بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
باید بدانید که تنها با رسیدن به بلوغ جسمی، آمادگی لازم برای ازدواج بدست نمی‌آید. لازم است پیش از ازدواج به تمام ابعاد آمادگی‌ برای ازدواج فکر کنید. مثلاً اینکه شما آمادگی روحی برای ازدواج دارید یا نه. اگر فردی بعضی از آمادگی‌ های لازم ازدواج را در خود پرورش نداده باشد، حتی با وجود یک فرد مناسب هم نمی‌تواند ازدواج پایداری با او داشته باشد.

شاید برخی از افراد بر این باور باشند که: «مگه ازدواج هم آمادگی میخواد؟ فقط باید عشق باشه و دو نفر همدیگه رو بخوان، اون وقت اگه ازدواج کنن، در کنار هم خوشبخت میشن.»

یا برخی از افراد آمادگی برای ازدواج را فقط آمادگی مالی می‌بینند که این هم به تنهایی برای یک ازدواج موفق کافی نیست. آمادگی ازدواج داشتن یعنی دو نفر عاشق یکدیگر باشند و در کنار عشق، فاکتورهای مهم‌تر دیگر مثل احترام، درک متقابل، مسئولیت‌پذیری، سلامت روانی و جسمانی نسبی و… نیز باشد.

بنابراین برای ازدواج، در کنار عشق و پول و کمی سرمایه برای شروع زندگی مشترک، به مهارت‌ ها و فاکتورهای مهم‌ تر دیگری نیز نیاز است تا دو نفر در کمال سازگاری در کنار هم خوشحال و خوشبخت زندگی کنند.

در ادامه با این مقاله از سایت سوربان همراه شوید تا ابتدا مهارت‌های لازم برای ازدواج را توضیح دهیم و سپس سوالاتی را مطرح کنیم تا با جواب دادن به آن به این نتیجه برسید که آیا آمادگی ازدواج دارید یا خیر؟

آمادگی برای ازدواج| مهارت هایی که لازم است پیش از ازدواج کسب کنید

مهارت‌ های لازم برای ازدواج موفق

1. مهارت گفتگوی موثر

در گفتگوی موثر، شما باید بتوانید درباره هر چیزی با همسرتان صحبت کنید. حتی لازم است این توانایی را داشته باشید که به صورت مستقیم درباره احساسات و افکارتان صحبت کنید و با او همه چیز را در میان بگذارید تا او بیشتر شما را بشناسد، درک کند و ارتباط‌ تان عمیق‌تر و بهتر شود.

به عنوان مثال برای اینکه او بداند که چگونه باید با شما رفتار کند تا شما احساس خوبی داشته باشید، لازم است به صورت مستقیم درباره حرف‌ها یا رفتارهایی که در شما احساس دوست داشته شدن و دیده شدن را ایجاد می‌کنند، صحبت کنید.

به این ترتیب او بیشتر شما را می‌شناسد و می‌داند که چگونه می‌تواند شما را خوشحال کند و چه کاری از دست او برمی‌آید.

لحن خوب، فن بیان مناسب، استفاده از کلمات و جملات درست، تُن صدای مناسب، توانایی کنترل احساسات در حین گفتگو و انتخاب شرایط و موقعیت مناسب برای گفتگو، زیربنای مهارت گفتگوی موثر هستند که به شما کمک می‌کنند کلام تاثیرگذاری داشته باشید و به درستی منظورتان را منتقل کنید تا هیچ سوءتفاهم و بحث و دعوایی پیش نیاید. درواقع این مهارت به شما کمک می‌کند که با همسرتان یا هر شخص دیگری، گفتگوی خوب و لذت‌بخشی داشته باشید.

2. مهارت حل مسئله

این مهارت در انواع ارتباطات لازم و موثر است. در زندگی مشترک نیز به شما کمک می‌کند تا شما بتوانید به درستی مسئله و مشکل پیش آمده را شناسایی کنید، دید عمیق درباره مسائل داشته باشید، بتوانید به عمق و دلیل مسئله برسید و سپس تصمیم بگیرید که بهترین راه حل از بین راه حل‌های موجود چیست که باعث حل این مشکل می‌شود و با تیپ شخصیتی و خصوصیات اخلاقی شما و همسرتان سازگاری دارد.

به عنوان مثال شخصی که وقتی می‌بیند همسرش مدتی است به او کم محلی می‌کند و خودش نیز شروع به مقابله به مثل می‌کند چون از دوستش شنیده است که این راهکار مفید است و باعث می‌شود طرف مقابل به سمت او بیاید، اما بعد از مدتی مقابله به مثل، نتیجه عکس می‌بیند، یعنی می‌بیند که همسرش نه تنها با او سرد رفتار می‌کند، بلکه اصلا به سمت او نمی‌آید و بیشتر از او فاصله گرفته است.

به همین دلیل است که تاکید می‌کنیم باید در مهارت حل مسئله، تیپ شخصیتی و خصوصیات شما و همسرتان را در نظر بگیرید و طبق آن راه حل انتخاب کنید. شاید برخی از راه حل‌ها برای شما و همسرتان مناسب نباشند و مشکل‌گشا نباشند، بلکه مشکل را تشدید کنند، اما برای زوجین دیگر با تیپ شخصیتی متفاوت راهکارهای مفید و موثری باشند.

آمادگی برای ازدواج| مهارت هایی که لازم است پیش از ازدواج کسب کنید

بنابراین هرگز به حرف دیگران گوش ندهید و گمان نکنید که اگر شخصی در همان موقعیت بوده است و با تجربه است، با اجرا کردن راه حل او مشکل شما نیز حل می‌شود. بهترین راه حل برای یادگیری مهارت حل مسئله و انتخاب راه حلی مناسب در هر شرایطی، صحبت کردن با روانشناس است.

روانشناسان موقعیت و مشکل را تا ریشه و عمق آن بررسی کرده، سپس درباره شما و همسرتان اطلاعاتی را کسب می‌کنند و طبق این اطلاعات ممکن است به هر زوجی، راهکار متفاوت بدهند، اما یک شخص عادی که متخصص نیست، فقط راهی را بلد است که خودش طبق آن عمل کرده است و نمی‌داند که این راه شاید برای او مشکل‌گشا بوده است، اما دلیل نمی‌شود که برای دیگری هم به همین شکل عمل کند.

3. مهارت در شناختن یکدیگر

برای کسب آمادگی برای ازدواج، لازم است حس کنجکاوی درباره شناختن شریک عاطفی‌ تان را داشته باشید و تمایل داشته باشید درباره او همیشه اطلاعات جدید و بیشتری کسب کنید.

هرچقدر از او و خصوصیات اخلاقی‌اش شناخت داشته باشید،  بهتر می‌توانید در رابطه عمل کنید و در هنگام حل مشکلات نیز راه حلی را در پیش می‌گیرید که با تیپ شخصیتی‌اش سازگار است.

4. مهارت در مثبت‌ نگر بودن

یکی از مهم‌ترین مهارت‌ هایی که برای ازدواج لازم است داشته باشید، مثبت‌ نگر بودن است. مثبت‌ نگر بودن به معنی نادیده گرفتن اشتباهات و نواقص طرف مقابل نیست، بلکه به این معنی است که شما هم می‌توانید اشتباهات او را ببینید و هم خوبی‌ هایش را، یعنی دید باز و گسترده‌ای دارید و می‌توانید بیشتر بر روی نقاط مثبت توجه کنید و نه بر روی نقاط منفی.

بیشتر افراد بر روی نقاط منفی تمرکز می‌کنند و به همین دلیل همسرشان کم کم در ذهن‌شان تبدیل به یک فرد سرد و بد می‌شود که اصلا تمایلی ندارند با او وارد گفتگو شوند یا رابطه خوبی برقرار کنند، یا زمانی که همسرشان کوچک‌ ترین اشتباهی را انجام می‌دهد که قابل بخشش است، آنقدر این موضوع را در ذهن‌شان باز می‌کنند و به این بُعد منفی از شخصیت همسرشان پر و بال می‌دهند که از همسرشان کم کم متنفر می‌شوند.

منفی‌نگری، می‌تواند یک ازدواج موفق را خراب کند، بنابراین باید بسیار دقت داشته باشید که ذهن‌تان در شرایط مختلف چه چیزهایی را دریافت می‌کند. اگر همه دریافتی‌ های ذهن‌تان منفی است، بدانید که در مسیر اشتباه و مخربی قرار گرفته‌اید چون امکان ندارد شخصی بدِ مطلق باشد.

5. مهارت خوب و درست گوش کردن

خوب گوش کردن بسیار مهم است و برای کسب این مهارت نیاز به تمرین زیادی دارید. خوب گوش دادن یعنی زمانی که همسرتان صحبت می‌کند، هر چند که آن موضوع برایتان جالب نباشد یا حسادت و عصبانیت شما را برانگیخته باشد، باید این توانایی را داشته باشید که در هر شرایطی، خوب گوش دهید، حرف او را قطع نکنید، از میان کلامش قضاوت نکنید، اجازه دهید حرفش را کامل تمام کند و بعد نظرتان را با لحن خوب، کنترل شده و محترمانه بیان کنید و یا گاهی فقط گوش دهید و اصلا نظر ندهید چون برخی مواقع افراد فقط نیاز به گوش شنوا برای درد و دل کردن دارند، و اصلا نظر یا راه حل نمی‌خواهند.

به عنوان مثال اگر شوهرتان از زیرکی و ماهر بودن یکی از همکاران خانم تعریف می‌کند، فورا در ذهن‌تان این قضاوت منفی را انجام ندهید که حتما شوهرتان به آن خانم حسی دارد که از او تعریف می‌کند.

آمادگی برای ازدواج| مهارت هایی که لازم است پیش از ازدواج کسب کنید

این گونه برداشت کنید که شوهرتان شما را مورد اعتماد دانسته و در مقابل شما این حرف‌ها را می‌زند. پس شما نباید با قضاوت زودهنگام، منفی‌نگری، قطع کردن کلام او، حسادت و… این اعتماد را خراب کنید و از بین ببرید، بلکه اجازه دهید همسرتان نزد شما احساس امنیت کند و درباره هر موضوعی با شما که همسرش هستید، صحبت کند و نه نزد شخص دیگری!

برخی از خانم‌ها یا آقایان شکایت می‌کنند که:«چرا دیگه همسرم با من حرف نمیزنه. همیشه هر چیزی براش پیش میومد، چه خوب و چه بد، من اولین نفری بودن که بهم می‌گفت. حالا به همه میگه، به جز به من! و من باید این حرف‌ها رو از خانواده یا دوستانش بشنوم.»

دلیل اینکه قبلا او با شما صحبت می‌کرده و جزئیات هر چیزی را برایتان تعریف می‌کرده، این است که شما قبلا براش گوش شنوا بودید و نشان دادید که شما فضای امن و قابل اعتمادی برای صحبت کردن هستید، اما اگر این اتفاق برای شما نیز افتاده است لازم است به چند ماه یا چند سال پیش فکر کنید.

زمانی که همسرتان با شما درد و دل یا صحبت می‌کرده است، شما چگونه رفتار کردید؟ آیا رفتارتان طوری بوده که او تشویق شود و تمایل پیدا کند که دوباره حرف‌ هایش را اول به شما بگوید؟

یا رفتارتان طوری بوده است که او فرار کرده است و به شخص دیگری که گوش شنوای بهتری است، مراجعه کرده است؟ این مورد را باید بررسی کنید و اگر چنین است، این مهارت مهم را در خود پرورش دهید.

6. مهارت در لذت بردن از رابطه و لذت دادن به همسرتان

شما به عنوان یک خانم یا آقا باید این مهارت را داشته باشید که گاهی در رابطه جنسی با همسرتان، تنوع و هیجان ایجاد کنید تا هم خودتان بیشتر لذت ببرید و هم همسرتان را از این لذت بهره‌مند کنید.

به خاطر داشته باشید که خوب بودن رابطه جنسی و رضایت زوجین از آن، بر روی زندگی مشترک و رابطه عاطفی زوجین نیز تاثیر مثبت زیادی می‌گذارد.

نشانه‌های داشتن آمادگی برای ازدواج موفق

در ادامه مقاله قصد داریم سوالاتی را مطرح کنیم که با پرسیدن این سوالات از خودتان، متوجه شوید که آیا آمادگی لازم برای ازدواج را دارید یا خیر؟

  • خودتان را چقدر دوست دارید؟

شاید گمان کنید با ازدواج کردن خوشبخت و خوشحال خواهید شد و بیشتر خودتان را دوست خواهید داشت، اما این تصور اشتباه است. درست است که ازدواج موقتا حال شما را خوب می‌کند، اما بعد از چند ماه که دیگر زیر یک سقف بودن با عشق‌تان برایتان عادی شد، دوباره برمی‌گردید به خودِ واقعی‌تان و احساساتی که داشتید.

بنابراین یکی از نشانه‌های آمادگی برای ازدواج این است که خودتان را دوست داشته باشید، مسیر و هدف زندگی‌تان را پیدا کرده باشید، اعتماد به نفس و احساس خودارزشمندی داشته باشید.

  • توانایی اصلاح و ارزیابی عادات خود را دارید؟

درست است که هیچ کس کامل نیست اما برای ازدواج کردن، لازم است ابتدا عادات خود را بررسی کرده، ارزیابی کنید و اصلاح کنید. ببینید کدام یک از عاداتتان در زندگی مشترک می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

آمادگی برای ازدواج| مهارت هایی که لازم است پیش از ازدواج کسب کنید

  • مدیریت مالی خوبی دارید؟

یکی از نشانه‌های آمادگی برای ازدواج، داشتن مهارت در مدیریت مالی است. مدیریت مالی یعنی بتوانید در زندگی مشترک درآمد و مخارج را طوری مدیریت کنید که نه ولخرج باشید و نه بسیار خسیس.

  • می‌توانید غرورتان را تا حدودی کنار بگذارید؟

ازدواج کردن یعنی تشکیل دادن یک تیم و تبدیل شدن «من» به «ما». افرادی که بیش از حد مغرور هستند و اصلا نمی‌توانند از خود گذشتگی کنند، هنوز آمادگی ازدواج موفق را ندارند.

در ازدواج و زندگی مشترک، گاهی لازم است غرور و هویت شخصی‌تان را حفظ کنید و گاهی لازم است فداکاری کنید و از خودتان بگذرید. باید تعادل این دو را در زندگی مشترک آینده‌تان حفظ کنید. مغرور بودن یا فداکار بودن افراطی، می‌تواند آسیب‌ زننده باشد.

  • آمادگی جسمانی برای ازدواج

برای ازدواج، باید به حداقل بلوغ و آمادگی جسمانی رسیده باشید. بلوغ جسمانی در کنار بلوغ شخصیتی و روحی و روانی برای ازدواج ضروری است. ازدواج در سن بسیار کم، می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

  • نمی‌ترسید؟

افرادی که ترس از تعهد و ازدواج دارند، هنوز آمادگی تشکیل زندگی مشترک را ندارند. اگر شما این ترس را ندارید و با متعهد شدن و زیر یک سقف رفتن، مشکلی ندارید یعنی تا حدودی برای ازدواج کردن آمادگی دارید.

  • می‌توانید به یک شخص اعتماد کنید؟

اگر می‌توانید به یک شخص اعتماد کنید و با او زیر یک سقف بروید، یعنی یکی از نشانه‌ های آمادگی برای ازدواج را دارید. افرادی که شکاک، بدبین و بی‌اعتماد هستند، هنوز نمی‌توانند ازدواج موفقی داشته باشند.

  • در کنارش احساس خوبی دارید؟

یکی از موارد مهم این است که در کنار شریک عاطفی‌تان باید احساس خوب و امنیت داشته باشید چون قرار است مدام با او زیر یک سقف باشید و اگر حس خوبی به او نداشته باشید، کم کم رابطه‌تان سرد خواهد شد و از او فاصله خواهید گرفت.

  • با معذرت‌ خواهی کردن مشکلی ندارید؟

برخی از افراد، معذرت‌ خواهی کردن را نشانه ضعف شخصیتی می‌دانند. این افراد هرگز اشتباه‌ شان را نمی‌پذیرند و حتی اگر قبول کنند که اشتباه کرده‌اند، اعتراف نکرده و معذرت‌ خواهی نمی‌کنند.

این افراد برای ازدواج مناسب نیستند چون مدام شما را مقصر جلوه می‌دهند تا خودشان از زیر بار قبول کردن اشتباهات‌ شان، شانه خالی کنند.

شاید اوایل با این موضوع مشکلی نداشته باشید اما در بلندمدت اگر هر بار شما به جای او معذرت‌ خواهی کنید و برای آشتی کردن پیش‌قدم شوید، قطعا احساس ضعف و ناتوانی خواهید کرد. احساس ضعف و ناتوانی نیز زمینه‌ساز افسردگی هستند.

شما نیز باید اشتباهات و سهمی که در به وجود آمدن یک مشکل در زندگی مشترک دارید را بپذیرید و عذرخواهی کنید.

  • از لحاظ شغلی و مالی تقریبا در ثبات هستید؟

یکی از نشانه‌ های آمادگی برای ازدواج این است که شما از لحاظ شغلی و مالی تقریبا در ثبات هستید و می‌توانید یک زندگی ساده را شروع کنید.

  • می‌توانید با او همراهی کنید؟

در زندگی مشترک برای اینکه رابطه‌ تان بهبود پیدا کند، زندگی کسل‌کننده‌ای نداشته باشید و با هم صمیمی‌تر شوید، گاهی لازم است در فعالیت‌ های مورد علاقه یکدیگر، با هم همکاری و همراهی کنید.

به عنوان مثال اگر همسرتان دوست دارد به پیاده‌ روی برود، لازم است آخر هفته‌ ها با او همراهی کنید حتی اگر این کار را زیاد دوست ندارید. درواقع در زندگی مشترک لازم است گاهی از خود گذشتگی کنید تا رابطه‌تان به خوبی پیش برود.

  • دلیل‌تان برای ازدواج کردن چیست؟

دلایل و انگیزه‌های متفاوتی برای ازدواج کردن وجود دارد. دلایلی مثل فرار از خانواده، مستقل شدن، پولدار شدن، بچه‌دار شدن، رابطه جنسی، عشق و وابستگی به تنهایی انگیزه‌های اشتباهی هستند.

انگیزه درست برای ازدواج، تشکیل خانواده، داشتن همدم و رشد و پیشرفت در کنار یک فرد دیگر است و در کنار آن، رابطه جنسی و بچه‌دار شدن نیز می‌تواند یکی از انگیزه‌ها باشد.

  • به شریک عاطفی‌تان اعتماد دارید؟

اعتماد یکی از مهم‌ترین بخش‌های رابطه و ازدواج است. اگر نمی‌توانید به او اعتماد کنید، هنوز نباید تن به ازدواج بدهید.

آمادگی برای ازدواج| مهارت هایی که لازم است پیش از ازدواج کسب کنید

  • او را همان طور که هست، پذیرفته‌اید؟

گاهی زوجین با هم ازدواج می‌کنند با امید اینکه بتوانند در زندگی مشترک یکدیگر را تغییر دهند. این امید، پوچ و اشتباه است و احتمال آن که موفق شوید او را طبق میل خودتان تغییر دهید، بسیار بسیار اندک است.

اگر او خصوصیاتی دارد که برای شما خط قرمز محسوب می‌شود و یا شخصیت‌ هایتان تفاوت‌ های اساسی و مشکل‌ساز با هم دارد و بسیار ناسازگار است، اصلا نباید تن به ازدواج کردن بدهید چون طرف مقابل شما یک ربات نیست که بتوانید به آسانی با تغییر دادن برنامه‌ریزی آن، رفتارهایش را تغییر دهید، بلکه او یک انسان است و سال‌های سال است که شخصیتش شکل گرفته است.

او برای خودش آزادی و استقلال دارد و تا زمانی که خودش متوجه اشتباهاتش نشود و انگیزه تغییر نداشته باشد، به خواست هیچ کسی هرگز تغییر نخواهد کرد. بنابراین زمانی ازدواج کنید که او را همان طور که هست پذیرفته‌اید.

  • مسیر زندگی‌ تان در راستای یکدیگر است؟

زمانی آمادگی ازدواج با فرد مورد نظر را دارید که مسیر زندگی، اهداف و آرزوهایتان در راستای یکدیگر باشد. اگر یکی از شما قصد مهاجرت کردن را دارد اما شما می‌خواهید در همین کشور و در کنار خانواده‌تان بمانید، نباید ازدواج کنید تا زمانی که مسیر زندگی‌تان به صورت قطعی مشخص شده و هم جهت باشد.

  • مهارت‌ های بخش قبلی را بلدید و می‌توانید آنها را اجرا کنید؟

مهارت‌هایی که در بخش اول مقاله توضیح دادیم، بسیار مهم هستند و برای یک ازدواج موفق ضروری هستند، زمانی که توانستید آنها را اجرا کنید و به کار بگیرید، می‌توانید ازدواج کنید و زندگی خوبی را تشکیل داده و مدیریت کنید.

  • خانواده و دوستان‌تان شریک عاطفی‌تان را دوست دارند؟

درست است که این زندگی و انتخاب شما است اما اگر همه با ازدواج‌ تان مخالف باشند و به شما هشدار دهند، یک زنگ خطر می‌تواند باشد چون شاید دیگران که خارج از رابطه شما هستند، می‌توانند مواردی را ببینند که شما به دلیل احساسات‌ تان آنها را نادیده می‌گیرید یا نمی‌بینید.

بنابراین یکی از نشانه‌های آمادگی داشتن برای ازدواج این است که عده زیادی از اطرافیان‌ تان با وصلت شما مخالف نباشند.

  • شریک عاطفی‌تان نیز ویژگی‌ های فوق را دارد؟

این ویژگی‌ها و دانستن و به کار بردن این مهارت‌ ها باید دو طرفه باشد تا مشخص شود که شما و شریک عاطفی‌ تان آمادگی ازدواج دارید، یا زوج مناسبی هستید یا خیر؟

اگر شما همه این موارد را دارا باشید اما او هیچ کدام را نداشته باشد، ازدواج موفقی نخواهد بود. بنابراین در انتخاب‌ تان دقت کنید چون ازدواج مسئله جدی است و قرار است یک عمر در کنار هم زندگی کنید. شریک عاطفی‌تان نیز باید حداقل فاکتورهای لازم برای ازدواج را دارا باشد.

سخن پایانی

عشق و احساسات، به تنهایی نشانه این نیست که شما و شریک عاطفی‌تان آمادگی ازدواج را دارید، حتی اگر سال‌ها از آشنایی و دوستی‌تان می‌گذرد. باید فاکتورهای مهم‌تری را هم در نظر بگیرید.

در بخش اول مقاله درباره چند مهارت لازم برای ازدواج و زندگی مشترک توضیح دادیم که لازم است درباره‌شان مطالعه کنید، آگاهی داشته باشید و تمرین کنید تا بتوانید آنها را در زندگی شخصی و مشترک‌ تان به کار بگیرید.

در ادامه سوالاتی را آورده‌ایم تا با جواب دادن به آنها به این نتیجه برسید که آیا آمادگی ازدواج دارید یا خیر؟ البته این نکته مهم را در نظر داشته باشید که لازم است شریک عاطفی‌تان نیز این مهارت‌ها را داشته باشد و بتواند آنها را اجرا کند، یعنی اگر شما تمام شرایط لازم برای ازدواج را داشته باشید اما او نداشته باشد، نشانه این است که هنوز نباید ازدواج کنید بنابراین آمادگی داشتن برای ازدواج، امری دو طرفه است.



به این مطلب امتیاز دهید:
(2 امتیاز , میانگین: 1.5 از 5)

پیشنهادها برای شما

تشریفات لوکس خاطره تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات رویای طلایی تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

باغ و عمارت پاپیون اصفهان

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
اصفهان

باغ و تشریفات پلاک 7 شیراز

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
فارس

تشریفات مجالس امپرا تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات لوکس ماهان تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات مجلل در باغ تالار روما

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران


نظرات شما: