بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

یکی از مشکلاتی که می‌ تواند برای کولر گازی به وجود بیاید، روشن خاموش شدن موتور دستگاه است. این ایراد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عیب یابی و تعمیر موتور کولر گازی بهتر است که توسط تکنسین مجرب انجام شود. به همین دلیل توصیه می شود اگر در تعمیرات سررشته ندارید از دستکاری کولر گازی اجتناب کنید.

در این مطلب می خواهیم در مورد علت رایج روشن خاموش شدن موتور کولر گازی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

پیشنهاد خدمات: تعمیر کولر گازی تی سی ال در آی‌پی امداد

عیب یابی روشن خاموش شدن موتور کولر گازی

موتور کولر گازی به دلایل مختلفی می تواند هنگام کار به طور ناگهانی خاموش یا روشن شود. برخی از مهم ترین علت ها عبارتند از:

  • قرارگیری و نصب نا مناسب
  • مشکل اتصالی در سیستم برق کشی
  • کثیف بودن فیلتر کولرگازی
  • مشکل در قطعات کولرگازی
  • خرابی سنسور یا ترموستات
  • مشکل در کمپرسور
  • خرابی رله استارت کمپرسور
  • معیوب شدن اورلود
  • مشکل در شارژگاز

در ادامه توضیحات جامع تری از علت های روشن خاموش شدن موتور کولرگازی میپردازیم.

پیشنهاد خدمات: نمایندگی کولرگازی سامسونگ

قرارگیری و نصب نامناسب کولر گازی

یکی از دلایل روشن خاموش شدن کولر گازی می تواند نصب نادرست دستگاه باشد. نصب دستگاه باید توسط نصاب ماهر انجام شود. در اغلب موارد، افراد بدون داشتن دانش کافی در این حوزه، اقدام به نصب کولر گازی می کنند که می تواند باعث مشکلاتی از جمله خاموش شدن ناگهانی کولر گازی شود. به همین دلیل قبل از هر اقدامی بهتر است که محل قرار گیری کولر و نصب آن توسط تکنسین چک شود.

علت روشن خاموش شدن موتور کولرگازی
 

مشکل اتصال در سیستم برق کشی

مشکلات برق کشی ساختمان یا کولر گازی می تواند یکی از علت هایی باشد که باعث می شود موتور کولر گازی در حین کار خاموش شود و عملکرد درستی نداشته باشد. به همین دلیل قبل از هرگونه اقدامی باید سیم کشی ساختمان و کولر گازی مورد بررسی قرار بگیرد. تعمیر و تعویض اتصالات برقی بهتر است که توسط برق کار انجام شود. زیرا در صورت هرگونه اشتباه نه تنها ممکن است که به دستگاه آسیب جدی وارد کنید بلکه خطر جانی نیز شما را تهدید می کند.

علت روشن خاموش شدن موتور کولرگازی

پیشنهاد خدمات: نمایندگی کولرگازی ال جی

 

کثیف بودن فیلترهای کولر گازی

وظیفه فیلترهای هوا این است که هوای محیط را از آلودگی و گرد و غبار پاک می کنند. اما به مرور زمان، خود از گرد و خاک پوشیده می شوند و جریان هوا را در کانال های هوا مسدود می کنند. این موضوع باعث خواهد شد تا هوای خانه در مدت زمان بیشتری خنک شود در نتیجه ممکن است که کولر بیش از حد گرم شود و جریان برق سیستم را قطع کند. به همین دلیل باید فیلترهای کولر گازی را چک کنید و در صورت کثیف بودن آن را تمیز کنید.

علت روشن خاموش شدن موتور کولرگازی
 

معیوب بودن برد کولرگازی

برد کولر گازی یکی از قسمت های بسیار حساس کولر است که یکی از علائم خرابی آن، خاموش و روشن شدن موتور است. برد می تواند به دلایل مختلفی مانند خرابی رله اصلی، سوختن آی سی، سوختن ترانسفورماتور و رگولاتور و ... دچار ایراد شود. البته یکی از دلایل دیگر می تواند فرسودگی برد باشد که در این صورت باید تعویض شود.

خرابی سنسور کولر گازی

یکی دیگر از قطعاتی که می تواند باعث ایجاد اختلال در موتور کولر شود، سنسور است. وظیفه سنسور ارسال فرمان توقف به دستگاه است. در صورتی که سنسور دچار ایراد شود باید اتصالات و خود قطعه بررسی شود تا در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شود.

علت روشن خاموش شدن موتور کولرگازی

معیوب بودن ترموستات کولرگازی

ترموستات وظیفه قطع و وصل شدن جریان برق (متعادل نگه داشتن دمای کولر گازی) را به کمپرسور بر عهده دارد. زمانی که دمای کولر گازی بالا برود با وصل شدن جریان برق کمپرسور شروع به کار می‌کند و در شرایطی که دما پایین آمده باشد جریان برق را از کمپرسور قطع می‌کند.

ترموستات می تواند به دلایل مختلفی مانند نصب و تنظیم اشتباه، درست کار نکند و باعث روشن خاموش شدن کولر گازی شود که در این صورت باید تنظیمات ترموستات مجدد انجام شود.

خرابی کمپرسور کولر گازی

کمپرسور کولر گازی از دوقسمت مکانیکی و الکتریکی ساخته شده است. هرکدام از این بخش ها می تواند به دلایل مختلفی مانند استفاده نادرست دچار خرابی شود. برخی از مهم ترین دلایل خرابی کمپرسور کولر گازی عبارتند از:

  • خازن راه انداز خراب یا سوخته است.
  • ظرفیت خازن استفاده شده کم است.
  • برق ورودی به کولر گازی کم است.
  • کولر به صورت مداوم و پشت سر هم کار کرده است.
  • کمپرسور ضربه خورده است.

یکی از علائم خرابی کمپرسور، روشن خاموش شدن موتور کولر است. در این صورت باید کمپرسور توسط تکنسین کولرگازی  بازدید شود تا در صورت نیاز تعمیر یا تعویض صورت بگیرد.

خراب بودن رله استارت

از مهم ترین دلایل خاموش شدن ناگهانی کولر گازی، خراب بودن یا سوختن رله استارت است. کولرهای گازی در اغلب موارد در قسمت رله دچار مشکل می شوند به همین دلیل برای رفع مشکل خاموش شدن موتور گازی، ضروری است که تست رله انجام شود.

برای تست رله کولر گازی ابتدا باید برد را از مدار سیم بندی دستگاه جدا کنید و پراب اهم متر را به دو سر پایه‌های بوبین وصل کنید. در صورتی که  اعداد صفر یا بی نهایت نمایش داده شد، نشان دهنده این است که رله معیوب است و باید تعویض شود. البته بهتر است برای اینکه به صورت صد در صد اطمینان حاصل کنید، تست را دوبار انجام دهید و نتایج را با هم مقایسه کنید.

گرفتگی مسیر جریان گاز یا کم بودن گاز

یکی دیگر از علت های خاموش شدن کولر گازی می تواند گرفتگی مسیر جریان گاز باشد. از مهم ترین نشانه هایی گرفتگی جریان گاز این است که دستگاه بعد از شروع به کار، صدای بلندی تولید می کند و سپس خاموش می شود. گرفتگی مسیر جریان گاز می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از رایج ترین آن می توان به برخورد جسمی سخت با لوله های رابط اشاره کرد.

کم بودن گاز موجود در کولر نیز باعث شود تا موتور کولر عملکرد صحیحی نداشته باشد. در این صورت باید برای رفع مشکل، شارژ کولر گازی انجام شود.

خراب شدن اورلود

اورلود به قطعه الکتریکی گفته می‌شود که از سوختن یا آسیب رسیدن به قطعات اصلی وسیله برقی جلوگیری می کند. اورلود کولر گازی دارای دو نوع حرارتی و مغناطیسی است. اگر اورلود خراب شود می تواند باعث خاموش و روشن شدن کولر گازی شود. برای اطمینان از سلامت اورلود باید آن را تست کنید. برای اینکار شما نیاز به آمپرمتر دارید. آمپر متر را در مدار قرار دهید و در صورتی که اورلود از جریان خارج شد باید آن را تعویض کنید.

پیشگیری از روشن خاموش شدن موتور کولرگازی

یکی از مهم ترین کارهایی که می تواند عمر مفید کولر گازی را افزایش دهد و از به وجود آمدن مشکلاتی مانند روشن خاموش شدن موتور، جلوگیری کند سرویس دوره ای است. سرویس دوره ای باید توسط تکنسین مجرب کولر گازی انجام شود. در اغلب موارد تشخیص سریع مشکل در قطعات کولر می تواند از به وجود آمدن مشکلات جدی تر پیشگیری کند و هزینه تعمیر را به حداقل برساند. سرویس دوره ای سرویس باید سالی یکبار و بهتر است که در فصل بهار انجام شود.

منبع: مرجع تخصصی لوازم خانگی آی‌پی امداد



به این مطلب امتیاز دهید:
(2 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

پیشنهادها برای شما

تشریفات لوکس خاطره تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات رویای طلایی تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

باغ و عمارت پاپیون اصفهان

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
اصفهان

باغ و تشریفات پلاک 7 شیراز

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
فارس

تشریفات مجالس امپرا تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات لوکس ماهان تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات مجلل در باغ تالار روما

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران


نظرات شما: