بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

عفونت قارچی واژن یک عفونت شایع زنانه است که در بسیاری از خانم‌ها دیده می‌شود و ممکن است سبب التهاب، سوزش، خارش و حتی زخم در اندام جنسی زنانه و دهانه رحم شود. درمان به موقع این بیماری از اهمیت بسیاری برخوردار است. به خصوص اگر خانم‌های باردار به آن مبتلا شوند، باید هرچه سریع‌تر نسبت به درمان اقدام کنند؛ چون این مشکل در دوران بارداری بیشتر هم می‌شود. اگرچه بسیاری از خانم‌ها به این عفونت دچار هستند، اما نوسانات هورمونی در دوران بارداری میزان آن را افزایش می‌دهد.

از آنجا که ممکن است مخمر قارچی در هنگام زایمان به نوزاد منتقل شود، باید درمان عفونت قارچی واژن در دوران بارداری را جدی گرفته و با روش‌های پیشگیری از آن آشنا باشید. با ما همراه باشید تا در این مطلب روش‌های درمان و پیشگیری از این بیماری شایع را بررسی کنیم.

نشانه‌های عفونت قارچی واژن

قبل از اینکه به درمان این بیماری فکر کنید، باید به تشخیص قطعی آن برسید. از علائم عفونت قارچی در واژن در دوران بارداری می‌توان به ترشحات سفید رنگ و پنیری با رنگ مایل به سبز یا زرد، افزایش میزان ترشحات، خارش، سوزش یا التهاب لب‌های واژن، سوزش ادرار یا احساس سوزش در هنگام مقاربت و علائمی از این قبیل اشاره کرد. بعد از اینکه به تشخیص این مشکل رسیدید، باید نسبت به درمان اصولی آن اقدام کنید.

دوران بارداری حساس‌ترین دوران زندگی خانم‌هاست. معمولا در دوران حاملگی مصرف خودسر تمام داروها ممنوع است؛ در نتیجه خود درمانی برای رفع عفونت قارچی در واژن اصلا توصیه نمی‌شود و استفاده از هر نوع دارو باید با مشورت و تجویز پزشک متخصص زنان انجام شود. پس از مشاهده اولین نشانه‌های عفونت قارچی باید به پزشک زنان مراجعه کنید و با معاینه واژن از وجود مخمرهای قارچی اطمینان حاصل کرده و روند درمان را آغاز کنید.

درمان عفونت قارچی واژن در بارداری و روش های پیشگیری از آن!

درمان عفونت قارچی واژن

از آنجا که مصرف داروهای خوراکی بر سلامت جنین اثر می‌گذارد، استفاده از داروهای ضد قارچ خوراکی در دوران بارداری توصیه نمی‌شود و بهتر است که خانم‌های باردار روند درمان این عفونت را با پمادها و شیاف‌های ضد قارچ در واژن طی کنند. این داروها که به صورت شیاف واژینال و پماد موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ایمنی بالایی در دوران بارداری دارند و به جنین آسیب نمی‌رسانند. از داروهای رایج در این دوره می‌توان به پماد کلوتریمازول اشاره کرد که با اپلیکاتور مخصوص آن استفاده می‌شود و هیچ خطری برای جنین ندارد. خوشبختانه این نوع عفونت به شکل موثری با پماد و شیاف ضد قارچ درمان می‌شود و جای نگرانی ندارد.

اهمیت پیشگیری از عفونت قارچی واژن

از آنجا که عفونت قارچی یک نوع عفونت شایع در زنان است، ابتلا به آن در دوران بارداری جای نگرانی ندارد. حتی ممکن است آمار زنان باردار مبتلا به این عفونت نسبت سایر خانم‌ها بیشتر باشد؛ چون تغییر ph بدن خانم‌های باردار منجر به افزایش مخمر عفونت قارچی در واژن می‌شود. اگرچه این نوع عفونت خطرناک نیست و حتی به راحتی درمان شده و آسیبی به جنین نیز وارد نمی‌کند؛ اما به هر حال علائم آن ممکن است برای خانم‌ها خوشایند نباشد.

در ماه‌های آخر بارداری نیز استفاده از داروهای درمانی برای خانم‌های باردار کمی سخت می‌شود. علاوه بر آن در صورت زایمان طبیعی ممکن است مخمر قارچی به نوزاد منتقل شده و سبب بروز برفک‌های شدید در دهان نوزاد شود. این برفک‌ها می‌توانند در هنگام شیردهی به سینه مادر منتقل شده و سبب التهاب و زخم در سینه مادر شوند. به این ترتیب ممکن است حتی شیردهی نیز با مشکل مواجه شود. البته این برفک‌ها نیز به شکل موثری با داروی نیستاتین برطرف می‌شوند؛ اما در هر صورت پیشگیری از ابتلا به این نوع عفونت قارچی بهتر از درمان آن است.

درمان عفونت قارچی واژن در بارداری و روش های پیشگیری از آن!

روش‌های پیشگیری از عفونت قارچی واژن

حال که با اهمیت پیشگیری از این عفونت آشنا شدید، می‌توانیم راهکارهای لازم برای جلوگیری از ابتلا به این عفونت قارچی را بررسی کنیم. در زیر چند راهکار ساده را شرح می‌دهیم.

  • بهتر است در دوران بارداری لباس‌های گشاد با قابلیت تنفس به خصوص لباس‌های نخی بپوشید و در منزل تا جای ممکن از لباس زیر استفاده نکنید.
  • برای شستشوی واژن نیز می‌توانید از صابون‌های ضد حساسیت و بدون بو استفاده کنید و بهتر است که پس از هر بار شستشو، ناحیه تناسلی خود را با یک دستمال نخی خشک کنید. استفاده از سشوار خنک نیز در چنین مواقعی ایده‌آل به نظر می‌رسد.
  • اگر در دوران بارداری ورزش یا شنا می‌کنید، بهتر است پس از هر بار ورزش کردن لباس‌های مرطوب خود را تعویض کنید و بلافاصله دوش بگیرید.
  • استفاده از اسپری‌های بهداشتی زنانه یا دوش واژینال در دوران بارداری برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس توصیه نمی‌شود.
  • بهتر است از نوار بهداشتی و تامپون یا هر چیز دیگری که رطوبت ناحیه تناسلی را افزایش می‌دهد، استفاده نکنید.
  • استفاده از صابون‌های معطر و وان پر از کف و دستمال توالت نیز مناسب نیست.
  • سعی کنید تا جای ممکن استفاده از شکر را محدود کنید؛ چون شکر به رشد مخمر قارچ کمک می‌کند.
  • سعی کنید با مواد غذایی طبیعی حاوی انواع ویتامین‌ها سیستم ایمنی بدن خود را قوی کنید و استراحت کافی داشته باشید. به این ترتیب بدن شما بهتر می‌تواند با عفونت‌ها مبارزه کند.

ازپزشک

عفونت قارچی واژن در دوران قبل از بارداری به صورت مستقیم شانس باردار شدن در زنان را کاهش نمی‌دهد؛ اما از آنجا که ممکن است علائم آن مانند: سوزش، خارش و درد در هنگام رابطه جنسی برای خانم‌ها آزاردهنده باشد، تاثیر غیر مستقیمی بر این موضوع می‌گذارد. پیشگیری از این عفونت به مقاربت جنسی سالم و بارداری آسان‌تر کمک می‌کند. اگر در دوران بارداری از این عفونت رنج می‌برید یا اگر قصد باردار شدن را دارید، بهتر است با یک پزشک متخصص زنان در این زمینه مشورت کرده و به پیشگیری و درمان سریع این عفونت برسید، ازپزشک با بهره‌مندی از برترین متخصصین پزشکی در این حوزه و پاسخ‌دهی و پشتیبانی تمام وقت برای ارائه خدمات مشاوره پزشکی و ویزیت آنلاین بهترین انتخاب برای شماست.

 

جمع‌بندی

در این مطلب راجع به عفونت قارچی واژن و روش‌های پیشگیری و درمان آن در دوران بارداری صحبت کردیم. این نوع عفونت خطرناک نیست و به جنین آسیبی نمی‌رساند؛ اما از آنجا که ممکن است سبب بروز التهاب درد خارش در واژن شود، بهتر است که برای درمان آن اقدام کنید. شما می‌توانید از طریق مشاوره و ویزیت آنلاین توسط بهترین دکتر زنان به سایت یا اپلیکیشن ازپزشک مراجعه کنید.

 



به این مطلب امتیاز دهید:
(2 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:
  • عاطفه دوشنبه, 13 آذر 1402

    من از این که همه چیز را به ما میفهمانید خیلی راضی وسپاس گذارم


عناوین جذاب امروز