بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
(چطور نامزد خود را بشناسم؟) این سوالی است که خیلی از دختر و پسرها، چه در مرحله انتخاب، چه درمرحله نامزدی از مشاور یا روان شناس خود می پرسند. شاید به این سوال باید یک پرسش اساسی تر اضافه کرد:« چه چیزهایی را باید در مورد نامزد خود بدانم؟» معمولاً ما وقتی در مورد ویژگی های اصلی یک نفر حرف می زنیم از کلمه «شخصیت» استفاده می کنیم.

یکی از حساس‌ترین لحظات زندگی دختر و پسرجوان، دوران نامزدی است که در این دوره طرفین باید تا حدی به شخصیت درونی همدیگر پی ببرند. در این مقاله از سایت سوربان با ما همراه باشید تا نکات کلیدی و مهم درمورد شناخت نامزد در دوران نامزدی را برایتان شرح دهیم.

چطور نامزدم را بشناسم | نکات کلیدی برای شناخت نامزد

10 کلید برای شناخت نامزدتان

در دروان نامزدی اگر دختر و پسر بخواهند به شخصیت واقعی یکدیگر پی ببرند، باید با هم صادق باشند؛ اما متاسفانه برخی افراد در این دوره صداقت نداشته و با اعمال فریبکارانه فرد مقابل خود را فریب می‌دهند. در این‌باره «حسن میرزا حسینی» دکترای روانشناسی و استادیار دانشگاه، ا می‌گوید:

دوران نامزدی، دوره‌ای کاملاً حساس است که در آن دختر و پسر باید به شناخت از همدیگر، بپردازند. در این دوران جوانان با فرصت دادن به همدیگر می‌توانند بیشتر طرف مقابل را بشناسند.
بنابراین اگر آنها هر چقدر باهم صادق‌تر باشند، به نفع همدیگر کار کرده اند. در این برهه از زمان، دختر و پسر باید آنچه که هستند، رفتار کنند.

البته باید بدانید که با یک و یا دو جلسه نمی‌توان راهکار هایی را در نظر گرفت که دختر و پسر را همدیگر را بشناسند؛ زیرا آنها روانشناس ماهر و خبره‌ای نیستند که رفتار فریبکارانه و یا فیلم بازی کردن طرفین را حدس بزنند. اما با بررسی، تحقیق و تفحص می‌توان به شخصیت ذاتی فرد تا حدودی پی برد.

هر چقدر دوران نامزدی طولانی باشد و به دختر و پسر فرصت بیشتر داده شود که در موقعیت‌ های اجتماعی قرارگیرند، به شخصیت اصلی و واقعی همدیگر بیشتر، دست پیدا خواهند کرد و حتی می توان رفتار آنها را متناسب با موقعیت سنجید.

بعضی از رفتار ها در زندگی زناشویی ضعف آن زن و شوهر محسوب می‌شود که در دوران نامزدی می‌توان تا حدودی به آن پی برد، مانند:

1. پنهان کاری

یکی از نشانه‌های پنهانکاری دختر و یا پسر از همدیگر این است زمانیکه دختر و یا پسر، برخی از مسائل را بازگو نمی‌کنند و یا از جواب دادن به نامزد خود طفره می‌روند، در نتیجه می توان خیلی راحت به این مسئله پی برد.

2. تناقض‌ گویی

شاید به این مثال توجه کرده اید که «دروغگو، کم حافظه می‌شود» یکی دیگر از روش‌های شناخت افراد این است که وقتی سوالی از او می‌پرسید، او به دروغ جواب شما را می‌دهد و اگر در زمان دیگری دوباره همان سوال را ‌پرسید جوابی می‌دهد که اصلا با قبل مطابقت ندارد.

چطور نامزدم را بشناسم | نکات کلیدی برای شناخت نامزد

3. وانمود کردن یا نقش بازی‌ کردن

از طریق تست‌ های روانشناختی تا حدی می‌توان به این خصوصیات پی برد و محک زد که چقدر طرف مقابل می‌تواند خودش را خوب جلوه دهد و یا نقش بازی کند. البته ناگفته نماند، ممکن است بعضی دختر،پسرها واقعا خودشان را بدتر از آنچه که هستند، نشان دهند.

4. وسواس داشتن

گاهی وقت‌ ها فرد به آرایش و لباس پوشیدن طرف مقابل حساسیت نشان می‌دهد و به طرف مقابل تذکر می‌دهند، این رفتار نشان می‌دهد که طرف مقابل بسیار حساس بوده و ریزبین و نکته بین است.

5. پرتوقع بودن

توقع برخی افراد بیش از توان فرد مقابل است و خیلی راحت می توان این رفتار را شناخت.

6. عدم سازگاری

بارها اتفاق می‌افتد که دختر و پسر به علت عدم سازگاری از هم جدا می‌شوند و هیچ تفاهمی ندارد و هرکدام ساز مخالف طرف مقابل را می‌زند که این رفتار در دوران نامزدی قابل تشخیص است.

7. زود رنج بودن

یکی از ضعف‌ های زن وشوهر در دوران زناشویی زود رنج بودن آن‌هاست و خیلی راحت این رفتار را می‌توان در دوران نامزدی تشخیص داد.

چطور نامزدم را بشناسم | نکات کلیدی برای شناخت نامزد

8. بی‌ ملاحظه بودن

یک رفتاری که باعث جدایی در بین زن و شوهر است، این است همسر آنها بی‌ملاحظه است. زمانیکه دختر و یا پسر در دوران نامزدی ملاحظه طرف مقابل و یا خانواده و اطرافیان را نکنند؛ قطعاً آنها بی‌ملاحظه بوده و فقط به فکر نیازهای خود هستند.

9. عمل نکردن به وعده و مقررات

زمانیکه در دوران نامزدی، بین دختر و پسر قرار ملاقات گذاشته می‌شود و فرد مقابل طبق همان وقت به محل قرار نمی‌رسد، می‌توان متوجه شد که در آینده هم، به قول و وعده خود عمل نخواهد کرد.

10. عجول بودن

در بعضی اوقات شخص مقابل با کوچک‌ترین اشتباه از طرف دختر و یا پسر عصبانی شده و عکس العمل‌های غیر منطقی از خود نشان می‌دهند.

یکی از بهترین روش‌های آشنایی طرفین«مسافرت» است. اگر دختر و پسر در دوران نامزدی به مسافرت بروند، خیلی بهتر می‌توانند به روحیات و شخصیت همدیگر آشنا شوند.

چطور نامزدم را بشناسم | نکات کلیدی برای شناخت نامزد

چگونه در دوران نامزدی «شخصیت » طرف مقابل را بشناسیم؟

یک کارشناس ارشد روانشناسی گفت: متاسفانه بسیاری از ما قبل از شروع یک رابطه حتی به اندازه زمانی که می خواهیم یک جفت کفش بخریم نیز سوال نمی کنیم و با این اشتباه ، فرصت کشف بسیاری از ویژگی های شریک آینده زندگی مان را از دست می دهیم.

«چطور بشناسمش؟» این سوالی است که خیلی از دختر و پسرها، چه در مرحله انتخاب، چه درمرحله نامزدی از مشاور یا روان شناس خود می پرسند. شاید به این سوال باید یک پرسش اساسی تر اضافه کرد:« چه چیزهایی را باید در مورد او بدانم؟» معمولاً ما وقتی در مورد ویژگی های اصلی یک نفر حرف می زنیم از کلمه «شخصیت» استفاده می کنیم.

برخلاف آن چه در عامه مطرح است ما آدم «بی شخصیت» نداریم. هر کسی شخصیتی دارد. اگر می خواهید احتمال موفقیت ازدواج تان بالا برود. باید بدانید که او چه شخصیتی دارد و ایا می توانید با این شخصیت زندگی کنید یا نه. متاسفانه بسیاری از ما قبل از شروع یک رابطه ، حتی به اندازه زمانی که می خواهیم یک جفت کفش بخریم نیز سوال نمی کنیم و با این اشتباه ، فرصت کشف بسیاری از ویژگی های شریک آینده زندگی مان را از دست می دهیم.

عاشق شدن تجربه‌ای رمانتیک است، اما سوال کردن و مصاحبه با همسر چنین نیست. در واقع خیلی ها فکر می کنند که نامزدی فقط دوره رمانتیک بازی است و نه دوره شناخت.

معمولاً کسانی که در این دوره به شدت عاشق هستند و طرف مقابلشان را دربست می پذیرند، بعد از ازدواج به همان شدت عشق‌ شان فروکش می کند و فرو می‌ریزد، چون متوجه می‌شوند واقعیت با تصورات عاشقانه انها فرق داشته است.

چطور نامزدم را بشناسم | نکات کلیدی برای شناخت نامزد

از شناخت می ترسیم

گاهی اوقات نمی‌خواهیم جواب‌ ها را بدانیم، چون ممکن است جواب‌ های مناسبی نشنویم. یکی از دلایل رایج سوال نپرسیدن نامزدها از یکدیگر همین است. در واقع آنان وقتی می فهمند نباید این کار را می کردند که با همسرشان زیر یک سقف هستند و همسرشان اصلاً آن چیزی نیست که تصور می کردند.

از شناخته شدن می ترسیم

این روانشناس اضافه کرد: ممکن است از این که نامزدمان سوال‌ هایی بپرسد هراس داشته باشیم .

نکند او هم چیزهایی در مورد من بداند؟ نکند این ویترینی که ساخته‌ام فرو بریزد؟ یادتان باشد شما با تمام وجود خودتان زیر یک سقف زندگی خواهی کرد و نه فقط ویترین زیبایی که ساخته اید. پس اجازه بدهید نامزد شما چیزهایی هم در مورد انباری وجود شما بداند.

وی با بیان اینکه لازم است برخی ویژگی‌های شخصیتی را پیش از ازدواج شناخت،گفت: یکی از این ویژگی‌ ها پایداری هیجانی است. ثبات هیجانی شامل ثبات در برخی موارد می‌شود که یکی از آن‌ها اضطراب است.

کسانی که ثبات هیجانی پایینی دارند معمولاً مضطرب هستند . افراد مضطرب رفتار بی قراری دارند و نمی توانند تمرکز کنند و مدام فکرهای منفی مثل «حالا چی می شه» یا «نمی تونم از پسش بربیام» یا «الانه که یه اتفاق بد بیفته» در سرشان تکرار می شود.

وی ادامه داد: از لحاظ فیزیولوژیک آدم‌ های مضطرب دست‌ های عرق کرده ، ضربان قلب بالا و صورت قرمزی دارند. کسانی که از لحاظ شخصیتی مضطرب هستند این صفت را معمولاً در همه موقعیت ها و زمان ها نشان می دهند.

خصومت و خشم

وی تصریح کرد: افراد دارای خصومت و خشم بالاتر ثبات هیجانی پایین‌ تری دارند. این آدم‌ ها کینه ای و به اصطلاح عصبی هستند.

چطور نامزدم را بشناسم | نکات کلیدی برای شناخت نامزد

افسردگی

این روانشناس گفت: افراد مبتلا به افسردگی دست کم پنج نشانه دارند که شامل غمگینی، تمرکز، کم یا زیاد شدن اشتها، کم یا زیاد شدن وزن، کم یا زیاد شدن خواب، از دست دادن انرژی، دشواری در تصمیم گیری و فکر یا اقدام به خودکشی می‌شود اما روی هم رفته ، بعضی آدم ها از بعضی دیگر غمگین تر هستند.در دوران نامزدی باید توجه داشته باشید که میزان غمگینی چقدر با غمگینی خودتان یکسان است.

خود آگاهی

وی تصریح کرد: بعضی افراد نسبت به خودشان ، درونشان و شخصیت‌ شان آگاهی بیشتری دارند. یکی از نشانه‌های ثبات هیجانی خودآگاهی است.

زود انگیختگی

بعضی افراد تحریک پذیرند، بعضی زودتر به اتفاقات اطراف واکنش نشان می دهند. آنان زودتر عصبانی ،مضطرب و هیجانی می‌شوند. در دوران نامزدی می توانید دریابید که در این صفت چقدر به نامزدتان شبیه هستید.

وی با اشاره به ویژگی‌ برون‌ گرایی اظهارکرد: برون گرایی شامل صفات خون‌گرمی، اجتماعی بودن، جرات مندی، هیجان‌طلبی و برخورداری از هیجان‌ های مثبت می‌شود. برون گراها خونگرم‌تر از درون‌گراها هستند. زودتر با دیگران صمیمی می‌شوند و با آنان خوش و بش می کنند.

این روانشناس اضافه کرد: خیلی افراد فکر می‌کنند که برون گرایی فقط به معنای اجتماعی بودن است اما راحت بودن در جمع فقط جزئی از برون گرایی است علاوه بر آن کسانی که برون‌گرا هستند بیشتر از درون‌ گراها حرف خودشان را با جرئت می زنند و عملشان را قاطعانه پیش می برند.



به این مطلب امتیاز دهید:
(2 امتیاز , میانگین: 3.0 از 5)

پیشنهادها برای شما

تشریفات لوکس خاطره تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات رویای طلایی تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

باغ و عمارت پاپیون اصفهان

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
اصفهان

باغ و تشریفات پلاک 7 شیراز

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
فارس

تشریفات مجالس امپرا تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات لوکس ماهان تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات مجلل در باغ تالار روما

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران


نظرات شما: