بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

در این مقاله، ما 11 نوع غذایی را به شما معرفی می‌کنیم که ممکن است به افزایش قد شما کمک کنند. اگرچه افزایش قد تا حد زیادی به ژنتیک فرد بستگی دارد، مصرف مقدار کافی مواد غذایی مفید در رژیم غذایی برای حفظ سلامت استخوان‌ها، مفاصل، و سیستم ایمنی بسیار مهم است.

11 غذایی که به رشد شما کمک می کند

برای مثال، پروتئین نقش اساسی در رشد سالم ایفا می‌کند و همچنین در ترمیم بافت‌ها و ارتقای عملکرد سیستم ایمنی تأثیر دارد.

عناصر مغذی دیگری مانند کلسیم، ویتامین D، منیزیم و فسفر نیز در حفظ سلامتی استخوان‌ها و رشد مناسب نقش دارند.

به علاوه، تحقیقات نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها، نوعی باکتری مفید هستند که معمولاً در مواد غذایی تخمیر شده یافت می‌شوند، و می‌توانند در افزایش رشد کودکان مؤثر باشند.

لیست 11 غذایی که به رشد شما کمک می کند

در ادامه، 11 نوع غذایی آمده است که ممکن است به شما در افزایش قد یا به حفظ قد شما کمک نمایند.

1. لوبیا

لوبیا یک منبع بسیار مغذی از پروتئین است و ثابت شده است که مصرف پروتئین می‌تواند سطوح فاکتور رشد شبیه به انسولین 1 (IGF-1) را افزایش دهد. IGF-1 یک هورمون مهم است که در تنظیم رشد کودکان نقش دارد.

لوبیا همچنین حاوی مقدار زیادی آهن و ویتامین B می‌باشد که می‌تواند در پیشگیری از کم‌خونی مؤثر باشد. کم‌خونی به وضعیتی اطلاق می‌شود که کمبود گلبول‌های قرمز سالم در بدن رخ می‌دهد.

آهن نه تنها برای رشد بافت‌ها ضروری است بلکه ممکن است کم‌خونی ناشی از فقر آهن که باعث تأخیر در رشد کودکان می شود را کاهش دهد. علاوه بر این، لوبیا دارای مواد غذایی دیگری مانند فیبر، مس، منیزیم، منگنز، و روی می‌باشد.

خلاصه: لوبیا منبع غنی از پروتئین و آهن است که ممکن است در حفظ سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از کم‌خونی مؤثر باشد و به رشد مناسب کمک نماید.

2. مرغ

مرغ، منبع فوق العاده‌ای از پروتئین است و در کنار آن دارای طیف گسترده‌ای از مواد مغذی حیاتی می‌باشد. ویژگی برجسته مرغ این است که غنی از ویتامین B12 است، که به حفظ و افزایش قد بسیار کمک می‌کند. همچنین، مرغ دارای تورین نیز می‌باشد، یک اسید آمینه که تنظیم رشد و سلامت استخوان را تقویت می‌کند.

علاوه بر این، مرغ به عنوان یک منبع غنی پروتئین شناخته می‌شود و حدود 20 گرم پروتئین در هر وعده 3 اونسی (85 گرم) ارائه می‌دهد. مشخصات تغذیه‌ای دقیق ممکن است بسته به نوع برش و روش پخت متغیر باشد. علاوه بر این، مرغ دارای مقادیر مناسبی از نیاسین، سلنیوم، فسفر و ویتامین B6 می‌باشد.

خلاصه: مرغ به عنوان منبع غنی از مواد مغذی اصلی برای رشد انسان شناخته می‌شود که شامل پروتئین، ویتامین B12 و تورین است.

3. بادام

بادام حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز برای افزایش قد می‌باشد. این میوه علاوه بر اینکه حاوی چربی‌های سالم است، دارای مقادیر قابل توجهی فیبر، منگنز و منیزیم نیز می‌باشد. ویژگی دیگر بادام این است که دارای ویتامین E می‌باشد، یک ویتامین محلول در چربی که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان شناخته می‌شود. کمبود ویتامین E می‌تواند باعث عوارض جانبی جدی مانند توقف رشد در کودکان شود. بر اساس یک مطالعه کوچک روی 14 نفر، مصرف بادام به پیشگیری از تشکیل استئوکلاست‌ها که نوعی از سلول‌های تجزیه‌کننده بافت استخوانی می‌باشند کمک می‌کند.

خلاصه: بادام دارای ویتامین E است و تاثیر مثبتی بر رشد و تقویت استخوان‌ها دارد.

به یاد داشته باشید که افزایش قد به طور طبیعی تا پیش از بسته شدن صفحات رشد ممکن است، و پس از آن تنها با عمل افزایش قد می توان قد را افزایش داد. توصیه می کنیم مقاله افزایش قد پس از بسته شدن صفحه رشد را از اینجا مطالعه کنید.

4. سبزی‌های برگ‌دار

سبزی‌های برگ‌دار مانند اسفناج، کلم پیچ، آروگولا و کلم از لحاظ تغذیه‌ای بسیار متنوع و مفید هستند. این سبزی‌ها حاوی مقادیر زیادی از ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم می‌باشند. ویتامین K نیز از دیگر مواد مغذی که در این سبزی‌ها یافت می‌شود و می‌تواند تراکم استخوانی را برای حمایت از رشد بهتر و حفظ قد افزایش دهد. یک مطالعه روی 103 زن نشان داد که مصرف منظم سبزی‌جات با کاهش قابل توجه خطر از دست دادن توده استخوان مرتبط می‌شود.

11 غذایی که به رشد شما کمک می کند

5. ماست

ماست یک منبع عالی از مواد مغذی حیاتی برای رشد و توسعه بدن می‌باشد، از جمله پروتئین. فقط 200 گرم ماست یونانی حاوی حدود 20 گرم پروتئین می‌باشد. بعضی انواع ماست همچنین حاوی پروبیوتیک‌ها هستند که نوعی باکتری مفید برای سلامت روده‌ها هستند.

پروبیوتیک‌ها، علاوه بر بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کاهش التهاب‌ها، ممکن است به افزایش رشد در کودکان کمک کنند. همچنین، ماست منبع عالی مواد مغذی مهمی مانند کلسیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم می‌باشد.

6. سیب‌زمینی

سیب‌زمینی حاوی ویتامین A می‌باشد که می‌تواند به سلامت استخوان‌ها کمک کند و به شما در افزایش قد یا حفظ قد کمک کند. همچنین، سیب‌زمینی حاوی فیبر قابل حل و غیرقابل حل می‌باشد که می‌تواند سلامتی گوارش را بهبود بخشد و به رشد باکتری‌های مفید روده‌ای کمک کند. حفظ یک محیط روده‌ای سالم می‌تواند جذب بهینه مواد مغذی و ویتامین‌ها را افزایش دهد تا مطمئن شوید که نیازهای رشد و تکامل بدن شما تامین می‌شوند. علاوه بر این، سیب‌زمینی دارای مواد مغذی مهمی مانند ویتامین C، منگنز، ویتامین B6 و پتاسیم می‌باشد.

7. کینوا یا خاویار گیاهی

کینوا یک نوع دانه بسیار مغذی می‌باشد که اغلب به عنوان یک جایگزین مناسب برای سایر غلات در رژیم غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دانه به عنوان یک پروتئین کامل شناخته می‌شود، به این معنی که حاوی همه 9 اسید آمینه ضروری برای بدن شما می‌باشد. همچنین، کینوا یک منبع عالی از منیزیم است که یکی از عناصر ضروری برای سلامت استخوان‌ها می‌باشد و می‌تواند تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش دهد. هر وعده کینوا نیز دارای مقدار قابل توجهی منگنز، فولات و فسفر می‌باشد که همگی برای سلامت استخوان‌ها مهم هستند. اگر می خواهید بیشتر راجع به سلامت استخوان بدانید این مقاله را مطالعه کنید.

8. تخم‌مرغ

تخم‌مرغ غنی از پروتئین می‌باشد و همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد می‌باشد، از جمله ویتامین D. این ویتامین می‌تواند به جذب کلسیم کمک کند و برای حفظ سلامت استخوان‌ها بسیار حیاتی است. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل ویتامین D در کودکان با سطوح پایین ویتامین D منجر به افزایش رشد در یک دوره 6 ماهه می‌شود. همچنین، مصرف منظم تخم‌مرغ با افزایش قد ماهیانه مرتبط است.

9. توت‌ها

انواع مختلف توت‌ها مانند زغال‌اخته، توت‌فرنگی، شاه‌توت و تمشک، از نظر مواد مغذی بسیار حیاتی هستند. این توت‌ها به ویژه حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین C هستند که به ترشح سلولی و بازسازی بافت‌ها کمک می‌کند. ویتامین C همچنین تولید کلاژن را افزایش می‌دهد که به عنوان مهم ترین پروتئین در بدن عمل می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که کلاژن می‌تواند تراکم استخوان را افزایش داده و به بهبود سلامت استخوان کمک کند، که این می‌تواند به افزایش قد یا حفظ قد شما کمک کند. همچنین، توت‌ها طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر از جمله فیبر، ویتامین K و منگنز را نیز ارائه می‌دهند.

10. ماهی قزل‌آلا

ماهی سالمون یک منبع چربی‌های امگا 3 است. این اسیدهای چرب موجود در ماهی‌ها برای سلامت قلب بسیار مفید هستند و همچنین برای رشد و توسعه بدن بسیار حیاتی اند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند در بهبود سلامت استخوان‌ها نیز نقش داشته باشند و تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش دهند. علاوه بر این، سطوح پایین اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند با افزایش خطر مشکلات خواب در کودکان مرتبط باشد که این ممکن است بر رشد نیز اثر منفی داشته باشد. همچنین، ماهی سالمون سرشار از پروتئین، ویتامین B، سلنیوم و پتاسیم است.

11. شیر

شیر اغلب به عنوان یک قسمت اساسی از یک رژیم غذایی سالم و کامل در نظر گرفته می‌شود. همچنین می‌تواند با تامین چندین ماده مغذی که برای سلامت استخوان‌ها حائز اهمیت هستند، از جمله کلسیم، فسفر و منیزیم به رشد کمک کند. شیر سرشار از پروتئین است و در تقریباً یک فنجان (244 میلی‌لیتر) شیر تقریباً 8 گرم پروتئین وجود دارد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف شیر گاو می‌تواند به افزایش رشد در کودکان کمک کند و ممکن است به افزایش وزن و ساخت عضله کمک کند. با این حال، اگر حساسیت به شیر دارید، باید از مصرف آن خودداری کنید.

سخن پایانی

تغذیه نقش اساسی در بهبود رشد دارد. پر کردن رژیم غذایی خود با انواع مواد مغذی نه تنها می‌تواند سلامت کلی را بهبود بخشد، بلکه به شما کمک می‌کند قد بلندتر شوید یا قد خود را حفظ کنید. بنابراین، مصرف غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی برای اطمینان از دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد و توسعه بدن بسیار مهم است.

در نظر داشته باشید، افزایش قد از طریق تغذیه تا زمانی ممکن است که صفحات رشد شما باز باشد. در صورت بسته بودن صفحات رشد تنها راه افزایش قد استفاده از عمل جراحی افزایش قد است. در حال حاضر، این عمل جراحی در مر کز بین المللی افزایش قد ایران انجام می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید وب سایت مرکز افزایش قد ایران را مشاهده کنید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز