بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

روماتیسم ، یک بیماری خود ایمنی است که به دلیل حمله اشتباه سیستم ایمنی به بافت ‌های سالم ایجاد می‌ شود. این بیماری عمدتا مفاصل دست ، مچ دست و زانو را درگیر می ‌کند ، اما می ‌تواند هر مفصلی را در بدن تحت تاثیر قرار دهد. در بعضی از افراد ، آرتریت روماتوئید به سایر بخش‌های بدن از جمله پوست ، چشم ، قلب و عروق خونی هم آسیب می ‌رساند. علائم روماتیسم معمولا به صورت دوره ‌ای می‌ آیند و می ‌روند. به تشدید علائم بیماری «شعله‌ ور شدن» و به دوره‌ هایی که علائم کمتر می ‌شوند «دوره بهبودی» می ‌گویند. در این متن علائم مختلف این بیماری مزمن را بررسی می‌ کنیم . برای کسب دانش بیشتر درباره این بیماری با ما همراه باشید..

در صورتی که به تزریقات ،انجام انواع آزمایش و نمونه گیری ، ساکشن ، تعویض پانسمان ، سونداژ ، مراقبت از بیمار و... در منزل نیاز دارید ، می توانید خدمات پرستاری در منزل را برای اعزام پرستار به محل مورد نظر خود انتخاب کنید تا پرستار در کمتر از یک ساعت برای انجام سرم تراپی یا سایر اقدامات پرستاری در خانه تان حضور یابد.

.بیماری روماتیسم چیست و چه علائمی دارد؟

روماتیسم چیست ؟

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی شایع ترین بیماری التهابی سیستمیک مفاصل بوده و جزء بیماری‌ های خود ایمنی مزمن محسوب می ‌شود. شیوع جهانی آن حدود یک درصد گزارش شده‌ است. زنان ، سیگاری‌ ها و افراد دارای سابقه خانوادگی مثبت بیشتر به این بیماری مبتلا می ‌شوند. ناتوانی در این بیماری شایع و قابل توجه است. به گونه ای که در یک مطالعه همگروهی در آمریکا ۳۵٪ افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید بعد از ۱۰ سال دچار ناتوانی در انجام کار شده بودند. معیارهای تشخیصی آن درگیری حداقل یک مفصل همراه با تورم و درد است. احتمال تشخیص آرتریت روماتوئید با افزایش تعداد مفاصل کوچک درگیر افزایش می ‌یابد. .

علت روماتیسم چیست؟

علت بروز روماتیسم هنوز مشخص نیست. زیرا این بیماری یکی از انواع بیماری‌ های خود ایمنی است و در بیماری ‌های خودایمنی ، سلول‌ های ایمنی بدن ، به سلول‌ های خودی حمله می‌ کنند و با ازبین‌ بردن آنها باعث بروز مشکل در سیستم بدن می ‌شوند. هنگامی ‌که بدن شما سلول‌ های خودی را بیگانه تشخیص می‌ دهد ، آنها را تخریب می‌ کند و همین مسئله می ‌تواند موجب ایجاد بیماری‌ هایی مانند روماتیسم مفصلی شود. اینکه چرا سلول‌ های خودی ، بیگانه می‌ شوند هنوز مشخص نیست. .

علت روماتیسم عصبی چیست؟

احتمالا از خود می ‌پرسید که بیماری روماتیسم عصبی چیست! علائم عصبی بیماری روماتیسم را ، روماتیسم عصبی می‌ نامند. هنگامی ‌که اعصاب و رشته ‌های عصبی تحت تاثیر این مشکل و فشار ناشی از التهاب مفاصل قرار می‌ گیرند ، علائمی را از خود بروز می ‌کنند که برای بیمار ناراحت ‌کننده هستند. برخی از این علائم شامل موارد زیر هستند:

کرختی

اختلال در حرکت کردن

سوزن‌ سوزن شدن اندام‌ ها

روماتیسم چه علائم و نشانه هایی دارد ؟

علائم و نشانه های روماتیسم عبارتند از : مفاصل گرم و متورم که هنگامی که آنها را فشار می‌ دهیم یا لمس می ‌کنیم دردناک اند که در اصطلاح پزشکی میگویند مفاصل حساس هستند .

درد های مفصلی معمولا در صبح ها بدتر می شود و این بیماران معمولاً خشکی صبحگاهی دارند. یعنی هنگامی که از خواب برمی خیزند ، مفاصل از جمله گردن و کمر این‌ بیماران خشک و دردناک است و مدتی طول میکشد تا این خشکی برطرف شود و به تدریج بیمار گرم شود و بتواند حرکت کند. این پدیده را خشکی صبحگاهی می نامند .

علاوه برعلائم فوق بیمار ممکن است خستگی تب و کاهش اشتها داشته باشد .

آرتریت روماتوئید در مراحل اولیه ، ابتدا مفاصل کوچکتر به ویژه مفاصل انگشتان دست و پا را گرفتار می کند. با پیشرفت بیماری ، در اندام های فوقانی به مچ دست ، آرنج ، شانه ها و در اندام های تحتانی زانوها مچ پا ، مفصل ران گسترش می یابد. در اغلب موارد ، علائم در مفصل هر دو طرف راست و چپ به طور قرینه رخ می دهد .

حدود 40 درصد از افرادی که آرتریت روماتوئید دارند ، علائم و نشانه های غیر مفصلی دارند. مناطقی که ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند عبارتند از:۱- چشم ، ۲-پوست ۳- ریه ۴ - قلب ۵- کلیه ۶- غدد بزاقی ،۷- بافت عصبی ۸- مغز استخوان ۹-عروق خونی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

هر چقدر روماتیسم دیرتر درمان شود ، عوارض جدی ‌تری ایجاد می‌ کند. اگر بیش از چند هفته است که علائم روماتیسم را تجربه می ‌کنید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر به آرتریت روماتوئید مبتلا نباشید ، احساس ناخوشی و خستگی مداوم می ‌تواند پیش ‌زمینه بسیاری از مشکلات مرتبط با التهاب باشد. بنابراین ، هر چقدر زودتر توسط پزشک معاینه شوید ، بهتر است .



به این مطلب امتیاز دهید:
برای رای دادن اولین نفر باشید

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز