بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
عده مدت زمانی است که زن می‌بایست پس از فوت شوهر یا طلاق، از ازدواج مجدد خودداری نماید. در مورد وجود عده در ازدواج دائم بحثی وجود ندارد و زن مکلف است پس از انحلال نکاح دائم به هر طریق اعم از فوت، طلاق و فسخ، مدتی از ازدواج مجدد بپرهیزد. اما آیا عقد موقت نیز عده دارد؟ میزان آن چقدر است؟

عده در عقد موقت

یکی از انواع عقد نکاح ، عقد موقت یا همان صیغه است . عقد موقت، عقد ازدواجی است که محدود به زمان مشخص و معینی می باشد. عده در عقد موقت، یعنی اینکه در صورت انحلال نکاح، زن ، موظف است تا مدت معینی از ازدواج مجدد خودداری نماید. در پاسخ به این سوال که عده عقد موقت چقدر است باید گفت، عده در عقد موقت در موارد فسخ نکاح، انقضای مدت و بذل مدت، دو طُهر ، در صورت فوت شوهر، 4 ماه و 10 روز و در صورت بارداری زن، تا پایان وضع حمل وی می باشد. در این مقاله از سایت سوربان با ما همراه شوید تا به تشریح کامل این موضوع بپردازیم.

آیا ازدواج موقت عده دارد + عده در ازدواج موقت چگونه است و معنای دو حیض کامل در این عده چیست؟

عقد نکاح یا عقد ازدواج، مطابق قواعد شرعی و مقررات قانون مدنی، به دونوع تقسیم شده است: نکاح دائم و نکاح موقت. یکی از انواع عقد نکاح ، عقد موقت یا همان صیغه است . عقد موقت همان طور که از نام آن پیداست ، محدود به زمان مشخص و معینی است ؛ بر خلاف نکاح دائم که محدودیت زمانی ندارد .

صحت عقد موقت، منوط به آن است که شرایط انعقاد آن رعایت گردد. از جمله اینکه مدت زمان عقد موقت و مهریه عقد موقت تعیین شده و مشخص باشند ؛ چرا که در غیر این صورت ، عقد موقت صحیح نبوده و باطل است و در نتیجه، فاقد آثار تعیین شده در قانون می باشد. همچنین، اصولا احکام ناظر بر عقد موقت، متفاوت از نکاح دائم می باشد. اما یکی از احکام مشترک میان این دو نوع از نکاح، مساله عده می باشد. به این معنی که پس از انحلال نکاح، به دلایل مختلفی همچون فوت شوهر، طلاق و فسخ نکاح، زن باید تا مدت معینی از ازدواج مجدد خودداری نماید. 

با توجه به اهمیت عده و لزوم رعایت آن از سوی زن در صیغه، در این مقاله، ابتدا عقد موقت را تعریف کرده، سپس، اسباب انحلال عقد موقت را توضیح داده و در پایان، به بررسی احکام و قواعد عده در عقد موقت می پردازیم و به این سوال پاسخ می دهیم که عده عقد موقت چقدر است؟

انواع ازدواج ، عقد موقت

در قانون مدنی، با پیروی از شرع، عقد نکاح یا عقد ازدواج به دو نوع تقسیم شده است :

  • نکاح دائم
  • نکاح موقت

یکی از انواع عقد نکاح ، عقد موقت یا همان صیغه است . عقد موقت همان طور که از نام آن پیداست ، محدود به زمان مشخص و معینی است ؛ بر خلاف نکاح دائم که محدودیت زمانی ندارد .

آیا ازدواج موقت عده دارد + عده در ازدواج موقت چگونه است و معنای دو حیض کامل در این عده چیست؟

اصولا احکام ناظر بر عقد موقت، متفاوت از نکاح دائم می باشد. به عنوان مثال، ذکر مهریه در صیغه، شرط صحت آن بوده، در حالی که نکاح دائم، بدون ذکر مهریه در عقد نیز صحیح می باشد؛ یا اینکه، در نکاح دائم، زن و شوهر از یکدیگر ارث می برند ،در حالی که در نکاح موقت، رابطه توارث میان زوجین برقرار نمی شود.

اما یکی از احکام مشترک میان این دو نوع از نکاح، مساله عده می باشد. به این معنی که پس از انحلال نکاح و وقوع جدایی میان زن و شوهر به دلایل مختلفی همچون فوت شوهر، طلاق و فسخ نکاح، زن باید تا مدت معینی از ازدواج مجدد خودداری نماید. با توجه به اهمیت عده و لزوم رعایت آن از سوی زن، در ادامه به بررسی عده در عقد موقت خواهیم پرداخت و به این سوال پاسخ می دهیم که عده عقد موقت چقدر است؟

انحلال عقد موقت

در بخش قبل، به تعریف عقد موقت یا صیغه پرداخته و توضیح دادیم که  یکی از احکام مشترک میان نکاح دائم و موقت، مساله عده می باشد.  به این معنی که پس از انحلال نکاح، به دلایل مختلفی همچون فوت شوهر، طلاق و فسخ نکاح، زن باید تا مدت معینی از ازدواج مجدد خودداری نماید.

نکته ای که باید به آن توجه شود، آن است که اسباب انحلال عقد موقت با اسباب انحلال عقد دائم متفاوت است . مهم ترین تفاوت موجود در اسباب انحلال صیغه و عقد دائم، آن است که در عقد موقت، طلاق وجود ندارد . انحلال عقد موقت، به دلایل زیر، امکان پذیر می باشد:

  • انقضای مدت، یعنی تمام شدن مدت زمان عقد موقت 
  • بذل مدت در ازدواج موقت؛ بذل مدت در ازدواج موقت یعنی اینکه شوهر، مدت زمان باقی مانده عقد موقت را به زن ببخشد و به عقد خاتمه دهد .
  • فسخ نکاح، یعنی اینکه از طرفین به دلایل قانونی، همچون وجود بیماری خاص در طرف دیگر، به طور یک طرفه به نکاح پایان داده و آن را باطل نماید.
  • فوت شوهر

عده در عقد موقت

در بخش های قبل ، به تعریف عقد موقت یا صیغه پرداخته و اسباب انحلال نکاح موقت را توضیح دادیم. همچنین، گفتیم که در صورت انحلال عقد موقت نیز زن ، موظف است تا مدت معینی از ازدواج مجدد خودداری کرده که به این مدت زمان، عده گفته می شود. اکنون در این بخش، به توضیح قواعد و احکام عده در عقد موقت می پردازیم و به این سوال پاسخ می دهیم که عده عقد موقت چقدر است؟

آیا ازدواج موقت عده دارد + عده در ازدواج موقت چگونه است و معنای دو حیض کامل در این عده چیست؟

عده در عقد موقت در موارد فسخ نکاح، انقضای مدت و بذل مدت در ازدواج موقت، بر اساس ماده 1152 قانون مدنی ، دو طُهر است . یعنی اینکه زن، برای دو مرتبه عادت ماهیانه شده و سپس پاک گردد.

در صورتی که زن به اقتضای سن باید عادت ماهیانه داشته باشد ولی به دلایلی عادت زنانگی نبیند ، مدت عده در عقد موقت ، چهل و پنج روز خواهد بود .

اگر زن باردار باشد ، مدت عده در عقد موقت، تا پایان زایمان وی خواهد بود.

مدت عده وفات شوهر در عقد موقت نیز مانند عقد دائم، چهار ماه و ده روز می باشد.

در مورد زن یائسه و زنی که پیش از نزدیکی و دخول عقد نکاحش منحل شده ، نگه داشتن عده ضروری نمی باشد.

برای اینکه عقد موقت، صحیح باشد، لازم است که شرایط انعقاد آن رعایت گردد. از جمله اینکه مدت زمان عقد موقت و مهریه عقد موقت تعیین شده و مشخص باشند ؛ چرا که در غیر این صورت ، عقد موقت صحیح نبوده و باطل است و در نتیجه، فاقد آثار تعیین شده در قانون می باشد.

سوالات متداول

آیا ازدواج موقت عده دارد + عده در ازدواج موقت چگونه است و معنای دو حیض کامل در این عده چیست؟

1- عده در عقد موقت به چه صورت می باشد؟

عده در عقد موقت در موارد فسخ نکاح انقضای مدت و بذل مدت دو طُهر در صورت فوت شوهر 4 ماه و 10 روز و در صورت بارداری زن تا پایان وضع حمل وی می باشد و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

2- عقد موقت چیست؟

یکی از انواع عقد نکاح عقد موقت یا همان صیغه است که به معنای عقد ازدواجی است که محدود به زمان مشخص و معینی می باشد و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

3- عده در عقد موقت به چه معنا است؟

عده در عقد موقت یعنی اینکه در صورت انحلال نکاح زن موظف است تا مدت معینی از ازدواج مجدد خودداری نماید و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.
 



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

پیشنهادها برای شما

تشریفات لوکس خاطره تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات رویای طلایی تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات مجالس پاپیون اصفهان

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
اصفهان

باغ و تشریفات پلاک 7 شیراز

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
فارس

تشریفات مجالس امپرا تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات لوکس ماهان تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات مجلل در باغ تالار روما

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران


نظرات شما: