بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

رابطه های عاطفی بین آقایان و خانم ها بر پایه علاقه به وجود میآید اما این علاقه از کجا به وجود می آید و آیا میتوان به آن اطمینان کرد؟ به طور قطع احساس علاقه ب شخصی بسیار درونی است و برای سایر افراد قابل دیدن و درک کردن نیست. پی از کجا بفهمیم که آیا علاقه ای وجود دارد یا خیر؟ یا اگر وجود دارد این علاقه با کیفیت و از صمیم قلب است یا تظاهر و هوس؟

تشخیص دوست داشتن واقعی از تظاهر به دوست داشتن

وقتی در مورد دوست داشتن واقعی بحث می شود، افراد تمایل دارند در مورد دوست داشتن بین مردان و زنان جوان فکر کنند و به طور طبیعی افراد دوست دارند کسی را دوست داشته باشند و دوست داشتن واقعی را که بنابر تعریفی از آن به عنوان ” وفاداریهای ثابت و بدون تغییر و از خودگذشتگی های همیشگی ” تعبیر می شود را تجربه کنند.
بعضی ها معتقدند که انسان بدون دوست داشتن واقعی نمی تواند به راحتی زندگی کند و همیشه احساس می کند در زندگی چیزی کم دارد پس می توان نتیجه گرفت این مسئله به اندازه ای اهمیت دارد که برای روشن تر شدن آن تا اندازه ای تلاش کرد. برای اینکه بدانیم کسی ما را دوست دارد یا نه لازم است دیدگاه او را در مورد دوست داشتن بپرسیم، مثلا بپرسیم اگر شما کسی را دوست داشته باشد با او چگونه رفتار می کنید؟

که شاید به این طریق تا حدی از دیدگاه فرد در مورد دوست داشتنش نسبت به خودمان مطلع شویم، که در این رابطه باید گفت افراد مختلف متفاوت اند به گونه ای که شاید بعضی فقط با گفتن عبارات عاشقانه و متن دوست داشتن واقعی خود را ابراز کنند و بعضی دیگر با کارهایی مثل هدیه دادن و غیره دوست داشتن خود را ابراز می کنند.

امروزه خیلی از دانشمندان اعتقاد دارند که مسئله عشق و عاشق شدن به دلیل اینکه سال های زیادی از عمر انسان را بخصوص دانشجویان و قشر دانشمند جامعه را بیهوده هدر می دهد بنابراین بر علم و زمینه های علمی خسارت زیادی وارد می کند و در نتیجه بازدهی نظام آموزشی و مجامع علمی را پایین می آورد و از طرفی بر کسی پوشیده نیست که جهان بدون عشق، جهانی سرد و تاریک است و به گونه ای بقای نسل انسان نیز حاصل عشق است.

اما روانشناسان و روشنفکران نظری دیگر دارند که به کمک پیشرفت های نوین بتوانند جلو عشق را بگیرند و خسارت بیشمار آن را کنترل کنند و این مسئله نیز جز با کمک به میدان آمدن رقیب عشق یعنی احساس دوست داشتن امکان پذیر نیست و به باور بسیاری از همین افراد دوست داشتن احساسی فراتر از عشق است و عوارض کمتری دارد و دوام و پایداری آن بیشتر است.

همچنین تفاوت های بارزی بین این دو مقوله وجود دارد مثلا وقتی عاشق هستید و فرد مورد نظر را می بینید تپش قلب بیشتری می گیرید و هیجان زده می شوید اما هنگامی که فقط شخصی را دوست دارید و او را می بینید احساس خوشحالی می کنید و همچنین احساس عاشق شدن بیشتر از طریق از طریق نگاه کردن و دیداری است اما حس دوست داشتن بیشتر از طریق کلامی و شنوایی درک می شود و بسیاری از تفاوت های دیگر نیز در این زمینه و جود دارد.

حال چگونه دوست داشتن واقعی را تشخیص دهیم؟ و از چه طریقی متوجه شویم شخصی واقعا ما را دوست دارد؟ در این مقاله علایمی از دوست داشتن واقعی را به اختصار برای درک روشن تری از آن ارائه می دهیم.

۱- دوست داشتن واقعی یعنی دور شدن از انتظارات

مطمئنا همه ما از دیگران انتظار داریم به گونه ای رفتار کنند که ما دوست داریم و خیلی بیشتر به ما توجه کنند و بیشتر با ما مهربان باشند و شاید به طوری بلند پروازانه از آن ها انتظار داریم، اما همه اینها انتظارات است و وقتی پای دوست داشتن واقعی در میان باشد، انتظاری وجود ندارد و همانطوری که هستید، به سادگی می توانید دوست بدارید یا دوست داشته شوید.

۲- دوست داشتن واقعی یعنی هم احساسی و انتقال فکر

دوست داشتن واقعی یعنی اینکه خودتان را به نحوی در شرایط سخت با دیگران همدل ببینید و  خود را در شرایط آن ها قرار دهید و همچنین موقعی که آنها صدمه می بینند فکر کنید که به شما هم صدمه رسیده چون افرادی که واقعا همدیگر را دوست دارند نمی خواهند شاهد صدمه به هم شوند و همچنین می خواهند که حس خوبی داشته باشند و در این راستا مراقب احساساتشان هستند و برای ارزشمند واقع شدن آنها تلاش می کنند.

۳- دوست داشتن واقعی یعنی بوجود آمدن احساس خوب نه بد

بسیاری از افراد درباره دوست داشتن واقعی اشتباه می کنند و فقط به خاطر داشتن ارتباط با یک فرد فکر می کنند که می توانند از او سوء استفاده کنند. اما اگر حسادت، مالکیت یا سوء استفاده (کلامی، احساسی و یا فیزیکی) در جریان باشد آثاری از دوست داشتن واقعی موجود نیست.

۴- دوست داشتن واقعی یعنی دور شدن از سرزنش

وقتی فردی را به معنای واقعی دوست دارید، فکر نمی کنید که از او دور هستید یا به تقصیر بار بودن آنها فکر نمی کنید و در هر حال در کنارشان هستید و با آنها همکاری می کنید و همچنین دوست داشتن واقعی باعث ایجاد مسئولیت در فرد می شود و او را وادار به گذشت می کند.

۵- دوست داشتن واقعی یعنی شخص را به حال خود گذاشتن (رها کردن)

درست همانطور که اشاره کردیم در دوست داشتن واقعی احساس مالکیت وجود ندارد. پس اگر شما شخصی را دوست دارید، او را آزاد بگذارید چون دوست داشتن واقعی باعث می شود آزادی به ارمغان بیاید و همچنین دوست داشتن واقعی با حس تصرف منافات دارد.

۶- دوست داشتن واقعی یعنی دور بودن از حسادت

همانند حس مالکیت، حسادت نیز با دوست داشتن واقعی همخوانی ندارد، اما شاید شما با خود فکر کنید اگر در دوست داشتن عزیزان، حسادت وجود نداشته باشد به این معنی است که دوست داشتنی در کار نیست، ولی دوست داشتن واقعی به رابطه ها و کیفیت آن اطمینان می دهد و از این موضوع آگاه است که اگر شخص دیگری خوشحال باشد، درنهایت این خوشحالی به خود او بر می گردد.

تشخیص دوست داشتن واقعی از تظاهر به دوست داشتن

۷- دوست داشتن واقعی یعنی نداشتن ترس

در دوست داشتن واقعی، شما می توانید احساسات خود را به صورت پیوسته به نمایش بگذارید. در طرف مقابل یا عکس این پیوستگی دوست داشتن واقعی، احساس ترس وجود دارد (احساسات مبتنی بر ترس شامل نفرت، حسادت، نا امیدی، حرص) اما در یک طرف این پیوستگی شما چون به معنای واقعی کسی را دوست دارید پس باید قدر و بهای این مسئله را درک کنید که پس از آن خوشبختی، شادی، محبت و رضایت به سراغتان می آید.

۸-  دوست داشتن واقعی یعنی خواستن نه نیازمندی

یکی از مواردی که باید سعی شود به بچه ها آموزش داده شود این است که تفاوت بین نیازها و خواسته ها را برای آنها روشن کنیم. نیاز داشتن به یک شخص بر پایه احساس ترس است و شخص ترس دارد که بدون او نمی تواند زندگی کند، پس به او نیاز دارد درحالیکه باید به یاد بیاوریم که دوست داشتن واقعی با ترس در تضاد است و خواستن یک شخص در زندگی اگر به معنای دوست داشتن واقعی باشد یعنی اینکه او را از هر نظر آزاد بگذاریم (حتی در رفتن و ترک کردن).

۹- دوست داشتن واقعی فقط یک احساس نیست بلکه یک کنش (عمل) است

انسان ها علی الخصوص زمانی که حال خوبی دارند، تمایل دارند که شدیدا به احساسات خو بگیرند. بنابراین هنگامی که فرد در جریان یک دوست داشتن واقعی است، دوست دارد تا همیشه این احساس باقی بماند. اما این احساس که به قولی ۹ طبقه بالای ابرها قرار گرفته بعد از مدتی تازگی خود را از دست می دهد. این بدان معنا نیست که دیگر شخص را دوست ندارید، فقط به معنی آن است که دیگر جدید نیست.

پس در این مرحله باید اقدام کنید و دوست داشتن واقعی خود را به نمایش بگذارید و فقط تصور نکنید که شخص خودش از این قضیه آگاه است. بنابراین دوست داشتن واقعی یک مفهوم یا یک نظریه نیست بلکه یک فعل است که باید روزانه انجام شود و اگر می خواهید این دوست داشتن ها ماندگار باشد باید آن را از طریق عمل کردن تقویت کنید.

۱۰- دوست داشتن واقعی یعنی دور بودن از قید و شرط

کلمه unconditional (بدون قید و شرط) به این معنی است که انتظارات و محدودیت وجود ندارد و دوست داشتن واقعی بدون قید و شرط یک مسئله دشوار است به گونه ای که اکثر افراد در این مورد خوب نیستند اما در دوست داشتن واقعی یک فرد بدون اینکه سعی در تغییر دادن دیگران داشته باشد و بدون قید و شرط عشق می ورزد.

۱۱- دوست داشتن واقعی یعنی قرار دادن نیازهای دیگران برابر با نیازهای خود یا قبل از خود

در حالی که ممکن است افراد به صورت ذاتی برای رسیدن به اهداف بقا، به صورت خودخواهانه رفتار کنند اما بکار گرفتن این امر در ارتباطات خوب نیست و اگر شما نیازهای دیگران را حداقل برابر با نیازهای خود قرار ندهید، آنها نیز نسبت به شما بی میل و رنجیده خاطر می شوند. در دوست داشتن واقعی افراد به طور خالصانه و با محبت مراقب این است تا فردی را که دوست دارد خوشحال کند و مدت زمانی طول می کشد تا طرف مقابل این ارزش گذاری را درک کند.

۱۲- دوست داشتن واقعی یعنی بوجود آمدن بیشترین احساسات و هیجان
از نظر علمی ثابت شده است احساساتی مانند دوست داشتن و ترس دارای ارتعاشات متفاوتی هستند که توانسته اند آنها را اندازه گیری کنند. ارتعاشات مربوط به دوست داشتن واقعی بسیار سریع است، در حالی که احساسات مبتنی بر ترس (حسادت، مالکیت، نفرت، حرص و طمع و غیره) ارتعاشات بسیار آرامی دارند. بنابراین هنگامی که شما به طور کامل و بی قید وشرط و به عبارت دیگر فردی را به معنای واقعی دوست دارید، این ارتعاشات دوست داشتن واقعی باعث می شود که همیشه احساسات خوبی داشته باشد.

۱۳-  دوست داشتن واقعی یعنی نیاز به توجه کردن به افراد

زمانی که فردی را به معنای واقعی دوست دارید به نظر نمی رسد که نادیده گرفتن او راهی برای ارتباط باشد، بلکه او می خواهد زمانی که به طور واقعی دوست داشته شود، شما هم حضور داشته باشید و با هم باشید. گاهی اوقات افراد با خود فکر می کنند که لازم نیست یا مجبور نیستند برای دیگران کار بیشتری انجام دهند، اما در دوست داشتن واقعی، توجه کردن به سمت دیگران باعث حس لذت  و احساس خوب می شود که این احساس و توجه کردن  را نمی تواند به شخص دیگری داشته باشد.

تشخیص دوست داشتن واقعی از تظاهر به دوست داشتن

۱۴- دوست داشتن واقعی یعنی درک کردن و پذیرش تفاوت ها

بیایید تا با این واقعیت روبرو شویم که: همه انسان ها با هم تفاوت دارند و حتی دوقلوهای یکسان با هم دقیقا مشابه نیستند و تجربیات و دیدگاه های مختلفی با هم دارند. در دوست داشتن واقعی شخص نمی خواهد که دیگران بی مورد، متفاوت باشند و وقتی کسی را دوست دارد پس تفاوتهایش را نیز می پذیرد.

۱۵- دوست داشتن واقعی یعنی قبول کردن متفاوت بودن از لحاظ بیان و پذیرش

در جواب این سوال که چه مسئله ای باعث می شود که احساس دوست داشت واقعی متفاوت باشد ؟ در کتاب پنج زبان عشق در کتاب گری چپمن، او روش های مختلفی  از قبیل ۱) واژه ها ۲) به کار گرفتن کمک ۳) هدیه دادن ۴) زمان صرف کردن ۵) لمس کردن را به عنوان دادن و دریافت کردن دوست داشتن واقعی معرفی می کند. بنابراین این مسئله اهمیت دارد که زبان دوست داشتن دیگران را کشف کنید و دوست داشتن واقعی را به گونه ای که آنها دوست داشته باشند به ارمغان بیاورید.

۱۶- دوست داشتن واقعی یعنی با مهربانی صحبت کردن

در دوست داشتن واقعی فرد متوجه می شود، کلماتی که شما استفاده می کنید احساسات را انتقال می دهد یا نه؟ در دوست داشتن واقعی نباید علایمی از انتقاد و تخریب کردن افراد وجود داشته باشد بلکه به جای آن باید سعی کنید از کلمات برای افزایش قدردانی و گرامی داشتن شخصی که دوست دارید استفاده کنید و از کلماتی استفاده کنید که نیازهای شما را بیان کند و با خواسته های شما مرتبط باشد نه اینکه به صورت قلدری به شخص تعرض کنید و او را عصبانی کنید.

۱۷- دوست داشتن واقعی به معنای بخشش و بزرگواری

نفس انسان تمایل دارد تا خود را از هر ظلم و بی عدالتی نگه دارد. اما در حالتی که این اتفاقات پیش رو باشد، به خاطر اینکه دوست داشتن واقعی ماندگار باشد نیاز به دفن روزانه این وقایع است به گونه ای که برای ایجاد صلح و آرامش و به خاطر شخصی که او را دوست دارید باید با عفو و گذشت باشید و دریابید که خشم و خشونت طولانی مدت، رابطه را خراب می کند. پس برای اینکه از بد شدن روابط جلوگیری کنید و این مسئله را درک کنید که هیچ کدام از شما کامل نیستید، باید هنگام کدورت سریعا عذر خواهی کنید و جلوی آزار دادنی را که می تواند خیلی سریعتر اتفاق بیفتد را بگیرید.

۱۸-  دوست داشتن واقعی یعنی صادقانه گوش دادن

وقتی کسی را به منزله دوست داشتن واقعی، دوست داشته باشیم نباید تظاهر به گوش دادن کنیم یا به طور غیر معمول سخنان طرف مقابل را گوش کنیم، بلکه باید سخنانش را درک کنیم و گوش دادن به معنای ارائه راه حل یا حل کردن مسائب، قضاوت کردن و محکوم کردن طرف نیست بلکه گوش دادن با حضور شما بخصوص حضور قلبی شما در کنار فرد است. گوش دادن فعال بخصوص زمانی که طرف مقابل در معرض استرس و روزهای سخت و مفرط زندگی روزمره وجود دارد می تواند به عنوان یک عامل کمک کننده و اعلام دوست داشتن واقعی به فرد درک شود.

۱۹- دوست داشتن واقعی یعنی همراه شدن با پرسیدن سوال

وقتی شخصی، یک نفر را به طور واقعی دوست دارد، سعی بر این دارد که با پرس و جو اطلاعات بیشتری از شخص بدست بیاورد، او بیشتر سعی می کند با پرسیدن سوالاتی مانند علایق شخصی، اعتقادات و …زمام امور را به گونه ای به دست بگیرد که تلاش خود را بیشتر در جهت عملی ساختن موارد مورد علاقه فردی که دوستش دارد به کار گیرد.

به یاد داشته باشید که دوست داشتن واقعی یعنی قدردرانی کردن و داشتن احساسات خوب و هر چیزی غیر از این معنای دوست داشتن نمی دهد و اگر همه ما دیگران را مثل خودمان دوست داشته باشیم جهان بهتر می شود.

منبع: مجموعه آموزشی تکامل من



به این مطلب امتیاز دهید:
(10 امتیاز , میانگین: 3.9 از 5)

پیشنهادها برای شما

تشریفات لوکس خاطره تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات رویای طلایی تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

باغ و تشریفات پلاک 7 شیراز

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
فارس

تشریفات مجالس امپرا تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات لوکس ماهان تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات مجلل در باغ تالار روما

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات مجالس بلانش تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران


نظرات شما:
  • فاطمه کاملی پور جمعه, 20 خرداد 1401

    عالی بود زحمت کشیدید

    پاسخ مدیر:

    ممنون از لطف شما دوست عزیز سوربان.


عناوین جذاب امروز