن نامزدی قول و قرار اولیه سایر جشن ‌ها و مراسم نیز بین دو خانواده گذاشته می‌شود، در  ادامه اين مقاله از سوربان آداب و رسوم برگزاری جشن نامزدی را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

آداب مراسم نامزدي نامزدي | آداب و رسوم مراسم نامزدي اولين جشن رسمي بعد از خواستگاري

طبق آداب و رسوم ایران در مراسم نامزدي همیشه خانواده عروس خانوم میزبان خانواده آقا داماد هستند به این ترتیب که با تهیه میوه و شیرینی و دعوت از بزرگتر های فامیل منتظر خانواده آقا داماد می‌شوند.

عروس خانم هم معمولا لباس نامزدی متفاوت و شیکی را براي این مراسم انتخاب می‌کند.با توجه به این که در این مراسم معمولا علاوه بر خانواده‌ ها بزرگترهای فامیل هم حضور دارند بنابراین بهتر است که لباس عروس خانم پوشیده و شیک باشد.

در صورتی که مراسم نامزدی مفصل برگزار شود. عروس خانم با مراجعه به آرایشگاه آرایش و مدل موی متفاوت و خاصی را نیز برای خود انتخاب می‌کند ، .با توجه به این‌که خانواده عروس خانم میزبان این جشن است معمولا هدایایی از طرف خانواده آقا داماد به عروس خانم پیشکش می‌شود.

این هدایا شامل پیش حلقه‌ی نامزدی، دسته گل، میوه، شیرینی و یا کیک نامزدی است.البته توجه داشته باشید که در صورتی که تعداد مهمانان زیاد باشد معمولا کیک نامزدی سفارش داده می‌شود. در غیر این صورت تهیه یک جعبه شیرینی نیز کافی خواهد بود.

آداب مراسم نامزدي نامزدي | آداب و رسوم مراسم نامزدي اولين جشن رسمي بعد از خواستگاري

هداياي جشن نامزدی

در جشن نامزدی دسته گلی از طرف آقا داماد به عروس خانوم پیشکش می‌شود البته لازم به ذکر است که معمولا در کنار دسته گل، شیرینی و میوه و پیش حلقه معمولا هدایایی مثل شال یا روسری، لباس و … نیز از طرف مهمانان حاضر در جشن به عروس خانم پیشکش می‌شود.

این هدایا نماد پذیرش عروس خانم توسط خانواده آقا داماد است. بنابراین معمولا در تهیه این هدایا از رنگ ‌های شاد و روشن استفاده می‌شود ، در مراسم نامزدی دسته گل، شیرینی، میوه، پیش حلقه و هدایایی از طرف خانواده آقا داماد به عروس خانم پیشکش می‌شود، پس از ورود خانواده آقا داماد مراسم با پذیرایی عروس خانم آغاز می‌شود ، دو خانواده در مورد آداب و رسوم صحبت می‌‌کنند. قول و قرار مراسم عقد و نوع جشنی که قرار است برگزار شود گذاشته می‌شود.

عروس خانم و آقا داماد به بزرگترها معرفی می‌شوند. سپس در پایان مراسم در صورت توافق کامل دو خانواده پیش حلقه نامزدی از طرف آقا داماد در اختیار عروس خانم قرار می‌گیرد، عروس خانم نیز برای اعلام رضایت خود حلقه را قبول کرده و در انگشت حلقه خود قرار می‌دهد ، به این ترتیب دو خانواده با شیرینی که از طرف خانواده آقا داماد پیکش شده است دهن خود را شیرین می‌کنند.

معمولا بزرگترهای مجلس با دعای خیر و آرزوی عاقبت به خیری عروس و داماد را برای سایر مراسم آماده می‌کنند، با توجه به این‌که مهریه عروس خانم معمولا در مراسم بله برون تعیین می‌شود. بسیاری از خانواده در جشن نامزدی صحبتی از مهریه نمی‌کنند.

آداب مراسم نامزدي نامزدي | آداب و رسوم مراسم نامزدي اولين جشن رسمي بعد از خواستگاري

اما اگر قرار نباشد که مراسم بله برونی برگزار شود مهریه عروس خانم نیز در جشن نامزدی تعیین می‌شود با توجه به انتخاب تاریخ عقد در این مراسم معمولا زمان بین این جشن و عقد کنان به عنوان دوران نامزدی شناخته می‌شود.

دوران نامزدی فرصتی را برای عروس و داماد فراهم می‌کند تا با آشنایی و شناخت بیشتر هم، خود را برای تشریفات مراسم عقد نیز آماده کنند، معمولا خرید های عروسی مانند خرید حلقه و لباس عقد و آیینه و شمعدان و … نیز در همین دوران نامزدی انجام می‌گیرد.

مخارج جشن نامزدی به چه شکل است؟

در جشن نامزدی معمولا خانواده عروس، میزبان هستند و خانواده داماد به عنوان مهمان، به خانه پدر عروس می آیند. مخارج جشن نامزدی بنا بر رسومات هر شهر و هر خانواده، متفاوت است.

رسم بعضی خانواده ها به این صورت است که تمامی مخارج بر عهده خانواده عروس است و در بعضی خانواده ها، هر دو طرف عروس و داماد، برای این کار شریک هستند.
در برخی از فرهنگ های ایران، خانواده عروس تنها باید مکانی برای برگزاری مراسم تهیه نمایند و خانواده داماد میوه و شام مراسم را متحمل می شوند.

انتخاب بهترین مکان برای برگزاری جشن نامزدی

شما با توجه به اینکه می خواهید جشن نامزدی خود را معمولی یا مفصل برگزار کنید، باید محل آن را انتخاب کنید. اگر تعداد مهمانان شما محدود می باشد و جشن شما ساده است، می توانید مراسم خود را در خانه برگزار نمایید ولی اگر تعداد مهمانان شما زیاد است و می خواهید یک مراسم مفصل و تجملاتی داشته باشید می توانید مراسم خود را در تالار یا باغ تالار برگزار نمایید.

آداب مراسم نامزدي نامزدي | آداب و رسوم مراسم نامزدي اولين جشن رسمي بعد از خواستگاري

در فصول بهار و تابستان، انتخاب باغ عروسی زیبا می تواند بهترین گزینه انتخابی جهت برگزاری مراسم نامزدی شما عزیزان باشد. یکی از مهم ترین نکات برای برگزاری مراسم عروسی، انتخاب مکان عروسی می باشد که گاهی عروس داماد ها می مانند که تالار، باغ تالار، هتل و باغ برای برگزاری مراسم عروسی خود انتخاب کند.

البته هر کدام از این انتخاب ها دارای مزیت های فراوانی می باشد و انتخاب مکان برگزاری به عوامل مختلفی چون تعداد مهمانان، میزان هزینه های در نظر گرفته شده، امکانات پذیرایی و سایر موارد بستگی دارد.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

پیشنهادها برای شما

تشریفات لوکس خاطره تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات رویای طلایی تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات مجالس پاپیون اصفهان

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
اصفهان

باغ و تشریفات پلاک 7 شیراز

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
فارس

تشریفات مجالس امپرا تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات لوکس ماهان تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات مجلل در باغ تالار روما

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران


نظرات شما: