بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
از لحظه ای که عقد نکاح منعقد می شود ، زن مالک مهریه است و پس از مرگ مرد ، مهر زوجه قابل دریافت است . به این صورت که تکلیف مهریه زن بعد از فوت شوهر روشن است و از ما ترک یا ارثیه شوهر پرداخت می شود . زن می تواند برای دریافت مهریه اش دادخواست مطالبه مهریه را به طرفیت وارثین شوهرش تنظیم کند.

مهریه زن بعد از فوت همسرش

مهریه بعنوان یک دین که از زمان تحقق عقد نکاح بر ذمه‌ی شوهر قرار میگیرد، چه شوهر در قید حیات باشد یا اینکه شوهر فوت کرده باشد ، باید پرداخت شود . 

بعبارت دیگر تا زمانی که پرداخت‌ نشده باشد یا از ناحیه‌ی زن ابراء نشده باشد ، نمیتوان آن را نادیده گرفت. در این مقاله از سوربان به موضوع چگونگی مطالبه و نحوه محاسبه و پرداخت مهریه زن، پس از فوت شوهرش پرداخته ایم امیدواریم این مطلب برای شما بازدیدکنندگان محترم مفید باشد.

مهریه زن بعد از فوت شوهر/ نحوه پرداخت مهریه زن پس از فوت همسرش

پرداخت مهریه از ماترک شوهر 

اگر شوهر ارثی از خود گذاشته باشد ، بدهی‌ های شوهر از ماترک پرداخت خواهد شد . مهریه نیز بعنوان یک دین ممتازه است و پیش از هر بدهی از اموال متوفی توسط وکیل مهریه دریافت میشود .

اما اگر متوفی ارثی از خود برجای نگذاشته باشد ، در صورت مطالبه‌ی مهریه ، وراث جوابگوی مهریه زن نمیباشند و تکلیفی به پرداخت مهریه ندارند.

نحوه‌ی دریافت مهریه از ماترک شوهر

اگر زوجه از میزان ماترک زوج بخواهد مهریه مطالبه کند ، همان روش‌های مطالبه مهریه در حالت عادی را سپری میکند. توجه شود که اگر میزان مهریه وجه نقد باشد ، ملاک نرخ تورم ، زمان فوت همسر است . 

مثلا اگر 5 سال پیش شوهر فوت کرده باشد ، همان نرخ 5 سال پیش در مهریه محاسبه میشود اما اگر مهریه سکه باشد که به قیمت روز مطالبه میشود.

مهریه زن بعد از فوت شوهر/ نحوه پرداخت مهریه زن پس از فوت همسرش

اخذ مهریه از سهم‌ الارث شوهر

گرفتن مهریه از سهم‌الارث شوهر زمانی امکان‌ پذیر است که پدرشوهر یا شخص مورث فوت کرده باشد و در این حالت زن از سهم‌الارثی که به همسرش رسیده است و جوابگوی مهریه است از دادگاه تقاضا میکند .

نحوه وصول مهریه از سهم‌ الارث شوهر

اگر زن بخواهد قصد دریافت مهریه از سهم‌ الارث داشته باشد ، یک دادخواست تامین اموال را به دادگاه خانواده تقدیم میکند . دادگاه اموال مربوطه را تا سپری شدن روند قانونی توقیف میکند و زمانی که اموال از طریق مزایده بفروش رود و مهریه پرداخت شود اموال آزاد میشود.

اگر زن نیز فوت کرده باشد ، فرزندان و دیگر وارثان او میتوانند درخواست مطالبه مهریه را به انجام برسانند.

تکلیف مهریه بعد از فوت زن

مهریه دینی است که بر عهده‌ی مرد میباشد و تا زمانی که پرداخت نشده باشد، جزء بدهی مرد باقی میماند . بنابراین با فوت زن از بین نمیرود و قابل انتقال به وراث است .

شباهت حکم مهریه با اجرت‌ المثل

همانطور که زن میتواند مهریه را بعد از فوت شوهر دریافت کند ، اجرت‌المثل با تحقق شروطی قابل مطالبه است که این شروط عبارتند از : اگر زوجه کارهای در منزل را که جزو وظایف او نبوده است(مانند شیردادن بچه) و به دستور زوج و بدون قصد تبرع بوده است را به انجام رسانده باشد ، میتواند از ماترک شوهر اجرت‌المثل خود را مطالبه کند.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

پیشنهادها برای شما

تشریفات لوکس خاطره تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات رویای طلایی تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

باغ و عمارت پاپیون اصفهان

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
اصفهان

باغ و تشریفات پلاک 7 شیراز

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
فارس

تشریفات مجالس امپرا تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات لوکس ماهان تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات مجلل در باغ تالار روما

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران


نظرات شما: